Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: J.V - 13.12.2010, 21:17:20

Otsikko: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 13.12.2010, 21:17:20
Vuosi sitten tuli ruotsista haettua tuomonen vuoden -73 142 DL. Itse olen autolle vasta toinen omistaja joten auto on lähes alkuperäiskunnossa ja ruostetta ei juurkikaan ole . Ostettaessa autolla oli ajettu 254tkm mutta nyt vuoden aikana mittariin on kertynyt noin 10tkm lisää .
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/Volvo%20142/Kuva031.jpg?t=1286648556)
Autoa tehdään aina kun rahatilanne sen sallii.

Suunnitelmissa on

Moottoriksi Viritetty Vapari B20 seuraavalla reseptillä:
-"Steg 4" vastaava kansi eli 46 imu ja 38.5 rosteri pakovenat,avarretut kanavat,tupla venajouset, Paikallaan
-KG5 Nokka  -Paikallaan
-Weber 45 tuplat  -Paikallaan
-Vahvempi ja matalampi keinuvipu pukki
-0.30" ylikoon Penta alakerta - Paikallaan
-Lyhyemmät Chromoly tönärit -Paikallaan
-Kevennetty teräsjakopää  -Paikallaan
-Timon typ3 peltisarja -Paikallaan
-123ignition Tune ja puola MSD Blaster2 -Paikallaan

Voimansiirto:
-M40 - Paikallaan
- Joku räikkalukko
- Joku kestävämpi kytkin
-5,8Kg vauhtipyörä -Paikallaan

Alusta:
-Madallussarja Lesjöfors tai SPAX
-Kaasuiskarit

Kori:
-Maalautus alkuperäisellä värillä
-Kirkkaat vilkunlasit eteen ja taakse

Sisusta:
-Vanhan mallin mustat vinyylipenkit -Paikallaan
-Luisi Falcon ratti -Paikallaan
-Autometer Sport Comp sarjan kierros,öljynpaine,vedenlämpö  -Paikallaan

Vanteet:
-100+ Phoenix

Hankintalistalla:
-Tehokkaampi bensapumppu
-Vahvempi keinuvipupukki
-Jämympi alusta
-Lukkoperä ja ehkä jokin vähän tiuhempi välitys
-Lujempi vaihteisto ja kytkin

Lisää kuvia http://s779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/Volvo%20142/
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73
Kirjoitti: J.V - 02.01.2011, 16:41:41
Noniin nyt sain kannesta näpättyä muutaman kuvan. Vielä uutta maalia niskaan ni se ois valmis koneen päälle
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/B20viri083.jpg?t=1293978756)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/B20viri080.jpg?t=1293980132)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/B20viri078.jpg?t=1293979029)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/B20viri086.jpg?t=1293979130)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/B20viri082.jpg?t=1293979178)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73
Kirjoitti: J.V - 19.02.2011, 13:05:57
Päivitystä taas pitkästä aikaa! Nyt on taas ostettu lisää osaa eli tuli ostettua kevennetty kampiakseli ja vauhtipyörä ja kaupantekijäisiksi sain vielä M-kanget, 0.30 ylikoon männät ja kytkinasetelman. Kampiakseli, vauhtipyörä ja kytkinasetelma on tasapainotettu pakettina joten ne voisi jo asentaa. Saas nähä kuinka kierrosherkkä tuosta moottorista oikeen tulee  :)


(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/B20viri1061.jpg?t=1298112455)
Kevennetty kampiakseli

(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/B20viri1056.jpg?t=1298112535)
0.30 ylikoon männät ja M-kanget

(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/B20viri1108.jpg?t=1298112592)
Kannestakin tuli ihan siistin näköinen kun se sai vähän miranolia pintaan
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: AUH - 19.02.2011, 15:00:18
On kyllä maukas kampe tulossa!  8)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: järviin - 19.02.2011, 17:20:13
Mites toi kampuran kevennys homma menee, kun jotkut sanoo, että vastapainosta ei sais ottaa hirveesti.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 19.02.2011, 17:34:59
Joo oon kuullu tuosta mainittavan kans mutta on kuulemma aikasemmassa kokoonpanossa pelannu niin eiköhän se tässäkin pelaa. Kyllähän se varmaan voi laakereiden päälle käydä enemmän mutta tarkkailee nyt ens kesän että miten se pelaa ja antaa sille lopullisen tuomion sitten :)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 26.06.2011, 15:21:14
Päivitystä tännekkin taas pitkästä aikaa. Moottori ei ole vielä valmis mutta siihen lähes kaikki tarvittava jo löytyy. Alakerran hilut pitäs vielä tasapainottaa uusiksi ja kampiakselista runkolaakerin kaulat  pitäs kiillottaa/hioa alikokoon. Uusi kone tulee varmaan ensi talven aikana paikalleen korin maalauksen jälkeen. Suunnitelmissa on ensi talvelle ainakin korin soodapuhallus ja maalaus ja tietenkin tuo "stage 4 " kone. Auto on liikenteessä ja toimii todella hyvin kaasarin vaihdon jälkeen. Huomenna pitäisi käydä hakemassa leima konttorilta.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: kilikali - 04.07.2011, 18:44:53
Hienoo, että jollain muullakin on samantyylinen projekti menossa! Missäspäin volski majailee? Hieno peli tulossa. O0
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 04.07.2011, 22:20:32
Tämä yksilö majailee Kemissä. Vähän on vain nää  PV:n hommat hidastanu nyt tätä valmistumista mutta jospa sen enskesäksi sais kadulle tolla edellä mainitulla kokoonpanolla.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: JiiV70 - 05.07.2011, 15:23:22
Vähän on vain nää  PV:n hommat hidastanu

Rahaa tulee niin että ranteet rutisee?  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 06.07.2011, 21:48:57
Joo ei näillä päivärahoilla paljon autoa rakennella. 4.70€ päivä ja kohta korotus 8€.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: simojet - 06.07.2011, 22:40:01
Mites toi kampuran kevennys homma menee, kun jotkut sanoo, että vastapainosta ei sais ottaa hirveesti.
Joihinkin kokoonpanoihin on tullu 4000rpm-5000rpm välille "kuollut" kohta jota on korjattu hitsaamalla 4-5mm lanka vastapainon jatkoks 
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 07.07.2011, 22:21:53
Joihinkin kokoonpanoihin on tullu 4000rpm-5000rpm välille "kuollut" kohta jota on korjattu hitsaamalla 4-5mm lanka vastapainon jatkoks
Se toimintahan selviää sitten kun se kone saadaan tulille ja vähä säätöjä kohdilleen mutta tällä hetkellä eniten jännittää se että kestääkö laakerit vai tuleeko tuohon kevenettyyn kampiakseliin värähtelyä jo sen verran että laakerit pettää.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 23.10.2011, 14:13:19
Päivitystä tännekkin pitkästä aikaa. Tuli ostettua tuomonen Bosch 085 alujakaja siihen pitäisi vielä ignitor ostaa ja saada jostain selville kyseisen jakajan ennakkokäyrä. On tullut nyt myös tutkailtua noita eri mäntä vaihtoehtoja mutta ei ole vielä löytyny oikeen mitään muita hyviä vaihtoehtoja kuin Volvo B21E:n männät. Jos jollain on jotain hyviä kokemuksia joistain muista männistä jotka sopii B20 lohkoon 92mm porauksella niin tänne voi ehdotella.  Myös noita keinuvipupukkeja on tullut metsästettyä ja muutamia erilaisia onkin löytynyt tällä hetkellä sopivin ehdokas löytyy TG:ltä niin hinnan kuin lujuudenkin puolesta eli kyseessä on tuollainen http://www.tgmotor.com/vipparmsbrygga.htm (http://www.tgmotor.com/vipparmsbrygga.htm) ja tuon mukana tulee vielä ARP:n pultit.


Tämmönen jakaja tuli.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2011-10-23134228.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.11.2011, 17:09:51
Mäntien metsästys jatkuu. Tänää lähetin mailia KG Trimning:ille ja siellä ois B21E männät n.100€ kpl mutta ne on aika hinnakkaan kuuloset ainakin mun korvaan kun eihän ne ole edes takomännät. Nyt laitoin mailia Sten Parner:ille sillä oli ainakin takomännät B20 turboon ton 100€ kpl mutta saas nähä mitä pistää hinnaks noille vaparin männille.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Pecan - 11.11.2011, 17:53:59
B21 mäntiähän luulisi löytyvän helposti käytettyinä. 92mm kuplan mäntiä näissä on myös käytetty, niitä on ainakin saanut halvalla, laadusta en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Rusakko - 11.11.2011, 17:57:45
B21 mäntiähän luulisi löytyvän helposti käytettyinä. 92mm kuplan mäntiä näissä on myös käytetty, niitä on ainakin saanut halvalla, laadusta en osaa sanoa.
Eivät vaan tahdo kestää kummosia. Tämä siis kuulopuheita ei omia kokemuksia.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.11.2011, 18:01:23
Kyllähän noita käytettynä löytää mutta ei viittis muuten viimesen päälle tehtyyn koneeseen laittaa käytettyjä mäntiä. Noista kuplan männistä olen myös kuullut mutta eikö niissä oo puristus korkeus liian matala?
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: kilikali - 11.11.2011, 18:08:02
Kymmenen rallin jälkeen kuplan männissä näkyi laella hiushalkeama. Mutta olivat silloin (-90 luvulla) niin halpoja, että niitä vaihdettiin tuon kymmenen rallin jälkeen. Kokemusta ford ohc koneesta. Saabin veivit ja kuplan männät. Nyrkkisääntö oli 5 kisan jälk. rengastus, 10 kisan jälk. uudet männät ja 15 kisan jälk alakerta oli 'valmis' eli kierto alkoi alusta :)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Tero.N - 11.11.2011, 19:24:37
Veikkaanpa että mikä vain Volvon vakiomäntä kestää vähintään saman mitä nuo halvanpään kuplan "tako"männät.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.11.2011, 19:44:16
Kyllähän nuo Volvon vakiotki ois pirun hyvät mutta jos nuo SPM:n männät saa lähes samaan hintaan niin ilman muuta ostan ne. Kuplan mäntiä tuskin laitan kun kanget pitäs vaihtaa nille sopiviksi ja minulla jo tuohon moottoriin on jo nuo Volvon M-kanget.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: kilikali - 11.11.2011, 20:10:24
Venolia mäntiä hisse porukka käyttää nykyään. Ilmeisesti aikas kalliit, mutta hyvät.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.11.2011, 20:18:20
Tg motor ruotsissa noita Venoila mäntiä myy mutta hintaa on tosiaan melkeen 200€ kipale
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 25.12.2011, 11:28:10
Nyt taas päivitystä tännekkin! Nyt on motin suhteen muuttunut suunnitelmat sen verta että lohkoksi tulee B20 Penta 0.30" ylikokoon porattuna,
Pentan veivit ja normaali 6-pulttinen kampiakseli. Puristuksia saa tälläkin alakerralla n.11:1 jonka luulisi riittävän. Ensiviikon aikana alakerta pitäisi koekasata ja katsoa kuinka korkealle männät tulee että saa tietää kuinka paljon lohkoa plaanataan. KG:lle lähtee tilaus todenäköisesti ensiviikon aikana ja sieltä pitäisi tulla ChroMo tönärit 200mm, Uudet pultit ja pinnapultit kanteen, Uusi vesipumppu, Värinänvaimentimet kaasareille ja muuta pientä. Toissapäivänä hain matkahuollosta Nokkalaakeri sarjan ja Kevennetyn vauhtipyörän 6-pulttiselle kampiakselille painoa sillä 5,8kg.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 25.12.2011, 19:09:45
Noniin sieltähän alkaa valmistumaan pikkuhiljaa. Onkos tämän tarkoitus keväällä liikkua tällä koneella? Itekki just lähdössä tilaus kg:lle.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 25.12.2011, 20:27:05
Jep! Tarkoitus ois ajella tolla kokoonpanolla enskesä ja sitten taas jatkojalostusta  ::)  ... ehkäpä seuraavaksi tulee 2,5l...
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 04.02.2012, 20:26:25
Nyt etsitään sopivaa koneistamoa missä ois harrastaja ystävälliset hinnat...Pitäs tuo lohko plaanata ja alakerta tasapainottaa. Saattaa olla että joutuu kiiikuttaan hilppeet tuonne länsirajan toiselle puolen työstettäväksi.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 19.02.2012, 19:02:30
Nyt on tullut mietittyä hartaasti että jos laittaiski  tommosen jakajan http://www.123ignition.nl/id/50.html ... Tuo ois aika helppo säätää ja saa aika tarkasti säädettyä ja jos vaikka muuttaa vähän kokoonpanoa jossain välissä niin ei tarvis kun laittaa kiinni läppäriin ja säätää käyrä uusiks mutta eihän tuo kyllä mikään kovin halpa ole...
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 26.02.2012, 11:37:47
Oli tuossa teräsjakopään isommassa rattaassa hiusmurtumia niin perjantaina jäin töiden jälkeen pajalle sulattelemaan ne tig:llä. Ei ne varmaan ois mitään haitannu mutta eipä tuosta sulattamisesta varmaan haittaakaan ole.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-02-26112544.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 26.02.2012, 13:00:45
Oli tuossa teräsjakopään isommassa rattaassa hiusmurtumia niin perjantaina jäin töiden jälkeen pajalle sulattelemaan ne tig:llä. Ei ne varmaan ois mitään haitannu mutta eipä tuosta sulattamisesta varmaan haittaakaan ole.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-02-26112544.jpg)

Vähän on näemmä taiettu suurentaa noita reikiä
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 26.02.2012, 15:47:35
JuHaU:lta tuon ostin. Sanoi olevan kevennetty teräsjakopää ja tosiaan tuossa on nuo ajoitusmerkit vähän sen näköset että ois ite tehty että hyvin todenäköiseti itse kevennetty tai jopa itse tehty?
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 26.02.2012, 15:49:03
Ettei ois ite tehty vakiosta poraamalla?
Noi reiät kun kuuluis olla pienemmät, osu heti silmään.
Nii ja onha tos melko vieres vertailukappalekki mitä kattelin.

E: Vakio reiän halkasija D=24mm, ja paksuus reiän ympärillä tavarassa ~8mm.
Voit sitten kattoa onko sorvattukkin siitä paksuudesta poies.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 26.02.2012, 16:07:56
Voihan se olla.Tuossa on reijän halkasija 34mm ja materiaalin vahvuus tuossa reikien välillä 4mm. Yhteen "puolaan" oli myös kaiverrettu jokin teksti mistä ei ota selvää ja jokin päivämäärä

Tässä vielä kuva ajoitusmerkistä.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-02-26155226.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: JuHaU - 26.02.2012, 17:31:58
Tuo kevennetty jakopää oli peräisin jostain Pohjanmaalaisesta kireestä vaparista, jossa oli muistaakseni Kormun 840 nokka. Ostaja tiesikin, että isossa pyörässä oli hiusmurtumat osan ostaessaan. Tuo syherö on varmaankin osan tekijän signeeraus ja pvm.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 26.02.2012, 17:41:56
Jep tiedossa oli ja sillä ostinkin kun tiesin että voin sulattaa nuo murtumat ihan itse eli niillä ei mitään merkitystä ostaessa ollut enkä tiedä olisiko niin pienistä murtumista edes mitään haittaa ollut käytössäkään mutta eipä niiden sulattaminen niin iso homma ole etteikö viitsisi tehdä ja vielä varmistaa että ei ainakaa noista kohdista hajoa.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: eke - 26.02.2012, 22:59:41
Oli tuossa teräsjakopään isommassa rattaassa hiusmurtumia niin perjantaina jäin töiden jälkeen pajalle sulattelemaan ne tig:llä. Ei ne varmaan ois mitään haitannu mutta eipä tuosta sulattamisesta varmaan haittaakaan ole.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-02-26112544.jpg)
Rattaan väreistä päätellen on vähän erilaista "lämmintä" tullut hitsauksessa eri puolille ,kannattanee tarkistaa että pyörii suorassa , aksiaalisesti ja radiaalisesti kun on akselin päässä paikoillaan !
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 27.02.2012, 18:49:51
Vääntely on tuossa aika epätodenäköistä kun materiaali on noin vahvaa ja hitsatessa ei suuria virtoja käytetty. TIG ja 75A on tuolle 4mm vahuudelle vähän. Lisäksi järjestys jossa hitsaukset tehtiin "kumoaa" edellisen aiheuttaman vääntelyn. Lämpö jakautui tosi tasaisesti ainakin väreistä päätellen kuva vain hämää aika paljon, mutta eipä tuosta tarkastamisesta haittaakaan ole joten samahan se on tarkistaa kun sen akselinpäähän laittaa. Eihän noista seosteräksistä ikinä tiedä. Kiitokset eke:lle vinkistä ei olisi muuten varmaan tullut tarkistettua :)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 27.02.2012, 19:27:34
Nuoki odottelis tossa jo että pääsis lohkon päälle  8)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/SAM_0214.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 27.02.2012, 19:29:10
Nuoki odottelis tossa jo että pääsis lohkon päälle  8)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/SAM_0214.jpg)

46/ 38,5 näyttäs olevan venttiilikoko. Aika nätti näky  ;)
Ihan sama setti ku omas  ;D

.. Ei muutaku kesällä katotaa teholukemia alakertojen välillä?
Ja nokkavalinta nyt saattaa olla tietty eri, mut silti.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 27.02.2012, 19:33:41
Jep 46/38,5 venat 8). Vertaillaan vaan :) Voihan tuo olla että mullaki tuossa vielä tuo nokka vaihtuu ::)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 27.02.2012, 19:36:18
Jep 46/38,5 venat 8). Vertaillaan vaan :) Voihan tuo olla että mullaki tuossa vielä tuo nokka vaihtuu ::)

"Kohta" on kaks pussihousu 140:stä liikenteessä  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 27.02.2012, 19:39:33
Jep sitä innolla odottaen ;D

PS. Voihan sitä kansityössäkin olla eroja kanavien ja palotilojen suhteen.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 27.02.2012, 19:46:44
Jep sitä innolla odottaen ;D

PS. Voihan sitä kansityössäkin olla eroja kanavien ja palotilojen suhteen.

Voi ja varmasti onkin, eiköhän jokainen tekijä tee hiukan erilaisen.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 27.02.2012, 20:04:02
Voi ja varmasti onkin, eiköhän jokainen tekijä tee hiukan erilaisen.
Jep näinhän se on...Tuo minun kansi on peräisin jostain ruotsalaiselta pajalta. Se on ollut aijemmin kiinni B18 alakerrassa joka oli porattu 2l ja siinä oli kuulemma ollut konetehoa 180++ hp ja nokka oli loivempi kuin mikä nyt on tulossa.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 27.02.2012, 20:21:44
Jep näinhän se on...Tuo minun kansi on peräisin jostain ruotsalaiselta pajalta. Se on ollut aijemmin kiinni B18 alakerrassa joka oli porattu 2l ja siinä oli kuulemma ollut konetehoa 180++ hp ja nokka oli loivempi kuin mikä nyt on tulossa.

No juu mullakaan ei o noin kiree nokka kun sulla.
Kuutiot kompensoi  ;)

Mun ois tarkotus kiskoa vielä Polaria tolla perässä, tankkausvälinä
huoltoasemalta toiselle  :2funny:

No joo, se Ot:sta. Innolla odotetaan sitä et nää on valmiit.

Eroja meillä on alakerrassa, nokassa, kannen työstössä ( muuten samat venat,
jouset yms) sekä sytkässä.

Onko sulla tietoa mikä oli sen koneen kokoonpano mistä toi kansi
ja tehot on?
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 27.02.2012, 20:27:53
No juu mullakaan ei o noin kiree nokka kun sulla.
Kuutiot kompensoi  ;)

Mun ois tarkotus kiskoa vielä Polaria tolla perässä, tankkausvälinä
huoltoasemalta toiselle  :2funny:

No joo, se Ot:sta. Innolla odotetaan sitä et nää on valmiit.

Eroja meillä on alakerrassa, nokassa, kannen työstössä ( muuten samat venat,
jouset yms) sekä sytkässä.

Onko sulla tietoa mikä oli sen koneen kokoonpano mistä toi kansi
ja tehot on?
Joo kyllähän mullekki nuo kuutiot kelepais  ;D... Ehkä joskus  kun vähän rikastuu niin se 2,5l ;)
En muuta tiiä ku että siinä on ollu se B18 lohko joka oli porattu 2l ja että siinä oli tuo kansi ja muistaakseni timon 840 nokka.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 10.03.2012, 23:20:50
Tulipa tänään käytyä autolla...Sai vähän tehä lumitöitä!
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-03-10152427.jpg)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-03-10152337.jpg)

Samalla tuli maalailtua lohko

Ennen:
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-03-10173215.jpg)
Jälkeen:
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-03-10185903.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 12.03.2012, 22:08:10
Nyt on tässä tullut mietittyä kytkintä. Mahtaako vakio kestää? Mikä ois vahvempi kytkin joka tuohon tappikoneen vauhtipyörään sopii suoraan? Ei kuitenkaan mitään sintteriä viittis laittaa. Hakusessa ois myös stefallinen jakopään koppa semmosta saa tarjota jos on nurkissa tai jos tietoa mistä vois saada.



PS. Tilasin eilen illalla 123Ignition Tune jakajan niin saa säädettyä nyt nuo ennakotkin aika mukavasti  8)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 12.03.2012, 22:35:30
Nyt on tässä tullut mietittyä kytkintä. Mahtaako vakio kestää? Mikä ois vahvempi kytkin joka tuohon tappikoneen vauhtipyörään sopii suoraan? Ei kuitenkaan mitään sintteriä viittis laittaa. Hakusessa ois myös stefallinen jakopään koppa semmosta saa tarjota jos on nurkissa tai jos tietoa mistä vois saada.



PS. Tilasin eilen illalla 123Ignition Tune jakajan niin saa säädettyä nyt nuo ennakotkin aika mukavasti  8)

Ruotsista kun lukee sävär-turbon sivuja, 200hv vaparikoneen väännöin
pitäisi vielä mennä. Eli pitäis varmaan riittää? Samaa sanoivat ruotsalaisesta jokkiskaupasta,
kysyin heiän kytkimestä jota mainostivat kestävän 200hv, että on vakio.

Stefallisesta kopasta kysy nimimerkiltä eke . Vaatii stefattoman etukopan vaihdossa,
ja velotti muutaman hassun euron  :)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: kilikali - 13.03.2012, 08:40:16
Normaali kytkin ei oikein toimi, mutta tossa mahtava paketti http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3339989.jpg Näkyy noi numerotkin, jos tilaat jostain.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 14.03.2012, 16:20:17
Ensviikolla lähtee moottorin hilut koneistamolle. Toivotaan nyt että ne ei viipys kovin kauaa että sais ton nippuun tavoiteajassa.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 16.03.2012, 19:33:19
Tänään hain postista uuden virranjakajan. Nyt on tullut tässä kokeiltua tuota säätöä ja on kyllä tosi helppo käyttää. Jos ennakkokäyrä on tiedossa niin se on vain parin minuutin homma laittaa tuohon.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-03-16190138.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 20.03.2012, 21:51:11
Tänään vein alakerran hiluineen koneistamolle. Lohkon tasopinnasta otetaan vähän tavaraa pois, alakerran hilut tasapainotetaan, nokkalaakerit vaihetaan ja kampiakselista kiillotetaan laakerikaulat. Kuulemma ensviikolla alkuviikosta viimeistään saa osat takaisin eli ei tarvi kauaa odotella :)
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: kilikali - 20.03.2012, 23:07:34
Sit kun saat pelin tulille ja liikkeelle, niin pidetään oranssi volvojen miittinki Kemin ja Kouvolan välimaastossa tyyliin Kummeli lada kerhon kokoontuminen ;D
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 21.03.2012, 20:27:23
Sit kun saat pelin tulille ja liikkeelle, niin pidetään oranssi volvojen miittinki Kemin ja Kouvolan välimaastossa tyyliin Kummeli lada kerhon kokoontuminen ;D
No ilman muuta ;D ...Ois muuten hyvä kun joskus järjestettäisiin joku veteraani Volvojen oma miitti.
Otsikko: Vs: Volvo 142DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 04.04.2012, 09:14:34
Noniin huomenna sais hakea alakerran hilppeet koneistamolta. On vähän jäljessä aikataulusta kun ei ollut löytänyt mistään oikeita pultteja vauhtipyörälle niin ei ole voinut tasapainottaa sitä mutta huomenna ne kuulemma pitäis saada. Tein tilauksen myös kg trimining:lle ja sieltä tulee kaikki pultit ,tiivisteet, öljypumppu(special),vesipumppu, CroMo tönärit ja männänrenkaat.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 04.04.2012, 16:40:05
Ihan kun oisin jostain ruotsista lukenu että toi spesiaaliöljypumppu
ei enää ois "spesiaali" vaan normi pumppu mistä vaan nostettu
painetta eli sama ku laittas prikan jousen alle. En me takuuseen tästä,
mut pieni muistikuva ois tälläsestä.

Ja vanhat spesiaaliöljypumput ois vissii ollu suurempitilavuuksisiakin, eli
eri runkoon vissiin jouduttu tekeen? Tiedä häntä.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 04.04.2012, 19:53:59
Ainakin kg kirjoitti että on eri valua ja lujempi kuin alkuperäinen korkeamman öljynpaineen lisäksi.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: eke - 04.04.2012, 22:33:46
Viimeksi Ruotsista tullut spesiaali öljypumppu oli VALURAUTAA ,painoero alkuperäiseen alumiiniseen oli aika iso .
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: JuHaU - 04.04.2012, 22:56:14
Viimeksi Ruotsista tullut spesiaali öljypumppu oli VALURAUTAA ,painoero alkuperäiseen alumiiniseen oli aika iso .

Oliko siinä muuta speciaali kuin tuo materiaali. Eli miten rattaiden koko verrattuna alkuperäiseen.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 04.04.2012, 23:46:06
Ois kyllä mukava saaha vähän enemmän infoa ja käyttäjäkokemuksia ennen kuin tiluaksen maksaa että kannattaako tilata vai onko ero originaaliin niin mitätön että ei ole mitään järkeä.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 06.04.2012, 13:18:59
Eilen hain osat koneistamolta ja siellä odottikin positiivinen yllätys. Koneistaja sanoi "Tein noihin sylintereihin puhdistushoonauksen kun näytti että oli vähän varastoruostetta kerännyt" ja ei veloittanut siittä mitään lisähintaa. Ensviikolla pitäis osien lähtä ruotsista tulemaan ja tilasin tänään Carterin sähköisen bensapumpun ja Filter kingin paineensäätimen mittarilla. Nyt viikonlopun aikana pitäis saada venttiilikoppa  ja termostaatin kotelo maalattua. Toivottavasti ensviikon aikana saapuis nuo osat ruotsista niin saisi alkaa laittamaan moottoria kasaan :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.04.2012, 20:46:42
Tänään kävin hakemassa matkahuollosta bensapumpun ja säätimen. Toissapäivänä maalasin venakopan mutta maalissa oli jotain vikaa kun tuli välillä paakkuja kuten kuvastakin näkee. Pitää vielä vesihioa ja vetää lakka päälle jos se sitten tasottus.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-04-09182843.jpg)

Lohkokin oottelee valmiina. Pitäis vain vielä saada ne osat ruotsista niin pääsee kasaamaan.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-04-09182948.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: lisäilma - 14.04.2012, 16:22:21
Asiallinen projekti! Kerros tosta jakajasta (virran) lisää? Edut perinteiseen verrattun?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 15.04.2012, 11:02:25
Asiallinen projekti! Kerros tosta jakajasta (virran) lisää? Edut perinteiseen verrattun?
Kiitos!... Tässäpä ois jotain listaa eroista ja eduista perinteiseen verrattuna:
- 2 valinnaista, tietokoneella täysin säädettävää ennakkokäyrää
- Kipinän balansointi
- Kaksi kierrosrajoitinta
- Reaaliaikainen säätömahdollisuus tietokoneella
- RPM-sekuntikello
- Automaattisesti säätyvä kosketuskulma

Tossa on vielä video missä testataan kärkisytytys, jälkeen asennettava pertronix ignitor ja 123ignition jakaja.
http://www.youtube.com/watch?v=F1PFb46gKlc
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 15.04.2012, 14:17:03
Kiitos!... Tässäpä ois jotain listaa eroista ja eduista perinteiseen verrattuna:
- 2 valinnaista, tietokoneella täysin säädettävää ennakkokäyrää
- Kipinän balansointi
- Kaksi kierrosrajoitinta
- Reaaliaikainen säätömahdollisuus tietokoneella
- RPM-sekuntikello
- Automaattisesti säätyvä kosketuskulma

Tossa on vielä video missä testataan kärkisytytys, jälkeen asennettava pertronix ignitor ja 123ignition jakaja.
http://www.youtube.com/watch?v=F1PFb46gKlc

Hyvin näkee videosta että ton 123:sen kohalla on monta kertaa hidastettu sitä kuvaa,
että näyttäis paremmalta, huomaa siitä että salama välkähtää tosi harvoin  :P

Siinä kohassa missä hetket näkyy ilman hidastusta, näyttäs pomppivan
ihan saman lail ku sil pertronixilla

Noh, myyntivideohan se on, ajaa tarkoituksena.

Sitten kun saat sieltä KG:lta tavarat, pistähän vähän kuvaa ja tietoa siitä
hipo öljypumpusta  :)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 15.04.2012, 14:58:33
Joo pitää laittaa infoa ja kuvia siittä pumpusta itsekin odotan mielenkiinnolla... Mulla vaikutti eniten ton jakajan ostopäätökseen tuo käyrän muokattavuus ja hyvä palaute muilta jotka ovat tuota käyttäneet. Loppujen lopuks jos alkaa laittaan vanhaan jakajaan kärkien korvaavan systeemin ja ostaa siihen päälle kierrosrajoittimen niin hinta on suunnilleen sama kuin tuolla koko jakajalla ja siittä kuitenkin uupuu tuo käyrän muokattavuus tietokoneella ,kipinän balansointi ja automaattisesti säätyvä kosketuskulma + tuossa jakajassa ei ole ainakaan akselissa klappia tai jouset väsähtäneet kun on aivan uusi.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 15.04.2012, 15:02:31
Joo pitää laittaa infoa ja kuvia siittä pumpusta itsekin odotan mielenkiinnolla... Mulla vaikutti eniten ton jakajan ostopäätökseen tuo käyrän muokattavuus ja hyvä palaute muilta jotka ovat tuota käyttäneet. Loppujen lopuks jos alkaa laittaan vanhaan jakajaan kärkien korvaavan systeemin ja ostaa siihen päälle kierrosrajoittimen niin hinta on suunnilleen sama kuin tuolla koko jakajalla ja siittä kuitenkin uupuu tuo käyrän muokattavuus tietokoneella ,kipinän balansointi ja automaattisesti säätyvä kosketuskulma + tuossa jakajassa ei ole ainakaan akselissa klappia tai jouset väsähtäneet kun on aivan uusi.

Niinpä, en tarkoittanutkaan etteikö nuo muut olisi tosi hyviä puolia.
Eikä tarvi jousten ja painojen kaa säätää, kun voi ihan läppärillä.

Muuten, koska kone nippuun?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 15.04.2012, 17:30:43
Niinpä, en tarkoittanutkaan etteikö nuo muut olisi tosi hyviä puolia.
Eikä tarvi jousten ja painojen kaa säätää, kun voi ihan läppärillä.

Muuten, koska kone nippuun?


No juurikin se oli itselläkin mielessä tuota ostaessa että kyllähän normaalista jakajastakin sais hyvän jos sen huolella tekee jne. mutta siinä on aina vain se että työ on aika suuri jos vaikka nokka vaihtuu toiseen niin saa taas olla painoja viilaamassa. Pääsee paljon helpommalla kun läppärillä voi säätää ja saa varmasti säädettyäkin tarkemmin. Konetta alan niputtaan heti kun ruotsin tilaus tulee eli hyvällä tuurilla pääsen kasaamaan jo ensviikolla mutta todenäkösesti kuitenkin vasta parin viikon päästä mutta eipä tuossa kasaamisessa kauaa mee ja heti kun kone on nipussa niin keulille vaan ja baanalle sisäänajoa ja säätöä 8)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: lisäilma - 15.04.2012, 20:02:48
Kiitos!... Tässäpä ois jotain listaa eroista ja eduista perinteiseen verrattuna:
- 2 valinnaista, tietokoneella täysin säädettävää ennakkokäyrää
- Kipinän balansointi
- Kaksi kierrosrajoitinta
- Reaaliaikainen säätömahdollisuus tietokoneella
- RPM-sekuntikello
- Automaattisesti säätyvä kosketuskulma

Tossa on vielä video missä testataan kärkisytytys, jälkeen asennettava pertronix ignitor ja 123ignition jakaja.
http://www.youtube.com/watch?v=F1PFb46gKlc

Toi on kyl mahdottoman iso plussa jos viel saa käyrän säätää koneella vaa, loppuis se painojen kaa pelleily... :uglystupid2: pitää melkeen tilata.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 15.04.2012, 20:10:19
Toi on kyl mahdottoman iso plussa jos viel saa käyrän säätää koneella vaa, loppuis se painojen kaa pelleily... :uglystupid2: pitää melkeen tilata.
Joo itse en edes halunnut alkaa pelleileen noiden painojen kans kun se on ilman jakajapenkkiä sellaista hakuammuntaa että saa kohilleen nuo ennakot ja kun vielä mullakin tossa moottorissa vaihtuu nokka hyvin todenäköisesti enstalven aikana ja menis taas ennakot uusiks niin tuossa se ei oo kun usb kaapeli kiinni ja tietokoneella säätää ennakot kohilleen.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 15.04.2012, 20:11:28
Joo itse en edes halunnut alkaa pelleileen noiden painojen kans kun se on ilman jakajapenkkiä sellaista hakuammuntaa että saa kohilleen nuo ennakot ja kun vielä mullakin tossa moottorissa vaihtuu nokka hyvin todenäköisesti enstalven aikana ja menis taas ennakot uusiks niin tuossa se ei oo kun usb kaapeli kiinni ja tietokoneella säätää ennakot kohilleen.

Meinaatko että vielä kireempään, oli jo aika kiva nokka tossa nytki  :P
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: lisäilma - 15.04.2012, 20:16:24
On kyl pirun kova sana tommonen jakaja, melkee itkettää, että miksi tuskaillu vuosia noitten painojen kanssa.... Onkos tommosen asennus muuttakuin piuha koneeseen, käyrät kohdilleen ja jakaja koneen kylkeen?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 15.04.2012, 20:21:03
Joo sunnitelmissa ois teräsnokka jossa pari astetta lähtis kokonaisasteista mutta melkeen milli ois enemmän nostoa 8) ... Kolme piuhaa kiinni, jakaja kiinni lohkoon ja sitten vaan usb kaapeli jakajaan, ennakot kuntoon ja that's it.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 16.04.2012, 21:35:47
Noniin tänään tuli sähköpostia Kg:lta että osat ovat lähteneet kohti suomea. Mikäli ennusteet pitää paikkaansa niin moottori on kasassa ens viikonloppuna :P
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 18.04.2012, 22:07:31
Kävin tänään taistelemassa männänrenkaiden kanssa. On aika lujaan jäänyt keskimmäiset renkaat parissa männässä kun ei liiku yhtään ja kun ne on jäänyt kiinni "puristuksissa" niin niitä ei oikeen edes voi hajottamalla irroittaa ja nuo männät on tosiaan lionnu suunnilleen 3kk naftassa ja vielä on noin jumissa. Saa nähdä mitä noille kehittelis seuraavaksi nyt kuitenki vielä ruiskutin irroitusöljyä suunnilleen puolipurkkia niin saa nyt taas liota pari päivää niin uutta yritystä kehiin. Maalailimpa samalla venakoppaa kun viimeks tuli niin kauhean näköinen pinta kun maalissa oli jostain syystä paakkuja. Nyt sain vesihionnan jälkeen koppaan ihan hyvän pinnan mutta kuvat jäi ottamatta. Huomenna sais varmaan hakea postista KG:n paketin :)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: TVS - 18.04.2012, 23:55:48
Ite tappelin vastikään vastaavan rengasongelman kanssa, hyvälaatuinen "sokeripalaruuvari" ja siitä kärki sopivasti rengasuran levykseks ja teräväks ja naputtaa sen katkosraosta väliin ja siitä lähtee kampeamaan renkaita irti. Mulla taisi irrotellessa hajota joku 6 varsinaista männänrengasta eli melkein puolet, ja kone oli hyvin tuoreeltaan porattu ja laitettu  ???
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 19.04.2012, 22:38:48
Noniin tilaus tuli ja huomenna alkaa armoton moottorin kasaaminen! Öljypumppu on tehty jenkeissä ja on tosiaan valurautaa ja painaa enemmän kuin alkuperäinen. Kummemmin en ole tutkinut vielä eroja kun alkuperäinen pumppu on tallilla.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-04-19222247.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 21.04.2012, 21:46:10
Noniin tänään on käyty konetta kasaamassa ja kaikki meni hyvin siihen saakka kunnes toista painerengasta asentaessa kuului naps. Ensviikolla tulee alkuviikosta onneksi puolikas satsi uusia niin pääsee jatkamaan hommia. Nyt on kuitenkin kampiakseli paikallaan ja 3 männässä uudet renkaat. Tilasimpa tuossa öljynpaine ja vedenlämpömittaritkin. Tarkotus ois saada ensviikonlopun aikana kone paikallen jos ei kovin paljon tule noita muuttujia.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 21.04.2012, 21:58:16
Meinasin saaha slaagin ku luin eka et noniin tänään on käytelty konetta  ;D
Painerengasta? Mää en nyt taas tajuu ku käy vähä hitaalla.
Meinaatko männänrenkaita siis, näemmä
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Huikkoster - 21.04.2012, 22:07:39
Yleensä männissä on kolme männänrengasta. Kaksi ohuempaa on painerenkaita jotka pitää puristuspaineen männän yläpuolella ja sitten on öljyrengas joka pitää öljyn alapuolella ;)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 21.04.2012, 23:36:44
Yleensä männissä on kolme männänrengasta. Kaksi ohuempaa on painerenkaita jotka pitää puristuspaineen männän yläpuolella ja sitten on öljyrengas joka pitää öljyn alapuolella ;)

Joo tajusin kyllä mut ei yhtää leikannu ku luin sen.
Säki taiat tarkottaa 3 männänrengasuraa etkä vaan männänrengasta?
Mullaki on 6 rengasta per mäntä eli 24 rengasta 4 mäntään  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Huikkoster - 21.04.2012, 23:45:45
Eei, kyl viimeks kun mulla on auton mäntiä ollu kädessä niin ollut ihan vaan kolme rengasta per mäntä :D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 21.04.2012, 23:46:43
Eei, kyl viimeks kun mulla on auton mäntiä ollu kädessä niin ollut ihan vaan kolme rengasta per mäntä :D

Sult on puuttunu 3  ;)
E: Ja ennenku joku ottaa tosissaa ni tää oli osittain vitsi  ;D

Sori OT.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 22.04.2012, 23:10:49
Löysimpä niin hienot tarrat että oli pakko tilata. Eli tommoset tarrat tulee takasivu laseihin :)
(http://www.turnercostickers.co.uk/ekmps/shops/turnerco/images/old-volvos-never-die..get-faster-sticker-decal.-for-volvo-850-r-740-244-245-t5-turbo-s70-c70-s40-727-p%5Bekm%5D300x200%5Bekm%5D.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 26.04.2012, 20:26:41
Tulipa ostettua tommene sarja (" No ku sain niin halvalla") En tiiä laitanko koskaan tohon kiinni mutta onpaha nurkissa jos haluttaa kokeilla  ;D

(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-04-26201823.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Kaziganth - 26.04.2012, 21:13:16
Tulipa ostettua tommene sarja (" No ku sain niin halvalla") En tiiä laitanko koskaan tohon kiinni mutta onpaha nurkissa jos haluttaa kokeilla  ;D

(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-04-26201823.jpg)

Nyt näyttää lupaavalta  ;) Sopii ainakin niihin tarroihin mitä tilasit  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 26.04.2012, 21:20:43
Nyt näyttää lupaavalta  ;) Sopii ainakin niihin tarroihin mitä tilasit  ;D
Joo sopis kyllä  ;D. On tuo kyllä käyny mielessä jo ennen noita ostaessa että vois joskus kokeilla noita NOS:ja mutta ois ainakin imusarjojen tekoa ja muuta semmosta pientä tiedossa jos alkaa asenteleen kun ei raski raiskata noita r-sportin sarjoja mutta voishan sitä ostaa jotkin halvat misabin sarjat mihin tehdä suutinpaikat... Eipä sitä tiedä mitä kesän aikana vielä tapahtuu  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 27.04.2012, 21:41:01
Tuli taas mutka matkaan. Kiertokangen laakerit oli väärät joten taas siirtyy koneen kasaus varmaan noin viikolla >:( Uudet laakerit pitää tilata varmaan ruotsista kun ei oikeen oo tarjontaa täällä suomessa.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 05.05.2012, 22:56:51
Tänään on käyty vanhaa moottoria ja lootaa irroittelemassa ja huomenna pitäis käydä nostamassa pois kopasta. Maanantaina pitäis laakereiden tulla joten ensviikolla varmaan pääsee kasaamaan koneen ja jos kaikki menee hyvin niin ens viikonloppuna pääsee jo cruisaamaan 8)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 06.05.2012, 21:58:39
Noniin nyt on wanha kone ja laatikko lattialla. Hyvin mahtui tulemaan yhdessä pakettina.Tuli myös taivasteltua tuota tilan määrää tuolla konehuoneessa. Vielä pitäis putkiston tarpeet hommata ja alkaa sekin väsäämään.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-05-06184000.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 13.05.2012, 01:50:59
Tänään tai oikeastaan eilen laittelin alakerran nippuun mutta vastaan tuli taas ongelma nimittäin nokka ei pyöri kunnolla. Epäilen että ovat koneistamolla jotenkin mokanneet kun ei kai tuo oikeen muusta voi olla kiinni kuin nokkalaakereista ja jätin niiden asennuksen koneistamolle. Kampiakseli ja kiertokanget pyörii tosi hyvin eli ei niiden osalta mitään probleemaa ainakaan vielä(kop kop).
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 13.05.2012, 20:05:59
Noniin nyt on tilattu uudet laakerit nokalle. Nyt vielä pitäs löytää jokin asentaja niille kun ei viitsi itse alkaa laittamaan kun ei ole oikeanlaisia välineitä tuohon hommaan. Tosiaan laakerit oli koneistamolla ilmeisesti lyöty vinoon tai soikeaksi kun nokka ei pyöri  >:( Noh jos tuuri käy niin ensviikolla pitäis saada jo kone kuntoon mutta eihän mikään ole niin varmaa kuin epävarma.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 23.05.2012, 19:44:58
Nonii nyt on käytetty lohko koneistamolla ja olihan siellä pari laakeria vinossa. Nyt on laitettu alakerta kasaan nokkaa myöten. Vielä pitäs öljypummpu laittaa kiinni ja kiriä nokka mutta taidan kirrata sen vasta kun moottori on paikallaan niin saa helpommin estettyä kampiakselin ja nokan pyörähtämisen. Huomasin myös että pari kannenpultinkierrettä oli vähän jähmeitä ja ajattelin huomenna lähtä etsimään paikallisista liikkeistä jos vaikka löytäis sopivan kierretapin.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 27.05.2012, 13:04:01
Noniin tilanne on tällähetkellä tämä
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-05-26221656.jpg)



Eli enää ois moottorille vain kansipäälle ,pakosarja ja kaasarit kiinni ja venttiileiden säätö. Mutta vaihdelaatikko pitää käyttää vielä pois kun siellä on kytkin jumissa jota en tietenkää tajunnut katsoa kun se ei vielä ollut paikallaan :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 30.05.2012, 02:28:33
Noniin taas on saatu jotain aikaan. Vielä pitäis kuitenkin vetää lisämittareiden johdot, Asentaa bensapumppu ja  painenntasaaja ja hitsailla putkisto kasaan ja jotain muuta pientä näpräämistä.

Kuva tämänhetkisestä tilasta.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-05-29231046.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 30.05.2012, 16:29:39
Sitä ollaan menty tuunamaan venttiilikoppaa  :P
Eli siis tää on kohta tulilla, sunnuntaina nyt viimeistään?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 31.05.2012, 10:49:06
Ei ois enää kuin nuo lisämittareiden virtajohdot liittää ja laittaa öljynsuodatin ja öljyt koneeseen. Tarkotus ois tänää starttailla.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: kilikali - 31.05.2012, 11:48:26
Täällä nostetaan peukut ja varpaat ylöspäin O0
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 31.05.2012, 22:51:11
Mä kuulin juttuu et tän piti olla tulilla tänää?  :P
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: juhal - 01.06.2012, 01:30:11
Noniin tilaus tuli ja huomenna alkaa armoton moottorin kasaaminen! Öljypumppu on tehty jenkeissä ja on tosiaan valurautaa ja painaa enemmän kuin alkuperäinen. Kummemmin en ole tutkinut vielä eroja kun alkuperäinen pumppu on tallilla.
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2012-04-19222247.jpg)

Eiköhän ne jenkkilässä ollenkaan usko alumiiniin? Oon joskus yhtä toitsun tarvikepumppua ihmetellyt, oli myös jenkkilässä tehty ja valurautaa. Alkuperänenhän oli myös alumiinia :)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Fileman - 01.06.2012, 06:22:28
Kyl on komia kone! jotain käynti videoo sitten tänne :D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 01.06.2012, 08:45:42
Meni värkkäämiseks mittareiden kans niin ei laitettu eilen käymään mutta startilla kyllä pyöriteltiin ja hienosti pyöri ilman mitään ylimääräisiä ääniä. Tänään on koko päivä aikaa värkätä niin jos sais vaikka tänään jo vähän ajeltuakin  :o Kunhan tässä saan nämä aamukahvit juotua niin suuntana on talli ja sieltä ei lähetä ennen kuin auto käy ;D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Kaziganth - 01.06.2012, 08:46:53
Meni värkkäämiseks mittareiden kans niin ei laitettu eilen käymään mutta startilla kyllä pyöriteltiin ja hienosti pyöri ilman mitään ylimääräisiä ääniä. Tänään on koko päivä aikaa värkätä niin jos sais vaikka tänään jo vähän ajeltuakin  :o Kunhan tässä saan nämä aamukahvit juotua niin suuntana on talli ja sieltä ei lähetä ennen kuin auto käy ;D
Kannattaa varmaan ottaa makuupussi ja eväät mukaan  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 01.06.2012, 21:54:25
Eväät syöty ja makuupussia viritellään jo esille?  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 01.06.2012, 22:37:49
IT'S A LIVE! Saatiin käyntiin pitemmän säätelyn kanssa. Ensin meinas olla sytkä vähän pielessä mutta sitten lopulta saatiin käymään ja kävi tyhjäkäyntiäkin. Eikä tarvittu edes eväitä tai makuupussia ;)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 01.06.2012, 22:41:06
IT'S A LIVE! Saatiin käyntiin pitemmän säätelyn kanssa. Ensin meinas olla sytkä vähän pielessä mutta sitten lopulta saatiin käymään ja kävi tyhjäkäyntiäkin. Eikä tarvittu edes eväitä tai makuupussia ;)

Kuvaa, videoo, anything?  :nälkä:

Ja Onnea!  :)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 01.06.2012, 23:01:23
Kiitos...Ei vielä oo mitään mutta jos huomenna sais kuvattua vaikka vähän videota .Äänet oli kyllä aika rouheet huomaa kyllä jo käynnistä ettei oo ihan vakio kone ja vielä kun ei ole kuin yksi läpivirtaava vaimennin ja sekin taka-akselin jälkeen niin...;) Kyllähän tuo oli hymy herkässä kun monien mutkien jälkeen se alkoi toimimaan.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 01.06.2012, 23:11:58
Kiitos...Ei vielä oo mitään mutta jos huomenna sais kuvattua vaikka vähän videota .Äänet oli kyllä aika rouheet huomaa kyllä jo käynnistä ettei oo ihan vakio kone ja vielä kun ei ole kuin yksi läpivirtaava vaimennin ja sekin taka-akselin jälkeen niin...;) Kyllähän tuo oli hymy herkässä kun monien mutkien jälkeen se alkoi toimimaan.

Ihan varmasti oli, voin kyllä uskoa.
Jaa sitä ollaa putkistossa säästetty rahaa konetta varten, se on oikein  ;D
Ei vaan, enpä itekkää aluks meinaa ku yhtä isoa koittaa
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 02.06.2012, 22:58:25
Tänään on käyty pikku koeajoilla ja säädelty kaasareita nyt on kaasarit jotenkin synkassa mutta vielä saa varmaan seoksia pyöritellä jonkin verran. Sais sellasiin säätöihin että voi edes säädettäväks ajaa mutta on tossa vielä ton sytkänki kanssa säätämistä.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 03.06.2012, 20:25:59
Mitäs tänään on tapahtunu?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 03.06.2012, 20:38:11
On vähän säädelty ja käyty pikku mutkaa ajamassa mutta ei oo vielä oikeen säädöissä meinaa käydä aika rikkaalla. Tasakaasulla toimii kohtuu hyvin mutta ei oikee voi kiihdyttää kuin pintakaasulla meinaa alkaa muuten nykimään ja paukuttaa putkessa voi tosin olla liian vähän ennakkoakin mutta ei oikeen päässyt sitä sääteleen kun läppäristä loppui akku >:( noh huomenna uutta kokeilua jos vaikka sais toimiin sen verta hyvin että viittis vähän ajellakkin.
PS. Jos kellään on tai on ollut suunnilleen samat osat kiinni niin toimiva ennakkokäyrä ois ihan mukava tietää niin sais säädöt edes sinne päin.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 03.06.2012, 20:41:09
No miltä se näin muuten tuntuu, mitä vähän päässy ees testaan..?  :P
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 03.06.2012, 20:55:08
Erittäin kierrosherkkä ainakin kun paikallaan ollessa kaasua polkee :pomo: mutta ei oikeen voi sanoa ajosta mitään kun ei ole kuin pienellä pintakaasulla vasta päästy kiihdyttään. Yllätyin kyllä siittä miten matalilla kierroksilla kuitenkin kulkee vaikka tyhjäkäyntikin seilaa kokoajan 1400-1600rpm välillä. Jollain 2000rpm pystyi kuitenkin ajaan iha hyvin. Sais huomenna pelaamaan ylemmilläkin kierroksilla niin vois kertoa vähän enemmän. Videotakin yritin ottaa mutta ei oikeen riitä tuo puhelimen mikki särkee niin pahasti äänen että ei viitti sitä videota edes laittaa kun se kuullostaa siinä vaan semmoselta epämääräseltä huminalta.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 04.06.2012, 23:52:46
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/th_video-2012-06-02-17-56-47.jpg) (http://s779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/?action=view&current=video-2012-06-02-17-56-47.mp4)
Tossa on nyt sitä käyntivideota mutta laatu on surkea koska puhelimella kuvattu. Kone ei ole vielä lähimainkaan säädöissä mutta huomenna tulee sellainen mies säätämään joka on noiden tuplien kanssa värkännyt vähän enempi niin jospa se saatais semmosiin säätöihin että sillä voi jo vähän ajella tai ainakin penkkiin säädettäväks.Tuli tänään myös ostettua toinen vaimennin putkistoon kun äänet on niin kovat. Kuulemma melkeen kilometrin päästä kuulu äänet aivan selvästi kun kävin sillä pikku mutkaa heittämässä ja tosiaan tolla ei oo vielä ees päästy ajossa kuin ehkä max 4000rpm kierroksille.Ton videon perusteella ei kyllä saa yhtään selville todellisia ääniä ja tossa se käy vielä vähän korkeella tyhjää on ton videon jälkeen saatu tyhjäkäynti siihen noin 1400 ja muutenkin pysyy nyt käynnissä.

PS. Parempaa videota laitetaan kunhan saan jostain paremman kameran lainaan.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 06.06.2012, 21:54:29
Noniin nyt alko käymäään niinkö kuuluuki! Puola piti vaihtaa alkuperäisestä tuohon MSD Blaster 2. Vielä pitäis vaihtaa jännitteensäätäjä kun meinaa auto sammua kun laittaa valot päälle :nohnoh ja pitäis pakosarjan loppuun saada jokin eristematto tai vastaava kun meinaa koneen reilummin heilahtaessa kolista vaihdelaatikon palkkiin. Muuten auto on nyt kuitenkin säädöissä että sillä jo viitsii ajella ja vetojakin on ihan mukavasti mitä tuossa on vähän reilummalla kaasulla kokeillut mutta ei vielä mitään täyskaasu kiihdyttelyitä tai korkeita kierroksia kun kone on kuitenkin vielä sisäänajossa.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 08.06.2012, 20:25:48
Eilen kyllä sattui ja tapahtui heti kun otin volvon ajoon: Sain päivällä jännitteensäätäjän vaihdettua ja auto pelasi ihan hyvin muuten mutta osakaasulla vähän potki takaisin kaasareissa noh ajattelin kuitenkin ottaa auton ajoon että saa ajeltua vähän ja kokeiltua miten muuten pelaa pidemmässä ajossa. Kävin kaupungilla mutkan ja menin sen jälkeen käymään isä ukon tykönä. Sieltä lähtiessä alkoi taas pikku aivastelu kaasareissa ja vähän matkaa ajettuani auto sammui kuin seinään. Ihmettelin että mikäs tälle nyt tuli. Meni ihan pieni hetki ja konepellin välistä alkoi pukkaamaan savua! Äkkiä pelti auki ja siellä oli ilmanputsari liekeissä! Aloin heti hakkaamaan paljaalla kädellä tulta sammuksiin ja sainkin onneksi sammumaan. Putsariin kerkesi palaa reilun nyrkinkokoinen reikä. Hyvä tuuri ettei kerennyt yllä menevä bensaletku sulaa ja ottaa liekkiä!. Kämmeneenkin tuli sammuttamisen ansiosta muutama pieni palovamma mutta se on pieni hinta siitä mitä olisi voinut sattua jos ei tuota putsaria olisi sammuttanut. Autoon ei onneksi muualle kerennenyt mitään tulla kuin tuohon putsariin. Nyt kokemusta viisampana uutta putsaria tilaukseen ja tosiaan tuo kaasareiden aivastelu luultavasti johtui vain liian pienistä neulaventtiileistä jotka oli 175 ja toissa päivänä tilasin siihen 200. Ei ton auton olis tarvinut kuin yksi ilta palvella noilla pienemmillä neulaventtiileillä kun tänään sain postista noudettua uudet 200 neulaventtiilit. Nyt siirtyy ajelut ainakin ensviikolle että saa uuden putsarin.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 08.06.2012, 20:28:52
No on kyllä tosi hyvä tuuri että selvis palaneella ilmanputsarilla ja parilla palovammalla,
hyvä näin.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: ksthb - 08.06.2012, 22:29:28
Nyt kokemusta viisampana uutta putsaria tilaukseen ja tosiaan tuo kaasareiden aivastelu luultavasti johtui vain liian pienistä neulaventtiileistä jotka oli 175 ja toissa päivänä tilasin siihen 200. Ei ton auton olis tarvinut kuin yksi ilta palvella noilla pienemmillä neulaventtiileillä kun tänään sain postista noudettua uudet 200 neulaventtiilit. Nyt siirtyy ajelut ainakin ensviikolle että saa uuden putsarin.

Neulaventtiilit ei vaikuta tohon aivasteluun vaan tyhjäkäynti seos ja synkat. Vika kertomuksesi perusteella sanoisin että tyhjäkäynti suuttimen on liian pienet ja seosruuvit liian vähän auki. Kaasarit on vissiin weberit ?
 
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 09.06.2012, 00:03:12
Joo Weberit on. Tyhjäkäynti suuttimet on muistaakseni 60F9 ruuvit tais olla nyt 1.5 kierrosta auki ja tulpat on mustat että ei pitäis käyä laihalla. Synkroakin on säädelty vaan ei tunnu vaikuttavan aivasteluun eikä imuvuotojakaan ole havaittu. Voiskohan sitten vaikuttaa kun ei ole imutorvia paikallaan?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Mursu - 09.06.2012, 00:11:50
en jaksa nyt käydä koko topikkia läpi mutta ajotko kunnostaa koneen lähes alkuperäseksi pikku vireillä vai jotain suurempaaki?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 09.06.2012, 00:24:16
No koneenna on nyt
B20 penta 0.30" ylikokoossa tasapainotetulla alakerralla ja tasosta otettu 0,9mm pois
Kansi on 46 imu ja 38,5pako rosteri venoilla tuplajousilla ja hyvin portatuilla kanavilla virtaus oli 12mm nostolla 180hp++(ollut rallisprintti autossa)
123ignition Tune jakaja
KG5 Nokka 12.9mm nosto ja asteet 320
Weber 45 Volvon R-sport imusarjoilla
Timon steg3 peltisarja ja 2.5" putkisto
Kevennetty teräsjakopää
Kevennetty 5,8kg vauhtipyörä

Eli en nyt ihan pikkuvireiksi näitä sanois mutta voishan se kireempikin olla. Voihan se olla että tässä käy niinkuin yleensäkin virittäessä eli nälkä kasvaa syödessä mutta kyllä nyt seuraavaksi ois tarkoitus alkaa laitteleen kori, alusta ja voimansiirto viimesenpäälle ennen kuin otetaan lisää tehoja ja turboa tähän ei tule.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: ksthb - 09.06.2012, 08:50:29
Joo Weberit on. Tyhjäkäynti suuttimet on muistaakseni 60F9 ruuvit tais olla nyt 1.5 kierrosta auki ja tulpat on mustat että ei pitäis käyä laihalla. Synkroakin on säädelty vaan ei tunnu vaikuttavan aivasteluun eikä imuvuotojakaan ole havaittu. Voiskohan sitten vaikuttaa kun ei ole imutorvia paikallaan?

Suuttimet on alueella seosruuvii kokeilisin aukasta alueelle 2-2,5 kiekkaa auki. Weberin seosruuvin paras alue on 1,5 -4 kierrosta auki, suutinkoosta riippuen. Pääsuutin pitäs olla 4-4,5 x sisäkurkku koko, kiihdytyspumpulle suutin n.45-50.
Ongelmia aihettaa myös hitsaillut synkkavivut js kaasareiden linjaus.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Spoileri - 09.06.2012, 10:57:01
Ja se imutorvien puute voi myös aiheuttaa takaisinpäin puhallusta, mutta yleensä ehkä enemmin yläkierroksilla.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 09.06.2012, 11:42:22
Tuo meinaa yskiä takaisin tyhjäkäynnillä käydessä jonkin aikaa ja ehkä jossain 2000-2500 kierroksilla osakaasulla ajettaessa mutta enää 3000 kierroksilla ei ole probleemaa. Pitääpä koittaa aukasta vielä jos helpottais. Synkkavipuja ei ole hitsailtu mutta imusarjat on linjattu kannen kanavien mukaan ja ovat ehkä aavistuksen kallellaan.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: ksthb - 09.06.2012, 20:01:30
Seos ruuveja lisää auki niin pärskiminen loppuu, selkeesti on laihalla tyhjäkäyntipiiri
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 09.06.2012, 20:17:33
Eipäs aivastelu loppunut vaikka väänsin ruuveja auki ei ottanut enää niin herkästi kierroksia. Parhaiten ottaa kierroksia kun on auki 1.5 kierrosta. Synkroa on taas pyöritelty eikä helpottanut juuri sekään voiskohan olla että bensapumppu vaan ei yksinkertaisesti jaksa pumpata tarpeeks soppaa? Vakio pumppu paikallaan ja välillä tuntuu menevän suodatin aika tyhjäks. Sähkönen pumppu on tuossa vieressä pöydällä remontissa että sen ois tarkoitus tähän kuitenkin tulla.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 09.06.2012, 21:06:50
Eipäs aivastelu loppunut vaikka väänsin ruuveja auki ei ottanut enää niin herkästi kierroksia. Parhaiten ottaa kierroksia kun on auki 1.5 kierrosta. Synkroa on taas pyöritelty eikä helpottanut juuri sekään voiskohan olla että bensapumppu vaan ei yksinkertaisesti jaksa pumpata tarpeeks soppaa? Vakio pumppu paikallaan ja välillä tuntuu menevän suodatin aika tyhjäks. Sähkönen pumppu on tuossa vieressä pöydällä remontissa että sen ois tarkoitus tähän kuitenkin tulla.

Remontissa  ???
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 09.06.2012, 21:27:20
Oman sähläyksen takia lähti se johtojen terminaali irti :-[
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 09.06.2012, 21:52:44
Oman sähläyksen takia lähti se johtojen terminaali irti :-[

Noh mites nyt näin? Kai sää sen kuntoon saat?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 09.06.2012, 22:00:00
Noh mites nyt näin? Kai sää sen kuntoon saat?
Sanotaan vaikka näin että liian pitkän työpäivän tulos tallilla. Joo eiköhän tuon kuntoon saa. Pitäis vaan saada vedettyä uudet johdot tuolta pumpun sisältä niin saa pelittämään.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 09.06.2012, 22:00:50
Sanotaan vaikka näin että liian pitkän työpäivän tulos tallilla. Joo eiköhän tuon kuntoon saa. Pitäis vaan saada vedettyä uudet johdot tuolta pumpun sisältä niin saa pelittämään.

Okei, no ei muutaku ropaamaan vaan.
En yhtään ihmettele jos jotain käy liian pitkän työpäivän jälkee
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: ksthb - 09.06.2012, 23:20:29
Eipäs aivastelu loppunut vaikka väänsin ruuveja auki ei ottanut enää niin herkästi kierroksia. Parhaiten ottaa kierroksia kun on auki 1.5 kierrosta. Synkroa on taas pyöritelty eikä helpottanut juuri sekään voiskohan olla että bensapumppu vaan ei yksinkertaisesti jaksa pumpata tarpeeks soppaa? Vakio pumppu paikallaan ja välillä tuntuu menevän suodatin aika tyhjäks. Sähkönen pumppu on tuossa vieressä pöydällä remontissa että sen ois tarkoitus tähän kuitenkin tulla.

Omituinen juttu.... olin lähes varma tosta. No se kaasareiden linjaus on tarkka juttu, pitäis olla mahdollisimman tarkkaa samassa linjassa jotta kaasarit pysyy synkassa kaikilla kaasun avauksilla. Hmm... vuotavat neulaventtiilit vois kans aiheuttaa ongelmia..Mutta ne vissiin vaihdoit uusiin...
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 10.06.2012, 01:57:33
Muutenkin seilaa käynti aika paljon tyhjäkäynnillä ja meinaa välillä käymään korkeammille kierroksille kun antaa kaasua että vaikuttais vähän kyllä imuvuodolta mutta en kyllä keksi mistä vuotais kun kaikki mahdolliset paikat oon yrittänyt tutkia. Epäilen kuitenkin tällä hetkellä sitä bensapumppua kun kaikki muu on käyty nyt läpi paitsi se ja kuten mainitsinkin jo välillä suodatin on melko tyhjä että haukkaisko jotenkin sieltäkin ilmaa että seos pääsee vaihtelemaan?? Huomenna ( tai oikeastaan tänään) ois tarkoitus kokeilla tuota sähköistä pumppua ja yrittää sitten säädellä uudestaan jos vaikka jotenkin auttais ja tosiaan neulaventtiilit vaihdoin ja ovat aivan uudet. Pitäis kai sen kuitenkin käydä tyhjää aivastelematta kun synkroja säätää vaikka ei olisikaan linjassa kun säätää että kaikki läpät on alakierroksilla samanverran auki.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: kilikali - 10.06.2012, 10:23:42
Minkälaiset kumilaipat kaasarin ja imusrj välissä on? Oman sain vain niillä vulkanoiduilla misabin laipoilla toimimaan. http://youtu.be/FwlffvHVAek Kaasarit kylläkin solexit tossa.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 10.06.2012, 13:54:11
Paikallaan on lotus muovilaipat mihin vaihdettavissa ne O-renkaat.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 10.06.2012, 22:51:44
Loppuhan se yskiminen matalilla kierroksilla! Kalibroin jakajan uudestaan ja laitoin muutaman asteen enemmän ennakkoa matalille kierroksille niin loppui kaasareissa polttaminen. Vielä se jossain 4000 kohdalla vähän yski tasakaasulla mutta huomasin ainakin sen että bensansuodatin oli tyhjä että oisko alkuperäinen bensapumppu ollut siihen syy pää. Nyt kuitenkin on sähköinen pumppu paikallaan ja huomenna pitää testailla mites sitten toimii.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Antza] - 11.06.2012, 21:33:39
ei oo tainnu yskiminen loppua mitä kuuntelin ko kivirannalla ajoit nyt iltasella :-\
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.06.2012, 22:26:06
Juu siellä oltiin taas säätelemässä. Ei saatu sähköstä pumppuakaan toimiin. Nyt kyllä vähä tuntuu paukkuvan putkessa eikä niinkään kaasareilla. Oiskohan nyt sitten liian rikkaalla kun vaihdoin tukkoisen suodattimen paremmin virtaavaan uuteen. En viitsinyt enää säädellä näin illasta ettei ihmiset oikeen häiriinny kun tuossa ei mitkään ihan pienet äänet ole.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 16.06.2012, 18:40:42
Nyt on auto kotona ja on vähän ajeltukin. Alkoi toimimaan paremmin kun laitettiin jokin sähköinen pumppu vakio bensapumpun kaveriksi. Tähän kuitenkin on tulossa ilmeisesti holleyn pumppu jossa tuottoa suunnilleen 350LPH ja paine on kuitenkin alle 0.5bar kun ei tuo edellä mainittu yhdistelmäkään meinaa jaksaa tuoda tarpeeksi bensaa mutta kylläpä tuolla nyt saa varmaan sisäänajon suoritettua.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 16.06.2012, 20:27:11
Eli se Carterin rullapumppu nyt sit on mennyttä tavaraa  :(
Et sitte osta toista samanmoista?

Harmi ettet saannu sitä korjattua sitte  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 17.06.2012, 01:24:21
Joo mennyttä on :( En viitti ostaa toista samanlaista kun jenkeistä tilaamalla saa halvemmalla tehokkaamman.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 13.07.2012, 18:03:49
Se ois totuuden aika taas kun pitäis auto käyttää leimalla. Sanookohan tuo inssi mitään kun ei ole ilmanputsaria paikallaan? Vähän kyllä jännittää noiden äänien puolesta.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 17.07.2012, 19:36:08
Autoa käytetty konttorilla ja hylkyyn meni. Takahelman sisempi pelti oli vähän ruostunut talven aikana ja toinen takaiskari oli sökö mutta tuo viimeinen syy ihmetyttää : Moottorin tyhjäkäynti epätasainen. Minun mielestä tuo ei ole mikään oikea syy kun auto kuitenkin käy tyhjää ja toimii muuten hienosti.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: vellu_volvo - 17.07.2012, 20:24:17
Ei epätasainen käynti ole syy hylkäämiseen, mutta siihen johtavat vääränlaiset päästöt ovat. Tässä autossa ei kuitenkaan ole niillä päästöillä merkitystä, joten ei tuosta voi hylätä. Pyydä joutessaa näyttämään lakipykälä mikä oikeuttaa hylkyyn epätasaisesta tyhjäkäynnistä ;D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 17.07.2012, 21:27:08
Joo mainitsen kyllä asiasta jos vielä valittaa kun menen jälkitarkastukseen. Kaikki kaverit/tutut joille mainitsin ja jotka auton tietää sanoivat että ainoa oikea syy olisi hylkäämiseen ollut tuo hajonnut takaiskari mutta nuo ruosteet kyllä fixataan muutenkin niin eipä sillä niin väliä mutta tuo maininta tyhjäkäynnin epätasaisuudesta kyllä ihmetyttää.

Kuvat kaunistaa ;D Verot oli muistaakseni noin 90€.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: katiska - 17.07.2012, 22:00:07
Auton monet kerrat nähneenä ja kuulleena ja ehkä joskus jopa kaverina roplanneena ei tuo käynti voi olla syy hylkäämiseen :nohnoh Kuten tossa aikasemmin puhuttiinki ni muutako konttorille takas ja käsket vittaniemen katsastamaan. 8)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.08.2012, 01:22:38
Tänään tai oikestaan eilen tuli 142 taas leima ja on ajeltu ilta kaupungilla ja ihan hyvin toimi. Poliisitkin tuli siihen kun oltiin parkissa ja kyseli että kenen tuo Kiffi on ja menin tietenki poliisiauton luo ja siinä sitten poliisi kyseli että olenko tietoinen mikä on nopeusrajoitus eräällä kadulla noh sitten sanoi että olin kuulemma ylinopeutta ajanut siinä eräspäivä kun oli ollut polkupyörällä liikenteessä(luultavasti olin ajamassa korjatteille) ja lopuksi vielä sanoi että ääntä siittä lähtee mutta kyllä hän tietää että ei se mihinkää liiku ;D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 11.08.2012, 12:24:05
Onko mitään mittaustuloksia miten se liikkuu?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.08.2012, 13:17:26
Niitä ei kyllä vielä ole kun autolla ole ajettukaan vasta kuin vähän yli 100km tälle kesää. Kaasupolkimeen ei tarvi kuin pikkusen hipaista kun ajelee kaupungissa on meinaa sen verran herkkä ja lyhyt kaasu ja aika mukavasti se nykäsee penkkiin kun saa kierrokset 3500-4000 mutta eipä tuota oo vielä oikeen täyskaasulla kiihdytelty kun ei ole vielä edes sisäänajettu. Jos sitä ens kesänä sitten pääsis vaikka johonkin kokeilemaan kelloa vastaan että saatais vähän tuloksia paperille. Eihän sitä tiedä vaikka talven aikana saadaan tähän tuo ilokaasujärjestelmä kiinni  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 11.08.2012, 13:20:48
Ai sillä on vasta sen verta ajettu, no sitten  :)
Ajaa sen eka loppuun ja sit kahtelloo. Paljon meinasit ajaa sisäänajoa?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 11.08.2012, 13:30:23
No männät oli valmiiksi sisäänajetut kun ne ostin niin eipä tuossa ole kuin männänrenkaat,laakerit ja sylinterit jotka tarvii pienen sisäänajon sylinterehinkin tuli vain hieno hoonaus niin suunnittelin että jos tuossa kun on n500km saanut alle niin vaihtais paremmat öljyt jne.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: Makru - 11.08.2012, 17:52:54
Mites sä ylinopeutta oot ajanu jos poliisinkaan mielestä se ei mihinkään liiku  :D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: InlineFour - 11.08.2012, 17:56:52
Mites sä ylinopeutta oot ajanu jos poliisinkaan mielestä se ei mihinkään liiku  :D

Kyllähän perus b20a:kin kulkee 147km/h gepsiin, enempää ei jaksa kone kiertää.
Testi suoritettu avoimella moottoritiellä oli hyvät ilmeet kanssaautoilijoilla ku paino ohi  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 12.08.2012, 03:04:53
Mites sä ylinopeutta oot ajanu jos poliisinkaan mielestä se ei mihinkään liiku  :D
Siinäpä hyvä kysymys ;D
Kyllähän perus b20a:kin kulkee 147km/h gepsiin, enempää ei jaksa kone kiertää.
Testi suoritettu avoimella moottoritiellä oli hyvät ilmeet kanssaautoilijoilla ku paino ohi  ;D
Oliko ihan strömpällä? Mulla meni 32/32 pysty weberillä muistaakseni noin 160km/h... Nyt luulis vähän lujempaa kulkevan vaikka eipä niillä huippunopeuksilla niin väliä kunhan kiihtyy  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 26.09.2012, 21:58:53
Noniin nyt on sisäänajo suoritettu ja vaihdettu kunnon öljyt koneeseen. Auto on pelannut hyvin ja työmatkatkin on sillä tullut ajeltua.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 06.04.2013, 01:24:22
Alkaa pikku hiljaa taas näkyä näitä kesänmerkkejä ja alkaa olla aika kaivella tämäkin auto talviunilta. Autoon pitäisi laittaa kuitenkin vielä bensapummpu, anturi autometerin vedenlämpömittarille ja sähköflekti. Suunnitelmissa olisi myös vararengas paljujen poistaminen eli tasaiset pellit vain tilalle ja jotain muuta pientä.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 12.04.2013, 22:59:57
Nonii nyt o kesäkausi avattu kun hain 142 talviunilta. Kylläpä oli taas mukava hypätä tämän rattiin  :P

(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/2013-04-12185014_zps85e86ef0.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 24.05.2013, 16:50:52
On tullut tälläkin ajeltua melkeimpä päivittäin ja hyvin on pelannut nyt tosin vielä pelaa paremmin ko säätelin kaasareiden synkroja vähän uusiks kun oli päässyt vähän muuttumaan. Vaihdelaatikon vaihto taitaa olla edessä myös kun vähän meinaa valitusta laatikolta kuulua. Ainakin toistaseksi ois tulossa toinen M40 tilalle kun ei oo vielä mitään muuta sopivaa laatikkoa nurkille kulkeutunu.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 31.05.2013, 18:08:09
Nonii saas nähä tuliko koneen purkamis hommia. Eilen töistä tullessa melkeinpä olin jo kotiportilla niin tipahti öljynpaineet alas en vielä ole varma onko mittarin jokin johto vähän huonosti vai onko joku menny oikeesti rikki. Kone kuitenkin käy nätisti eikä pidä mitään ylimääräisiä ääniä. Jos jokin on hajallaan niin häätyy alkaa sitten rakentamaan tehokkaampaa ja parempaa tilalle. Päivitetään taas kun saadaan selville mikä on vialla.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 01.06.2013, 19:02:11
Tuossa kävin vähän tutkailemassa ja nyt on pääepäiltynä 3 sylinterin männänrengas kun tupat irroitin niin 3 sylinterin tulppa oli ihan märkä.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: hyvoneju - 01.06.2013, 20:13:30
Tuossa kävin vähän tutkailemassa ja nyt on pääepäiltynä 3 sylinterin männänrengas kun tupat irroitin niin 3 sylinterin tulppa oli ihan märkä.

Mites toi männänrengas ne öljynpaineet vie  ???
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 02.06.2013, 19:40:56
No tämmöset epäilyt ainakin oli eräällä paikallisella vanhalla volvo virittäjällä kun kone ei kuitenkaan mitään ylimääräisiä ääniä pidä. Itellä tuli kyllä ensimmäisenä mieleen laakerivika kun tipahti öljynpaine mutta toisaalta vähän epäilyttää että voiko olla laakerit hajallaan kun kone kuitenkin käy niin nätisti. Mutta tosiaan nyt kun mainitsit niin ei kyllä tuu mielee että miten se vois ne paineet hukata. Sama ilmeisesti purkaa vain koko mylly ja tutkailla missä se vika on.

Edit.
Paineet on tosiaan tyhjäkäynnillä noin 1bar ja heti kierrosten noustessa nostaa paineen sinne 3.5-4bar. En tietenkään oikeen ole viitsinyt antaa kierroksia ettei mene aivan hajalleen.
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 02.07.2013, 17:58:26
Noniin nyt taas on öljynpaine normaali. Luultavasti oli vain jokin roska anturissa kun annoin reilummin kierroksia niin nous öljynpaineet taas sinne normaali lukemiin eli 3,5-4bar tyhjäkäynnillä ja kierroksilla about 5bar. Nyt pitäs vain käyttää tämä leimalla ja sitten taas pääsee cruisaamaan.  8)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 10.12.2016, 21:00:01
Päivitystä tännekkin!
Kansiremonttia on tehty kun käynti meni huonoksi ja tyhjäkäynti katosi kokonaan ja aiheuttajina oli kuolleet venajouset, pari ohjuria halki ja seetit levinnyt. Kansi olis nyt valmiina uusilla osilla. Vielä pitäisi vahvempi keinuvipu pukki rakentaa joten toivoa on että tämä saadaan liikenteeseen ensi kesäksi.

(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/DSCN0126_zpsksufw2fk.jpg)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/DSCN0124_zpssx4zxoeb.jpg)
(http://i779.photobucket.com/albums/yy78/142DL/DSCN0106_zpsqhjjjhjf.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: hyvoneju - 11.12.2016, 00:14:25
Olisi varmaan järkevää hiukan tasata noita torneja , joiden päällä keinuvipupukit seisoo ? Riippuu tietysti millaisia jalkoja meinaat käyttää ?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: luchadore - 03.03.2017, 21:32:18
Mitäs tälle ?
Otsikko: Vs: Volvo 142 DL -73 "Stage 4"
Kirjoitti: J.V - 03.06.2017, 22:59:01
Mitäs tälle ?
Vähän myöhässä tulee vastaukset mutta eipä tässä oo kerenny yhtään tallille värkkään nuita autoja. Meinasin että laitan nyt nippuun nuilla nykysillä hiluilla ja rakentelen enstalvena tuon pukin.
Olisi varmaan järkevää hiukan tasata noita torneja , joiden päällä keinuvipupukit seisoo ? Riippuu tietysti millaisia jalkoja meinaat käyttää ?
Tarkoitus olisi tehdä pukki joka olisi alhaalta yhtenäinen ja kiinnitys ARP pinnapulteilla. Suunnitteilla on rakentaa samalla jonkinmoinen öljyruiskutus venttiilinvarsille joka toimii myös hyvänä lisäjäähdytyksenä kannelle.