Futurez  Kulkukoira

TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi

  • 113 Vastauksia
  • 46932 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« : 21.01.2014, 00:06:17 »
Mikkelistä tarttui mukaan otsikonmukainen ysineliskantti. Autosta tulee käyttis, mutta korjattavaa/parannettavaa riittää siinä määrin, että eiköhän tästäkin jokunen sivu juttua saada. Tämä kyseinen auto on yksilö, joka olisi ollut viisainta jättää ostamatta. Noh tehty mikä tehty ja nyt kärsitään.

Auto on vuosimallia 1996 ja varustettu B230FT-moottorilla. Moottorista sen verran, että lapun mukaan penkitetty Harisella 199hv/427nm tehot (2004). Turbo vaihdettu aikanaan Mitsubishi td04h-15g malliseen. Nykyään se on holoväljä. Korista löytyy sanomista yltä ja alta. Ruostettakin on riittämiin ottaen huomioon auton suhteellisen tuoreen iän.

Auto on manualisoitu noin 5päivää sitten ja vaihteistoksi on valkkautunut tuolloin virittäjien suursuosikki m46. Tämän laatikon rojut löytyvät suurimmaksi osaksi Leppävirran kohdalta, jonne auto jätti kotimatkalla. Kakkosvaihteella pamahdus ja kaikki vaihteet sileäksi, käsittääkseni sivuakselin petettyä.

Autosta löytyy jonkunnäköinen madallussarja, lommoja, pakkelia ja teippiä.

Vikoja:

-Jarrulevyt loppu joka nurkasta.
-Käsijarru ei toimi
-Kytkimen työsylinteri vuotaa
-Laatikon osat pitkin Leppävirtaa
-Turbo väljempi kuin eksäni
-Etuiskarit loppu
-Vasen takapyörän laakeri lonksuu
-Vaihdettu g80 perä, väärällä anturikehällä --> mittaristo näyttää liian vähän ja abs valo mollottaa
-Öljyvuotoja
-Sisältää ullatuksia vähän siellä täällä
-Vauhtipyörään tehty patentti trikkeri
-KarvaVAKOliitoksia
-Oikeanpuolen umpion linssi sälöinä
-Tuulilasissa sälöjä
-Hammastangossa väljää
-Katalysaattori puuttuu
-Syyläri vuotaa
-Sisusta rähjäinen
-SRS-valo palaa
...

Lista jatkuu..  :facepalm: Tuli siis vaihdettua pomminvarma auto varmaan pommiin. Ja tästä olisi tarkoitus tehdä aika nopealla aikataululla soiva peli.

Viikon ohjelmaa:

-Moottorin kaikki tiivisteet uusiin puihin
-Kannen kunnostus ja kanavien roplausta
-M90 swappi + hieman kevennetty pottapyörä
-Moottorin tukikumit vaihto uusiin
-Pahimpia ruosteita rappailtava pohjasta ettei mätäne käsiin

Kuvia röntästä
« Viimeksi muokattu: 21.07.2014, 23:36:47 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #1 : 21.01.2014, 07:08:14 »
Ei se oo niin paha, eihän?  ;D
Muutakun Holsetti tahdittamaan kanget pihalle  8)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #2 : 21.01.2014, 07:47:45 »
Ei se oo niin paha, eihän?  ;D
Muutakun Holsetti tahdittamaan kanget pihalle  8)
Ihan hirvee rousku, ihanan rapea :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #3 : 21.01.2014, 12:12:14 »
voi minkä pommin menit ostamaan :o. sait sen täs entisen huoltoauton kusetettua jollekkin vähä älyiselle :buck2:
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #4 : 21.01.2014, 18:30:59 »
voi minkä pommin menit ostamaan :o. sait sen täs entisen huoltoauton kusetettua jollekkin vähä älyiselle :buck2:
En sano tuohon enää mitään, turvallisia kilometrejä vaan sinne :D

Eilen oli tarkoitus ottaa vaan laatikko. Vaistomaisesti repäisin siinä sivussa tekniikankin pöydälle. Eiku rempalle ;)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #5 : 21.01.2014, 18:35:49 »
aina voi onnitella kun yksilön löytää O0 O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #6 : 21.01.2014, 18:42:02 »
aina voi onnitella kun yksilön löytää O0 O0
Pahinta on tuo eksääkin väljempi turbo, tuli kato naista melkein ikävä. Mutta kyllähän tähän nikosen..eiku vitosen saundit saadaan :D

Ihan mukavasti osia jää tähteeksi toisesta ysistä, joten ei tässä hätää. Ruostetta on kieltämättä kyllä, mutta ku ei priimaa tavottele  niin ei pety. Ja ihmisten ilmoilla on ajettava aina täysillä, ettei kukaan kerkii erottaa hyytävää koppaa :D Joo mutta nyt hallille!
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #7 : 21.01.2014, 20:52:41 »
Pahinta on tuo eksääkin väljempi turbo, tuli kato naista melkein ikävä. Mutta kyllähän tähän nikosen..eiku vitosen saundit saadaan :D
eikös sulla oo se melkein vakiokokoinen holsetin turbo sielä hyllyssä minkä laittaa kiinni?.
. Ja ihmisten ilmoilla on ajettava aina täysillä, ettei kukaan kerkii erottaa hyytävää koppaa :D
niinku perjantaina :pomo:
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #8 : 23.01.2014, 18:35:04 »
Previously on TKRcustoms :D



Pientä edistymistä. Kansi huomiseksi mukaan töihin. Turboon vaihtuu keskiö, akseli ja siivet. Pakopesä ei ole priima enää, ulospäin ei halki, mutta sisällä sulaneita kohtia ja halkeaman alkuja :( FINturbolle soitin, mutta heillä oli vain uusia pesiä tällähetkellä.. Enpä raskinut uhrata rahaa. Pakosarja puhallettu myös ja pakopesä ja pakosarja saavat ylleen VHT flameproofin.

Moottorista tulee pervon värinen.. Haluan kokeilla tuota tulevaa väriyhdistelmää jossain, niin tässä sitten.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #9 : 23.01.2014, 19:14:33 »
ettei vaan tulis sini-keltainen  ;)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #10 : 23.01.2014, 19:30:35 »
ettei vaan tulis sini-keltainen  ;)
ei sentäs :P
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #11 : 25.01.2014, 19:28:09 »
Kuvapäivitystä :)

"Uusi" ahdin tuli Mikkelin keisarin mukana "Lankku" nimimerkiltä. Hinta oli kohdallaan, joten pieniä vikoja ei lasketa. Laakerointi kunnossa, mutta pakopesä halki ja pakosiivestä puuttuu paloja. No toisesta ahtimesta pesä ja siipi ja tasapainoon FINturbolle niin jospa se sillä.

Lohko paljaana

Osat puhtaina, huomenna hoonaus. Uudet laakerit ja uusilla männänrenkailla läjään + lohkon maalaus. Kannelle tehdä jekkuja.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #12 : 02.02.2014, 20:43:47 »
FINturbolla naurovat ulos, eli siis toisinsanoen ajetaan nyt sitten tuo parempi noista kahdesta huonosta ahtimesta loppuun ja vaihdetaan ahdin myöhemmin. Keskiö käy ennen asennusta ultraäänipesussa, koska laakerointiin kertynyt karstaa.

Alakerta ois nyt sitten purkissa ja pitkän etsimisen tuloksena löysin hallin uumenista sen sintterilevynkin, joten pääsee niputtamaan. Pottapyörä sorvattu nyt sopivaksi tuolle sintterille. Voimansiirto tulee valkoisesta aikalailla täydellisenä tähän eli siis koko taka-akseli kempillä ja M90 + 6-lapainen jousitettu sintteri. Vauhtipyörä ja asetelma köykäisemmät. Taka-akselisto vaihtunee myöhemmin, lähempänä leimaamista (abs ei toimi väärän triggeröinnin takia), jos nyt en sitten vaihda sitä triggerikehää.

Ruosteitakin pitäisi jaksaa raaputella ja paikkailla, ettei nyt ihan lahoisi käsiin.

Kansi olisi valmis kun vaan tasolastun vetäisee.

Sylintereissä jonkin verran kulumaa varsinkin yläpäissä, mutta menee vielä ihan hyvin. Sylinterit hoonattu. Männänrengasurat ja mäntien laet puhalsin lasikuulalla. Lohkosta vetäisin dekkitason suoraksi ja puhdistin kaikki kierteet. Laakeripinnat kiillotettu lohkosta, kampurasta ja veiveistä. Männäntapit ja männäntappien reiät kiillotettu männistä. Runkolaakerit ok, kiertokangille uudet laakerit.



Pikkupätkä Ässäarvalle menneen kannen istukkatöistä :)


Ensiviikon aikana olisi nyt sitten tarkoitus saada kulkemaan tämäkin kiulu, että pääsisi oikeiden projektien kimppuun. No katsotaan mihin pystytään :)

Edit. Tuo hoonikuva taitaa olla B20 lohkosta :D Mutta ei anneta sen haitata  ;)
« Viimeksi muokattu: 02.02.2014, 20:52:01 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #13 : 14.02.2014, 19:00:44 »
Pientä päivitystä tännekin.

Loma mennyt lomaillessa ja toki hallillakin on jotain saatu aikaiseksi. Pari muuttujaa toki sattuu aina matkaan kuten normaalia, mutta niistäkin on selvitty.

Turbon piti olla 15g, mutta oikeasti se oli 13c 15g:n tyyppikilvellä. No keskiö tai pikemminkin siivet eivät mahtuneet siihen ehjempään pakopesään. Hätä ei lue lakia, joten vinku käteen ja rouhittiin pesä sopivaksi. :D Kompressoripesää puolestaan olisi tarvinnut rouhia noin 4mm isommaksi. Päätin sitten pitää tuon etuvetopesän tässä kombinaatiossa ja vaihtaa kellon päinvastaiselle puolelle. Toinen kellon kiinnikkeen reikä nipan alle ja toiselle kierre tyyppikilven kohdalle paksummalle kohtaa kompuraa. Liiman kanssa pultti kiinni. Tankoa joutui vääntelemään ja jatkamaan noin 10mm, jotta öljynpaluu sopii paikalleen. Kompressoripesää ei juuri voinut kääntää, että kellon paikka suhteessa portin vivustoon tule vituralleen. Eli kompressoripesä totuttua vinommassa ja suu lähempänä paisaria. Portin toimivuuden tarkistin varovasti paineilmalla ja tuntuu aukeavan tarpeeksi. Pakosiipeä eivät FINturbolla vaihtaneet, tämä ahdin on saattohoidossa siis. Toimii sen aikaa kun toimii ja sitten kun ei toimi niin vaihtaa uuden. Kelloksihan tähän tuli vakio FK.

Eilen laitettiin sen verran vauhdikkaasti laatikko paikalleen, että huomattiin siinä sitten jälkikäteen painelaakerin puuttuvan  :facepalm: Kaikkee tällasta sattuu, kun kohelletaan pullo kourassa. :D

Muutama kuva.


Ensiliekit otettu ja vihellyksestä päätellen turbokin toimii ;D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
« Vastaus #14 : 24.02.2014, 20:37:46 »
Pitkästä aikaa päivitystä.

Auto saatu ajuun jo toista viikkoa sitten. Teknisesti toimii erinomaisesti, joskin se turbo kesti jonkun pari päivää kunnes alkoi pölläyttelemään. Olihan se arvattavissa. Nyt ei auta kuin ostaa uusi ja ehompi. Vetari katkesi viime torstaina ja tietysti siten, ettei murikkakaan mahtunut pois mitenkään. Perä G80, joten läpikään ei pysty lyömään vetarin tumppia pois. Meni hermot ja revin purkuysistä akseliston ja vaihdoin sen Spartanin lukon kanssa paikoilleen. Pari muuttujaakin mahtui tottakai asennukseen, kun takatukivarren runkopalkkiin tuleva kierre porsi. Ei auttanut kun purkaa akselisto takaisin alas ja rouhia poralla ja vingulla reikä niin isoksi, että sisään mahtui mutteri, jonka hitsasin palkin sisään. No nyt on sitten koko voimalinja vaihtunut (Moottori rempattu, M90-vaihteisto, kardaani, perä ja akselisto). Syyläri on nyt uudenkarhea. Ja tosiaan nyt toimii tosiaan se nopeusmittarikin kun anturikehä oikeanlainen. Takajouset vaihdoin uusiin -40mm madaltaviin Lesjöforseihin. Iskarit pitäisi vaihtaa vielä kun ovat aika huonossa hapessa. Takalevyt olivat jumineiden satuloiden takia rouhiintuneet pilalle, joten otin purkuautosta paremmat ja vaihdoin toisen satulan. Etujarrut ja käsijarru pitäisi vielä leimalle korjata. Myös ABS ja SRS valot pitäisi saada pois... Puskurikin odottaa vielä maalia, ajan ilman. Tonninpommi.

Edit. Pari räpsyä :)

Huoltoukot apuna :)


Ja tosiaan lähipäivinä askel taipuu kohti FINturboa jälleen. Samaan hintaan kun saa suunilleen, niin laitetaan sinne vähäsen isompi pikkuturbo :)
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 20:48:18 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

 

Futurez  Kulkukoira