Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: ata - 02.04.2013, 21:23:56

Otsikko: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 02.04.2013, 21:23:56
Tälläinen tuli hankittua talvikäyttöön, koska edelliseen käyttöautoon tuli tehtyä niin paljon töitä/muutoksia ettei sitä enään suolan sekaan hennonut laittaa.

(https://i.imgur.com/2M9I3V7.jpg)

(https://i.imgur.com/MJJo13f.jpg)
Apupoika tykkää paistatella päivää tummalla nokkapellillä, jää vain ilkeitä tassun jälkiä kurakelillä...


(https://i.imgur.com/NpEMV0F.jpg)

(https://i.imgur.com/TNeepCE.jpg)
Tekniikka: B230F+IC & M46
Yli 440tkm.


(https://i.imgur.com/bP0O8gY.jpg)
Plyysisisusta ja jalomuovit

Varusteina oli:
-Keskuslukko
-Ohjaustehostin
-Sähkölasit/ -peilit
-Ilmaiskarit takana
-Sininen plyysisisusta
-Välijäähdytin
-Lisämittaristo: pikkukello ja ahtopainemittari
-Takaspoileri (tarvike)
-Lohkolämmitin
-Vetokoukku (tarvike)
-Lisäpenkit takana
-Virgot

Itse lisäilty:
-Voltti-, öljynpaine ja ulkolämpömittarit
-Jalomuoviset listat koetauluun
-CD-soitin
-Lisäpitkät xenon-polttimoilla
-Sumuvalot
-Kirkkaat vilkut
-Ledit takavaloihin
-Snowcab
-Penkinlämmitys
-Sisäpistoke ja lämmitin
-Koirakalteri
-Tavaratilan näkösuoja
-Uudemman malliset peilit sähkölämmityksellä
-Uudemman mallinen takaluukun kahva
-Webasto
-Torsen lukoperä

Auto oli koriltaan niin hyväkuntoinen etten edes käynyt koeajolla. :idiot2: Aika paljon pikkuvikoja siinä olikin, mutta hitsata sitä ei tarvinnut mistään muualta kuin kuskinetu-tunkinkorvasta, joka sekin oli revennyt väärin nostaessa, ei siis sekään vielä ruostunut. Autoon oli joku aika sitten uusittu kaikki jarrut ja vesipumppu, melkolailla kaiken muun olenkin joutunut käymään läpi. Ensimmäinen huomattu vika oli reilu puoltaminen, joka johtui tehostimen jumittamisesta. Eipä ollut vaaraa nukkua rattiin vaikka hakumatkaa olikin yli 200km. Hammastangon ohella vaihtui samalla myös oikea etuiskari, jossa oli öljyn sekaan päässyt vettä, pakkasella joustovaraa oli vain muutama centti. Toinen hakumatkalla ilmi tullut vika, eli käyntihäiriö olikin vaikeampi. Imuvuotoja korjailin useampia, jonka jälkeen CO oli 9,3! Bensaakin meni yli 20l satasella. Outoon tyhjäkäyntiin löytyi syy irti olleesta kaasuläpästä. Toinen ruuvi oli ilmeisesti matkannut onnistuneesti koneen läpi ja toinen oli muuten löysällä. Läppä jäi yleensä vinoon raolleen, mutta silloi tällöin kun se asettui oikelle paikalleen ja meni kiinni tyhjäkäynti hukkui kokonaan, koska säätöruuvi oli ruuvattu kiinni muuten liian korkean käynnin takia. Loput ongelmat poistuivat vasta toisella ohjauspaineen säätimellä ja venttiilien säädöllä, muutama kantoi kuumana ja yksi pakoventtiili vuotaa edelleen.

"Ensihuoltona" vaihdoin jakohihnan ja rullan, jakopään stefat, kaikki öljyt, putsarit ja nesteet sekä parhaat päivänsä nähneen jäähdyttimen tilalle paremman. Myös lohkolämmittimen vaihdoin toimivaan ja asensin sisälämmittimen. Välijäähdyttimen laitoin omilla kiinnikkeillä omalle paikalleen edellisen patentin sijaan. Samalla kunnon ahtoputket, koska vanhoihin oli käytetty mm. lämppärin ilmatorvea. Alustaan tein kattavan ruostesuojauksen kunnon pesun jälkeen, myös kaikki kotelot ja luukut/ ovet sisältäpäin.

Parin kuukauden ajon jälkeen myös laturi vaihtui kunnostettuun, sen laakerin alettua pitää ääntä. Sen jälkeen on uusittu parin vuoden aikana myös startti, turbo, muutama nivel, lähes kaikki alustan puslat, vaihdelaatikon kannatinkumi, osa pakoputkea, tihkurele ja takavalot. Etuvilkut vaihdoin kirkkaisiin ja öljynjäähdyttimen vuotamattomaan. Takaluukun johtosarjan ja pyyhkijänmoottorin olen myös korjannut.

Laittoa vaatisi vielä perä ja kytkin. Ilmeisesti kytkinkäpälä ottaa asetelmaan kiinni jos painaa polkimen pohjaan ja säätö on ihan lopussa. Perässä on melkein vartti tyhjää ja kolahtaa huolimattomasti vaihtaessa. Laitan ne sitten kuntoon kun oikeasti pitää tehdä jotain, sen verran työläitä hommia kumpikin. Myös vaihteistosta kuuluu kolmosella reilummin veättäessä outo "tikutus".

Joskus olen jo alkanut miettimään pitäisikö tamäkin päästää eläkkeelle talviajosta. Tekisin tästä museoauton mutta se ei onnistu, koska joku on joskus hankkinut prosentteja muutoskatsastuksella.(Eipä se vaihtamani ahdinkaan kyllä kelpaisi museoleimalle.) Kori on ilmeisesti 2000-luvun taitteessa tuotu Saksasta mikä selittääkin sen hyvän kunnon. Mutta löytyykö tästä maalimasta 2-satasta parempaa käyttöautoa jos sitä pitää itse huoltaa? Tilaa arvostaa kun töissä uudempien kanssa pitää aina purkaa muutakin, kuin varsinaisen viallisen osan. Lisäksi osien saanti tähän on yleensä helppoa.

Joka kevät olen alustan pessyt kuumavesipesurilla ja paikannut massausta tarvittaessa. Näin myös jatkossa. Tänä kesänä pitäisi muutamia kohtia hiekkapuhaltaa ja maalata ennenkuin kuplat pääsevät pahenemaan. Varsinkin konehuoneessa lukkopelti on aika hirveän näköinen. Pikkuhiljaa jalostuu omanmielen mukaan tämäkin auto näköjään.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: The_OttoB - 03.04.2013, 11:07:39
Ei kai se korinvaihto voi estää museoleimaa jos kyseessä on samanmallin kori?
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 27.10.2013, 18:00:19
Tällä viikolla katsastettu ja leima tuli taas. Kesä meni niin nopeasti että paikkamaalaus tais jäädä ensi kesään. Pohja oli sen näköinen että eilen pesin ja tänään vedin kotelomassan. Viikolla laitettava paksunpaa massaa päälle ja asennettava takalokarit. Ens viikon ajelen siis vielä kesäautolla, joka sekin pitää katsastaa ennen seisontaan laittoa. Tuulilasin listan maalasin mustaksi niinkuin se kuuluu olla.

Ei kai se korinvaihto voi estää museoleimaa jos kyseessä on samanmallin kori?
Tämä onkin 4-ovinen papereissa...
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 13.03.2014, 09:37:28
Nyt olisi vihdoin viimein kytkin uusittu, eihän sen homman aloittamiseen mennyt kuin reilu vuosi... Samalla vaihtui jakopää, vesipumppu ja tuli "korjattua" vuotava pakoventtiili. Kulutustakin yritin pienentää. Aika näyttää miten siinä onnistuttiin, nyt syttyi ekan kerran lambda-valo ja vikakoodiksi 2-1-2 ja 3-1-1 :idiot2: Tankissa on E85:tä kun sitä tuosta lähiasemalta saa. Pitäisi vielä se perä vaihtaa, niin saisi kolinan pois ja sähköisen mittariston, kun tuo LH sitä kaipailee. Käyttökelpoinen kierroslukualue laski noin 1000rpm ja alavääntöä tuli lisää. Ihan niin hyvin ei kulje kuin vanhalla kokoonpanolla. Konehuoneessa on siis majaillut B230F jonkin aikaa, johon laitoin vanhan koneen pakosarjan ym.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 14.03.2014, 08:55:25
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva717_zpsec63613d.jpg)
Koetaulun listat puuteippasin. Kokeilin myös lisämittareiden kehyksiä, mutta tulee omasta mielestä jo liikaa väriä? Turbon ehjä ratti tuli tähän, kun kilpuriin vaihtui toinen.

(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva715_zps9de0d27a.jpg)
Konehuone siistiytyi vähän samalla. Lukkopelti maalattava jossain vaiheessa, kun aika hirveän näköinen. Laturi ja ohjaustehostimen pumppu vaihtoivat paikkaa, niin on helpompi tarvittaessa huoltaa ja turbon alle jäi lisätilaa.

(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva716_zps713aca2b.jpg)
Ilmanputsarikotelon toteutusta piti miettiä. Kotelo on vanha K-jetin, johon tehty pellistä välikappale 360:n torvelle. Originelliosa siis ja lukee Volvo.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 16.04.2014, 08:35:27
Neljä ehdin viikkoa ajella E85:llä, pienin kulutus oli maantiepainotteisella ajolla 12,2l/100km. Ihan hyvä tulos, koska ET vei bensaa saman verran. Alkuun paloi lambda-valo ja vikakoodit 2-1-2 ja 3-1-1. Silloin kulutuskin oli noin 20l/100km! Tämä korjaantui itsekseen parin tankillisen jälkeen, kun käytin aina boxin johdot irti. Sen jälkeen kaikki toimi hyvin. Kylmin aamu oli -12`C ja ekalla lähti käyntiin.

Viime viikonloppuna käytiin Etelä-Suomessa ja jouduin tankkaamaan matkalla bensaa, kun ei ollut vaihtoehtoa. Seurauksena kauhea kenguru ilmiö, kun kaasua painoi reilummin. Noin 0,3bar toimi normaalisti pienellä kaasun avauksilla, mutta enemmän kaasua antaessa nykiminen alkoi jo nollapaineilla. Myös vikavalo syttyi. Käytin akun johdot yhdessä pari kertaa (kenkä irti tietysti) että muisti tyhjenesi. Tämä kahdesti 10km ajon välein. Tankkiin meni 53litraa 98:a joten melko kokonaan vaihtui aine. Koodeja en lukenut, kun auto menee kesäksi seisontaan. Periaatteessa olisi pitänyt toimia? Onko vain ensi talvi ajeltava lantratulla aineella, jos ei "puhtaalla" bensalla ja tuolla lastulla toimi?

Kone siis B230F, 580cc suuttimet ja Tonin lastut. (Mutta en enää muista mainitsinko etanolin käytön, aikaa 3v lastujen tilauksesta.)
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 10.09.2014, 20:40:53
Kerrankin aloitin talviauton laiton ajoissa, Ruotsin rompetorilta tuli ostettua vähän varaosia:

Perä remontin aloitin eilen. Välitys oli ok, joten samaan akseliin vaihtuu tilalle torsen-lukko. Vanhan tasauspyörästön hampaista oli pinta rikki. Jarrukilvet pitää uusia, koska toisessa oli jo vuosi sitten reikä. Samalla asentuu myös nopeusmittarinkehä ja uusi etustefa. Myös joitain puslia joutunee vaihtamaan.

Etanolilla läträilyä varten on nyt Fleksi-Tune, joka on paria johtoa vaille kytketty.

Ennen talvea ja katsastusta olisi vielä tarkoitus laittaa mm. bensamittari ja vaihdekepin välykset kuntoon ja uusia ruostesuojausta. Tarkoitus oli laittaa myös kauko-ohjattu keskuslukko 850:sta, mutta ilmeisesti rele on epäkunnossa, kun se osaa vain lukita ovet?

Katsotaan mitä kaikkea ehtii ja jaksaa tehdä ennen pakkasia.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo Sähköpulmia?
Kirjoitti: ata - 21.09.2014, 17:40:46
Ensi talven ajan peltivanteilla, kun edelliset vanteet piti laittaa kilpuriin. Hiekkapuhallettu ja maalattu:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva745_zps198e1f24.jpg)

Perän sain kasaan ja nopeusmittarin toimimaan. Pakoputken akselin alituspätkä piti uusia.

Bensamittari ei toiminut, koska koho otti keruusäiliön reunaan kiinni, helppo korjaus.

Keskuslukkoa en saanut toimimaan, vaikka hankin toisen releen. Kytkentäkaavaa tutkin ja mietin että tuleekohan 850:n lukolta joku maasigmaali, onko ovet lukossa vai ei? Kyseessä Quard Alarm 1, 855 -92´sta. Kokeilin kahta 850:n keskuslukonrelettä. Toinen osaa sulkea ovet, kun hälyttimen pistää päälle, mutta ei avata ja toinen toimii päinvastoin.
Löysin varastosta myös vanhemman QA1:n mutta en siihen käyvää kytkentäkaavaa. Se on ollut 240/740 kiinni, yksi leveä liitin. 850:n yksikkö tulee sulakerasiaan ja siinä on kaksi releenkantaa vierekkäin.

Koeajolla kävin, koska katastus menee kuun vaihteessa umpeen pitäisi auto saada toimimaan. Alipaineilla toimii OK, mutta ahdoille siirtyessä seos menee niin paksulle että lakkaa lähes käymästä ja mustaa tulee putkesta. Tekee saman myös jos ilman kuormaa painaa kaasun pohjaan. Ikään kuin laittaisi kierrolukurajoittimen päälle. TPS:n johto nro.3 on irroitettu. Fleksille laitoin vaihtokytkimen ja se on vielä pois käytöstä. Sen kanssa käy koko ajan liian rikkaalla.

Viikonlopun aikaan pesin pohjan höyryllä ja vedin kotelomassan kuivumaan. Helmalistan alle oli tullut ikävästi ruostetta, joten helmat pitää maalata. Muuten kori on vielä hyvä muutamia kuplia lukuunottamatta.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 08.03.2015, 17:29:08
Torsenlukko on kyllä ollut hintansa väärti, eikä vähiten siksi että asun mäen päällä, jonne ei kitkoilla(kaan) pääse ihan joka vuoden aikaan. On päässyt peltoa pitkin polttopuumehtään ja yhdellä rallireissulla säästettiin 2h, kun muutama auto jäi kiinni jäiseen ylämäkeen ja ruuhkautti sen jälkeen koko pätkän. Onneksi mahduttiin ohi ja päästiin mäelle, kaveri porukka ei päässyt ja joutuivat odottamaan pari tuntia että suma selvisi. Harmi vain ettei tänä talvenä päässyt kertaakaan jäälle kokeilemaan.

Pikkusen meinasi olla huolia tuon LH:n kanssa, mm syksyllä tuli katsastuksessa hylky päästöitä. Ostin sitten 940:n varaosiksi josta sain vakio boxit ja suuttimet. Niillä homma onkin pelannut, vaikka alle kympin kulutukseen en ole ihan päässyt. Kaveri osti varaosa-auton itselleen:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60509.0
ja päätyi asentamaan siihen Megsquirtin koska boxit eivät kuuluneet kauppaan. Lastutetut boxit toimivat kyllä jäärata-autossa riittävän hyvin, joskin polttoaine maistuu.

Lupasin auttaa ja oli meininki että kasaan järjestelmän ja säädän kylmäkäynnit ym. tässä, eli tein välijohtosarjan joka käy LH:n ja EZK:n pistokkeisiin. TPS:n vaihdoin 850:sta ja imulämpöjä varten vaihdoin Motronic-järjestelmän ahtoputen ja anturin, joka menee omalla johdolla suoraan Megalle. Elekroniikan kanssa tullut vähemmän pelattua ja alkuvaikeuksien jälkeen sain auton käymään, joskin vielä on ongelmia kierroslukusignaalin kanssa. Taitaa käydä niin että hankin tähän samanlaisen, jos vaikka saisi kulutusta vähän pienenemään.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 13.03.2015, 17:41:05
Eilen asensin laajakaista-lambdan ja purkuautosta KA-anturille suojatun johdon suoraan Megalle ilman väli liitoksia. Tänään sitten piti käydä antamassa koulukaverille lisävirtaa kaupungissa ja totesin että nyt ei tahtonut toimia enää LH:kaan kotimatkalla. Seosmittarin AFR huiteli jossain 17 paikkeilla. Imusarjantiivisteestä lähti palanen irti, mutta onneksi oli vielä yksi hyllyssä eli se vika korjaantui.

Sitten taas Megan töpselit kiinni, mutta sen humppailu jatkui edelleen. Muita vuotoja en löytänyt ja tulppasin myös TK-venttiilin letkut. Sitten päästiin kaverin kanssa kuitenkin jyvälle mikä vian voisi aiheuttaa. MAP:n letkun kun puristaa kasaan, saa auton käymään nätisti ja seosmittarikin näyttää silloin järkeviä lukemia(13-15). Anturin kalibrointikin saattaa olla väärin, tai muuten reagoi liian herkästi. Vaihdan tilalle jäykemmän letkun huomenna. Silloin selvinnee muutenkin tämä enemmän, kun tulee paremmin tietävä neuvomaan.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: TVS - 13.03.2015, 21:39:49
Kokeile sellaista pientä kaasutinkoneisen bensansuodatinta map:in letkun välissä.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 14.03.2015, 17:48:58
Nyt auto käy kunnolla. *taavih-> Suuret kiitokset Hankasalmen suunnalle avustaja neuvoista!

Kokeile sellaista pientä kaasutinkoneisen bensansuodatinta map:in letkun välissä.
Tämä tuli itsellekin mieleen, mutta vika korjaantui vaihtamalla letku jäykempään + muutama asetus tietokoneesta piti vaihtaa oikeaksi, eli niin kutsuttu nappulavika lisäksi? Anturin letkunlähtö on niin pieni että ei ollut muuta sopivan kokoista kuin pissapojanletku ja ajattelin ettei 15cm pätkä sitä haittaa, mutta vaikutti kuitenkin.

Suurimpana vikana oli karttojen pystyakselien asteikot. Lisäksi asetuksista oli laajakaista valittuna, mutta olin kytkenyt sen "kapeakaista" lähdön käyttöön yms. Mittarin ja Megan arvot poikkesivat siksi toisistaan. Ajelin äsken sen verran että <3000rpm alipaineilla afr on 14 paikkelilla ja hyvin toimii. Huomenna homma jatkuu ja lähtee samanlainen boxi tilaukseen itsellekin, kun tämä tosiaan kaverille menossa ja vain koekäytössä tässä.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Xuppo - 14.03.2015, 18:36:18
Oli ilo olla avuksi kun itse aikanaan joutui yksin taistelemaan oman megan kanssa kun ei oikein ollut ketään jolla olisi ollut kokemusta.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Hemik - 15.03.2015, 21:09:15
Isot kiitokset minultakin Xupolle! :)

Hankittiin tänään TunerStudion lisenssi niin pääsi testaamaan maantiellä VE Analyze Liveä, kätevä ominaisuus varsinkin näin aloittelijoille. Muitakin käteviä ominaisuuksia sai kun osti lisenssin, helpottavat ainakin minua ymmärtämään säätämistä ja muutenkin koko ohjelman ja moottorin toimintaa.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 15.03.2015, 21:37:53
Oli kyllä tosiaan näppärä tuo lisenssi versio. Positiivisesti olen yllättynyt tässä hommassa jo muutenkin ja opittavaa on vielä kuitenkin paljon. 50km lenkin ajelin tänään ja normaali ajossa toimii nyt vallan hyvin. Ainut että moottorilla jarruttaessa alipainetta tulee enemmän kuin aiemmin ja AFR menee lähelle kymppiä. Jostain varmaan saisi jonkin polttoaineen katkaisun päälle? Yli neljän tonnin ei ole vielä kierrätetty. Kytkimenkin sain luistamaan vaihtaessa, joten täytyy löysätä hieman vaijeria, enemmän säätöjuttu kuin liian hyvin toimiva moottori.

Syttykartta on siten että ei ainakaan nakuta ja mitä netistä kuvia löysin niin enemmän oli kaikilla ennakoita. Täytyy muokata kuulosuojaimia niin saisi sitäkin karttaa säädettyä. Kone siis B230F A-nokalla ja GT2560R ahtimella. Alavääntöä pitäisi löytyä, kunhan ei pääse nakuttamaan. Tarkoitus on säätää toimimaan myös E85:lle kunhan nyt ensin saa bensalla toimimaan kunnolla. Vaihdoin eilen 580cc suuttimet ja tilasin itselle samanlaisen boxin ja tyhjäkäynnin ohjausta varten lisäsarjan. Tarkoitus on kasata Mega LH:n kuoriin ja muokata kaikki johdotukset alkuperäisen pistokkeen kautta.

Tänään vaihtui alle kitkarenkaat Dragoilla, jospa sitä pärjäisi jo ilman nastoja.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 21.03.2015, 12:47:52
Eikös se LH:n lastutus mennyt siten että vaihtaa sinne laatikon sisään jonkin osan?
(https://i.imgur.com/In1CihX.jpg)
Ja on vielä sävy sävyyn auton kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Juusoo - 21.03.2015, 13:04:04
Eikös se LH:n lastutus mennyt siten että vaihtaa sinne laatikon sisään jonkin osan?
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/LH2_zpsabkphxkv.jpg)
Ja on vielä sävy sävyyn auton kanssa.
;D Oikein O0
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Kontti76 - 21.03.2015, 18:29:07
Siistiä työtä levyn sovitus koteloon! Onko tuo Volvon lh:n boxi vai Motronicista?

Kuvia boxista(kin) katselisi kyllä mielellään enemmänkin!
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 22.03.2015, 17:26:44
Siistiä työtä levyn sovitus koteloon! Onko tuo Volvon lh:n boxi vai Motronicista?

Kuvia boxista(kin) katselisi kyllä mielellään enemmänkin!

LH:n omaan laatikkoon sovitettu. Kuori kiinni näyttää tältä:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Sekalaista/LH3_zps9aydz8do.jpg)
Boxi on kiinni rintapellissä, koska en halunnut luopua jalkatilan RI-suulakkeista. Tällöin tuo sarjaporttiliitin osoittaa alaspäin ja löytyy helposti kun ottaa alapahvin pois.

Kyseessä siis MS2 3.0 johon on lisätty TK-venttiilin ohjaus. Kaikki johdot kulkee nyt tuon yhden liittimen kautta, eli EZK:lta on otettu asentotieto ja puolan pääteasteenohjausjohdot ja liitetty ne LH:n kammassa olleisiin tyhjiin liittimiin. Auton johtosarjaan ei ole tehty muita muutoksia kuin suuttimille etuvastukset lisätty. (joita ei edes taitaisi tarvita kyseisen boxin kanssa) Lambdana on PLX laajakaista, jonka sähkö tulee pa-pumpun releeltä.

Muuten auto ja konehuone näyttää edelleen samalta kuin aiemmissa viesteissakin. Toivottavasti ehtisin tänä kesänä maalaamaan ainakin tuon konehuoneen lukkopellin, eikä olisi pahaksi maalata myös koko auto kylkilistoista alaspäin. Pyöränkaariin on tullut muutama ruostekupla ja tuulilasinlistan alta tulee myös.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 04.04.2015, 19:26:18
Jatkoa edelliseen "viritykseen".
Oon jostaki lukenna jotta se -016 IMM ei tahro riittää jos autoa viritellään, niin ratkasin onkelman tällä viissiin:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/IMM016_zpsgymuodwy.jpg)
Nyt piäsöö ilima kulkemaan.

No joo, vähän keli rajoittanut ajelua kun tuli nuo renkaat vaihdettua. Auto lakkasi välillä käynnistymästä, startatessa PA-pumpun rele vaan naksuu. Syynä oli jännitteen putoaminen alle 10V boxilla. Virtalukonpohjan vaihto ei kokonaan poistanut ongelmaa, joten laitoin virran syötön releen kautta, jospa se nyt alkaisi toimimaan paremmin. Äsken ainakin lähti ja jäi käyntiin kaasuun koskematta.

Toinen vika mikä on ilmennyt, niin tyhjäkäynnin säädöissä on jotakin mille en ole keksinyt selitystä. Kylmänä toimii hyvin, mutta lämpöisenä käynti alkaa seilata omia aikojaan. Välillä 900-1000rpm ja välillä 500-1500rpm. Toisen TK-venttiilin vaihtokaan ei asiaa auttanut. Käytössä LH:n oma venttiili open-loop ohjattuna, eli lämpötilan mukaan. Kierrosluvunmukainen säätö korjasi käyntiä liian karkeasti. Onkohan tuolla ohjaustaajuudella merkitystä? 92Hz oli ohjelmassa valmiina ja kokeilin isompaa ja pienempääkin. Mahdollista kai että jokin venttiilin vuotaminenkin aiheuttasi vian. Välillä asettuu kuitenkin itsekseen ja alkaa käymaan niinkuin käyttöauton kuuluukin.

Asensin myös tämmöisen kauko-ohjatun keskuslukon. Täytyy vielä käydä tiistaina teettämässä avain tuohon.
http://eud.dx.com/product/keyless-entry-system-car-remote-central-lock-with-remote-controllers-lock-unlock-trunk-open-function-844250780#.VRBzivmsXgx
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: The_OttoB - 04.04.2015, 21:42:20
Hep?
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=233528

Onko tuttu?
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 09.04.2015, 21:29:44
Hep?
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=233528

Onko tuttu?
Ei ollut vielä tuttu, hyvä ohje! Sillä 92Hz asetuksella toimii parhaiten. Täyttyy vielä viikonloppuna tutustua aiheeseen lisää. Tällä viikolla käynti on ollut niinkuin kuuluukin. ..paitsi kun auton sammuttaa esim. tankkauksen ajaksi sama vaiva alkaa. Kuitenkin hetken ajon jälkeen esim. 0,5km päässä kun pysähtyy vaikkapa liikennevaloihin käy taas tasaisesti :idiot2:

Käynnistysvaivakin on uusinut pari kertaa. Täytyy tuolle sulakerasialle tehdä taas jotakin, kun on muutenkin oireillut sähköt, voi löytyä se tyhjäkäyntiongelmakin sieltä? Kun ostin auton niin puhalsin silloin lasikuulilla puhtaaksi.


(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/avain_zpssccxok9v.jpg)
Kävin teettämässä uuden avaimen. Harmillisesti oosui tuo reikä just lukitusuran kohdalle, joten avain jäi hieman liian lyhyeksi. Toimii kyllä, mutta hipoo koetaulun muovia.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 15.04.2015, 17:47:03
Kaksi vikaa mitä en vaan keksi. :(

Ykkönen, se käyntiinlähtö. Nyt siis sulakerasia puhdistettu, startin heräte releen kautta-> se virta ei käy sisällä enää kääntymässä ja boxin syöttö omalla releellä. Oskiloskoopilla mittailin tänään boxin sisältä että jännite pysyy n.10,5V startatessa, mutta joku nyppii PA-pumpun relettä pois. Megan oma tooth-logger näyttää piikkejä. Asentoanturin johdot kääntämällä saa näkymään himan muita korkeamman yhden piikin YKK:n jälkeen ja toisinpäin on kaikki muut palkit saman korkuisia.  HemiK:n boxilla ongelmaa ei ollut, muutoksena nyt käytössä alkuperäinen asentojohto, kun silloin tuli samanlainen johto suoraa reittiä boxille. Toisinaan saa startata vaikka kuinka ja välillä lähtee kuin LH:lla konsanaan.

Toisena lambda. Niinikään boxin sisältä mitattu että se 0-5V tulee PLX:ltä, mutta ei näy TunerStudiossa. Tai siis näyttää AFR17 kun auto ei käy ja AFR11 käydessä. PLX:n oma mittari näyttää normaalisti. Projekt-setupissa on single widepand lambda, mutta onko sitä valintaa muualla? Tämäkin toimi siis aiemmin sillä toisella Megalla ja johtosarja sekä auto on kuitenkin sama. Mikään juotoskaan ei näytä huonolta ja nuo lambda/asentoon liittyvät käytin kolvilla sulana.

Keskuslukon sain sentään toimimaan kaikissa ovissa(OT-moottori) ja otin ATA:n liikenteeseen.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Lankku - 15.04.2015, 18:40:27
Tunerstudiossa ja megassa ylipäätäänkin valitaan millaista laajakaistaa käytetään. Se on projektin asetuksista muutettava sopivaksi.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 15.04.2015, 19:22:15
Tunerstudiossa ja megassa ylipäätäänkin valitaan millaista laajakaistaa käytetään. Se on projektin asetuksista muutettava sopivaksi.
No se oli sitten niin kutsuttu nappulavika.. En katsonut muualta kuin sieltä projektiasetuksista. Xuppo laittoi ne alussa kohdilleen siihen HemiK:n boxiin ja se sama ohjelma ladattiin tähänkin. Tuo lambdan kalibrointi ja valinta ei sitten tullutkaan mukana sieltä tools-välilehdeltä. Nyt toimii.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Hemik - 15.04.2015, 19:31:07
No se oli sitten niin kutsuttu nappulavika.. En katsonut muualta kuin sieltä projektiasetuksista. Xuppo laittoi ne alussa kohdilleen siihen HemiK:n boxiin ja se sama ohjelma ladattiin tähänkin. Tuo lambdan kalibrointi ja valinta ei sitten tullutkaan mukana sieltä tools-välilehdeltä. Nyt toimii.

Muistelin että katsottiin sillon pari viikkoa sitten että tuo on oikein, mutta eipä sitten kuitenkaan. :facepalm: Hyvä että ei ollut mitään sen suurempaa.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 18.04.2015, 17:00:04
Käyntiinlähtövikakin saattoi tulla tänään kuntoon. Piti yksi toinen pahentunut vika korjata, eikä sen jälkeen ole ollut käynnistysvaikeuksia. Noin kymmenkunta käynnistystä tuli tänään ajellessa. Eli vaihdoin startin, kun se alkoi pitämään niin ikävää ääntä jo. Olisko voinut sitten aiheuttaa jotain häiriöitä startatessa?

Tankki oli melkein tyhjä, niin kävin tankkaamassa E85:tä kokeilun vuoksi. Pääsin Terran pihaan kunnes auto sammui. Muutin perusasetuksiin seokseksi 9,7 sekä AFR-kartan skaalasin samoin. Sitten lisäsin ennakkoa koko karttaan 4´ ja polttoainekarttaa "jonkin verran". Auto käyntiin ja koko seoskarttaa muutellen että sain taas käymään tyhjäkäyntiä kunnolla. PLX:n osasin muuttaa myös E85 asetuksille, kun näytti aluksi noin viittätoista. Laitoin sen automaattisäädön TunerStudiosta päälle kun lähdin ajelemaan ja ihmettelin että koko ajan menee vaan rikkaammalle. Megan näytössä ei sitten muuttunutkaan se AFR-arvo, joten ohjelma yritti tavoitella sitä 9,7:aa. Käytin sitten tätä tavoitteena niin sain auton toimimaan:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Sekalaista/AFR_zpsx2ynqlnb.jpg)

Passaako tuollainen yhtä hyvin E85:lle ja bensalle? Periaatteessahan ei tietysti väliä, mutta voisihan sen muuttaakin näyttämään sitä mitä kuuluukin. Noista pystyakselin arvoista ei kannata välittää.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Kontti76 - 19.04.2015, 23:14:07
Itsellä kun oli alkuun afr:t sekaisin viinan ja bensan kanssa, niin päädyin vaan pitämään bensa- afr:n 14,7 käytössä, sehän on lamba 1 jota laajakaista mittaa. Reg fuel- arvo vaan asetuksissa pitää laskea tuon 9,7 mukaan kun viinaa käytetään. Tunerstudion autotune- targettina saa olla edelleen 14,7.

Lambda- arvoa mitataan, ja 1 on sekä e85 että bensalla stoikiometrinen seos. Toivottavasti oli mahdollisimman sekavasti selitetty!

Tarkoitus olisi omassa virityksessä yrittää ottaa dual table käyttöön, että voisi sitten valita polttoaineiden välillä esim. kytkimellä.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Xuppo - 19.04.2015, 23:35:53
Joo kuten Kontti76 sanoi niin anna vaan kaikkien asetusten olla kuten bensalla (mega + laajakaista) näin itsellänikin on koska käytössä on karttojenvaihto napilla (98e5 ja e85).
Eli silloin myös viinalla megan/lambdan näyttämä afr 14.7 on stokiometrinen seos / Lambda 1
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 29.04.2015, 11:46:14
No olihan se paljon selvempää käyttää noita samoja AFR-arvoja, kuin alkaa sekoilla niiden kanssa..

Nyt olisi säädetty E85:lle suurinpiirtein, eli alle 4000rpm toimii ihan kivasti, jopa paremmin kuin koskaan minulla ollessaan. Parin viikon päästä olisi penkkiaika, jolloin loput säädöt kohdilleen. Pitää vielä tuumata säätääkö sitten bensalle vai viinalle, kun tällä pääasiassa ajetaan kuitenkin vain talviaikaan.

Se käyntiinlähtöongelma jatkuu edelleen. :( Toistuu satunnaisesti siten etten ole keksinyt siihen syytä. Saattaa lähteä kylmänä kerrasta käyntiin tai ei. Sama lämpöisenä. Silloin kun ei lähde, pa-rele naksuu ja saa startata vaikka kuinka kauan mitään muuta tapahtumatta. Sitten voi lähteä heti toisella starttauksella, tai pahimmillaan vasta kymmenennellä.. Semmoistakin ajattelin ettei välttämättä johdu starttauksesta, kun pari kertaa olen ajaessa tallentanut muutoksia niin ei lähtenyt käyntiin kuin vasta useamman sadan metrin rullauksen jälkeen. Yleensä kun tallentaa ajaessa, niin vain kerran nykäisee. Tällöin myös kiekkamittari "kuolee", eli kipinä katoaa ja tuo outo releen naksunta samalla. Rullatessa laturi kuitenkin lataa jolloin jännitettä on riittävästi, eikä läppärikään mene off-line-tilaan. Voiskohan piirilevyltä mitata tuon asentotiedon ennen ja jälkeen vr-piirin vai mikä mahtaa olla vikana? Muuten kaikki pelaa kuitenkin normaalisti ja käyntiin saattaa lähteä monena päivänä ilman ongelmia, ja toisinaan joka käynnistyksessä saa koittaa useamman kerran.

Tähän mennessä kokeiltu:
-Startti vaihdettu
-PA-rele vaihdettu ->ok
-Asentoanturi vaihdettu ->ok
-Boxin virta kolmesta eri paikasta releen kautta ja ilman
-Tulpanjohdot ->ok
-Potikoiden säätöä
-Jännite mitattu piirilevyltä oskiloskoopilla ->ok
-Pa-rele korvattu yhdellä normireleellä (ajattelin ettei boxi tykkää käyttää kahta relettä yhtäaikaa (LH:n oma käytössä)) ->ei muutosta
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 12.05.2015, 18:42:08
Aamulla käytiin penkissä. Nopsasti käy säätö kun hallitsee hommansa, itse olisikin hieman vaikeaa kadulla säätää isoilla kierroksilla.

Koneena siis vajaa 300tkm ajettu B230F, johon lisätty turbo+vakio cooleri, isommat suuttimet ja Megasquirt. Tehoa ei kovin paljoa ole, vaikka liikkuukin alaväännön turvin ihan kivasti. Huippuvääntö osuu 3000rpm kohdille. Tämmöinen käppyrä tuli:
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/240/MHPteho_zpsorl48ruw.jpg)
305Nm ja 186hp

Ahdin on selvästi liian pieni ja kierroksilla puutuu, pakopaineita liikaa? Imulämmötkin nousivat samassa suhteessa kierrosluvun mukaan. Ulkolämpötila oli hieman alle 10´C ja Mega näytti vajaata 60´C vedon loppuessa. Ahtoja 0,7bar.

No, auton tarkoituksena on jatkossakin toimia talvikäyttöautona, joten asia tuskin haittaa ja tuon tehonkin kanssa pärjännee talvirenkailla. K-jetin aikaan tuli kyllä käytyä jääradalla piikit ja tunkki peräkontissa.

Käynnistysvaikeudet vain vaivaavat, nyt on kokeiltu asentaa koko ohjelma uusiksi boxin sisään ilman vaikutusta. :( Koitin Hemik:n boxillakin ja luulin jo vian hävinneen, mutta se tekikin ihan saman silloin tällöin, tosin harvemmin. Penkissä teki samaa kun tallentaa uusia arvoja, eli kiekkamittari ja PA-rele tulevat hulluiksi, muttei joka kerta.. Ikäänkuin kierrosluku tieto menisi sekaisin. Täytyy varmaan laittaa seisontaan ja tutkia syksyllä uudestaan.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: L4NDe - 12.05.2015, 21:54:40
Tämä lankkufarkku on kyllä aivan liian hieno seisomaan  ;) Toivottavasti ongelmat ratkeavat ja auto pääsee ajoon!
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 14.05.2015, 20:12:20
Tämä lankkufarkku on kyllä aivan liian hieno seisomaan  ;) Toivottavasti ongelmat ratkeavat ja auto pääsee ajoon!
Laitoin tänään seisontaan, aika siirtyä kesäaikaan ja -autoon. Eilen ja tänään ajettu n. 130km ja ehkä parikymmentä starttausta, ei kertaakaan ongelmia. :idiot2: Löydä nyt sitten vika kun se toimii välillä ihan normaalisti. Normaalilla tarkoitan että lähtee ja jää käyntiin noin 2-3s starttauksella.

Säädöt ovat nyt mielestäni muuten kunnossa, paitsi kiihdytysrikastus ja käynnistykset alle -10´C lämpötilassa. Äkkiä kaasu pohjaan runtaten kakasee ennen kuin lähtee vetämään. Itse en asiaa ollut omalla ajotyylillä huomannutkaan, mutta penkkimies sai tiistaina sammumaan pari kertaa. Niitä ehtii vielä syksyllä muuttamaan.

Tästä tuli nyt vähän dieselin tuntuinen, yli neljän tonnin ei kannata kierrättää. Risteyksissä voi pitää kolmosen, kunhan ei laske kierroksia alle 1500:n, ei tartte automaattivaihteistoa. Toivottavasti jää sen verran aikaa kesällä jotta todella saan maalattua tämän listoista alaspäin että pysyisi kunnossa. Ruostekuplia on siellä täällä, mutta vielä ei tarvitse hitsata.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 15.11.2015, 19:31:45
Tänään vein akun paikoilleen ja siirsin auton hallille. Olisi taas aika laittaa ATA talviseisontaan ja vaihtaa kulkupeliä. Vaihdoin rekisterikilvenvalojen polttimet ja uudet muovinippelit oikeaan umpioon niin että pysyy heijastin taas paikoillaan. Pohjasta rapsuttelin irtomassoja pois jouduin hitsaamaan kaksi pientä paikkaa kuskin lattiaan. Sitten aloin pesemään pohjaa paikkamassausta varten ja vähän huuhtelin kesän pölyjä pois..
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Sekalaista/maalivaurio_zpsiigugzt7.jpg)
Vesi päätti mennä maalin alle ja valui välissä takamuoville asti. Eli kannattaa olla varovainen kuumavesipesurien kanssa ja tehdä pohjatyöt kunnolla maalausta varten. Onneksi maalaus jäi itseltä tekemättä kesällä suunnitelmista huolimatta, niin ei harmita ihan niin paljon. Meinasin ottaa auton ajoon, mutta tuolle on kyllä tehtävä jotain ensin. Odotettava vaan pakkasia, niin pystyy hiekkapuhaltamaan pyöränkaaret ja oven kulmat.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 24.01.2016, 20:08:12
Asensin tähän vesi-webaston talviautoilua varten. Mahtui näppärästi pyyhkijänmoottorin viereen, mutta tarvitsee nostaa vähän paisuntasäiliötä ylemmäs. Maksoin vähän toista sattaa, mutta piti ottaa samassa kaupassa kytkinvikainen S40..

Pitkissä kantimissa ollut tämän vuotinen "katsastus remontti", mutta tänään sain Volvon viimein siniseksi. Vuoden vaihteesta asti oli puoliksi pohjamaalin harmaa. Eli ruostekuplien hiekkapuhallus ja maalaus operaatio, jota suunnittelin jo pari vuotta sitten. Pyöränkaarissa ja ovien reunoissa oli muutamia kuplia. Pahinta oli takalokasuojat joista maali lähti pestessä irtoamaan. Niistä lähti paineilmalla melkein kaikki pois ja alla oli turkoosi lähes kiiltävä maali. Muualla ei ollut samaa väriä alla, joten hioin vain mataksi ennen maalausta. Auto on nyt maalattu listoista alaspäin, oviaukot osittain sekä tuulilasin ympärys. Voi olla että kesällä joutuu vielä irroittamaan lasin ja ehkä hitsaamaan.. Nytkin joutui hitsaamaan takapyöränkantit uusiksi ja vasemman b-pilarin alapään. Muuten kori on vielä tosi hyvässä kunnossa. Samalla maalautui peilien kuoret ja takapuskurin alusmuovi, joka on uudemmasta. Kunhan maali kuivuu, niin kunnon massaus, lokarit paikoilleen ja konttorille. Jos vaikka pääsisi jääratapäiville kurvailemaan. Alkutalven olen ajellut Mk1 V70:llä. Takavetoa ja jääratoja odotellessa.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 25.01.2016, 19:22:34
Kuskin kylki onnistui hyvin. Apparin puolen takaoven viimeinen lakkakerros oli jäänyt hieman kuivaksi, mutta ei pieni appelsiini haittaa.
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/240/P1252330_zpsgwdgrmta.jpg)

Kasaus aloitettu ja valot ym. paikoillaan. Viileä talli, niin annettava vielä kuivua hieman ennen listojen laittoa. Hiekkaa löytyy joka paikasta..
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 31.01.2016, 20:37:51
Tänään toin hallilta kotia. Vaihdoin 330cc suuttimet niin sain käymään nätisti tyhjäkäyntiä ja riittävät juuri ja juuri näille tehoille. Viime kevään käynnitysongelma ei ole toistaiseksi uusinut kertaakaan. Ruostesuojaus tehty ja kardaanin kannakelaakeri myös uusittu. Vielä puuttuu tuulilasin lista, katsastus ja helmoille tehtävä jotain.

Ostaisin tähän 850/mk1 V70 helmamuovit jos joltain löytyisi(ja jos joku tätä lukee). Keski-Suomen alueelta tai kerhon jääratapäivillä. Tarjoa YV:llä.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 07.02.2016, 09:17:05
Eilen ajelin yli 700km, kun kävin Paltamossa jääradalla. Hieno päivä ja ainakin takapyörät pyörivät jäällä noin 40km edestä, pari kierrosta siis. Alkuun meinasi olla ongelmia, kun vaihdekepin nuppi irtoili ja aiheutti pari pyörähdystä. Muutenkin meni tovi ennen kuin ajo alkoi "sujumaan", talven ensi kerta siis. Muuten auto toimi ihan hyvin ja tuli säädettyä menomatkalla vähän maantiekulutusta. En laskenut, mutta koko reissussa kului noin 1,5 tankillista. Öljynpaineanturi jumitti ja näyttää nyt 4bar koko ajan ja vaihdettava mittaristoon uusia ledejä.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 30.04.2016, 18:26:44
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/240/P4302457_zpsh4faa3oh.jpg)
Talvet liat pesty ja jonkinlainen vahaus uudelle maalille.

Helmamuovit vielä sprayllä maalattu ja vääränväriset, kun eivät ehtineet maalaukseen mukaan. Vielä kun imuroisi (taas) hiekkapuhallushiekkaa sisältä, kehtaisi varmaan tarjota Classic Motorshown harrasteparkkiin ensi viikonloppuna. Hiekkaa tuntuu varisevan uskomattoman paljon viime syksyisen oviaukkojen puhalluksen vuoksi.

(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/240/P4302449_zpsbuj6pjja.jpg)
"Volvo-korjaamo"
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 11.05.2016, 18:25:31
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/240/P5062469_zpske28rr2d.jpg)
Kohta tarvitsee kattoluukkua

Tällä ei olekaan juuri tullut kesäaikaan ajettua. Nyt onkin tullut korjailtua monta pikkuvikaa, joita ei ole talvisaikaan jaksanut laittaa. Vielä tutkittava saisiko ikkunan kytkimet korjattua ja toimimaan kunnolla, ja laittaa tuulilasin lista paikoilleen.

Lahdessakin kävin, menomatkan(180km) keskikulutus 8,8l/100km. Vaikka ajoinkin pitkän matkaa satasta, niin kait tällä pitäisi päästä pienemmällä kulutuksella. AFR on noin noin 14,9 +-0,3 alipaineilla ajaessa. Pitäisi varmaan kokeilla ennakon muuttamista?
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: The_OttoB - 12.05.2016, 08:37:33
A-nokassa on kohtuullisesti asteita, ja se voi vaikuttaa osaltaan kulutukseen. Lambdalla säätäminen on ihan jees mutta oikealla pakokaasuanalysaattorilla (varsinkinHC) pääsee sitten tarkemmin kiinni moottorikokoonpanon ominaisuuksiin.

Paljonko sulla on kierroksia @ 100 km/h?

Oma 245 B200F meni hyvin matalia kaseja joten ei tuo 8,8 ihan huono tulos ole. Jos vertaa 240 Turboon.

Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: jar-ii - 12.05.2016, 09:33:55
Tällaisenkun joskus saisi. "Alkuperäinen" 245 Turbo  S*

Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 12.05.2016, 21:14:23
A-nokassa on kohtuullisesti asteita, ja se voi vaikuttaa osaltaan kulutukseen. Lambdalla säätäminen on ihan jees mutta oikealla pakokaasuanalysaattorilla (varsinkinHC) pääsee sitten tarkemmin kiinni moottorikokoonpanon ominaisuuksiin.

Paljonko sulla on kierroksia @ 100 km/h?

Oma 245 B200F meni hyvin matalia kaseja joten ei tuo 8,8 ihan huono tulos ole. Jos vertaa 240 Turboon.
Ei ole tullut katsottua tarkemmin, mutta muisteleisin että 80km/h -> n.2100rpm ja 100km/h -> n.2600rpm. Varastossa olisi A, D, M ja T, joita voisi ehkä kokeilla, mutta saattaa jäädä. Sinällään voisi olla mielenkiintoista kokeilla muitakin vaikutuksia, kun tämä ei kuitenkaan kierroksilla hengitä ahtimen takia.

Ensimmäinen Volvoni jolla kuljin Jkl-Kakaranjärvi väliä meni parhaimmillaan 8,2l/100km samalla ajotyylillä. Siinä oli B200E ja alkujaan 4-vaihteinen, mutta vaihdettu M47 joten oli kylläkin harvat välitykset. Sitä yritin pitää tavoitteena kun tuota ruiskua olen tässä samalla opiskellut säätämään. Lähtötilanteessahan tämä vei pahimmillaan kahta ämpäriä ja pienimmillään taisin päästä talvella 12l/100km..

Tällaisen kun joskus saisi. "Alkuperäinen" 245 Turbo  S*
Jos olisi vähemmän "alkuperäinen", niin saattaisi olla MR-kilvissä ja paremmassa kunnossa.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 05.10.2016, 19:07:29
Tällä tulikin ajeltua koko kesä tänä vuonna. Katsastuksessa säädettiin toista sumuvaloa viime viikolla, huomautuksitta läpi. Päästöt jäi vähän katin arvoista. CO 0,82, HC 144, CO2 11,5 ja O 4,1

Ennen sitä tulikin tehtyä hieman tavallista laajempi katsastushuolto sisältäen mm. seuraavaa:
-Etujarrukilvet
-Pääsylinteri+jarruneste
-Taakse 3kpl puslia
-Kardaani (jatkospoori piti kauheaa kolinaa)
-Takaiskarit
-Imusarjantiiviste

Tuo imusarjantiiviste meni jo toisen kerran. Oli taas imeytynyt kulma imukavavaan.  :idiot2:

Kun tämä talviauto kerran on, niin pitää olla Webasto. Mutta sepä ei kesän jälkeen käynnistynytkään.. Ei saa polttoainetta, mutta jos auto on juuri käynyt, toimii normaalisti, joitakin minuutteja. Eli olen laittanut paluuputkeen t-haaran auton alle, oman pumpun viereen. Putki ilmeisesti valuu tyhjäksi ja taitaa pää olla tankissa bensan pintaa ylempänä? Pitää varmaan kehitellä joku välisäiliö paluulinjaan, en haluaisi tankata lämmitintä erikseen.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 09.02.2020, 20:16:12
(https://i.imgur.com/FQwJlDW.jpg)
Moderni Duett, eli monikäyttöauto

Arkena töihin, lauantaina Mobilistien Talwiajoihin ja sunnuntaina huoltoautona rallihommissa. Tämä se vaan kulkee ja vie bensaa. Isompia remontteja ei ole tarvinnut tehdä ja 482tkm on nyt matkamittarissa.

Perjantaina tuli vaihdettua vähän uudemmat nastalliset renkaat, jotta pääsi eilen Talwiajoihin. Ensimmäisen rastitehtävän vastaukset meni ihan arpomiseksi, vaikka moniurahihnojen pituutta kysyttäessä keksittiin kartturin kanssa mielestämme realistinen vastaus. Tuloksia ei vielä ole julkaistu, joten ei tiedä menikö hyvin, vai hyvin huonosti. Seuraavaksi oli vuorossa ajokoe jäädytetyllä peltotiellä mikä osoittautui varsin liukkaaksi. Meinattiin siis poistua reitiltä toisessa mutkassa, mutta hauskaa oli. Laukaan ja Suolahden teitä kierreltiin 120km edestä ja Tupasvillassa oli hernekeittolounas. Seuraava rasti meni lähes yhtä hyvin, eli ei tainnut tulla yhtään pistettä. Reitillä ollut vanha nokkapelti kyllä huomattiin, muttei tiedetty mistä ajoneuvosta se oli peräisin. Viimeisen rastin kysymykseen sentään tiesin vastauksen.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 04.01.2021, 19:49:40
Hyvin on Volvo toiminut tähän asti, mutta nyt tuli mystinen vika. Torstaina ajelin ilman ongelmia ja kävin syömässä, jolloin se seisoi apaut tunnin pihassa. Olin lähdössä ja ihmettelin miksi auto sammui käynnistyksen jälkeen, kun se ei semmoista ole aiemmin tehnyt. Uudestaan käyntiin, vyö kiinni ja valot päälle. Liikkeelle en sitten päässyt, sammuu heti jos koskee kaasuun... Onneksi toinen auto, joten viikonloppusuunnitelmat ei menneet uusiksi.

Eli oire kuin kaasarissa olisi pääsuutin tukossa tai huonot tulpanjohdot. Jos painaa ihan vähän kaasua, niin mittariin saa 4000rpm, mutta kierroksista riippumatta enempi kaasun painaminen saa moottorin sanomaan boooo... Kun kaasun löysää, niin jää käymään nättiä tyhjäkäyntiä. Jos ei löysää kierrokset laskee nollaan saakka. Kierroslukumittarin neula ei putoa kuuloaistia nopeammin.

Vaihdoin uuden kannen ja pyörijän ekana, ei vaikutusta. Sitten puolan parikin kertaa ja johdot sekä pääteasteen. Bensanpaineet ok ja hyppyjohdolla tarjottu suuttimille ja puolalle suoraan sähköä, jotta jännitehäviöt poissuljettu. Kaikkia moottorinohjaukseen liittyviä johtoja nyitty ja taivuteltu. Kokeilin TPS-johto irti. Ajotuslampulla näkee että kipinä muuttuu tulpanjohdoissa moottorin sammuessa (sinertävä valo alkaa kellertää), mutta se lakkaa kokonaan vilkuttamasta. Läppärin anturitiedoissa ei näy poikkevuuksia tms. Meinaa ymmärrys loppua, kohta Megan joku komponentti ainoa vikamahdollisuus.  :idiot2:


Tää vois muuten olla myynnissä keväällä, jos joku tekee riittävän hyvän tarjouksen. Ihan kaikkia lisävarusteita en mielelläni anna mukaan.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: Lankku - 04.01.2021, 20:43:24
Bensansaantiongelmaltahan tuo vaikuttaisi. Onko mappiarvo varmasti kohillaan? Joskus anturiin voi kulkeutua letkua pitkin kondenssivettä. Mutta aika epätodennäköistä jos linjassa on pieni suodatin.
Otsikko: Vs: Volvo 245Turbo
Kirjoitti: ata - 06.01.2021, 21:02:09
Onko mappiarvo varmasti kohillaan?
Kiitos tästä, ei näköjään ollut. Pikaseen katsoin ensin läppäriltä, että kaikki arvot on ok, mutta MAP-arvo on ja pysyy -0,4bar... Käytin boxin ensin sisällä, eli ei pitäis olla jäässäkään. Sormella jos painaa letkua, niin arvo alkaa elää ja auto toimia. Pitänee tilata uusi.

Vian ei tartte olla suuri, jos se on oikeessa paikassa.  :idiot2: