Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 03.10.2018, 20:52:47

Otsikko: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: jleino - 03.10.2018, 20:52:47
Hei, vahdoin kesällä XC90:seen oikean etup.laakerin, koska olin varma että se ääntää. Jurina jossakin 60km/h nopeudessa ja vollotus jossain 80km/h nopeudessa. Luulin että tuli kuntoon, koska mielestäni ääni väheni. No, nyt sama ääni kuuluu kovempana muutaman tuhannen jälkeen ja mietin pitikö arvalla vaihtaa vasenkin puoli. Ääni ei siis muutu vaikka mutkittelet, joten ei oikein viittaa tuohonkaan. Nokian uudet kesikset joilla vain yksi kesä ajettu. Voiko ne muka juristaa noin? Sekin selviää kohta kun talvirenkaat alle.

Pointtini siis, että voiko tuota tarkistaa mitenkään muuten, kuin vetari irroittamalla ja tunkilla sitten pyöritellä että täristääkö va ei? Tuo oli helppoa entisen etuvedon kanssa, mutta nyt ei tietenkään onnistu kun auton voimansiirto pistää vastaan. Antakaahan hyviä vinkkejä ettei summassa tarvii vaihtaa ja rahojaan suotta hukata. Välyksiä ei tunnu, ja pyörän keskiöt eivät kuumene mikaan toisraan enempää pidemmänkään ajon jälkeen. Kiitos!

Ja auto XC90 -07. Mittarissa 315tkm.
Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: renee - 03.10.2018, 21:32:39
Aina kun jyrinää ja vollotusta on alkanut kuulua, olen ensin epäillyt renkaita, mutta koskaan ei renkaissa ole vikaa ollut. Mutta kannattaahan sekin kortti katsoa.

Vaikea sanoa varmaa tapaa todeta laakerin kunto, itse en ainakaan tiedä. Kerran vaihdoin laakerin, joka mielestäni äänsi, mutta vasta kun olin purkanut sen irti ja laakeria (koko napa-asetelmaa) pyöritteli kädessä, niin huomasi, ettei se pyöri ihan terveesti, mutta rengas kiinni pyörittelemällä ja värinöitä tunnustelemalla ei kyllä pystynyt sanomaan mitään. Ja tämä oli vielä etuvetoauton takapyörän laakeri, joten hyvin pystyi pyörittelemäänkin.
Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: Maxxxed - 03.10.2018, 21:36:26
Nosturilla ja luistonesto pois päältä. Tai kuulostelemalla ajaessa,  laittamalla napoihin mitta päät ja kuulokkeilla kuunnella.

En tiiä oikeen " oikotietä onneen "
Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: harald - 03.10.2018, 21:42:36
Hi
 Se "jollotus" tulee renkaista,sen resonassniin voi auttaa kun iskarin jousen ja alatuen välissä on esim jouseen kierretty riittävän kestävää materiaalia,letku ym,
ettei jousilautanen ja jousi resonoi.

Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: Lankku - 04.10.2018, 01:06:07
Mikäli pyöräyttämällä ei kuulu ääntä kunnolla, antaa toisella kädellä vauhtia pyörälle ja toisella pitää kiinni jousesta. Siltä puolelta ois lähdettävä liikkeelle jossa värinä tuntuu. Vähintään molempien puolien pyörät ilmaan samaan aikaan ja automaatissa N-asennolla pyörii joissain hieman kevyemmin kuin P päällä. Mutta mikäli maantiellä mutkittelemalla ääni ei muutu, niin voisi veikkailla muualta tulevaa ääntä kuin pyöränlaakerista.
Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: VirtanenK - 04.10.2018, 06:32:11
Omassa volvossa piti jurinaa n.70-110 nopeudessa jostain edestä. Luulin ensin äänen tulevain oikealta puolelta, joten vaihdoin laakerin joka olikin karhean tuntuinen kun sen irroitin, eli varmuudell entinen.
Ääni hiljeni muutamaksi viikoksi ja luulin että olisikin ollut vetarin ääni. No päätin varmuudeksi vaihtaa vasemman laakerin ja ääni loppui ja tälläkin hetkellä hiljainen ajaa.
Ja se laakeri tuntui kädessä ihan hyvältä, mutta onneksi vaihdoin sen.
Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: J2K - 04.10.2018, 08:55:57
En enää muista miten omasta tarkistin kuusi vuotta sitten.  Olisinko nostanut auton ilmaan niin että kaikki pyörät ilmassa. Vaihde vapaalle ja sitten renkaita pyörittämään. Pitää samalla jousesta kiinni värinöitä tunnustellen.
Viallinen laakeri löytyi silloin ihan muualta kuin ajaessa kuvitteli. Vaihdoin pian sen jälkeen kaikki.
Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: jleino - 04.10.2018, 21:20:39
Omassa volvossa piti jurinaa n.70-110 nopeudessa jostain edestä. Luulin ensin äänen tulevain oikealta puolelta, joten vaihdoin laakerin joka olikin karhean tuntuinen kun sen irroitin, eli varmuudell entinen.
Ääni hiljeni muutamaksi viikoksi ja luulin että olisikin ollut vetarin ääni. No päätin varmuudeksi vaihtaa vasemman laakerin ja ääni loppui ja tälläkin hetkellä hiljainen ajaa.
Ja se laakeri tuntui kädessä ihan hyvältä, mutta onneksi vaihdoin sen.

Kiitos kaikille tosi hyvistä neuvoista. On nämä välillä kyllä mystisiä juttuja. Itse epäilen juurikin tätä, mutta täytyy ottaa nosturilla ylös ja testata vielä. Tonnihan sine hujahtaa kun kaikki laakerit kerralla joka kulmaan laittaa. No, autoilu maksaa, kuulostellaan hetki ennen toimia.
Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: jleino - 10.10.2018, 19:42:38
Jee ongelma ratkaistu!!

Vaihdoin sitten vasemman etup. laakerin varulta ja heti vetarin irti ottaessa tunsin, että laakeri sökö. Uusi tilalle ja ai että, nyt iso Volvo tuntuu juuri niin hyvältä kuin sen pitääkin tuntua!  :)

On meillä loistava foorumi - kiitos!

Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: matalaut - 10.10.2018, 20:33:06
Olen itse kuunnellut pyöränlaakereita seuraavalla tavalla:
 - Auto molemmin puolin pukeille eli esim etupyörät ylös
 - Jos oikein olet innostunut, niin jarrupalat pois ja rengas takaisin paikalleen
 - Ison ruuvimeisselin terä jouseen kiinni ja toinen pää korvaan
 - pyöritä rengasta
 - Jos toisella puolella kuuluu selkeästi rahinaa tai muuta vastaava, niin laakeri vaihtoon

Ajamalla: kaartamalla vasemmalle ja oikealle ujellus vaihtelee, mutta tällä ei kykene sanomaan kumpi puoli pitää vaihtaa, yleensä.
Otsikko: Vs: Kuinka tarkistat pyöränlaakerin kunnon nelivedosta?
Kirjoitti: Halosseppä - 12.10.2018, 20:35:01
Tekipä kerran yks primera juuri noin että vollotus vaihteli kun käänteli rattia 60 vauhissa. Alkaessani uutta laakeria vaihtamaan totesin pyöränmutterien olevan löysällä. Kiristys ja vika oli korjattu....