Kulkukoira  Proturbo

940 jenkkiturbo -91 "Dyer&Dyer"

  • 10 Vastauksia
  • 6685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
940 jenkkiturbo -91 "Dyer&Dyer"
« : 22.08.2012, 16:31:20 »
joo eli 2011 ostin käyttöautoks 940 b230ft+m46 (manuaalikonversio tehty edellisen omistajan toimesta) auto on tuotu jenkeistä vuosituhannen vaihteessa.
autossa oli jo valmiiksi 3" putkisto,viking ecomax-lastu ja paineita nostettu  ~1bar tietämille, greenin paneelisuodatin.  varusteina oli kaikki sähkövermeet penkistä lähtien.

kattoverhoilu roikkui, yritettu korjata liimalla ja niiteillä. kone tuprautti vedättäessä jonkun verran sinistä. jarrupoljin oli kavennettu automaatin poljin, ja kytkin polkimessa ei ollut vakkarin poiskytkemiseen tarvittavaa kytkintä.

Ja kuvan tynkää remontin ajalta vakio alustalla:



Tarkotuksena olla tehokas harrastepeli jossa ei tingitä varusteista ja miellyttää omaa makua lisäksi vähäpäästöisyys lisää ihanasti haastetta, tarkotus tehdä niin siististi ettei leimalle vaihdettais yhtään osaa, jos sitten alkaa näyttää siltä että ei onnistu, niin sitten tehdään korinvaihdos ja tästä tulee 7-satku tai hommataan ei vähäpäästönen facelift 760 ja kaikki rojut heitetään siihen.... välillä kyllä houkutellut kyllä myös hommata toiseksi/tämän tilalle 760/780/960 ja sinne alkaa leipoa t5 tekniikkaa...jossei jo ole  :P

asiat on mietitty monesti jo päässä, ainut mitä pitäisi ensin tehdä olis rikastua tai lakata köyhtymästä  :2funny: toisinsanoen saada amk:sta paprut kouraan.



Tällähetkellä tehtyä:

Teniikkaa ja alustaa:

b230ft lohko porattuna 1. ylikokoon             
spm turbon takomännät (tosin 3mm liian matalat)                               
spm h-profiili kanget b2XX vakiomitoilla             
uudet laakerit ja tiivistet koneeseen             
turbon öljynpaluun liitos tehä kierteillä toimivaksi  tehty, nyt on halkasija riittävä vaikka hx55:sta varten  :2funny:
blingfactoryltä vauhtipyörä triggerillä ja sopii sre -765 asetelmalle
sre -765 asetelma                                                                           
6-lapanen 240mm sintterilevy                                                         
m90-laatikko+hilppeet pidätinrengas hitsattu                                                                   
turbo(kiina t3/t4)
bypass 25mm
850 2-nopeuksinen sähköflekti t4-portterin anturin ohjaamana
manuaalin poljinasetelma kahdella vakkarin kytkimellä
takapäässä kaikki puslat polyuretaania, panhard uniballeilla ja säädettävä
huohotinpönttö n.2L ja rosterista, asennettu hiilipöntön tilalle.
edessä pätkityt jouset, sen verran lyhyet että heiluu just ja just, takana peruspaskat lesjöt

Sisusta & stereot:

kattoverhoilu uusittu
soittimena kenwood KIV-700, josta nyt rca lähdöt hajalla. valitsin tämän dsp: ja ehdottomasti parhaan 1-din selauksen takia (5-riviä)
kontin "hyllylle" tehty refleksipönttö 12" rainbow-subille (sivistyneeseen soitantaan)
tätä ohjasi ground zero titanium 1.2000, mutta iän puolesta hajosi ja päästi 12V rca-linjaan tuhoten tuon soittimen
etuovissa rainbow 5.25" 2-tiet
hattuhyllyllä Focalin 6x9" koksut
näitä ajaa rainbow beat 4
vasemmassa kojelaudan ritilässä ahtopaine- ja seos-mittarit

Ulkonäkö:

perus spoikka
kirkkaat vilkut
joey-mod etuvalot, vilkutki pitäs joskus uskaltaa uunittaa ja maalailla


Toivottavasti tulevaisuutta:

koulu kun joskus loppuu ja pääsee työn makuun, niin hankitaan uudempaa käyttistä, siirretään vanhus ansaitusti harrastekäyttöön.
tehotavoite n.4-500hp kun alkaa tuon tehoista kulkinetta olemaan jo useammalla kaverilla.

Tekniikka v2.0:

b23 pitkäiskuks hiottuna ja poraus 1. ylikokoon, nuo nykysen koneen "pentaan" sopivat takojat 0,5mm yli dekistä laskemalla dekkiä ...rutut jos nyt tähtäis siihen 8,5-9 tienoille
laakeroida se
bemarin öljyruutat ja betonoida vesipumpunreiän alareunaan tai puoleenväliin.
531 kansi, 46/38 venoilla,porttaus,ehkä paininkuppien muokkaus, hyvä nokka...toisaalta Jos toi uus ehdotus menis läpi että euro 3 ja löysempien muutokset helpottuu, niin sama ähkästä 16 venasta hattua päähän.
kuitenkin tavotteena, että saadaan voimaa leveältä ja tarpeeksi,  paikallisella "moottorijumalalla" varmastikkin teetellään kantta ja lohkoa.
ite pakerrella pulssipakosarja ulkosella hukkiksella
kl-mallikohtanen cooleri
turboksi todennäkösesti paikallista suosien Master power, mutta moni muukin merkki kiinnostais, tuottoa sais olla siinä 4-500hp tietämillä ja että saa sen kunnolla pyöriin nii paineet varmaan tarkotus laittaa 1,5-2.5 bar riippuen polttoaineesta ja rutuista. kuitenki kokonaisuus sais alkaa vetämään siinä 3 tonnin kieppeiltä.
varmaanki pitäs toi Lh haudata ja tehdä siististi mega 3 tai pro taikka maxxecu, molemmissa hyviä ja huonoja puolia. mutta ultimaattinen visio olis suorasytkä ja 4 tai 8:lla sekventiaalisesti ohjatulla suuttimella. tarkotus ois laittaa kans flexfuel anturia linjaan ja tyytyväisenä tankkailla sinisellä tai vihreellä pistoolilla, mikä nyt sattuu käteen osumaan.
6-vaihteinen ZF
kytkin saa toimia nykyisellään, levyksi parempi, jousitettu, "ei kiina" sintteri tai vaikka orgaaninenki
tehdä yksi akseli kokonaan ylös ja sinne tipauttaa sähkölukko tai torsen. välitys varmaan zf kanssa vois olla 3.5 tai matalempi, semmoinen että matkaa viitsii ajella ja vähä kyllä houkuttas myös vartilla käydä parikertaa kesässä pyörähtämässä (paikalliset katumiehen kiihdyttelyt ja ehkä muutakin jos jenkkikerholaiset hyväksyy jenkkituonnit jenkeiks  ;D)
etupäähän uretaanipuslaa, castermodia ja cambermodia
etutolpat pitäs ennen kesää pilkkoa DIY coileille ja iskareiks 900 saabin kepit.
toinen vaihtoehto, bc-racing tolpat 850 etusatsilla 960 olka-askeleihin ja taakse 940:n sarja
850 BBK eteen
960-stagit
alapoikkituki, (yläpoikkituki)
paksummat vakaajat tai tuplavakaajat
kokeilunhaluisena insinöörinä ois jännä värkätä vesiruiskutus toimimaan, vaikka yli 1bar ahdoilla ja yli 25oC lämpötiloissa.
putkisto tehdä rosterista, nykyinen mikälie JT:ko,-kö on asiallinen mutta alkaa olla loppupäästä jo ehtoopuolella
Ristikoiden uusiminen
m90:lle oikea etupätkä
tankin ja b-pumpun vaihto


Sisusta&stereot:

uus soitin 1-din, (saa ehdotella) en tiedä tämänpäivän laitteista mutta alpinella oli asiallinen se missä oli dsp ja kännykkään jotain appia, selaus tosin vaivaiset 3-riviä  :-[
lisätä öljynpaine- ja öljynlämpö-mittarit
turbotimer kunhan jaksaa... käyttöpaneeli ollut kiinni jo pari vuotta  :D
tukevammat etupenkit, sähkösäädöistä ja nahasta tinkimättä (alcantaraki menee)
oikeasti toimivat puolikaaret/kaaret ois kivat... muttei käytännölliset, 4-paikkasena pitäs vähintään pysyä
lasikattoluukkukin ois mukavahko
mokkaratti
keskikonsoliin harmaa mukiteline
mittariston vaihto

Ulkonäkö:

varastossa odottelee 960 facelifti osat, vielä ovet (tai vanhoista muokkailla),kontin paneeli ja helmat ja jenkkivilkut
940turbo-merkki, vanhasta tuo turbo-teksti uupunut koko omistajuuden ajan
jotku nätit 17 tai 18" vanteet hyvillä spekseillä, enskesänä varmaan mennään polished scotioilla (väri?)
laittaa kattoluukun tuulenohjain, eturöökimuovit, kunhan ensin löytyy volovo originaal takatupakkimuovitki (saa tarjota)
tummentaa takalasit jollain 20% tai 35% kalvolla.
jos oikein villiksi ja toimettomaks tuntee ittensä nii vois vääntää projektorit etuvaloihin, joku jossain aasias oliki tehny, eli projektori-yksikkö umpion sisälle ja laseista hioa rihlaukset pois siitä ajovalon kohdalta

random tekemistä:

pissapoikaan löytää joku tolkku. uusilla suuttimilla, t-haaralla ja pumpulla ei jaksa kusta yli snowcapin  ??? enää järjen mukaan voi olla letkuista kiinni taikka jännitteestä, jossei niilläkään, niin värkätään bensapumppu sinne suriseen ja jos ei ala neste lentää niin on kumma.
vois myös ton äärettömän pienen jenkkisäiliön vaihtaa isompaan euromalliseen...
kylmästöinti rempata ja muuttaa vaikka uusille aineille.

multimittaristo arduino-mikrokontrollerilla:                    (mietinnässä)
3-värinen lcd-näyttö, sisältää (ainakin):
afr arvon lukemana ja näytön väri muuttuu lean,stoich,rich mukaan
öljynpaine
öljynlämpö
jäähd.nesteenlämpö
asennettaisiin keskituuletusräppänän vasemmalle puolelle

-------------------------------------------------------

ja bäkkii alkuperäseen alotusviestiin:

noh ajelin autolla joka päivä vähintään 60km ja marraskuussa rupes oleen ongelmaa ylivaihteen kytkeytymisen kanssa ja samaan aikaan kytkin rupesi luistamaan ja pohja tuli rasvattua. vikana siis laatikon etustefan hajoaminen.
 ajelin silti vielä jouluun asti kun sopivaa paikkaa ei ollut ja p-pohjanmaan talvi oli kylmä nii pihallakaan ei vihtiny alkaa jumppaamaan, talli kun sattui palamaan kesällä viallisen kompressorin takia (vihje: kys.kompura oli tm-air merkkinen).

jouluna sain serkun inttikaverilta 50e vissiin diesel 240 olleen m47-laatikon joka päätettiin tarkistaa ja laittaa paikalleen. tammikuusta helmikuun puoleenväliin ajelin tyytyväisenä jurnuttavalla volvolla syy vissii scantechin tukilaakerinkumi.

m47 päivät oli luetut 18.4.2012 vimesen kerran sato kalajoella räntää/lunta. ajelin kaheksaa kymppiä  3 tai 4-vaihteella mutkaan ja tunsin että jes toinen puoli suttaa ja valmistauduin ohjaamaan autoa luisussa mutta sitte kuulu pieni pamahdus jonka jälkeen rallatusta. auto liukui juuri lähimmälle bussipysäkille ja soittoa kaverille että tulla hinaamaan. kaveria siinä ootellessa totesin ettei liikkeellelähtö onnistu muilla kuin 4-vaihteella muilla vaihteilla vain kolinaa.

auto sai seisoskella kaverin pihalla pari viikkoa ja onneksi oltiin oma talli saatu valmiiksi ja veljelle hommattua 242 ekaks autoks. siinä sitte kahessa viikossa laitetoin 242 kuntoon ja hain kilvet siihen. eli väliaikais kulkineeksi 242 -80.

noh autosta tuli siinä mietiskellessä purettua kattoverhoilua ja päätettiin sitte että sama se on konettaki hiplata ko kerta ruvettiin. (ja olihan se öljynkulutus kasvanut ko loppuvaiheessa rasvas jo takavaloja myöten perän...)

laatikoksi hommasin ssv70r-käyttäjältä m90 kaikkine vehkeineen ja samaan kauppaan sopivan pakosarjan aiemmin tilaamalle ja kaverin autossa hyväksi todetulle kiinan t3/t4-turbolle.
laatikosta vielä että m90 kannatin palkki on sama kuin 940 m46-laatikossa ja m90 mukana tullut tehty kardaani on vain n.5mm pidempi kuin m47 kardaani. <- joutu tekemään uuden kannakkeen tukilaakerille. vois olla oikeella kardaanilla parempi...



konetta purettaessa mittasin piruuttani  männänrenkaan välyksen oli 1.40mm eli ei varmaan haittaa tuo remppa...
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015, 08:50:59 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 940 jenkkiturbo -91
« Vastaus #1 : 28.08.2012, 18:01:50 »
eilen tuli osia:
kärkkäiseltä hain sre -765 asetelman

ja kl-racingiltä tuli muuta sälää


145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 jenkkiturbo -91
« Vastaus #2 : 28.08.2012, 18:11:08 »
Tuota kuvan kytkinlevyä et varmaan M90 laatikkoon meinaa asentaa...

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: 940 jenkkiturbo -91
« Vastaus #3 : 28.08.2012, 22:00:41 »
Onko toi levy 22-boorinen? Eikös m90 oo 20-boorisella akselilla?
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 940 jenkkiturbo -91
« Vastaus #4 : 03.09.2012, 19:41:54 »
Tuota kuvan kytkinlevyä et varmaan M90 laatikkoon meinaa asentaa...

kyyllä ajattelin laittaa...vai mikä siinä ahistaisi?

Onko toi levy 22-boorinen? Eikös m90 oo 20-boorisella akselilla?

levy on 20-boorinen
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: 940 jenkkiturbo -91
« Vastaus #5 : 03.09.2012, 19:50:04 »
Ok, my bad.
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 940 jenkkiturbo -91
« Vastaus #6 : 04.09.2012, 15:42:17 »
joo eipä mitää, hankalahan se tuosta kuvasta on laskia niitä booreja  ;D
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 940 jenkkiturbo -91 "Dyer&Dyer"
« Vastaus #7 : 03.03.2015, 19:44:48 »
Jahas keksiskö tänne jotain uutta kun tuo opinnäytetyökään ei motivoi  ::)

Eli autolla ajeltu rempan jälkeen joku 25tkm, kiinanturbo laakeroitiin 20tkm käytöm jälkeen uusiks ja samalla päivitettiin päittäislaakeri 360-tyyppiseksi. lisäksi 3/4 ja 25mm bypass 1bar ahdoilla ei ole riittävä, alkaa oireilla ja laittaa vähän jopa vikakoodia. kaverin autolla todettiin että 3/4 ja 50mm bypass 1,5bar ahdoilla ei oireillut samalla tavalla. eli pässi uusiks...joskus

viimekesänä oli teemana taka-akselit, 3kpl niitä kävi alla ja yksi apurunko vaihettiin.

eli ensimmäsenä pärähti avoin perä palasiksi, ostin toisen akselin tilalle ja sieltä löyty vahingossa g80 perä, noh heivattiin se vanhaan koppaan jossa 3.73 välitys, onnellisena päästiin taas ajelemaan. sitten tämän tuppukylän ihanat tiet laitto kapulaa rattaisiin ja yhdessä kovassa kiihdytyksessä oli tiessä iso painauma (ei kolo vaan koko tien levyinen) jossa sitten tuntuikin että joku sujui alla. suraavassa kiihdytyksessä armoton pärinä ->kotona perä ylös ja tutkimään, apurunko  solmussa, vääntövarret mutkalla ja pultit poikki.

eipä siinä, keväällä oli suunnitelmissa alustan hieromista muutenkin.
uutta apurunkoa tilaukseen ja rautakaupasta 8x8 neliötankoa 2-4 metriä ja kesätöissä iltahommina hitsuutella apurungon peltilipareisiin lisää rautaa. samalla LMR:ltä takapään urtsipuslat tilaukseen ja laakerikaupasta mullinsilmiä panhardiin. rojut kasaan, panhardi jäi vakioks. ja eiku leimalle. sehän tuli ja katsuri (saab-mieh) kehui peräpään puslia  :D.

kotimatkalla sitten piti vähä repästä kun tiukassa mutkassa kuului kolahduksen tapainen ääni. noh vedossa rusahti joku muu  :(
ja taas perä auki, samalla huomaten että vääntövarsien takapuslat palasina. nyt syynä oli että alkukesällä räjähtäneen pikkupyörän 2 hammasta oli nousut vetariputkien päälle ja putsatessa akseli paikallaan niitä ei huomannut. puslajumpassa akselia pyöriteltiin lattialla ja silloin pääsi ne perkeleet liikkeelle ja eksy sitten välitykseen "lisähampaiksi"->välitys paskaksi ja ilmeisesti g80 meni myös jotain, sillä kardaania pyörittämällä ei renkaat pyörineet kokoaikaa...noh puslista kuvat ja viestiä lmr:lle ja alkaa metsästää akselia 3.73 tai 3.54 välityksillä.

puslat sai takuisiin ja akseli löyty 3.73 ja g80 lukolla, taas kiinni ja rokrok, 3 päivää ja taas mutkassa kolahti, tutkintaa ja taas takapuslat palasina. nyt höpöttelyä LMR:n mikaelin kans ja uutta oppia ettei vahvistetulla apurungolla kestä, heillä myös olis tarjolla "racempia" säädettävät+uniballeilla olevia vääntövarsia. lupasin mikaelille alottaa makarooni-kuurin (joka jatkuu edelleen).  ajeltiin rikkinäisillä puslilla hetkenaikaa, kunnes kaljottelureissulla lähettiin volvomiehet tuulettuun, serkun ollessa kuskina ja sillä oli hinku polttaa kumia. sanoin että "sieltä katkeaa pultti vääntövarsilta ja sitte jäädään tänne, mutta polta jos maksat kaiken et saadan värkki tielle ylihuomiseen mennessä". noh, ei pulttti katkennut mutta vääntövarret katkes puslan ympäriltä  :facepalm:

seuraavana aamuna kierrätyskeskus kuumaks ja iltapäivällä oliki jo ehjät vakiot vääntövarret -98 mallin puslilla paikallaan nyt niillä ajeltu sievästi kouluun ja kotiin välillä tarkistellen ettei pultit ole katkennut. perä tosin alkoi seuraavaksi metelöimään. syy oli auennut pinjonin mutteri, ja sen jälkeen ulina jatkunut, taisi laakerit mennä tai jopa välitys (taas) pilalla.


mittaristohan tästä käytiin 1,5 vuotta sitten läpi ja uusittiin konkat nopeusmittarista, totesin hätäratkasuksi kun piirilevy oli syöpynyt jo täysin pilalle yhden satiasen alta. ja tämä mittari lopettikin elämänsä viime syksynä, nyt tallissa odottelee -95 mallisen jenkkimallin(tietty ;)) vaparin mittari ja pätkä uudempaa johtosarjaa mutta ei ole aikaa ollut vaihdella, myös tankista polttoaine-anturi sanoi syksyllä itsensä irti (kyllä vika on anturissa ei mittarissa/johdotuksessa) ja siihenkin on ratkasu tallissa, uudenmman mallisesta hiukan isompi tankki ja samalla muokkaillaan bensalinja toimimaan yhdellä pumpulla. pumpuksi näillänäkymin Fuel performancelta 340lph e85-pumppu. samalla ei tarvitse modailla mittaria sopimaan anturin kanssa.

myös isohko virityskärpänen iski, kun kaveriporukasta alka löytyä +400hp takapyöriltä työntävää cossu ja OHC sierraa. oma kone kuitenkin tehtiin isoa tehoa silmälläpitäen, tosin SPM:n kanssa pieni fiba käydessä sain sieltä 3mm matalammalla puristuskorkeudella olevat männät eli nyt rurut on jotain 6,5 luokkaa tuossa koslassa  :-\

joten tammikuussa hommattiin ratkasu ongelmaan, b23 kone joka pitäis kohta purkaa luovuttajasta ja siitä aletaan isomalla tunteella ja taidolla tekemään uutta pataa.

kytkinkäpälääkin saisi vähän simmailla kunhan saa aikaa eli kesällä. ja kun tuo velipoika saa "bossiinsa" teetettyä teräspunosletkun niin samalla teetetään tähänkin.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 940 jenkkiturbo -91 "Dyer&Dyer"
« Vastaus #8 : 05.09.2017, 10:57:28 »
Jahas, aika taas vaihteeksi muistella mitä sitä onkaan tullut tehtyä.  ;D ;D

No hommahan on edennyt budjetin salliessa osia haalien ja tulihan tuossa 2017 syksyllä riesaksi ostettua oma talli talolla sekä haettua myös mäntä pistetty "tuleva käyttis" 850 t5 siihen arabi 850 viereen tallin sivustalle.

Mittaristoon palasi henki itsestään ja pelaillut nyt muutamaa kosteaa syyspäivää huomioimatta.
Toissakesänä tehtiin uusi m90 tähän kun aiemmasta allekirjoittanut innostui repimään vaihteita sillä seurauksella että 3. synkrokruunu halkesi. Samalla vaihtui myös m90 kardaanin etupätkä m47 etupätkän tilalle, värinät häipyivät lähes olemattomiin.
Hain myös tulevaisuuden varalle vielä yhden taka-akselin odottamaan tulevaisuutta. 2016 loppuvuodesta mädän putkiston uudelleen rakennus
 ja katsastelu ja ei mainittavaa, työajoa vain.

Viimesyksynä sain tuon aiemmin mainitun b23 kampuran hioutettua tuossa naapurikylän pajalla pitemmälle iskulle ja nyt keväällä hankin hieman venttiilivikaisen 16V kannen, noh sen nokat sitten vaihtelin vielä pentan nokkiin.

Yhdellä talven työ-/huvireissun ohikulku matkalla kävin noukkimassa sopivaan hintaan myös Peetun BBB:stä peräisin olevan rosteriputkiston tallin nurkkaan homehtumaan. Ja siinä talvella kun pitkäiskuhomma näytti etenevän mukavasti, niin hommailin varaosiksi yhden 740 b230f, mistä otettiin kone 940 (ja tuli tästäkin otettua taka-akseli varalle) että saatiin takomännät ja kanget hyödynnettyä pitkäiskuun.
tuohon vaparikoneeseen vaihdeltiin 13mm kanget ja tietty samalla laakeroi ja tiivisteli sen uusiksi sekä puhkottiin turbon öljylinjoille reikiä. Kanteen vinguteltiin palotiloihin vähän kevennyksiä ettei rutut olisi liian korkeat ja nokaksi heitin vanhasta aivan vakio T:n. Kokeeksi porailin tähän lohkoon ja kanteen ne Gr A lisävesikanavat (liekkö mitään hyötyä muttei ainakaan haittaa ole näkynyt). Laiteltiin pottapyörä ja sre-763+dieselin massalevy, kytkimestä tuli inhimillisempi käytellä ja myöskin sillä varjolla tuli konetta tehtyä, kun oli tyhjäkäynnillä öljynpainevalo haitannut silmää ja vikana oli paineputken tiivisterenkaiden halkeaminen. Varakonetta tehdessä alkoi myös tuntua, että voisi kopan vaihtaa toiseen. :idiot2:

Heinäkuulla taas katsasteltiin muutaman nupin vaihdon ja tuulilasin vaihdon jälkeen, nyt oli ensimmäistä kertaa 4v ongelmaa tuolla bilteman sporttikatilla saada päästöjä hyviksi, mutta saatin lopulta 4. yrityksellä kun oli niin pienestä kiinni. ei ollut vikakoodeja kun tsekkasin siinä testien välissä. toki turbo tuolloin jo tuprautteli, josko vaikutti asiaan...

Eli siis tällä hetkellä täytyisi kiinan pillerille taas näyttää uusia laakereita, kun lämpimänä tyhjäkäynnillä ja kaupungissa pikkukierroksilla ajaessa savuttaa jo komeasti, kiihdytyksen jälkeen ja +60 nopeuksissa ei näytä savuttavan ...tuntuvat nuo laakerit kestävän sen 2 vuotta/30tkm ilman tasapainotusta.

Tosiaan kovasti kolkutelisi takaraivossa vaihtaa tämä nyt 760 tai 960 sedaniin ja tekisi siihen sitten tuon pitkäiskukoneen... tai sitten jos sen tekisikin hirviperä 200-sarjalaiseen.... taaaiikka ois tuossa naapurissa enon chopattu 142 odottamassa innokasta rakentelijaa. ::) Mutta 1/200-srj tapauksessa kuitenkin pitäisi pihaan saada sitten t5/t6 aihioksi se 87-94 760 tai 960  :P
...toisaalta kaveri heitti vielä lisävaihtoehdoksi, että laitellaanko pitkäiskukone sierraan kun sillä alkoi 205-lohko ratkeilemaan pinnapulttien kohdalta :D

pitkäiskuprojektia jarruttelee myös tallin muutokset. Tavoitteena leikata kaivot lattiaan, valaa vähän täytettä (että saadaan 150mm kakku) ja samalla hiertää mastertoppi pintaan. sen jälkeen saisi liiteristä kaivaa 2-pilari nosturin ja asennella se talliin...kunhan saa päätettyä kummalla puolella tallia nosturi olisi käytännöllisempi  :)

note to self: Kuvia sietäisi varmaan laitella vaihtelun vuoksi  :D
« Viimeksi muokattu: 08.09.2017, 07:39:02 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 940 jenkkiturbo -91 "Dyer&Dyer"
« Vastaus #9 : 29.11.2023, 06:41:40 »
Ohoh tullut unohdettua foorumikorjoittelut aivan täysin...

Tämä kulkine tuli tuossa 2017 kunnossa laitettua myyntiin 2019-2020 ja siinä koronahuuruisina vuosina se lähtikin jonnekin Sipoon suunnalle.

Omat rakentelut jatkuu samoihin aikoihin hankitun 145 kanssa ja turboiluja harrastetaan vähän viimeisintä kirjoitusta myöhemmin -17 syksyllä hommatun -88 764 kanssa, joka sekin on jenkkituonti
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 jenkkiturbo -91 "Dyer&Dyer"
« Vastaus #10 : 29.11.2023, 11:15:35 »
Latailetko kuvat uudelleen, ei näytä tuo Photobucket pelaavan enää
Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

 

Proturbo  Autodiagnoosi