Samppasport  Futurez

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145045 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #30 : 14.05.2018, 08:36:26 »
Aallon moottorilabrassa hitsattiin  tinanelkun öljypohjan yläreunaan AN-nippa. Meillä oli oppilasmoottoriprojekti viime keväänä. Tuubisarja ja alkuperäinen öljynpaluureikä eivät oikein kohdanneet.

Jos se ahdin tulee riittävän ylös, niin itse liimasin sopivan AN nipan lohkoon alkuperäiseen reikään.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #31 : 14.05.2018, 09:31:52 »
Eikö tuohon kävisi joku lähtöliitin ? Tyyliin AN10-npt 1/2 tai joku sopivampi koko?

Esim http://blackwidows240.blogspot.fi/2012/08/turbon-oljynkierto.html

Niin, voisihan sen toki suoraan AN-adapterilla tehdä ilmankin tuota M22 välikappaletta. Höm höm.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #32 : 16.05.2018, 05:36:19 »
Itse olen sorvannu alumiinista krymppisovitteelle nipan, jossa toisessa päässä letkulle paikka.
Lyömällä paikallaan ja samanlainen mutta umpinainen toisessa paluussa...

Tuohon paikkaan on tosi paska mitään jengaa tehdä, jos muistan oikein jokin siinä esti sen...


1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #33 : 20.05.2018, 14:38:28 »
Mä vedin ihan tinavitoseen m24 an12 adapterin. Ihan ei kierrettä saa tehtyä loppuun asti kun, ekana kanava menee viistosti alas ja sen jälkeen kääntyy pystysuoraksi. Sai kumminkin tarpeeksi pitkälle.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #34 : 23.05.2018, 19:02:26 »
Noniin, tätäkin on ehtinyt taas hieman edistämään. Päädyin tekemään tuolla boostin tavalla, eli ostin 2 kpl an10 hitsattavia alumiininippoja ja yhden an10 naarastulpan. Niistä sitten pienen väkertämisen jälkeen saatiin tuollaiset aikaan:



Huomasin kesken nuiden teon että piru vie, toiseen öljynpaluuseen ei voikaan tehdä suoraa liitintä jos haluaa joskus vielä saada öljyruiskun ''kotelon'' pois. Piti sitten väkertää tuollainen kulmahärdelli tuohon toiseen.

Sorvilla tein oikeankokoiset päät nuihin ja jyrsimellä ajoin kulmat 22,5 asteeseen noissa mutkapaloissa. Olisi tämän kai ehkä jotenkin helpomminkin voinut tehdä mutta pääsinpähän opettelemaan alumiinin hitsausta  :D  Seuraavaksi palikat vaan pakastimeen ja lekalla kylmänä paikoilleen.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #35 : 31.05.2018, 10:37:01 »
Nyt on öljynpaluut taottu lohkoon kiinni ja moottorin alakerta kasassa. Vaihteistonkin kävin hakemassa lensulta tuossa pari päivää sitten. Hain myös Volvolta uudet vauhtipyörän pultit jotka karmean arvonnan jälkeen osoittautuivatkin lopulta oikeiksi  :)  tällä viikolla jos saisi viel yläkerran kasaan ja vaihteiston kiinni niin voisi olla ihan tyytyväinen. Kuuden rakotulkkisarjan sijaan hain ''shimmausnauhaa'' paksuuksilla 0,7, 0,75 ja 0,8 josta aikomuksena pätkiä sitten oikean paksuisia ja pituisia nauhanpaloja lyötäväksi sylinterien välisiin rakoihin.



Lisää kuvia tulee kun niitä saan aikaiseksi otettua  ::)
« Viimeksi muokattu: 31.05.2018, 10:41:00 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #36 : 01.06.2018, 09:42:08 »
Hienoa, että kunkkumalleja ruuvataan yhä enemmän :)

Eikö shimmit olisi kannattanut lyödä paikoilleen ennen alakerran niputtamista? Jos ja kun tarvitsee plaanata, niin hankalahkoa niputetulla paketilla. Itse onnistuin murjomaan dekkitasoon muutaman plaanausta vaatineen jäljen. Myös sylintereiden välit olivat karanneet alle tason (sylinterit vetäneet hieman soikeaksi).

960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #37 : 01.06.2018, 10:58:38 »
No, nyt kun sanoit niin kyllä  :D  täytyypä vaan olla nyt varovainen kun niitä naputtaa paikoilleen. Eipä siinä muutenkaan pitäisi toisaalta liikaa voimaa joutua käyttämään tai on liian ahdas sovite / paksua nauhaa. Tarvitseeko sen nauhan toisaalta välttämättä edes tukeutua kanteen? Ainakin kuvittelisin että ''pelkkä'' ahdistuskin pitäisi sen siellä paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2018, 11:25:23 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #38 : 03.06.2018, 08:10:26 »
Itse olen naputelle ne aina jonkin 0.5-1mm alle dekin. Ensin pikkuvasaralla sen jälkeen  ruuvimeisselillä ja vasaralla loput.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2018, 08:12:02 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #39 : 03.06.2018, 21:18:51 »
Itse olen naputelle ne aina jonkin 0.5-1mm alle dekin. Ensin pikkuvasaralla sen jälkeen  ruuvimeisselillä ja vasaralla loput.

Joo, näin tein itsekin. Sen verran alle dekkitason ettei sormella tai muullakaan tunnu. Joku kun kuitenkin kysyy tai miettii omalla kohdallaan niin itse käytin 0,8 mm nauhaa  :)  oli sopivan napakka mutta meni kuitenkin kevyesti naputtamalla.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #40 : 05.06.2018, 21:57:09 »
Noniin, auto edistyy taas. Kansi on puhdistettu karstasta niin hyvin kun sen nyt sai venttiileitä irroittamatta puhdistettua, lohkossa on pinnapultit paikoillaan ja toinen ohjuriholkki on työstön alla kun otti irroittaessa hieman damagea. Huomenna mitä todennäköisimmin kansi kiinni. Lensulta hain tosiaan vaihteiston jonkin aikaa sitten, siihen vielä tappimuutos kytkinakselin päähän työn alla. Tappi ja neulalaakeri siihen löytyvät jo, vielä kun löytyisi hieman enemmän aikaa omilta töiltä  ::)








Tuo Volvon omille kannenpulteille tarkoitettu kolmivaiheinen kiristysohje lienee sovellettavissa myös näihin pinnapultteihin? Ainoana erona periaatteessa viimeinen vaihe jossa Volvon pulteilla on asteluku 130 (edit, kiitos Lankulle) ja näillä viimeinen momentti 130 nm.

Sitten vuorossa onkin nokka-akselien asettaminen ja koneen ajoittaminen. Hieman tuossa etsiskelin jo kampuran ajoitusmerkkejä lohkosta mutta ne taitavatkin olla siinä taustamuovissa joka tulee lohkoa vasten? Siitä ainakin jokin merkki/nysty/mikä se nyt olikaan osui omaan silmään samalle linjalle kampuran hihnapyörän merkin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2018, 06:04:27 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #41 : 05.06.2018, 22:52:04 »
Volvon kannenpulttien kiristys on 20Nm, 60Nm ja 130 astetta. Astekiristyksen momentti on varmaankin lähelle 120-130Nm, vaikka sitä ei voikaan suoraan käyttää venyvien pulttien kanssa. Pinnapultteja ei ole ollut vielä tarve laittaa.

Kampiakselin ajoitusmerkki on öljypumpussa oleva nystyrä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #42 : 06.06.2018, 06:57:38 »
130nm voipi olla turhan paljon kovilla pulteilla?

Esim. Bmw m50/52 moottoreissa muistaakseni käyttäneet 90nm kovilla pulteilla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #43 : 06.06.2018, 08:24:10 »
130nm voipi olla turhan paljon kovilla pulteilla?

Esim. Bmw m50/52 moottoreissa muistaakseni käyttäneet 90nm kovilla pulteilla.

Hmm. Acm.se:n sivuilla kovasti väittävät että ARP:n liukkarin (pultit ovat siis vaan 12.9 lujuusluokkaa mutta mutterit ovat ARP:n) kanssa 130 newtonia olisi näille se oikea arvo  ???  Katsoin myös ARP:n vastaaville pulteille asennusohjeen ja siinä vastaava luku oli 105 ft/lbs = 142 nm. Moottori tosin oli tinavitonen mutta lieneekö tuolla vaikutusta.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2018, 13:27:12 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #44 : 06.06.2018, 13:35:50 »
130nm voipi olla turhan paljon kovilla pulteilla?

Esim. Bmw m50/52 moottoreissa muistaakseni käyttäneet 90nm kovilla pulteilla.

Tuossa pyörittelin muuntimia eri vääntömomentin yksiköiden välillä ja 90 FT/LBS olisi 122 Nm. Se olisi aika hyvin linjassa tuon 130 Nm kanssa. En väitä että olisi mennyt yksiköt ristiin, mutta....

Nopealla googlettelulla noissa bmw:n m50/m52 -moottoreissa on toisaalta ollut ongelmia lohkon kierteiden korkkaamisen kanssa joka taas selittäisi ''matalan'' momentin.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

 

Carcom Oy  Ateho