Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Valkama13 - 26.12.2017, 15:25:22
-
Auto V70 D5 AWD aut. v.2010. Tarkoitus irroittaa kulmavaihde tarkistusta varten . Pitääkö kardaani irroittaa kokonaan vai riittääkö etupää. Onko kulmavaihteen vieressä oleva jäähdytin öljylle eli pitääkö myös moottorin öljy laskea pois.
-
Vastaan itse. Kardaanin etupää riittää. Öljyjäähdytintä ei tarvitse irroittaa. Kulmavaihteen ylin kiinnityspultti vaihteiston on tosi ahtaassa paikassa. Avaaminen vaatii hermoja
-
Auto V70 D5 AWD aut. v.2010. Tarkoitus irroittaa kulmavaihde tarkistusta varten . Pitääkö kardaani irroittaa kokonaan vai riittääkö etupää. Onko kulmavaihteen vieressä oleva jäähdytin öljylle eli pitääkö myös moottorin öljy laskea pois.
Mitä tarkalleen ottaen tarkistit sieltä?
-
Tarkistin kulmavaihteen ja vaihdelaatikon välisen holkin kunnon. Holkki oli aikalailla ruosteessa kulmavaihteen puolelta. Samoin booriurista oli noin puolet kulunut pois. Kulmavaihteen akselin boori kunnossa. Vaihdoin uuden holkin ja akselitiivisteet holkille.
Kulmavaihde tuntui ihan välyksettomältä ja öljy oli ihan kirkasta. Tietenkin uusi öljy laatikkoon. Vaihdelaatikosta ( automaatti) tuli noin litra öljyä ulos.Autolla ajettu noin 300 tkm . Samalla puhdistin vetoakselin booriurat (ruosteessa) ja rasvasin hyvin. Vetoakselin tukilaakeri vaihtui myös vaikka ei välystä kyllä tuntunut ( laakeri aika halpa 20 €).
-
Tarkistin kulmavaihteen ja vaihdelaatikon välisen holkin kunnon. Holkki oli aikalailla ruosteessa kulmavaihteen puolelta. Samoin booriurista oli noin puolet kulunut pois. Kulmavaihteen akselin boori kunnossa. Vaihdoin uuden holkin ja akselitiivisteet holkille.
Kulmavaihde tuntui ihan välyksettomältä ja öljy oli ihan kirkasta. Tietenkin uusi öljy laatikkoon. Vaihdelaatikosta ( automaatti) tuli noin litra öljyä ulos.Autolla ajettu noin 300 tkm . Samalla puhdistin vetoakselin booriurat (ruosteessa) ja rasvasin hyvin. Vetoakselin tukilaakeri vaihtui myös vaikka ei välystä kyllä tuntunut ( laakeri aika halpa 20 €).
Minulla saman verran ajettu ysikymppi. Jos olisi tilat niin tuo tarkistushuolto tekisi mieli itselläkin tehdä. Öljyt kyllä on vaihdettu laatikkoon ja kulmavaihteeseenkin, mutta sepä ei vaikuta tuohon. Kuluuko se holkki vain, eli siis se hajoaa jos hajoaa, ja sen vaihdolla selviää? Vai rikkooko muutakin? Nyt tulee mieleen, että pitäiskö tuo ennakoivasti vaihtaa, vai ajella vaan. Se holkki taisi olla muutaman satasen osa, ja toki se aika mikä työhön menee. Paljonko sinulla meni?
Tässä näyttäisi olevan oikea holkki https://vaihteistokauppa.fi/product/1125/holkki-4wd-tf80sc
-
Jos se holkki pääsee pyörähtämään kulmavaihteen akselin päällä se todennäköisesti pilaa siinä olevan urituksen. Tällöin menee kulmavaihde kyllä uusiksi. On noita akseleita kaiketi korjailtukin ,mutta taitaa sillekin hintaa tulla. Holkin tilasin Saksasta.Lisäksi noi akselitiivisteet. Hintaa rahteineen tuli n. 240 € . Osat käsittääkseni ns. alkuperäislaatua.
Taitaa siniseltä saada korjauspakettina saman homman jopa halvemmalla. Holkin kuntoa voi tarkistaa myös kokeilemalla takakardaanin välystä.Liikuttaa käsin akselia edestakaisin.Kokeilin korjauksen jälkeen välystä ja se oli kyllä varsin pieni. Työhön meni aikaa purkamiseen n. 4 h ja kokoamiseen 5 h. Käytössä oli nosturi eli seisomakorkeus auton alla.
-
Jos se holkki pääsee pyörähtämään kulmavaihteen akselin päällä se todennäköisesti pilaa siinä olevan urituksen. Tällöin menee kulmavaihde kyllä uusiksi. On noita akseleita kaiketi korjailtukin ,mutta taitaa sillekin hintaa tulla. Holkin tilasin Saksasta.Lisäksi noi akselitiivisteet. Hintaa rahteineen tuli n. 240 € . Osat käsittääkseni ns. alkuperäislaatua.
Taitaa siniseltä saada korjauspakettina saman homman jopa halvemmalla. Holkin kuntoa voi tarkistaa myös kokeilemalla takakardaanin välystä.Liikuttaa käsin akselia edestakaisin.Kokeilin korjauksen jälkeen välystä ja se oli kyllä varsin pieni. Työhön meni aikaa purkamiseen n. 4 h ja kokoamiseen 5 h. Käytössä oli nosturi eli seisomakorkeus auton alla.
Taitaa olla niin, että tuon kuntoa ei voi varmistaa kardaanin välystä tunnustelemalla..? Täytynee ajella vaan menemään, koska periaatteessa en ole varma, liekkö jo kertaalleen laitettukin? Harmillista jos se korkkaa sen kulmavaihteenkin. Tekee silloin about parin tonnin remontin.
Kiitos kuitenkin vinkeistä, harkitsen josko tuon vaivan näkisi itsekin erukäteen..
-
Kulmavaihteita saa tilattua noin 300-400E:n hintaan briteistä ja tähän työt päälle.
-
Onko sulla tietoa firman nimestä
-
Onko sulla tietoa firman nimestä
Täältä ainakin löytyy http://www.volvobreakers.co.uk/volvo-gearbox-and-driveshafts-/volvo-angle-gear-4x4/?page_number=2 (http://www.volvobreakers.co.uk/volvo-gearbox-and-driveshafts-/volvo-angle-gear-4x4/?page_number=2). Halvimmat näyttää olevan 200€.
-
Nostellaas! Itellä aikeissa teetättää sama operaatio, eri vaihdattaa booriholkki 267tkm ajettuun volvoon (2.5t awd - 05).
Ajatuksenani oli vaihdattaa myös automaattilootan, kulmavaihteen ja perän öljyt. Kysymys kuuluu: meneekö booriholkin vaihdon yhteydessä muita kuin kulmavaihteen öljyt vaihtoon? Vai meneekö automaattilootan öljyt kanssa vaihtoon. Eli pääseekö automaattilootasta öljyä veks jos vaihdattaa booriholkin?
Ajattelin vaihdattaa automaattilootan öljyt nyt, ja booriholkin myöhemmin (koska se tehdään eri pajassa)
Huollossa sanoi, ettei kardaanissa tuntunut välystä (kun haldex öljyt vein vaihdatettavaksi), kun pyysin kokeilemaan. Nelikko pelaa (ja ilman ylimääräisiä ääniä), joten tekisi mieli varmuuden vaihdattaa tuo holkki, kun ei ole älyttömän kallis vs uusi kulmavaihde
En ymmärrä kovin syvällisesti autojen toimintaa, mutta siksihän täällä viisaammilta kysellään :)
-
Eikö kukaan osaa neuvoa?
-
Booriholkin vaihdon yhteydessä ei tarvitse vaihtaa mitään öljyjä mikäli ei välttämättä halua. Automaattiöljyä voi valua hieman ulos kun vedät holkin pois.
Omassa autossa uudellakin kulmavaihteella ja booriholkilla kardaania pyörittämällä tuntuu pieni välys. Kulmavaihteen booriakseli ja holkki voi olla ruostunut sekä kulunut eikä sitä voi todentaa varmasti muuten kuin avaamalla.
Ennakoivana huoltona erinomainen. Kannattaa vaihtaa booriholkin akselitiivisteet uusiin samalla kertaa.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99006.0
-
Kulmavaihteen öljy helppo vaihtaa kun on irti.
-
V70 MK2 manuaalivaihteinen AWD. Kovan äänen saattelemana muuttui etuvetoiseksi pari viikkoa sitten. Tänään auto renkaanvaihtonosturille (nostaa n. 700mm lattiasta) ja kulmavaihde irti. Irrottamiseen meni aikaa n. 2h. Vaihdelaatikosta tulee öljyä ulos, kun booriholkki lähtee liikkeelle. Laskettiin siis vaihdelaatikosta öljyt ulos. Kulmavaihteesta ei tule öljyä ulos vaikka sitä pyörittelee pöydällä.
Holkki nakelsi kulmavaihteen akselilla, lähti pikkuhiljaa lievää väkivaltaa käyttäen irti. Alta paljastui se, mitä vähän osasikin jo muiden aiempien kokemusten pohjalta odottaa, akselista ja holkista boorit sileänä. Täytyypi maanantaina kysellä ehjää kulmavaihdetta...
-
Miten tuo tasauspyörästö toimii? Eli, nyt on irti kulmavaihde, booriholkki vaihdelaatikosta, holkin tiivistävä stefa ja boorin takana oleva O-rengas. Yritin pyörittää akselia, että pääsisin ronkkimaan vanhat vaseliinin jämät akselilta pois. Mutta, tuo booritettu akseli kun ei pyöri. Ei pyöri rengasta pyörittämällä eikä booriakselista kääntämällä. ???
Täytyisikö apukuskin puoleinen vetoakseli olla paikoillaan ja renkaiden pyöriä samaan suuntaan, että tuo kulmavaihteelle menevä akseli pyörisi? ???
-
Miten tuo tasauspyörästö toimii? Eli, nyt on irti kulmavaihde, booriholkki vaihdelaatikosta, holkin tiivistävä stefa ja boorin takana oleva O-rengas. Yritin pyörittää akselia, että pääsisin ronkkimaan vanhat vaseliinin jämät akselilta pois. Mutta, tuo booritettu akseli kun ei pyöri. Ei pyöri rengasta pyörittämällä eikä booriakselista kääntämällä. ???
Täytyisikö apukuskin puoleinen vetoakseli olla paikoillaan ja renkaiden pyöriä samaan suuntaan, että tuo kulmavaihteelle menevä akseli pyörisi? ???
Selvis, otin vaihteen pois päältä, niin johan pyörii vanhalla holkilla akselista kääntämällä. :facepalm: :2funny:
-
Kulmavaihteen öljy helppo vaihtaa kun on irti.
Mites kulmavaihteessa on öljyroput? En muista kuin tyhjennysropun, vai onko se sitten täyttöroppu kun kulmavaihde on suorassa? ??? Riittääkö 1 litran purkki öljyä?
-
Mites kulmavaihteessa on öljyroput? En muista kuin tyhjennysropun, vai onko se sitten täyttöroppu kun kulmavaihde on suorassa? ??? Riittääkö 1 litran purkki öljyä?
Itse itselle vastaten... Kyseessä oli täyttöroppu, tyhjennysroppu on ilmeisesti alin pultti, jolla kuoren puolikkaat on pultattu toisiinsa kiinni. Vida kertoi öljymääräksi 750ml ja se piti paikkansa. Kulmavaihde täytettiin pöydällä.
-
Eli sulla meni holkki ja boorit sileiksi? Miten korjasit? Ostitko jostain (mistä?) uuden?
-
Eli sulla meni holkki ja boorit sileiksi? Miten korjasit? Ostitko jostain (mistä?) uuden?
Kyllä, holkista ja akselista meni boorit. Myös vaihteiston puoli on pelottavasti alkanut kulumaan. Kulmavaihde kävi Nurmon Autopisteellä (http://www.nurmonautopiste.fi/) remontissa.
-
Kyllä, holkista ja akselista meni boorit. Myös vaihteiston puoli on pelottavasti alkanut kulumaan. Kulmavaihde kävi Nurmon Autopisteellä (http://www.nurmonautopiste.fi/) remontissa.
Holkki yhdistää kulmavaihteen ja vaihdelaatikon - niinkös se on? Ja nyt myös vaihdelaatikon akselin pää on menossa siis sileäksi; mites se korjataan?
Niin ja kuinka paljon Nurmoolaiset veloittaa hommasta; Ilmeisesti vaatii täyttöhitsausta ja uusien boorien työstämisen?
-
Holkki yhdistää kulmavaihteen ja vaihdelaatikon - niinkös se on? Ja nyt myös vaihdelaatikon akselin pää on menossa siis sileäksi; mites se korjataan?
Niin ja kuinka paljon Nurmoolaiset veloittaa hommasta; Ilmeisesti vaatii täyttöhitsausta ja uusien boorien työstämisen?
Kyllä, juuri noin se menee. Holkki myös tiivistää vaihdelaatikon, ilman holkkia vaihdelaatikkoöljyt valuu maahan.
Lähetä sähköpostia tai soita Nurmoon. En tiedä menetelmää varmaksi, mutta sanoisin että korjatussa kulmavaihteessa on uusi akseli.