Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: jeermu - 06.05.2012, 19:45:53
-
Joo, mielessä olis ostaa joku 240 kori ja istuttaa keulille kyseinen kone piristeltynä. Onko tuo kone hyvä hommaan, kun tavoitteena olisi noin 300hv. Ja siis olenko ymmärtänyt oikein että ft on ruiskulla ja et kaasarilla. Eli ainaki bensankulutuksen kannalta parempi ois vissiin ft?
Toinen kysymys olisi tälläisen laitoksen katsastaminen, eli aiheuttaako vaikeuksia jos kori on alunperin vapari koneelle leimattu, esim riittääkö leimalle vakiojarrut yms. Vai olenko ymmärtänyt oikein etten leimalle tarvitse kuin teholapun jossa lukee auton tehot, jotka siinä tietysti ovat alle sen sallitun.
Itse olen näissä asioissa noviisi. Eli kaikki asiaa auttavat linkit ja vinkit auttavat. Esimerkiksi jos joku toinen kone toimisi paremmin tms.
Kiitos ja toivottavasti joku viitsisi vastailla noviisille. Foorumia on luettu pitemmän aikaa ja nyt tuli ajankohtaiseksi postaaminen kun tarvitsisi autoa alkaa katselemaan.
Kiitos ja anteeks
-
Molemmat on ruiskuja, ft vähän viisaampi ja varustettu lambdasäädöllä+ on vähäpäästöinen. Noissa et malleissa ei kattia ole ollut.
Jarrut pitää olla ne suurimmat, samat mitä turbomalleissa on käytetty.
Vahvat kanget on varmuudella vasta -92 eteenpäin joten siinä mielessä unohtaisin et-koneet joissa aina on ne linnunluukanget. 9mm kun uudemmissa on 13mm.
Tehonkesto ohuilla n. 250hp ja paksummilla 350-400 hp.
Saahan sinne et-koneeseenkin tietysti ne vaihdettua, ft-kone on muuten hitusen matalampipuristeinen.
Et:ssä on tosin alunperin 531 kansi, kuulemma vähän parempi, ft:ssä 530. Jotkut ovat valmiita maksamaan tuosta 531 kannesta useita satoja euroja. :facepalm: ;)
-
Suosittelet siis että koittaa löytää jostakin tollasen ft koneen ja jos enemmän tehoa halajaa niin siihen sit toi 531 kansi? Tarviiko toho vapari koppaan sit jotain muutakin leimalle viel päivittää kuin jarrut? Ja mikään tän ikänen nyt ei taia papereissa olla vähäpäästönen että se vaikuttas katsastukseen, vai onko toi legendaa koko juttu?
Lakihan vissiin sanoo että teho saa ylittyä sen 20%? Ja mallisarjan tehokkain taitaa olla sen 186 joten laillinen maksimi teho on ~220hv, ymmärsinkö oikein?
-
Ja mikään tän ikänen nyt ei taia papereissa olla vähäpäästönen että se vaikuttas katsastukseen, vai onko toi legendaa koko juttu?
Lakihan vissiin sanoo että teho saa ylittyä sen 20%? Ja mallisarjan tehokkain taitaa olla sen 186 joten laillinen maksimi teho on ~220hv, ymmärsinkö oikein?
Minkä vuotinen se on niin pystyy sanomaan että voiko olla vähäpäästöinen. 87-> uudemmat (sähkö)ruiskukoneiset merkitty yleensä vähäpäästöiseksi. 86 ja vanhemmat on aina suuripäästöisiä.
Mallisarjan tehokkain on 155hv josta tulee tuo 186hv maksimitehoksi, eli et ymmärtänyt oikein.
Ja jarruja EI tarvii päivittää jos jäähdytetyt jarrut valitsemassasi aihiossa.
JA ennenkaikkea käytä HAKU-toimintoa asiaa ollaan käsitelty n+1 kertaa jo, vastaukset löytyy suoraan.
-
Elikkäs projektiksi olisi tulossa 240 volvo ja siihen sitten olisi tarkoituksena sompailla 940:stä b230fk.
eli muutoskatsastus toiselle tekniikalle vaan mitäs lippuja lappuja ja pereita sitä sitten tarvitsee muutoskatsastukseen?
entäs sitten jarrut, muuttaa täytyy ilmeisesti nekin? ja käykö millään muotoa 940:n levyt ja satulat tuohon 240.iin? :o
ja kaikki muukin tieto tälläseen hullun päähänpistoon on tervetullutta ;D
-
200 jarrut on täysin riittävät ja jopa paremmat kuin 900-sarjassa-
200 vuosimalli?
Muutoskatsastusasiat löytyy haulla.
-
käyttöönotto tais olla marraskuussa 89.
-
Tiedätkö onko volvosi vähäpäästöinen? Jos on niin sinun pitää ottaa selvää vähäpäästöisen auton tekniikanvaihdoksesta.
Mahdollinen kyseinen operaatio kyllä on eikä mahdottoman suuritöinen :)
-
käyttöönotto tais olla marraskuussa 89.
Eli vähäpäästöinen jossei kaasarikoneella.
-
tai kjet tetsonilla ;)
-
tai kjet tetsonilla ;)
kasiysi ei oo kjetillä.
-
kasiysi ei oo kjetillä.
Miksei olisi?
-
ruiskuhan se on.. katti on vaan ei otteessa mainintaa että olisi vähäpäästöinen :o
täytyy selvitellä tuo katsastus homma asemalta ensviikolla että ei sit tulis niitä kuuluisia jälkipuheita.
kun tekniikan luovuttajasta ei oo papereita nii ilmeisesti joutuu hakemaan penkkilaput >:(
-
Kylläpähän se sit 99% varmasti on vähäpäästöinen jolloin et tee sillä penkkilapulla sen enempää kuin vessapaperilla (ehkä jopa hyödyllisempää jälkimmäinen). Tarvitset todistuksen että kyseinen tekniikka on peräisin vähäpäästöisestä autosta ::).
-
milläs sen sitten todistaa katsastusmiehelle? (tekniikan luovuttajasta kun ei ole papereita). :idiot2:
-
Riittää kun vaan sanoo mikä luovuttaja-auto on kyseessä
-
milläs sen sitten todistaa katsastusmiehelle? (tekniikan luovuttajasta kun ei ole papereita). :idiot2:
Kai se moottori on peräisin jostain autosta, kyllä se varmaan pitäisi jäljittää johonkin runkonumeroon/rekisterinumeroon
-
Kai se moottori on peräisin jostain autosta, kyllä se varmaan pitäisi jäljittää johonkin runkonumeroon/rekisterinumeroon
Mulla ainakin riitti escortissa että moottori on peräisin navetan takana makaavasta ford orionista mut fordilta piti tilata päästöjenvastaavuustodistus. MUTU mutta varmaan tässä tapauksessa täytyy tilata volvo autolta sama lappu, maksaa muistaakseni 150€
-
Miten helpolla ton auton sais katsastettua b230 turbolla..? pitääkö olla lippu lappuja kuinka paljon.. mikä mahtaa olla teho raja..? auto ei ole vähä päästönen..
-
Miten helpolla ton auton sais katsastettua b230 turbolla..? pitääkö olla lippu lappuja kuinka paljon.. mikä mahtaa olla teho raja..? auto ei ole vähä päästönen..
Vaihdat moottorin ja ajat konttorille ja sanot mikä kone on nokalla. tehoraja 186hv joten kumpi vaan käy ET ja FT nii ja FK