Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: mopo56 - 28.09.2012, 22:03:58
-
Eli asensin kuula venttiilin kellolta turbon runkoo, mutta en pysty säätämään paineita mihinkää eli vetää aina sen yli 1 baarin. Eikö bleedi toimi "ruuvi kiinni paineet kasvaa ja auki taas pienenee"?
Kertokaa mikä neuvoksi!!
Volvo 945 2.3l turbo
-
Onhan oikeinpäin?
Minkä mallin säädin?
G-valve tyyppinen venttiili säädettävällä rajapaineella+kiinteällä bleedillä on omiaan aiheuttamaan piikkailua.
Boost-T on jollain tavalla siedettävämpi, kunhan vähäsen höllää (lyhentää) rajapainejousta.
Sen jälkeen hienosäätö bleediä ruuvaamalla.
Paljonkin parempi vaihtoehto on jäykempi kello tai lisäjousi nykyisen rinnalle.
-
Heitä se säädin hevon jorpakkoon tai myy marjanpoimioille. Letkun väliin sopiva putken pätkä ja siihen reikä 1mm aloittaen ja siitä suurentaen ahdot nousee.
-
Toimiiko säätöventtiilin poistoreikä, eli varmista, että kalvolle ei jää paine.
Itsellä oli joskus tappelua noiden kanssa ja G-Valve oli toimiva aparaatti.
-
Näinkin pian löytyi joku joka osasi tuon G-valven trimmata kohdilleen.
Saattaa olla että iteltä loppui kärsivällisyys liian nopeasti sen kanssa...
Omassa 940:ssa Boost-T:llä piikki käy 1,1 paikkeilla ja tasoittuu 1,0 kohdalle, mutta ei ihan tehdasasetuksilla tuohonkaan päästy.
-
Venttili on tuon mukainen kuin tuolla Jampsulla ja asennettu ohjeen diagram B mukaan
http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=5730.0
-
Ostettu Tonilta
-
Eli säätimen "kyljestä" menee letku hukkiksen kellolle ja päähän tulee letku kompuran kopasta?
Ei kai sen kummempaa ku ruuvaat säätimen ihan nollille ja lähdet siitä kiristämään tarpeen mukaan.
Ja jos kyseessä B230FK niin orkkis kello on liian löysä joka tapauksessa.
-
Eli säätimen "kyljestä" menee letku hukkiksen kellolle ja päähän tulee letku kompuran kopasta?
Ei kai sen kummempaa ku ruuvaat säätimen ihan nollille ja lähdet siitä kiristämään tarpeen mukaan.
Ja jos kyseessä B230FK niin orkkis kello on liian löysä joka tapauksessa.
Kaikki on kokeiltu, ei mitää vaikutusta mihinkään ja kyllä on tuo B230FK kone kyseessä.
-
No jos se vetää paineet 1 bar, niin siitä letkusta ei mene ilmaa lainkaan läpi kalvolle. Ei tuo 13c paljoa yli 1 bar varmaan jaksa ahtaa. Pakopaine avaa tuossa kohtaa sen portin melkein väkisin.
-
Jos säätö ei riitä tarpeeksi pienelle, niin säätimen jousi on liian pitkä.
Onko muuten toisessa nipassa sisähalkaisija todella pieni.
Täällä foorumilla joku muuten kaipaili FK:n kelloa FT:n kellon tilalle.
Koitahan haeskella..
Btw. Ellen väärin muista, niin oma G-valve teki juuri noin että piikkasi vähintään kiloon ennen kuin laski säädettyyn arvoon.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24570.0
-
Voiko joku laittaa kuvia miten venttiili asennetaan tai ainakin kunnon ohjeet. Eli auto on Volvo 945
-
Mulla sama Tonilta ostettu g-valve ja toimii nätisti eikä piikkaile.
Tämä lyhyt letkunpätkä poikki.
(http://i426.photobucket.com/albums/pp343/TIPSP/For%20Sale%20Items/My%20Drawings/Custom%20Bushings/745T%20Mods/100_8562.jpg)
Ja siihen väliin se palikka.
(http://i426.photobucket.com/albums/pp343/TIPSP/For%20Sale%20Items/My%20Drawings/Custom%20Bushings/745T%20Mods/100_8602.jpg)
Säädä ihan alkuun se niin löysäksi että jaksat ite puhaltaa sen venttiilin auki, ei ainakaan nosta ahtoja.
-
Mulla sama Tonilta ostettu g-valve ja toimii nätisti eikä piikkaile.
Tämä lyhyt letkunpätkä poikki.
(http://i426.photobucket.com/albums/pp343/TIPSP/For%20Sale%20Items/My%20Drawings/Custom%20Bushings/745T%20Mods/100_8562.jpg)
Ja siihen väliin se palikka.
(http://i426.photobucket.com/albums/pp343/TIPSP/For%20Sale%20Items/My%20Drawings/Custom%20Bushings/745T%20Mods/100_8602.jpg)
Säädä ihan alkuun se niin löysäksi että jaksat ite puhaltaa sen venttiilin auki, ei ainakaan nosta ahtoja.
Eli mulla oli se aivan oikein asennettu ekana, mutta en tiedä miksi ei toiminu. Nytten olen asentanut tuon bleedin tilalle t-haaran, eli pukkaa suoraan bleediltä ulos kun tulee kuulasta läpi.
Toimii nytten hyvin.