KL-varaosat  Race.fi

Alipainepumpun purkaminen

  • 7 Vastauksia
  • 13943 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Nummela-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Alipainepumpun purkaminen
« : 16.01.2013, 00:15:38 »
Eli autona S80 tuolla 2,5D koneella jossa tuo surullisen kuuluisa alipainepumppu nakutti ikävän kuuloisesti jo jonkun aikaa.
Yritin kovasti hakea kuvitettua purkuohjetta ennen kuin itse aloin omaani purkamaan, mutta kun sellaista ei löytynyt joten piti uskaliaasti purkaa ilman. Tuon takia ajattelin lisätä tänne muutaman kuvatuksen kyseisestä operaatiosta jos jonkulle muullekin sattuisi siitä olemaan hyötyä. Jos nyt ei rahapussi satu olemaan pullollaan ylimääräistä rahaa niin ei kyllä kannata mennä tuollaista uutta ja kallista pumppua hakemaan. Jos vähääkään on työkaluja ja osaamista itsellä, kannattaa purkaa pumppu ja vaitaa sisältä akselin juuresta se tiiviste. Itse hain omani paikallisesta hydrauliikka liikkeestä, maksoi 10 euroa ja ovh. hinta oli kuvastossa 13,30€. Eli siis P**KELEEN kallis pikku tiiviste mutta ennemmin maksoin sen kuin reilun 300€ pumpun. Mitat oli muistaakseni 10x18x5. Alkuperäinen 10x18x5,5 mutta tuolla puolella millillä ei ollut juuri minkäänmoista merkitystä muuta kuin että meni paremmin paikalle kuin oikean kokoinen :)

Aluksi siis suojamuaovi irti jonka alta paljastuu seuraavan kuvan toinen suojus joka on kiinni noilla kahdella ympyröidyllä pultilla.



Seuraavaksi paljastuukin itse pumppu. Tuo öljytikun ja korkin välissä oleva mötikkä (jos joku tätä lukeva sitä ei vielä tunnistanut)


Kun pumppu on näkyvillä irroita kannesta lähtevä letku ja sen jälkeen kaksi mutteria joilla pumppu on koneen kyljessä kiinni. ylempi on helposti käsillä mutta alempi on aika pirullisessa paikassa jonne ei tahdo mikään avain sopia ja jos omistat isot kädet, tulee olemaan ahdasta. Itse vääntelin 13mm lenkin sopivaan kulmaan sillä sain tuolta jostakin johtojen ja letkujen keskeltä pienin liikkein sen auki. Kannattaa ensin avata alempi, jos ylemmän avaa ensin vääntyy koko pumppu hieman ja alempi menee entistä piukempaan. Ennen kuin saat toosan kokonaan irti muista ottaa pumppua käyttävä tappi koneesta käsiisi ettei se tipu pohjapanssarin päälle (nimimerkillä pohjapanssarinkin irroittanut).


Kun pumppu on pöydällä avataan kansi mikä on kiinni nuilla torx-pulteilla. Pidä pystyasennossa koska kannen alta tulee näkyviin ventiileitä ja tiivisteitä. Ota kuva sisuskaluista jos et muuten muista tai osaa päätellä miten päin osat kootessa laitetaan. Myös ventiilien alta tulee tiivisteitä, itsellä niistä yksi tippui pyödälle ja oli hiukan ihmettelemistä että mistä se lensi.


Kannen alta paljastuu siis nuolilla merkatut ventiilit. Ensimmäisenä kuitenkin lähtee tuo isoin koko pumpun kiertävä tiiviste. Kun kaikki ventiilit ja tiivisteet on irrotettu avataan ympyröity mutteri. Tappia pitää pitää vastaan 15mm hylsyllä toiselta puolen ettei se pyöri tyhjää, sinne ei kuitenkaan sovi muu kuin mahdollisimman ohut seinämäinen hylsy. Tässä kannattaa olla todella varoivainen koska jousi sinkoaa aikamoisella voimalla pois paikoiltaan mutterin auettua. Itsellä oli hitsauskypärä päässä suojana kun en tiennyt millaisella voimalla jousi sinkoaa, toinen käsi jolla mutteria avasin kävikin aika lähellä naamaa kun jousi irtosi. Myös jousen puolella on yksi ventiili mutta se ei pääsen tippumaan ennen jousen irroittamista.




Jousen singottua jonnekkin auton kylkeen, ikkunasta läpi tai omiin kakkokirveisiisi, väännä varovasti pienellä meisselillä mutterin ja alta paljastuneesta akselin kolosta jolloin saat kuvan osan irti. Tämän alta paljastuukin jo kulunut tiiviste mikä on omassa kolossaan.


Tiiviste joka näkyviin tulee on tälläinen. Pienillä kärkipihdeillä se lähti todella nätisti pois eikä tarvinnut vahingoittaa runkoa tai käyttää väkivaltaa mitä jokuset on kertoneet tarvinneensa. Tiivisteen asentamisessa pitää muistaa laittaa se samoinpäin kuin vanhan otit pois. Muistaakseni tuo 'kovelo' jousen puolelle. Uusi tiiviste kannattaa tosiaan ostaa puoltamilliä ohuempana ja mahdollisimman pehmeänä jotta saat sen ehjänä ja helposti paikalleen. Omani tosin oli vanhaa jopa kovempi mutta nätisti se sinne upposi. Käytä vaikka CRC:tä liukkarina.




Tiivisteen paikalle saatuasi kasaa vain päinvastaisessa järjestyksessä. Tuo kuvan tiiviste on tullut purkaamisen aikana näkyviin jousen alta. Se pitää samalla jousen puolel ventiiliä paikallaan. Kun laitat jousta ja mutteria takaisin paikalleen soita kaveri avuksi. Sitä ei paikalleen kovin helpolla saa ilman kolmatta kättä. Pistä akselitappi hollille, laita sen pää vasten pöytää ja paina kaksinkäsin pumpun rungosta alaspäin, samalla toinen kiertää mutteria paikalleen.


Toivottavasti jonkulle tästä on vielä hyötyä. Ja pahoittelut huonolaatuisista kuvista :)

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Alipainepumpun purkaminen
« Vastaus #1 : 23.10.2014, 08:48:10 »
tämähän on samalla moottorilla kuin 850 tdi D5252T.? joten ohje on varmaan sama tuon 850 volvon kohdalla, omassa kun nakuttaa tuo alipainepumppu satunaisesti. eikä tosiaan olis nyt varaa investoida uutta alipainepumppua juuri nyt, joten voin varmaan hyvillä mielillä alkaa purkamaan pumppua ja putsata ja vaihtaa tuon tiivisteen jos se kerran auttaa nakuttamiseen..:)
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Alipainepumpun purkaminen
« Vastaus #2 : 23.10.2014, 15:45:35 »
Skruvatilla halpaa.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Alipainepumpun purkaminen
« Vastaus #3 : 23.10.2014, 16:41:43 »
juu tuli sitä aamulla jo katteltua sieltä, on todellakin halpa muihin toimitajiin nähden.
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Alipainepumpun purkaminen
« Vastaus #4 : 23.10.2014, 20:21:48 »
Minä olen käyttänyt tuon jousen puristamisen kanssa "venttiilivinkaa" eli venttiilin jousen puristinta menestyksekkäästi. ;)
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Alipainepumpun purkaminen
« Vastaus #5 : 12.11.2015, 23:28:38 »
Kiitos hyvistä ohjeista!! On se vittumainen toi alempi mutteri...

Vielä jos joku laittais samanlaiset hyvät kuvalliset ohjeet pumpum hihnan vaihdolle  ;D
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa V71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Alipainepumpun purkaminen
« Vastaus #6 : 16.11.2015, 14:46:04 »
Mulla se olisi kunnostettu 2,5 tdi koneeseen sopiva alipainepumppu ylimääräisenä.
voisin myydä sen 80€ toimitettuna

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Alipainepumpun purkaminen
« Vastaus #7 : 16.11.2015, 14:55:32 »
Skruvat: 140.47e. Toimii, kokemusta on. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Samppasport  Futurez