Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #150 : 20.01.2013, 21:04:50 »
Mitähän tuo sanos öljykattilan puhistus aineesta? Onko tuossa muuta ko teräs osia? Puhaltelin tuossa kompuralla ja en ajatellu että siittä tulis kovin paljon tavaraa niin monen neliön alue mustana  ;D ei siinä muuta muttako etupiha  :-[
Volvo 945 2.3  -94

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #151 : 20.01.2013, 21:29:27 »
Tuota tuota jatketaanpa vielä. En tuossa aivan osiin purkanu niin onkos turbulaattorin siivet erikseen vaihettavat vai meneekö koko turbulaattori vaihtoon?
Volvo 945 2.3  -94

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #152 : 21.01.2013, 23:01:56 »
Turbulaattori satsi 55€ autosähkötyöt niemiseltä, en joutanu sinisellä edes käymään ko kemissä lähin. Tuskin paljon halvempi voi edes olla.
Volvo 945 2.3  -94

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #153 : 24.01.2013, 16:41:47 »
Terve

Kävin tänään vikakoodinluvussa ja antoi seuraavanlaista infoa:

"Ohjainlaitediagnoosi VOLVO Keskuselektroniikka ZE 1.0 vikamuisti

5F4F Lisälämmitin CAN-sähke ASR-ohjainlaitteelta"

Korjaamolla sanoivat että lämmitin lähti vikakoodien nollauksen jälkeen käyntiin (vähän skeptisesti suhtaudun tähän). Noh kokeilin sitten töistä lähtiessä pistää auton lämpenemään. Polttoainepumppu naputti taka-akselilla ihan oikealla äänellä, mutta muita ääniä en kuullut miltään suunnalta eikä laite sitten suostunut käynnistymäänkään.
Voisin viikonloppuna purkaa lämmittimen, mutta en haluaisi tehdä turhaa työtä. Luin että jos vesipumppu ei käynnisty niin Ardic ei edes yritä syttyä. Pitääkö paikkaansa?
Voisiko polttoaineletkuissa olla jähmettyneet kesädieselit kun kuitenkin ollut kokoajan käyttämättä tämä masiina sen 1,5 vuoden ajan mitä olen auton omistanut?
Auto on Volvo S60 D5 moottorilla ja liikkellä on huhua että lämmitin sijaitsisi taka-akselilla kuskin puolella? Täällä taas sanotaan että se olisi kuskin etupyöräkotelossa? Kumpi pitää kutinsa?
Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #154 : 24.01.2013, 18:14:27 »
Terve

Kävin tänään vikakoodinluvussa ja antoi seuraavanlaista infoa:

"Ohjainlaitediagnoosi VOLVO Keskuselektroniikka ZE 1.0 vikamuisti

5F4F Lisälämmitin CAN-sähke ASR-ohjainlaitteelta"

Korjaamolla sanoivat että lämmitin lähti vikakoodien nollauksen jälkeen käyntiin (vähän skeptisesti suhtaudun tähän). Noh kokeilin sitten töistä lähtiessä pistää auton lämpenemään. Polttoainepumppu naputti taka-akselilla ihan oikealla äänellä, mutta muita ääniä en kuullut miltään suunnalta eikä laite sitten suostunut käynnistymäänkään.
Voisin viikonloppuna purkaa lämmittimen, mutta en haluaisi tehdä turhaa työtä. Luin että jos vesipumppu ei käynnisty niin Ardic ei edes yritä syttyä. Pitääkö paikkaansa?
Voisiko polttoaineletkuissa olla jähmettyneet kesädieselit kun kuitenkin ollut kokoajan käyttämättä tämä masiina sen 1,5 vuoden ajan mitä olen auton omistanut?
Auto on Volvo S60 D5 moottorilla ja liikkellä on huhua että lämmitin sijaitsisi taka-akselilla kuskin puolella? Täällä taas sanotaan että se olisi kuskin etupyöräkotelossa? Kumpi pitää kutinsa?

15 vuotta sitten oli 850:ssä lämmitin siellä taka-akselin liki :)
Tuossa se ardic on kuskinpuolella etupuskurin takana, ihan kulmassa.

Tuo vikakoodi tarkoitta sitä, että syystä tai toisesta se lämmitin on mennyt lukitustilaan, syynä yleensä se, että se ei käynnisty mistä syystä vain tai sitten se sammuu mistä syystä vain.

ardic:n polttonestepumppu ei ala pumppailemaan, jos ei muiden komponenttien diagnostiikka mene läpi, eli paloilmapuhallin, vesipumppu, hehku..  niiden pitää lähteä käyntiin ja olla kunnossa ennen kuin pa-pumppu alkaa nakuttamaan, koska se on viimeinen komponentti, joka käynistyksessä aktivoituu.
Jos esim. paloilmapuhallin ei käynnisty, lämmittimen käynnistyminen loppuu siihen.

Mutta koska lämmitin on nyt siten, että se ei ole lukkotilassa, eli sitä voi koittaa kolme kertaa käyntiin, niin kannatta se avata ja tarkastaa, sekä putsata ja tarvittaessa vaihtaa osia.

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #155 : 24.01.2013, 22:19:50 »
Okei. Toi kolmen epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen tapahtuva lukitus on kyllä melko tyly ominaisuus. Haiskahtaa jopa melko laskelmoivalta rahastukselta  :-[ nythän tilanne on se että ovat siellä korjaamolla kerran kokeilleet lämmitintä, itse kokeilin töistä lähtiessä laittaa sen päälle ja vielä lähtiessäni ajamaan niin pistin kerran vielä Ardicin päälle. Voi siis olla että taas on vikakoodilukko päällä eli pitää maksaa uudelleen 40 euroa että voi kokeilla lisää! Kyllä mulla niin vituttaa  :buck2:
Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #156 : 24.01.2013, 22:29:19 »
Missä päin K-mikko asustaa? On sitä muitakin paikkoja kuin sininen jotka pystyy sen lukon avaamaan, mulla ainakin yks vakipaikka Lahdessa ottaa yleensä jonkun 15e.

Ainakin S80:ssä lukituksen päälläolo ilmenee siten, että kun yrität laittaa ajotietokoneesta poltinta käynnistä heti-asentoon, se keltainen varoituskolmiovalo vilkkuu muistaakseni nelisen kertaa ja tila vaihtuu takaisin pois-asentoon.


Jos auto on sinulle periaatteessa outo, katos piruuttas onko jossain kuskin jalkatilassa mitähän-tämä-tekee-kytkimiä. Mulla on laitettu jälkeenpäin sellanen ohituskytkin jolla voi välttää taajama-ajossa lyhyet poltot. Toisaalta jos sulla paapumppu naksuttaa niin pitäs sen sit lähteä. Kuuntele kuuluuko vasemmasta etunurkasta mitään hurinaa.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2013, 22:34:04 kirjoittanut Mattson »

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #157 : 25.01.2013, 20:55:15 »
Täällä minä Rovaniemellä kortteeraan. Wetterin vikakoodinluku olis ollu 71 euroa, joten vein Bosch carserviceen tien toiselle puolelle kun melkein puoleen hintaan lupasivat saman työn. Huomenna pääsen lämmitintä purkamaan ja kyllähän tuo kieltämättä hehkutulppavialta vois haiskahtaa kun korjaamolla sisällä lämpösessä oli *kuulemma* lähteny pöhisemään, mutta ite kun koitin niin pakkasessa ei ilmeisesti hehkunu enää tarpeeksi kuumana.
Tuo vikakoodilukon ilmaiseva keltainen kolmio on tuttu näky, mutta varmaksi en lukkotilaa osaa ennustaa kun en halua yhtään ylimääräistä kertaa kokeilla lämmitintä käynnistää.Pistän rapsaa tänne miten meni ja mitä löytyi lämmittimestä. Kiitos jo saaduista avuista osallistuneille  :hello:
Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #158 : 25.01.2013, 21:06:16 »
Wetterin vikakoodinluku olis ollu 71 euroa,

JEESUS VITUN KRISTUS! Ja mä kun luulin että Autosalpa ryöstää...

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #159 : 25.01.2013, 21:35:44 »
JEESUS VITUN KRISTUS! Ja mä kun luulin että Autosalpa ryöstää...
Wetteri nyt on ryöstö hinnoteltu paikka olemassa. Harmi ko ei ole haaparuottissa ennään volvoa ko sielä vissiin hommat hoitu ja ei ollu edes kallista. Joku v70 omistaja sano käyttäväsä jossaki kauempana volvoa huollossa ko wetterillä maksaa mahottomia ja sielä alkaa olla se homma semmosta ja tämmöstä ko merkkejä on reilusti.
Volvo 945 2.3  -94

Poissa Maza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #160 : 25.01.2013, 23:21:04 »
tuossa noin vuosi sitten kävin kanssa kemin wetterillä tuota kysymässä, niin hinnaksi ilmoittivat 80€. Äänestin jaloilla ja tilasin itselle bsr:n testerin ettei tarvi wetterillä enään sen puitteissa asioida!

Poissa Incarnated

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #161 : 26.01.2013, 12:43:51 »
Noniin, nyt on kanttipakoputkista kokeiltu toisellakin ohjausboksilla, vika pysyy...

Ideoita mistä seuraavaksi etsiä?

Aiemmin se teki niin, että kun pisti sen liekkinapista päällä, kojelaudan sisällä naksahti rele, ja ardic boksissa napsahti rele. Keltanen valo vaan vilkkui iloisesti, mutta siinä kaikki. Carcomilla yritetty lukea vikakoodeja, muta ei saa yhteyttä aivolaatikkoon. Mittasivat boksille tulevat jännitteet jotka OK. Noh asialle ei sitten tehty sen enempää, ja aina silloin tällöin kokeiltu päälle. Sitten eräs päivä vika muuttuikin sellaiseksi, että keltainen valo alkaa vilkkua, mutta enää mikään rele ei naksahda.

Nyt kokeiltu toisella käytetyllä boksilla, sillä vika ei muuttunut miksikään, ei edes naksahda....

Edit: Lisättäköön tähän vielä että jossain vaiheessa sulake 12 on palanut, mutta sen vaihto ei myöskään auttanut asiaa. Lisäksi käytin vesipumpun johtoa irti, liitin ok. Yritin myös käpistellä kaikkia johtoja ja liittimiä muutenkin. On tuo yks helvetinkone koko keksintö...
« Viimeksi muokattu: 26.01.2013, 14:14:25 kirjoittanut Incarnated »

Poissa Liekkio

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #162 : 29.01.2013, 16:05:31 »
Noniin, nyt on kanttipakoputkista kokeiltu toisellakin ohjausboksilla, vika pysyy...

Ideoita mistä seuraavaksi etsiä?

Aiemmin se teki niin, että kun pisti sen liekkinapista päällä, kojelaudan sisällä naksahti rele, ja ardic boksissa napsahti rele. Keltanen valo vaan vilkkui iloisesti, mutta siinä kaikki. Carcomilla yritetty lukea vikakoodeja, muta ei saa yhteyttä aivolaatikkoon. Mittasivat boksille tulevat jännitteet jotka OK. Noh asialle ei sitten tehty sen enempää, ja aina silloin tällöin kokeiltu päälle. Sitten eräs päivä vika muuttuikin sellaiseksi, että keltainen valo alkaa vilkkua, mutta enää mikään rele ei naksahda.

Nyt kokeiltu toisella käytetyllä boksilla, sillä vika ei muuttunut miksikään, ei edes naksahda....

Edit: Lisättäköön tähän vielä että jossain vaiheessa sulake 12 on palanut, mutta sen vaihto ei myöskään auttanut asiaa. Lisäksi käytin vesipumpun johtoa irti, liitin ok. Yritin myös käpistellä kaikkia johtoja ja liittimiä muutenkin. On tuo yks helvetinkone koko keksintö...

Missä käytit autoa vikakoodin luvussa? Yrittivätkö ottaa vikakoodit auton OBD pistokkeen kautta vai suoraan lämmittimen johtosarjan väliltä konehuoneen puolelta? Mietin vain että ovatko päässeen kuitenkin lämmittimeen kiinni heidän testerillä.. Jotkut testerit eivät pääse lämmitin -osioon kiinni (ainakaan tässä vanhemmassa Ardicin mallissa). Mietin vain että jos on ollut huonoa tuuria niin se toinenkin ohjainlaite olisi ollut jumissa millä testasit sitä lämmitintä.
Volvo 440 Volvo S40 2.0

Poissa Incarnated

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #163 : 29.01.2013, 20:47:18 »
Siinähän se luki missä :D
En tiiä miten ovat sitten kokeilleet kun en ollut itse paikan päällä sillon. Toki mahdollistahan se on että molemmat boksit ois jumissa, mut en oikein jaksaisi siihenkään uskoa, koska kummatkin täysin virheettömiä piirilevyltään/lakkauksiltaan. Toinen mikä viittais siihen että ongelma on muualla, on just toi muutos toiminnassa, kun mikään rele ei enää naksahda jne...

Edit: kolmella eri koneella kokeiltu, molemmista töpseleistä. (Niin ja jos ei vielä selvinnyt, niin Carcom kyseessä, otteena palveluista: -Volvo-vikadiagnostiikka. Testilaitteistomme ansiosta voimme suorittaa myös kielten vaihdot, ohjainlaite-ohjelmoinnit, Iisävarusteohjelmoinnit, ohjainlaitepäivitykset, avainkoodaukset jne. Et luulis poikien osaavan :)
« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 21:10:46 kirjoittanut Incarnated »

Poissa Incarnated

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #164 : 02.02.2013, 13:23:54 »
Noniin, lisää testailuja, boksin liittimelle tulee oikein +12,maa ja heräte. Kun sitä tuossa testailin, jostain syystä se yhden kerran yritti päälle.

Sisätilanpuhallin lähti pöhisemään javesipumppu surisemaan, mutta poistopuhallin ei pitänyt mitään ääntä, eikä pa-pumppu nakuttanut.
Kun noita osia tossa testailin akkulaturin kanssa, jos hehkulle syötti jännitettä, sisävalot himmeni, eli se kai toimii. Myös boksi kiinni mitattuna hehkun pinniin tuli +12 on-off periaatteella, niinkuin ilmeisesti pitääkin?
Tökkimällä +12 pa-pumpun liittimeen, sekin äänen perusteella toimii. Sama pätee vesipumppuun.

Sillon kun se yritti päälle, kokeilin sitäkin että otin pa-pumpun liittimen irti ja jaksotin sitä käsipelillä, ei siltikään mitään.

Kellon tarkistelin myös, se lähettää herätteen oikein.

Jostain syystä pa-pumpun liittimelle näyttäisi tulevan jotain aivan muuta kuin +12, jossain ~0,3v paikkeilla pyöri, mutta koska tuo "nakuttaa", voihan se johtua myös yleismittarin hitaudesta :/

Nyt alkaa olla iteltä ideat tosissaan lopussa, mitä #¤#&%&#¤"% mä tolle seuraavaksi kokeilen?

Ai niin, ja tosiaan ylikuumenemisjuttu on ohitettu, eli se ei pumpun toimintaa ainakaan estä...

Ja toinen ai niin, mitä tuo rele tuossa ardicin ohjausboksissa ohjaa, sitä koko boksia vai jotain siihen kytketyistä osista?
« Viimeksi muokattu: 02.02.2013, 20:43:13 kirjoittanut Incarnated »

 

Samppasport  Futurez