Futurez  Kulkukoira

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785132 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #210 : 25.10.2013, 17:20:59 »
Minulla kans ollu koko auton minulla olo ajan kiehumisongelmia tuon kanssa. Pumppu on uusittu, nesteet huuhteluvaihettu ja itse kapistus tutkittu silmämääräisesti ja puhistettu. Ei ollut pohja pullistunut. Poltinputki lyhennetty 5mm. Vikakoodeja ei ole, luettu boschin testerillä. ylikuumumissuoja toimi kun putsauksen jälkeen meni ylkuumumissuoja päälle(näkyi testerissä). Myös pa-pumpun naputus mielestäni lauhalla harvempaa kuin pakkasella. Sisälle kyllä tulee lämmintä ilmaa ja kone lämpiää.

Eli jos lämitintä käyttää ~30min tai kauemmin niin kiehauttaa nesteet ja työntää ne paisuntasäiliön korkista pihalle. Huollossa olivatkin lappuun kirjottaneet että vänkärin puolelta vuotaa jostakin, mutta tuolta se on paisarista peräisin.

Tämän jälkeen kun kerran on kiehauttanut niin menee kauan että järjestelmä ilmautuu kunnolla. Tämä näkyy niin että kun ardikin laittaa päälle niin jo muutaman minuutin päästä alkaa nestepinta nousta paisuntasäiliössä. Sitten kun saa auton ajettua kunnolla lämpimäksi ja kierrättää kunnolla niin ilmat tulee pois ja ardikia kestää taas käyttää vähän paremmin.

Mitähän tämmösen ongelman kanssa kannattas seuraavaksi tehä? Ite en osaa muuta kuin mekaanisesti tuon putsailla, mutta ei tuntunut auttava...

v70 D5 2002
V70 D5

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #211 : 25.10.2013, 18:36:17 »
Tuota tuota. Onkohan siinä mitään tuohon nesteitten karkailuun liittyvää vaihdettavaa osaa sisällä? Mikä ardic?

Osaa sanoa muuta tässä vaiheessa kuin että V70 D5 2003:n ensiasennus-Ardic ajastimella ja Autosalvan mielestä näyttää toimivalta(ja kyllähän se auto lämpiääkin, joskus vaan joutuu nollaamaan jotain ylikuumenemiseen viittaavia vikakoodeja ja lisäämään nesteitä). Mutta yleinen tarina näyttää olevan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa juffe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #212 : 28.10.2013, 17:41:06 »
Moi

Mulla on toi neliskanttisella oleva ardicin diesel lämppäri. Polttoainepumppu vuotaa. Voiko tuohon asentaa tilalle jonkin yleismallin pumpun? Vai onko sillä pumpulla aivot?

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #213 : 02.11.2013, 21:35:06 »
Tuohon kiehutusongelmaan minulla semmoinen teoria, että järjestelmästä ei ilma poistu ja haittaa nestekiertoa.

istun nyt autossa ardicci päällä ja sisäkennosta kuuluu lorinaa. Nesteen vaihon jälkeen ajettu tuhansia ja ardiccia tullut käyteltyä. Onko tuohon järjestelmän ilmaamiseen mitään kommervenkkiä? Auto ei hukkaa nestettä eli vuotoa ei ole.
V70 D5

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #214 : 02.11.2013, 22:17:25 »
Tuo lorina välttämättä kerro ilmasta. Mulla on kaikki volvot lorissu tai jotenki poreillu sammuttamisen jälkeen sisäkennolta.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #215 : 20.11.2013, 16:04:37 »
Moi

Mulla on toi neliskanttisella oleva ardicin diesel lämppäri. Polttoainepumppu vuotaa. Voiko tuohon asentaa tilalle jonkin yleismallin pumpun? Vai onko sillä pumpulla aivot?

Tietyin varauksin voi, mutta pitäisi säätää annoskoko kohdalleen ja se taas ei ole kaikissa pumppuversioissa mahdollista. Helpoin tie on mallikohtainen pumppu, varsinkaan kun mitään edullista tarvikeosaa ei näihin ole olemassa.

Toisin sanoen, pumpussa ei ole aivoja mutta annoskoko on säädetty eikä sitä auta mennä sotkemaan.

Jatketaan sitten omalla kysymyksellä:
Tuleeko ongelmia diagnostiikan tms. kanssa jos puran lämppärin autosta pois huoltoa/korjausta varten? Auto ei siis ehdi seistä, eli haittaako jos lämppärin johdot on tyhjänä ajossa (tietenkin suojattuna lialta ja kosteudelta). Ja autohan on V70 2.4D classic -07...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #216 : 20.11.2013, 19:47:07 »
Ei ainakaan V70 vm -02 tullut mittään koodeja/ tarvinut nollata mitään vaikka lämmitin oli irti ja ajettiin. Ei varmaan kannata käyntiin sitä silloin yrittää.
V70 D5

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #217 : 20.11.2013, 22:52:53 »
Joo, no sulake on otettu pois toistaiseksi. Puhallinmoottori äänestä päätellen vetelee viimeisiään.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jussi-75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • katsuri.
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #218 : 26.11.2013, 12:16:42 »
Onkos kukaan asennellut V70 vanhempaan malliin Ardikkia jälkikäteen? Varaosa-autossa sellainen kampe olis ja nyt pitäis siirtää se tuohon käyttikseen. Puskurin alla on kyllä sähköliitin itse polttimelle, mutta entäs muut johdotukset? Ainakaan kellolle ei näyttäisi tulevan valmiita johtoja. Jonkinlainen asennusohje kun olis, niin tietäis, påitääkö koko johtosarja vaihtaa autosta toiseen.

Poissa ec1393

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #219 : 29.11.2013, 15:10:29 »
Lueskelin huolellisesti tätä Ardic-juttua, mutta selvyyttä ongelmaani ei löytynyt.
Lyhyesti: V70 D5 vm. -04. Ardic huollettiin Volvolla, mutta silloin todettiin, että control unitissa oli sisällä muutakin, kuin elektroniikkaa. Siis vettä. Uuden boxin hinta olisi yli 400 €, joten päätin tutkiskella asiaa.
Kokeilin uutta Ardicin boxia, nr. 3730387, mutta sain vain OBD:stä vikakoodin CEM1E05. Siis ei keskusteluyhteyttä Ardiciin.
Resettaus ei myöskään onnistu. Käynnistettäessä Volvon kytkimen kautta, menee on asentoon, mutta täysin mykkä.
Yritin korjata myös alkuperäisen boxin vesivauriot parhaani mukaan, mutta silläkin sama tulos. Vanha boxi kolhiintuneen näköinen, josta johtuen kannen tiiviste vuotanut vettä sisään. Boxissa ei myöskään tyyppikilpeä.
Ardicissa ei varmaankaan ole vikaa, koska toimi vielä loppukesästä, ennen kosteusvauriota, hyvin.
Nyt en vaan tiedä, olisiko jompi kumpi boxeista muuten ok, mutta vaatisi jonkinlaisen nollauksen. Löytyykö tietoa, miten sellaisen homman voisi tehdä, menemättä ehkä turhaan kaupalliselle nyhdäntäasemalle?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #220 : 29.11.2013, 18:09:38 »
ardic:n yksikkö kyllä yleensä toimii ihan suoraan, kun sen nakkaa kiinnni, eli tuo 1E05 koodi johtuu joko siitä, että yksikkö ei ole oikea tai sinne ei oo yhteyttä.
Onko ardic:n sulake kunnossa?

Poissa ec1393

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #221 : 29.11.2013, 19:10:29 »
Mittailin Ardicin liittimeltä, ja suora +12 V ok, sekä käynnistyksen jälkeen myös käynnistysjännite, joka tulee Ardicin liittimelle, nastaan 15. Siis nähtävästi uusi boxi ei keskustele Ardicin kanssa, eikä siis myöskään Volvon. Myös "korjaamani" laatikko on siis edelleen viallinen. Olettaisin.
Joten, nyt siis pitää metsästää jostakin boxi, joka toimii, mutta 450 € on mielestäni "hieman" liikaa.
Ardic on toiminut hyvin vuodesta 2007, jolloin ostin auton Ruotsista. Kerran huollettu, ja flektin moottori vaihdettu; laakerit vinkuivat.

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #222 : 01.12.2013, 08:52:13 »
Mulla on samoja ongelmia ilmaantunut aokanaan. Lopetin lämmittimen käytön 4  :idiot2: vuotta sitten, kun yhdellä reissulla se oli ajon aikana päällä ja moottori meni vikatilaan. Sammutin ardicin ha auton. Käytin jonkin ajan ardicia ajatuksrlla, että paineet poistuisi ja sitten auto käyntiin. Ei ongelmaa. Mutten ole sen jälkeen uskaltanut käyttää, kun alkaa pian kuulua pauketta ja poreilua.

Voiko tuon lämmittimen ottaa pidemmäksi aikaa pöydälle, eli miten letkut jne pitää tukkia/yhdistää toisiinsa, että sillä voi ajaa?


Minulla kans ollu koko auton minulla olo ajan kiehumisongelmia tuon kanssa. Pumppu on uusittu, nesteet huuhteluvaihettu ja itse kapistus tutkittu silmämääräisesti ja puhistettu. Ei ollut pohja pullistunut. Poltinputki lyhennetty 5mm. Vikakoodeja ei ole, luettu boschin testerillä. ylikuumumissuoja toimi kun putsauksen jälkeen meni ylkuumumissuoja päälle(näkyi testerissä). Myös pa-pumpun naputus mielestäni lauhalla harvempaa kuin pakkasella. Sisälle kyllä tulee lämmintä ilmaa ja kone lämpiää.

Eli jos lämitintä käyttää ~30min tai kauemmin niin kiehauttaa nesteet ja työntää ne paisuntasäiliön korkista pihalle. Huollossa olivatkin lappuun kirjottaneet että vänkärin puolelta vuotaa jostakin, mutta tuolta se on paisarista peräisin.

Tämän jälkeen kun kerran on kiehauttanut niin menee kauan että järjestelmä ilmautuu kunnolla. Tämä näkyy niin että kun ardikin laittaa päälle niin jo muutaman minuutin päästä alkaa nestepinta nousta paisuntasäiliössä. Sitten kun saa auton ajettua kunnolla lämpimäksi ja kierrättää kunnolla niin ilmat tulee pois ja ardikia kestää taas käyttää vähän paremmin.

Mitähän tämmösen ongelman kanssa kannattas seuraavaksi tehä? Ite en osaa muuta kuin mekaanisesti tuon putsailla, mutta ei tuntunut auttava...

v70 D5 2002

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #223 : 01.12.2013, 10:44:14 »
Mulla on samoja ongelmia ilmaantunut aokanaan. Lopetin lämmittimen käytön 4  :idiot2: vuotta sitten, kun yhdellä reissulla se oli ajon aikana päällä ja moottori meni vikatilaan. Sammutin ardicin ha auton. Käytin jonkin ajan ardicia ajatuksrlla, että paineet poistuisi ja sitten auto käyntiin. Ei ongelmaa. Mutten ole sen jälkeen uskaltanut käyttää, kun alkaa pian kuulua pauketta ja poreilua.

Voiko tuon lämmittimen ottaa pidemmäksi aikaa pöydälle, eli miten letkut jne pitää tukkia/yhdistää toisiinsa, että sillä voi ajaa?
Ottaa pois vaan.
1 kpl ~19mm kulmaliitin letkujen väliin ja eikun  :3/4 jättää sen:
Hyvä olisi tietenkin suojata se sähköliitinkin.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #224 : 02.12.2013, 23:41:30 »
Ottaa pois vaan.
1 kpl ~19mm kulmaliitin letkujen väliin ja eikun  :3/4 jättää sen:
Hyvä olisi tietenkin suojata se sähköliitinkin.

Myös polttoaineletkun pää on hyvä suojata...

-07 V70 classic lämppärin irrotus hieman poikkesi ykkössivun ohjeesta:

Puskuri on kiinni kahdella M8 pultilla (koristelistojen alla edessä, ei kannata pakkasessa repiä listoja tai hajoaa) ja kahdella torx-ruuvilla sisälokarin reunoissa ylänurkissa. Lisäksi sisälokarin alareunoissa on samantapaiset muovikiinnikkeet kuin konepellin reunan allakin (näistä pitää tappi painaa kokonaan läpi että irtoaa).

Lämppärin puolelta pitää sisälokarin popniitit irrottaa että saa puskurin kiinnikelevyn, neljällä pultilla kiinni puskurin takana, pois tieltä (ei välttämätön mutta helpottaa melkoisesti...).

Lämmitin on mainitun kahden telineeseen tulevan pultin lisäksi kiinni myös yläpäästä tukiraudassa M8 mutterilla.

V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Elekma  Autoracing