Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785137 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #255 : 17.12.2013, 21:07:49 »
Pitää huomenna käydä salvassa uudestaan vuodon takia. 4. päivä kävi auto ardicin huollossa, poltinyksikön vaihtoivat. Huoltoon mennessä ardic ei toiminut mutta piti nesteet sisällä. Nyt huollossa käynnin jälkee ardic toimii, mutta käytön jälkeen tiputtaa jäähdytysnestettä vasemmasta etukulmasta. Ei hävitä nestettä jos ei ardic:ia käytä, mutta tippoja ilmestyy ajon jälkeen kulman alle heti jos poltin ollut käynnissä.
Kävin jo kerran asiasta sanomassa, ja kiristivät vaan yhtää klemmaria ja vuoto jatkuu.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #256 : 17.12.2013, 21:40:23 »
Pitää huomenna käydä salvassa uudestaan vuodon takia. 4. päivä kävi auto ardicin huollossa, poltinyksikön vaihtoivat. Huoltoon mennessä ardic ei toiminut mutta piti nesteet sisällä. Nyt huollossa käynnin jälkee ardic toimii, mutta käytön jälkeen tiputtaa jäähdytysnestettä vasemmasta etukulmasta. Ei hävitä nestettä jos ei ardic:ia käytä, mutta tippoja ilmestyy ajon jälkeen kulman alle heti jos poltin ollut käynnissä.
Kävin jo kerran asiasta sanomassa, ja kiristivät vaan yhtää klemmaria ja vuoto jatkuu.

Tarkista, että tipat eivät tule ardic:n pakoputkesta, vaan jostain muualta.
Jos tulee pakoputkesta, niin lämmönvaihdin on puhki.

Jos mikään letku ei ole vuodon lähde, niin vesipumppu alkaa myös ajansaatossa joskus vuotamaan saumasta.

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #257 : 17.12.2013, 21:50:09 »
pikakysymys: missäpäin 850 TDI:ssä on ardicin sulake.. vesiojaan sukeltamisen seurauksena koittaa iteksiään laittaa lämmitintä tulille vähän väliä, ja pitäis huomenna päästä liikkeelle, ilman, että akku tyhjenee. kiitos.
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #258 : 17.12.2013, 21:56:36 »
Tarkista, että tipat eivät tule ardic:n pakoputkesta, vaan jostain muualta.
Jos tulee pakoputkesta, niin lämmönvaihdin on puhki.

Jos mikään letku ei ole vuodon lähde, niin vesipumppu alkaa myös ajansaatossa joskus vuotamaan saumasta.

Putken pään kyllä katoin kun alko tiputtamaan. Tippoja kertyy puskurin alarenaan eikä pakoputkeen, vesipumppua itsekkin miettinyt.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #259 : 18.12.2013, 07:38:29 »
Pitää huomenna käydä salvassa uudestaan vuodon takia. 4. päivä kävi auto ardicin huollossa, poltinyksikön vaihtoivat. Huoltoon mennessä ardic ei toiminut mutta piti nesteet sisällä. Nyt huollossa käynnin jälkee ardic toimii, mutta käytön jälkeen tiputtaa jäähdytysnestettä vasemmasta etukulmasta. Ei hävitä nestettä jos ei ardic:ia käytä, mutta tippoja ilmestyy ajon jälkeen kulman alle heti jos poltin ollut käynnissä.
Kävin jo kerran asiasta sanomassa, ja kiristivät vaan yhtää klemmaria ja vuoto jatkuu.

Tämä on varsin tyypillistä, jos lämmitin on ollut irti. Itsekin taistelin vuotavien liitosten kanssa tovin ja ratkaisuksi katkaisin vesiletkujen päästä 1cm pätkät pois ja laitoin uudet klemmarit uuteen kohtaan. Vanha letku on siis niin painunut klemmarin kohdalta, että jos klemmari jää hiemankin eri asentoon, missä se on ennen ollut, niin vuotaa tosi herkästi, eikä kiristäminen juuri auta.

Poissa villel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #260 : 20.12.2013, 18:24:27 »
KIITOS .wptimppa.vaihdoin poltinyksikön ,ja taas pelittää.Hinta kylläkin 350e ,ja kaikki hilppeet mukana.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #261 : 23.12.2013, 10:42:48 »
Tarkista, että tipat eivät tule ardic:n pakoputkesta, vaan jostain muualta.
Jos tulee pakoputkesta, niin lämmönvaihdin on puhki.

Jos mikään letku ei ole vuodon lähde, niin vesipumppu alkaa myös ajansaatossa joskus vuotamaan saumasta.

Vesipumppu siellä kuulemma vuotaa, sanoin autoa viedessä että se vois kattoa ennen ku alkaa niitä liitoksia enempää ropaamaa.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa elekma

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.elekma.com
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #262 : 07.01.2014, 16:25:03 »
Uusi erä Volvo vikakoodinlukijoita tuli varastoon. Pakkaset ovat tuloillaan, jolloin Ardic:n ongelmat yleensä lisääntyvät.

Jatkoimme VRCF:n tarjouskampanjaa, eli kampanjakoodilla VRCF laite siis taas 139 € hintaan.




Vikakoodinlukija 2000-2007 Volvo-merkkisiin autoihin. Pääsy kaikkiin ohjausyksikköihin kuten moottoriin, ABS:iin, turvatyynyihin, automaattilaatikkoon, keskuslukkoon ja lisälämmittimeen sekä moneen muuhun
Katso tarkempi kuvaus tästä linkistä

Hinta nyt vain 139 €
Syötä ostoskorissa kampanjakoodi VRCF sille varattuun kenttään niin saat tuotteen spesiaalihintaan! Tarjous voimassa tällä erää 7.2.2014 saakka.

Elekma Oy
www.elekma.com

Ps. Laitteella on pääsy samoihin tietoihin kuin BSR PPC 1:llä.





Vikakoodinlukijat autoihin

Elekma Oy
www.elekma.com

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #263 : 07.01.2014, 16:28:17 »
Uusi erä Volvo vikakoodinlukijoita tuli varastoon. Pakkaset ovat tuloillaan, jolloin Ardic:n ongelmat yleensä lisääntyvät.

Jatkoimme VRCF:n tarjouskampanjaa, eli kampanjakoodilla VRCF laite siis taas 139 € hintaan.




Vikakoodinlukija 2000-2007 Volvo-merkkisiin autoihin. Pääsy kaikkiin ohjausyksikköihin kuten moottoriin, ABS:iin, turvatyynyihin, automaattilaatikkoon, keskuslukkoon ja lisälämmittimeen sekä moneen muuhun
Katso tarkempi kuvaus tästä linkistä


Itselleni ostin tämän, ja on hyvä laite.

En tilatessani vaan tajunnut tuota clubialennusta  :)
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa Late10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #264 : 14.01.2014, 20:12:57 »
Tänään oli s60 volvolla ardicin takia ja diagnoosi oli, että vesipumppu ja papumppu rikki. Vesipumppu rikkoutunu ensin ja tää sitten aiheuttanu papumpun ylikuumentumisen ja rikkoutumisen. Hintaa tulee 700. Mietin vaan, että miten on mahdollista, että se kuumenee niin paljon, että papumppu menee rikki? Eihän se pitäisi lähteä edes päälle jos vesipumppu ei lähde pyörimään?

donnari

  • Vieras
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #265 : 15.01.2014, 02:38:17 »
Nyt on kyllä jollain osien nimet sekasin....
Onhan noissa ollut vesipumpuissa jotain ongelmia lähinnä vanhuuden myötä,eli vesi ei välttämättä kierrä kunnolla kun pumppuun kertyy ajan myötä "sakkaa"(nämä tosin satunnaisia murheita)
Mutta jos pannun lämpöanturiin ei oo menty tekemään ohituksia ym.patentteja niin ei sen pitäs päästä ylikuumenemaan.
Polttoainepumpun ylikuumentuminen kuulostaa kyllä tosi oudolta diagnoosilta,tuo on kyllä oikeestaan mahdottomuus.
Minkä ikäsestä autosta on kyse?bensa/diesel?
Olisko kyseessä kuitenki paloilmapuhallin?eli normi poltinyksikön vaihto+vesipumpun niin silloin tuo hintaki saattas olla hehtaarilla jo.

Sen tiedän että jotkut on sulatellu ardic:eja lähinnä ensimmäisiä s80 jotka olleet alkujaan takseina.
Niissähän oli aika yleistä automaattikäynnistyksen estokatkaisija hytissä joka oli siis suoraan sulakerasianpohjassa syöttökaapelin väliin kytketty nappi.Siitä ku napsautti niin lämmittimeltä loppu kaikki liikut samantien,joku asiasta tietämätönhän sitä aina kokeilee joka napin vuosien varrella
Ja huhu kertoo että olis olleet aivan merkkihuollon kytkentöjä....varmaan se estosofta oli tooosiii kallis siihen aikaan jos ylipäätään oli edes saatavilla silloin vielä.
S60 ei liene ollu paljon takseina!

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #266 : 15.01.2014, 07:40:01 »
Olen ihmetellyt että mikä saa jäähdytin nesteen vuotamaan paisarista, mutta huomasin että syy on ehkä ardikin. Ostin nyt uuden paisarin korkinkin, mutta vuotaa varmaan sieltä pienemmästä letkusta joka tulee paisariin ylös. Kysymys kuuluukin onko normaalia tai mistä johtuu että ardic tekee näin paljon painetta? Jos paisuntasäiliön korkki auki laitan lämmittimen päälle, niin ei kauvaa mene kun nestettä alkaa pulputtamaan ullos. Vai onko normaalia suljetussa järjestelmässä, että jos korkki on auki niin ardicin vesipumppu nostaa paisarissa nesteen pintaa?

Poissa Pakinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #267 : 15.01.2014, 08:29:56 »
Lakkasi kans moinen vuoden 2007 D5 autosta toimimasta, kävin lukemassa vikakoodit jotka olivat:
5F50 Ylikuumenemmissuoja ????
5F39 ///  Paloilmapuhallin ?????
5F3E /// Fuel pump signal too low ?????

Kovasti viittasi korjaajan mielestä, että ylikuumenemissuoja olisi mennyt. No osa tiskiltä taskuun, puskuri pois ja vaihtamaan. Oli aivan samat vastuarvot tuossa uudessa ja vanhassa, niin eihän se vika sitten siinä ollut.

Onko raadilla ehdotuksia mitä seuraavaksi. Lämmitin on autotallin pöydällä.. Nappasin sen kannen pois, ja se propellin mikä tulee ensin esiin pyörii ainakin normaalisti.

Muokkasin viestiä, koska en ole varma mitä vikakoodit tarkoittivat
« Viimeksi muokattu: 15.01.2014, 13:32:26 kirjoittanut Pakinen »

Poissa Late10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #268 : 15.01.2014, 13:29:51 »
Nyt on kyllä jollain osien nimet sekasin....
Onhan noissa ollut vesipumpuissa jotain ongelmia lähinnä vanhuuden myötä,eli vesi ei välttämättä kierrä kunnolla kun pumppuun kertyy ajan myötä "sakkaa"(nämä tosin satunnaisia murheita)
Mutta jos pannun lämpöanturiin ei oo menty tekemään ohituksia ym.patentteja niin ei sen pitäs päästä ylikuumenemaan.
Polttoainepumpun ylikuumentuminen kuulostaa kyllä tosi oudolta diagnoosilta,tuo on kyllä oikeestaan mahdottomuus.
Minkä ikäsestä autosta on kyse?bensa/diesel?
Olisko kyseessä kuitenki paloilmapuhallin?eli normi poltinyksikön vaihto+vesipumpun niin silloin tuo hintaki saattas olla hehtaarilla jo.

Sen tiedän että jotkut on sulatellu ardic:eja lähinnä ensimmäisiä s80 jotka olleet alkujaan takseina.
Niissähän oli aika yleistä automaattikäynnistyksen estokatkaisija hytissä joka oli siis suoraan sulakerasianpohjassa syöttökaapelin väliin kytketty nappi.Siitä ku napsautti niin lämmittimeltä loppu kaikki liikut samantien,joku asiasta tietämätönhän sitä aina kokeilee joka napin vuosien varrella
Ja huhu kertoo että olis olleet aivan merkkihuollon kytkentöjä....varmaan se estosofta oli tooosiii kallis siihen aikaan jos ylipäätään oli edes saatavilla silloin vielä.
S60 ei liene ollu paljon takseina!

Diesel 2001. Nimenomaan kielsin vaihtamasta sitä poltinyksikköä, koska se on vaihdettu 400h sitten (minkä kaveri kertoi mulle, mutta yritti silti myydä sitä poltinsarjaa). Silti yritti tyrkyttää sitäkin. Pelkät vikakoodit oli lukenut ja näistä oli todennut, että polttoainepumppu ja vesipumppu rikki. Totesin, että jos nämä kaks on nyt sitten rikki niin ne on sitte vaihdettava. Siitä tuli sitten hinta-arvioksi tuo 700. Jos olis vaihdettu nuo sisuskalutkin niin olis ollu lähes 1200.

Aikamoista touhua kyllä tämä. Jos vaan olis ollut nyt aikaa hiukan perehtyä (ei olis ollut näin kovat pakkaset) olisin vienyt johonkin muualle. Kummallisinta tässä kuitenkin on se, ettei niillä ollut näitä osia hyllyssä vaan täytyy ruottista tilata.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #269 : 15.01.2014, 13:59:46 »
Tänään oli s60 volvolla ardicin takia ja diagnoosi oli, että vesipumppu ja papumppu rikki. Vesipumppu rikkoutunu ensin ja tää sitten aiheuttanu papumpun ylikuumentumisen ja rikkoutumisen. Hintaa tulee 700. Mietin vaan, että miten on mahdollista, että se kuumenee niin paljon, että papumppu menee rikki? Eihän se pitäisi lähteä edes päälle jos vesipumppu ei lähde pyörimään?

Diesel 2001. Nimenomaan kielsin vaihtamasta sitä poltinyksikköä, koska se on vaihdettu 400h sitten (minkä kaveri kertoi mulle, mutta yritti silti myydä sitä poltinsarjaa). Silti yritti tyrkyttää sitäkin. Pelkät vikakoodit oli lukenut ja näistä oli todennut, että polttoainepumppu ja vesipumppu rikki. Totesin, että jos nämä kaks on nyt sitten rikki niin ne on sitte vaihdettava. Siitä tuli sitten hinta-arvioksi tuo 700. Jos olis vaihdettu nuo sisuskalutkin niin olis ollu lähes 1200.

Aikamoista touhua kyllä tämä. Jos vaan olis ollut nyt aikaa hiukan perehtyä (ei olis ollut näin kovat pakkaset) olisin vienyt johonkin muualle. Kummallisinta tässä kuitenkin on se, ettei niillä ollut näitä osia hyllyssä vaan täytyy ruottista tilata.

Eikös se ardicin polttoainepumppu ole siellä tankin luona. Kuuluu naputus kun laitteen käynnistää. Jos ne tarkoitti palopesää?? Ei kai se vesipumpun vika voi mitenkään liittyä tuohon polttoainepumpun rikkoontumiseen. Vesipumppu on kait merkkiosana jotakin 100€ ja tarvikkeena nelisen kymppiä. Palopesä on sitten kallis, alkuperäisestä ei tietoa, mutta vaihto-osa taisi tutulle juuri maksaa n. 300€. Oma puhki palanut piti laittaa vaihdossa.

Olen ihmetellyt että mikä saa jäähdytin nesteen vuotamaan paisarista, mutta huomasin että syy on ehkä ardikin. Ostin nyt uuden paisarin korkinkin, mutta vuotaa varmaan sieltä pienemmästä letkusta joka tulee paisariin ylös. Kysymys kuuluukin onko normaalia tai mistä johtuu että ardic tekee näin paljon painetta? Jos paisuntasäiliön korkki auki laitan lämmittimen päälle, niin ei kauvaa mene kun nestettä alkaa pulputtamaan ullos. Vai onko normaalia suljetussa järjestelmässä, että jos korkki on auki niin ardicin vesipumppu nostaa paisarissa nesteen pintaa?

Taitaa lämmitin kiehuttaa nesteen. Nestekierto ei pelaa, ylikuumumisen termostaatti rikki tai palopesän vaippa pullahtanut/ muuten rikki. Tuossa kai vaihtoehdot suurinpiirtein.
V70 D5

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo