Tässä muista nytten, mutta tuolle on olemassa ihan laskenta-kaava (jossain netissä), millaisen jännitehäviön kaapelin matka aiheuttaa. Eli äkkiseltään kaapelin pitää pystyä siirtämään akusta tehoa starttimoottoriin siten, että jännite ei merkittävästi putoa. Äkkiseltään tuo hurahtaa tuollaiset 100 A virtaa (P=U*I), eli tehopiikki on sellaiset 1200 W luokkaa.
Että mieluummin sitä 50 mm² kuparikaapelia kuin kapeampaa.
Sitten sellainen juttu, että kun se kaapeli menee sen auton korin läpi - eli matkaa tulee reippaasti - miettisin vahvasti kaapeleiden läpivientien tekemiset ja ehkä Sulakkeenkin asentamista sinne akun päähän (on niitä isojakin sulakkeita).
Tässä tuoreeltaan ite pohtinu kakkosakun laittamista pysyvämmin sinne takahutlariin. Siinä yhteydessä keskusteltiin noiden sulakkeiden laittamisista riittävästi ja jokapaikkaan. Ei ole sitten vakuutusten kanssa ongelmia, jos auto sattuu lämmön ja hapen yhtymisestä hiiltymään.