Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 akun siirto konttiin

  • 32 Vastauksia
  • 15470 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
240 akun siirto konttiin
« : 17.12.2011, 13:43:29 »
Tuommonen homma olis suunnitelmissa.

- Minkä kalipeerin + naru olis vedettävä konehuoneeseen/startille? 50mm2 vai riittäisikö 35mm2? Matkaa kuitenkin tulee jo muutama metri.

- Mistä saisi asiallisen hintaista kaapelia, autohifiliikkeissä tuntuu 50mm2 virtakaapelit olevan lähemmäs 20eur / metri. Tämä -> http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html löytyi pikaisella googlettamisella, tuskin ominaisuudet ainakaan huononevat verrattuna alkuperäiseen +-kaapeliin, ja hinnat olisi vähän enemmän kohillaan.

Vai löytyisikö joltain jotain pointtia tuohon hommaan vielä?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #1 : 17.12.2011, 13:51:24 »
Riippuu vähän että onko tehokkaita lisävaloja, subbaria, webastoa yms sähköä kuluttavaa. Jos ei ole niin ei se älytöntä kaapelia tarvitse.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #2 : 17.12.2011, 14:00:28 »
Periaatteessahan vahvistimien, lisävalojen yms pitäisi pyöriä laturin tuottamalla virtamäärällä, ei akun varassa.
Eli mun näkemys olisi että startin vaatima virtamäärä määrää kaapelin paksuuden.
Sitä miten paksu sen sitten tulisi olla, en osaa sanoa. Voisin tietysti käydä katsomassa mitä mulla chevyssä on.
Siinä on siirretty akku lavan takareunaan ja startti jaksaa pyörittää iloisesti 7,5 litraista isolohkoa reilun kympin puristuksilla, eli saman paksuisen kaapelin luulisi ainakin riittävän volvossa varmasti.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #3 : 17.12.2011, 14:03:57 »
Tuohon kulkuneuvoon ei ole tulossa mitään hifejä, korkeintaan perus mankka ja kajarit etuoviin. Jopa keskuslukon moottorit jäävät vanhoihin oviin. Tosiaan muuta ei tarvitse ottaa huomioon kuin startin tarvitsema virtapiikki. Akkukin on ainakin tällä hetkellä muistaakseni kokoa 55Ah, eikä talvikäyttöä ole tulossa.
Autosta on siis suunnitelmissa niin riisuttu kuin mahdollista, toki tieliikenteeseen pitää päästä.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 14:05:29 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #4 : 17.12.2011, 14:13:02 »
Aijoo tosiaan startti, erittäin hyvä huomio -H-. Minä ajattelin vain ajon aikana tapahtuvaa. :-[
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #5 : 17.12.2011, 14:22:00 »
Kävin mittaamassa chevystä niin kaapelin kuoren halkaisija oli 10mm. Eli mitä se nyt sitten voisi olla? Aika ohkaselta näytti kuori ainakin ja 1mm kuorellahan halkaisja olisi 8mm, joten neilöitä pikaisesti laskettuna 50?
Halvat starttikaapelithan on usein kuoreltaan paksuja mutta itse kupari on luokkaa 5mm2

Juuri tuo hitsaustarvikepuoli tuli itsellekin mieleen ensimmäisenä. Eihän se ole tuningin punaista läpiväkyvää, mutta varmasti yhtä toimivaa. Autohifikaapelina tulee usein se "tuning-lisä" hintaan, samoin kun hydrauliikka/teräspunosletkut hydrauliikkaliikkeistä vs viritysosaliikkeet.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #6 : 17.12.2011, 14:29:20 »
50MM2 kaapelia vaan metritavarana jostain sitä myyvästä liikkeestä
oliko vajaan 10e/ metri   esim. täällä kuopiossa puuilo tai jokin hitsaustarvikkeita myyvä liike

mihinkään tuning tavaraan ei kannata sortua kuten tuossa aikaisemmin sanottiin

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #7 : 17.12.2011, 14:30:17 »
Kävin mittaamassa chevystä niin kaapelin kuoren halkaisija oli 10mm. Eli mitä se nyt sitten voisi olla? Aika ohkaselta näytti kuori ainakin ja 1mm kuorellahan halkaisja olisi 8mm, joten neilöitä pikaisesti laskettuna 50?
Halvat starttikaapelithan on usein kuoreltaan paksuja mutta itse kupari on luokkaa 5mm2

Juuri tuo hitsaustarvikepuoli tuli itsellekin mieleen ensimmäisenä. Eihän se ole tuningin punaista läpiväkyvää, mutta varmasti yhtä toimivaa. Autohifikaapelina tulee usein se "tuning-lisä" hintaan, samoin kun hydrauliikka/teräspunosletkut hydrauliikkaliikkeistä vs viritysosaliikkeet.
Ok, kiitoksia  :) Tosiaan ei tuuninkilaiset tähän kiinnosta, lähinnä että kaapelin ominaisuudet on kohillaan.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #8 : 17.12.2011, 20:44:59 »
Itse ainakin huomasin, että hitsauskaapelina myytävä 50 neliöinen on paljon parempaa taipumaan kuin puolta ohuempi tuninkivirtakaapeli ja säikeet ei katkea yhtä helposti. Ja puolet halvempaa tuommoinen mustalla kumikuorella varustettu kaapeli kuin pirteän värisellä muovikuorella varustettu hifikaapeli.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #9 : 24.12.2011, 20:50:45 »
Kerrotaan nyt jos jotain kiinnostaa vastaava homma niin hain Tattarisuolta SoudoWeldistä 8m 50mm2 kaapelia, värikin sattui olemaan punaista. Maapuolen naruun voi sitten vetää vaikka mustan kutistesukan tai teipin jos haluaa värit kohilleen.

Hinta 10,49/m + alv. Vaikuttaa pätevältä, hienosäikeistä ja ei kuitenkaan ihan letkun oloista.

Eli tuolta: http://www.hitsitalo.fi/
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Teme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #10 : 27.12.2011, 16:13:56 »
Tässä muista nytten, mutta tuolle on olemassa ihan laskenta-kaava (jossain netissä), millaisen jännitehäviön kaapelin matka aiheuttaa. Eli äkkiseltään kaapelin pitää pystyä siirtämään akusta tehoa starttimoottoriin siten, että jännite ei merkittävästi putoa. Äkkiseltään tuo hurahtaa tuollaiset 100 A virtaa (P=U*I), eli tehopiikki on sellaiset 1200 W luokkaa.

Että mieluummin sitä 50 mm² kuparikaapelia kuin kapeampaa.

Sitten sellainen juttu, että kun se kaapeli menee sen auton korin läpi - eli matkaa tulee reippaasti - miettisin vahvasti kaapeleiden läpivientien tekemiset ja ehkä Sulakkeenkin asentamista sinne akun päähän (on niitä isojakin sulakkeita).

Tässä tuoreeltaan ite pohtinu kakkosakun laittamista pysyvämmin sinne takahutlariin. Siinä yhteydessä keskusteltiin noiden sulakkeiden laittamisista riittävästi ja jokapaikkaan. Ei ole sitten vakuutusten kanssa ongelmia, jos auto sattuu lämmön ja hapen yhtymisestä hiiltymään.
Mä ajan vain,
Mun Volvollain.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #11 : 27.12.2011, 17:03:12 »
Tässä muista nytten, mutta tuolle on olemassa ihan laskenta-kaava (jossain netissä), millaisen jännitehäviön kaapelin matka aiheuttaa. Eli äkkiseltään kaapelin pitää pystyä siirtämään akusta tehoa starttimoottoriin siten, että jännite ei merkittävästi putoa. Äkkiseltään tuo hurahtaa tuollaiset 100 A virtaa (P=U*I), eli tehopiikki on sellaiset 1200 W luokkaa.

Että mieluummin sitä 50 mm² kuparikaapelia kuin kapeampaa.

Sitten sellainen juttu, että kun se kaapeli menee sen auton korin läpi - eli matkaa tulee reippaasti - miettisin vahvasti kaapeleiden läpivientien tekemiset ja ehkä Sulakkeenkin asentamista sinne akun päähän (on niitä isojakin sulakkeita).

Tässä tuoreeltaan ite pohtinu kakkosakun laittamista pysyvämmin sinne takahutlariin. Siinä yhteydessä keskusteltiin noiden sulakkeiden laittamisista riittävästi ja jokapaikkaan. Ei ole sitten vakuutusten kanssa ongelmia, jos auto sattuu lämmön ja hapen yhtymisestä hiiltymään.
Joo 50mm2 kuparia hommasin. Sulakkeen kyllä laitan, riittääkö tuo 100A oikeasti?
Lisäksi laitan joko konttiin tai kojelautaan päävirtakatkaisimen varmuuden vuoksi.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #12 : 27.12.2011, 17:46:04 »
Kyllä se teoriassa pitäis toimia, mitä ittellä toisessa autossa oli kakkosakku kontissa ja 100A sulake välissä, niin meleko noppeesti sulake muutti väriä :buck2:
Että liekkö parempi 150A :idiot2:

Poissa Teme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #13 : 27.12.2011, 20:41:32 »
Laita sellane että toimii. Sulakkeiden kerrotaan toimineen, kun ne ovat katkenneita. :2funny:

Mutta mieleen tulee vain, että miksi ihmeessä laitat akkua konttiin. Johan konehuoneessa on tilaa pelata vaikka jalkapalloa täydellä kentällisellä. Tässä on nytte joku juju takana.
Mä ajan vain,
Mun Volvollain.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9024
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #14 : 27.12.2011, 21:46:17 »
Ei kait 100A riitä käynnistyksessä mihinkään. Akkujen speksatut virranantokyvyt pakkasessakin ovat jotain 500A suuruusluokkaa.

Jotkut asentelevat kaikkea ihme turhaa krääsää konehuoneeseen niin että tuppaa käymään ahtaaksi ;)  Akun siirrolla saapi tilan lisäksi mukavasti painoa pois edestä ja vetävien päälle.

 

Samppasport  Futurez