Futurez  Kulkukoira

B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)

  • 33 Vastauksia
  • 15977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #15 : 17.09.2012, 23:22:16 »
K-jetronicilla ei kyllä bensankulutus ole sen pienempi kuin b230k koneen solexillakaan.. Tehoa voi muutama heppa olla enemmän samalla nokalla.

Sen rompän vaihtaminen solexiin pudottaa kulutusta 1-15 litraa. Jos se römppänen toimii täydellisesti, niin ei se kiinteäkurkkuinen solex juurikaan pienempikulutuksinen ole, ainoaksi eroksi mudostuu luisti jonka alipainesäätö syö aina muutaman hepan huipputehoa ja hieman bensaa. Toisaalta kiinteäkurkkuista kaasaria oikeilla osilla ei niin suuria määriä bensaa saa kuluttamaan mitenkään mikä muuttuvakurkkuisen kaasarin sopivan väärillä säädöillä on ihan helposti toteutettavissa, vaikka kaikki olisi muuten ihan kunnossa.

B200k koneen solexia ei kannata laittaa koska se on suunniteltu 2 litraiseen koneeseen. Tottahan sekin toimii, mutta voi aiheuttaa ongelmia. b230k koneen solexi siksakki kaasari on siis ihan hyvä vaihtoehto. Tosin myös imusarjan se tarvitsee, pystyimukaasaria kun ei sivuimukaasarin imusarjaan ihan kivuttomasti saa kiinni.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230A > B230E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #16 : 18.09.2012, 15:09:07 »
K-jetronicilla ei kyllä bensankulutus ole sen pienempi kuin b230k koneen solexillakaan.. Tehoa voi muutama heppa olla enemmän samalla nokalla.

Tuosta en osaa sanoa kauheasti koska en ole kauheasti ajanu kaasari koneella..
Mutta totta on se ainakin että ruiskuista on se LH-jetronic pienempi kulutteinen mutta se on myös vaikeampi asentaa koska on paljon sähkötöitä.

Eli vaihtoehdoiksi suosittelen kaasarin ostamista tai sen k-jetronicin.. Laitan sulle YV:nä sen hinnan niin vertaile sitä kaasareitten hintoihin ja katso kumman ostat.. On mulla muuten 1 strömberg kaasarikin myynnissä :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #17 : 18.09.2012, 22:43:52 »
Otsikkoa joutu korjaamaan. Tää vanhushan olikin 23 eikä 230. Oli päässyt jo unohtumaan kun seisoi niin pitkään...  :idiot2:

Sain auton käyntiin ja liikkeellekin. Strömpän kalvo oli rikki. Tai itse asiassa ei tuo kaasarikaan ollut mikään stömberg vaan jotakin ihan muuta. Ei nyt flunssaisena muista mikä merkki se olikaan. Kai se samanlainen kuitenkin on kuin strömberg. Eipä ihan heti kyllä toiminut. Mikä on se pieni messinki (tms.) ruuvi kalvon yläpuoleiseen ilmatilaan? Ja mitä sillä tehdään? En jaksanut auton vieressä perehtyä, mutta kun ei toiminut niin kokeilen laittaa ruuvin kautta esipaineet värkkiin ja sit lähti käyntiin. Tyhjäkäynti on vaan vielä hukassa. Tehoja tuntu olevan. Joudun varmaan lapiohommiin kun vaimo käy pihalla seuraavan kerran valoisan aikaan... Juuri levitetty sepeli lenti kivasti pihan ympyrässä...

Osia on jo kyselty tuohon ruiskuprojektiin. Kuulemma pitäs johtosarja vaihtaa ja siinä menee päivä-kaksi.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #18 : 18.09.2012, 22:52:11 »
Strömbergin tunnistaa siitä että siinä on ylimpänä osana pieni säiliö missä on korkki.

Tuo k-jetin johto sarja on todella vähäinen, sihen tulee vain muutama anturi.

Tuossa on k-jetronicin sähköt, Ruiskuhan on täysin mekaaninen vain anturit tarvivat sähköä :)
http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/K_Jetronic7.jpg
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012, 22:58:12 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #19 : 19.09.2012, 15:29:52 »
Strömbergin tunnistaa siitä että siinä on ylimpänä osana pieni säiliö missä on korkki.

Tuo k-jetin johto sarja on todella vähäinen, sihen tulee vain muutama anturi.

Tuossa on k-jetronicin sähköt, Ruiskuhan on täysin mekaaninen vain anturit tarvivat sähköä :)
http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/K_Jetronic7.jpg

Näkyy tässä mun Pierburg kaasarissakin olevan päällä pieni säiliö jossa muovikorkki päällimmäisenä...

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #20 : 19.09.2012, 16:36:02 »
Näkyy tässä mun Pierburg kaasarissakin olevan päällä pieni säiliö jossa muovikorkki päällimmäisenä...

Niinpäs olikin.. No hyvä että selvis mikä kaasari on sulla eli pierburg siis :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #21 : 19.09.2012, 16:43:30 »
Niinpäs olikin.. No hyvä että selvis mikä kaasari on sulla eli pierburg siis :D

Huomaankohan mä parin päivän päästä, ettei toi auto edes ole volvo vaan esim. saappi...  :buck2:
Nyt on jo moottori ja kaasari vaihtunut alkuperäisestä viestistä.

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #22 : 23.09.2012, 10:00:36 »
Pihaan tuli pelto-/varaosa-autoksi 240 -88. Koneena on 2 litranen ruisku. Kansi on 530. Tosta vois kai vaihtaa kannen ja ton ruiskun jossain innostuksen puuskassa. Mutta mikä ruisku tää nyt sitten on? Mekaaninen kai kuitenkin. Tuossa liikenteeseen laitettavassa -82 B23A:ssa näkyy olevan 398 kansi.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #23 : 23.09.2012, 10:42:18 »
Pihaan tuli pelto-/varaosa-autoksi 240 -88. Koneena on 2 litranen ruisku. Kansi on 530. Tosta vois kai vaihtaa kannen ja ton ruiskun jossain innostuksen puuskassa. Mutta mikä ruisku tää nyt sitten on? Mekaaninen kai kuitenkin. Tuossa liikenteeseen laitettavassa -82 B23A:ssa näkyy olevan 398 kansi.
Jos kuskin iskarintolpan vieressä on tulitikkuaskia vähän isompi musta muovimötti, se on L.H 2.4. Missäspäin Hämeenlinnaa tää on, voisin tulla joku päivä renkaita potkiin jos ei muutakaan keksi :)
No kun halvalla sai.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #24 : 23.09.2012, 12:43:19 »
Pihaan tuli pelto-/varaosa-autoksi 240 -88. Koneena on 2 litranen ruisku. Kansi on 530. Tosta vois kai vaihtaa kannen ja ton ruiskun jossain innostuksen puuskassa. Mutta mikä ruisku tää nyt sitten on? Mekaaninen kai kuitenkin. Tuossa liikenteeseen laitettavassa -82 B23A:ssa näkyy olevan 398 kansi.

Helpoiten selviää kun katsoo onko siinä lambda-anturia, jos ei oo niin on mekaaninen K-jetronic ja jos lambda löytyy niin LH jetronic. Yleensä 240 LH jetit on 2.4 mallia.

Mekaanisen tunnistaa myös suuttimista, mekaanisen suuttimet on kannessa ja LH suuttimet on imusarjassa.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #25 : 23.09.2012, 17:40:24 »
K.jetin tunnistaa myös siitä että suuttimet ovat suoraan kannessa.Sähköruiskuissa imusarjassa.-88 olettaisin olevan B200E moottori mekaanisella K-jetillä.
Useamman "kartanon"herra

Poissa kim75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #26 : 23.09.2012, 19:37:36 »
Mulla on tossa uudessa varaosa-autossa mekaaninen ruisku eli K-Jetronic. Jos laitan ruiskukoneesta 530 kannen ja tuon ruiskun pakettina sekä parit johdot niin pitäs olla n. 140 hv???. (ja pitikö vielä joku polttoainepumppu vaihtaa?) Jos haluaa samalla vielä vähän lisätehoja niin kannattaako kannen madallus, kanavien kiillotus/hionta ja nokka-akselin vaihto? 160hv? Se riittäs mulle. Ralliautot on erikseen.                                             Olikos toi pierupurkki (Pierburg) kaasari minkälaisissa Volvoissa vakiona? Ja miten se säädetään? Pitikö siinä jotain alkupaineita olla jossakin. Sais vielä tuulilasin pyyhkijän pelaamaan ja kaasarin säätöihinsä ni vois käydä leimaa kokeilemassa... Mistähän sais ostettua sähköjen kytkentäkaaviot? Kiitos kaikesta avusta!
« Viimeksi muokattu: 24.09.2012, 08:04:40 kirjoittanut kim75 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #27 : 25.09.2012, 18:34:25 »
Jos sä B23A koneeseen laitat B200E koneen kannen ja ruiskun, niin todennäköisesti tehot asettunee johonkin 125-130 hepan paikkeille, jos mikään ei mene pieleen.

Siitä luovuttaja autosta pitää ottaa myös bensapumput.. Käytännössä voi olla helpompi vaihtaa koko tankki, kuin koittaa saada siirtopumppua sieltä irti. Varsinainen painepumppu on oikean takapenkin kohdalla auton alla.

Ja kyllä tuo 160 heppaakin on ihan realistinen kun laittaa kannen ja nokan

Pierburgin valmistamia sivuimukaasareita on ollut lähinnä B23A ja B230A koneissa. Säätöruuvi on kaasarin pohjassa keskellä.

Varsinainen kytkentäkaavio löytyy Alfamerin/Haynesin korjausoppaan lopusta. Myös FAQ:in vihreäkantisista löytyy sähköt toimintokohtaisina kaavioina.


Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #28 : 25.09.2012, 18:41:58 »
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F Tuolta löytää aika hyvin noita kytkentäkaavioita :)
No kun halvalla sai.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B23A > B23E (kaasarista ruiskuksi)
« Vastaus #29 : 25.09.2012, 19:39:44 »
Sit katot että kummassa koneessa on parempi nokka ja laitat sen paikalleen :)
Veikkaan että E-koneessa on parempi nokka, riippu että mikä kone on mutta yleensä niissä on V nokka joka on hiukan tehokkaampi kuin tuossa b23a käytetty A nokka?

Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

 

Kulkukoira  Proturbo