Samppasport  Futurez

jakohihnan vaihto

  • 30 Vastauksia
  • 19067 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J.T.H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
jakohihnan vaihto
« : 23.07.2011, 18:01:44 »
morjens kaikille. liityin tänne kun nykyään omistan 240 2.3L VM 90 farmari volvon elikkäs pappan helmen  :) elikkäs jakohihnan vaihto olisi nyt kyseessä onko jotain erkoista huomioitavaa hihnan vaihdossa?esim.tarvitseeko jäähdytin prpellia irroittaa hihnaa vaihtaessa?hihnoja olen vaihtanut joskus mutten volvoon koskaaan. lisä jarruvalo on myös pimeänä ja tutkiessa että virtaa ei tule lamppuun asti,takaluukun kannen saranoiden kohtaa on molemmin puolin musta johto poikki maa johto? mikä ratkaisuksi uusi johto mutta mistä kautta helpoiten?kiitos etukäteen vastauksista. :)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #1 : 23.07.2011, 18:15:51 »
Jakohihnan vaihto on ihan helppo. Ota vaan se kiinteä flekti siitä tieltä pois, helpottaa huomattavasti,
ja on kiinni vain 4 mutterilla/ pultilla jossain tarvikepumpuissa.

Muuta huomioitavaa siinä ei sitten olekkaan, hihna pois, uusi tilalle.
Kiristin voi näyttää jännälle jos et ole jostain korjaamokäsikirjasta kattonu mimmone se on.
Väännetään jousvoimaa vasten ja laitetaan sokka siihen että ei ole kiristetty,
sitten siihen uusi kiristäjän pyörä ja takas paikoilleen vaan.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa J.T.H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #2 : 23.07.2011, 22:12:52 »
okuudessa hihnassa jonka hain oli viiva,vissiin pitää kohdistaa johonkin merkkiin vissiin?gatses oli jakohihna paketin merkki joka sisälsi kiristäjän.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #3 : 23.07.2011, 22:16:07 »
Ei sitä viiva mihkään tarvi kohistaa, suoraan sanoen en edes tiedä mitä varten se on.
Merkkaisko saumakohtaa tai jotain?

Nokan ja kampuran merkit kohalleen, apuakselilla ei mitään väliä, kun sullahan on jakaja kannen päässä, vai?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9025
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #4 : 23.07.2011, 22:31:14 »
Joissakin jakohihnoissa on hihnaan painettuna merkit, jotka voi laittaa koneen jakomerkkien kohdalle, niin näkeepi että jakomerkkien välissä on oikea määrä hampaita. Semmonen lisävarmistus vaan.

Huom. nyt kyseessä 240 eli jakaja on lohkossa, joten apuakselin merkillä on paljon väliä.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9025
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #5 : 23.07.2011, 22:36:02 »
lisä jarruvalo on myös pimeänä ja tutkiessa että virtaa ei tule lamppuun asti,takaluukun kannen saranoiden kohtaa on molemmin puolin musta johto poikki maa johto? mikä ratkaisuksi uusi johto mutta mistä kautta helpoiten?

Juu, tyyppivika näissä että saranan kohdalta murtuu piuhat. Jotkut ovat reitittäneet piuhat saranan vierestä kattopahvin ja kattopellin välistä. Tulee pitkäikäisempi kun johto ei taivu niin jyrkästi.

Se musta on muistaakseni tosiaan maa ja taitaa mennä auton puolella runkoon heti kohta saranan läpiviennin jälkeen.

Kattopahvin alas laskeminen on kuulemma aika helppoa, raottaa sitä takapäästä alas niin näkee piuhat ja pääsee operoimaan.

Poissa J.T.H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #6 : 23.07.2011, 23:55:23 »


Huom. nyt kyseessä 240 eli jakaja on lohkossa, joten apuakselin merkillä on paljon väliä.
[/quote] eli se hihnassa oleva merkki tulee apuakselin kanssa samaan? ::) juu pitää se jarruvalo tsiikata sen jälkeen kun olen huomenna kattonut sen jakopään.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9025
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #7 : 24.07.2011, 00:16:54 »
eli se hihnassa oleva merkki tulee apuakselin kanssa samaan? ::)

Ei niillä hihnan merkeillä ole suurta virkaa, pääasia on se että apuakselin, kampiakselin ja nokkapyörän kohdistusmerkit ovat koneen kyljessä olevien merkkien kohdalla. Niitä vastamerkkejä saa kyllä monesti etsiä luovan mielikuvituksen kanssa. Yksi yleinen kikka on ennen vanhan hihnan irrotusta vetästä vaikka valkoisella tussilla merkki hihnapyörään ja samalle kohti koneen kylkeen eli tehdä itse kohdistusmerkki. Siitä näkee ettei akseli ole pyörähtänyt hihnan ollessa pois.

Jos pyörittää hihnapyörien merkit koneenkyljen merkkeihin ja hihna on ko. koneeseen tarkoitettu niin ne hihnan merkit pystyy tällöin asettamaan niin että ne täsmäävät hihnapyörien merkkeihin. Mutta se on sekundääristä.

Ja muistetaan sitten jälkikiristys n. 1000 km hihnan vaihdon jälkeen. Jakopään suojamuovissa on kumitulppa, josta pääsee käsiksi kiristinrullan pulttiin. Jälkikiristys tapahtuu löysäämällä ja taas kiristämällä tuo pultti.

Poissa J.T.H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #8 : 24.07.2011, 10:26:28 »
ok.kiitos neuvoista tänään katsotaan kuinka käy :)

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #9 : 24.07.2011, 19:09:08 »
Flektin siivapyörä eli se neljän pultin kanssa kiinni oleva alumiinimötikkä voi olla aika hyvin sitten kiinni, varovasti nakuttelee ruuvarin kanssa irti sen ja putsaa sisältä sinne kertyneen kura/pölykerroksen, sama koskee kampiakselin hihnapyörää. Kampuran hihnapyörän sai ainakin omassa menemään väärään asentoon (siellä on lovi, joka näyttää mihin kohtaan sen tulee tulla). Kannattaa ottaa virranjakajasta kansi irti ja katsoa, että pyörijä osoittaa ykköspytyn merkkiä. Omassa meinaan näytti apuakselin merkki ihan perunoita, kun oli joskus jakaja vaihdettu eikä laitettu kohdilleen enää.

Samalla, kun siellä kampiakselin päässä turaa, niin kannattaa tarkistaa akselin alta menevän johtosarjan kunto. Sen kiinnikkeet tykkäävät ruostua teräviksi ja krahnaavat sitten johdoista eristeet rikki ja jossain kohtaa alkaa savu nousemaan. Kannattaa myös katsoa, ettei johtosarja pääse menemään mihinkään hihnapyörän väliin.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa J.T.H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #10 : 25.07.2011, 10:28:38 »
kiitos vinkeistä.hihna tuli vaihdettua onnistuneesti :)jakopään merkit sain kohdilleen ala puolelta peilin avulla.käy ja kukkuu ja toimii,kampiakselin hihnapyörä oli piukassa mutta pyssyllä lähti oli aikast paljo lukitetta välissä.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #11 : 25.07.2011, 11:14:26 »
kiitos vinkeistä.hihna tuli vaihdettua onnistuneesti :)jakopään merkit sain kohdilleen ala puolelta peilin avulla.käy ja kukkuu ja toimii,kampiakselin hihnapyörä oli piukassa mutta pyssyllä lähti oli aikast paljo lukitetta välissä.

Jaa, onkos näissä uudemmissa tai 2.3 koneessa ammuttava hihnapyörä? B19A:ssa oli ainakin kuudella pienellä pultilla kiinni se siiva eikä tarvinnut ampua isoa pulttia lainkaan pois.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #12 : 25.07.2011, 12:05:21 »
Tässä vielä FAQ-topikki aiheesta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0 jos joku myöhemmin hakee vinkkejä tästä topikista.

kiitos vinkeistä.hihna tuli vaihdettua onnistuneesti :)jakopään merkit sain kohdilleen ala puolelta peilin avulla.käy ja kukkuu ja toimii,kampiakselin hihnapyörä oli piukassa mutta pyssyllä lähti oli aikast paljo lukitetta välissä.

Muistaa jälkikiristää hihna n. 1000km ajon jälkeen. Hihnan suojakotelosta tulppa irti, kiristimen löysäys ja kiristys sekä tulppa takaisin.

Jaa, onkos näissä uudemmissa tai 2.3 koneessa ammuttava hihnapyörä? B19A:ssa oli ainakin kuudella pienellä pultilla kiinni se siiva eikä tarvinnut ampua isoa pulttia lainkaan pois.

Vanhemmissa eli kymppisarjan (B19-B23) koneissa on monta pientä ja uudemmissa eli satasarjan (B200-B230) koneissa on yksi iso pultti.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #13 : 27.09.2011, 21:40:14 »
Hihnan vaihto ois edessä, mutta mikäs perhanan prikka multa puuttuu nokkapyörän takaa, kun hihna ei mene keskellä nokkapyörään. Hihnan reuna on siis jonkun verran yli nokkapyörän etureunasta. Kampuran pyörässähän on ne "sivulevyt". Ilmeisesti nokkapyörässä pitäis myös olla vastaavat, niin hihna kulkis linjassa nokkapyöräänkin nähden?
Kyllä se hihna siinä on jo kauan pysynyt mutta oishan se kiva saada kohdalleenkin.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9025
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: jakohihnan vaihto
« Vastaus #14 : 27.09.2011, 21:50:00 »
Hihnan vaihto ois edessä, mutta mikäs perhanan prikka multa puuttuu nokkapyörän takaa, kun hihna ei mene keskellä nokkapyörään. Hihnan reuna on siis jonkun verran yli nokkapyörän etureunasta. Kampuran pyörässähän on ne "sivulevyt". Ilmeisesti nokkapyörässä pitäis myös olla vastaavat, niin hihna kulkis linjassa nokkapyöräänkin nähden?
Kyllä se hihna siinä on jo kauan pysynyt mutta oishan se kiva saada kohdalleenkin.

Ei nokkapyörässä taida yleensä olla hihnanohjaimia, ainakaan en ole nähnyt omissa vinokoneissa enkä kuvissakaan toisten vehkeissä. En sitten tiedä mikä hihnasi on vetänyt väärään kohtaan. Ehkä kiristinrullan akseli vinossa? Kannattaa joka tapauksessa vaihtaa se kiristin samalla kun hihna. Motonetistä on saanut SKF:n valmistetta, sitä on monet kehuneet ja itselläkin toiminut.

 

Kulkukoira  Proturbo