Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: kallekoo78 - 04.09.2020, 16:58:09

Otsikko: b5234t3 ja RE85, miten?
Kirjoitti: kallekoo78 - 04.09.2020, 16:58:09
Nyt kun toi tulevan koneen suunnitteu käy kuumana niin pakko kysyä, koska tiedän että porukka RE85:llä kuitenkin ajelee.

Vaatiiko aina toisen moottorinohjauksen vai meneekö jollain ilveellä vakio ohjauksella?
Saabejahan paljon muunnetaan, ja oon ymmärtänyt että sieltä vaan "aktivoidaan" joku asetus niin käy RE85:llä ja bensalla, ja sekaisin.

Mites näissä T5 koneissa?
Haluan nimenomaan että käy siis sekä että, ja niiden sekoituksella.

Mites tää hoidetaan?
Otsikko: Vs: b5234t3 ja RE85, miten?
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.09.2020, 17:07:45
Nyt kun toi tulevan koneen suunnitteu käy kuumana niin pakko kysyä, koska tiedän että porukka RE85:llä kuitenkin ajelee.

Vaatiiko aina toisen moottorinohjauksen vai meneekö jollain ilveellä vakio ohjauksella?
Saabejahan paljon muunnetaan, ja oon ymmärtänyt että sieltä vaan "aktivoidaan" joku asetus niin käy RE85:llä ja bensalla, ja sekaisin.

Mites näissä T5 koneissa?
Haluan nimenomaan että käy siis sekä että, ja niiden sekoituksella.

Mites tää hoidetaan?

Etanoli-muutossarja moottoriin kiinni, etanolia tankkiin ja kovaa ajoa. Näin, kun puhutaan vakiomoottorista. Lastutetussa ei välttämättä suuttimet riitä ja mekaanisesti muutettuun moottoriin sitten ohjelmoita ruisku etanolianturilla.

Otsikko: Vs: b5234t3 ja RE85, miten?
Kirjoitti: kallekoo78 - 06.09.2020, 10:51:20
Eli ymmärsinkö oikein että vakio moottorinohjauksella ei onnistu?

Jos rakentaa uuden koneen ja haluaa sen olevan re85 yhteensopiva ni ei onnistu siis vakio ohjauksella?
Otsikko: Vs: b5234t3 ja RE85, miten?
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.09.2020, 12:47:17
Eli ymmärsinkö oikein että vakio moottorinohjauksella ei onnistu?

Jos rakentaa uuden koneen ja haluaa sen olevan re85 yhteensopiva ni ei onnistu siis vakio ohjauksella?

Nähdäkseni helpointa on isommalle tehotavoitteelle ohjelmoitava moottorinohjaus. Joihinkin onnistuu nykyään liittää etanolianturi, joka kertoo polttoaineen etanolipitoisuuden moottorinohjaimelle.

Mutta, jos haluaa käyttää auton omaa moottorinohjausta ja ajaa pelkällä etanolilla, niin teettää siihen lastun sen mukaan. Bensaa ei sen jälkeen voi käyttää.
Otsikko: Vs: b5234t3 ja RE85, miten?
Kirjoitti: Acke - 06.09.2020, 13:00:47
Jos nimenomaan haluat että toimii sekä 95/98e ja e85 niin tarvitsee etanolianturin toimiakseen hyvin. Sitä ei vakiona löydy, eli erillinen purkki tai toinen mootorinohjaus hommattava. Vakio ohjauksen voinee softata e85 käyttöön, mutta silloin bensa ei enää sovi.
e: turbo ehti ensin.
Otsikko: Vs: b5234t3 ja RE85, miten?
Kirjoitti: kallekoo78 - 15.09.2020, 14:17:02
Päivitetään tätäkin nyt tänne.

Soitin Autotechille kun ruotsalaisilla foorumeilla kovasti kehuttiin että tekevät flexfuel softaa tohon koneeseen.

Kyselin heiltä että eikö oikeasti tarvii sensoria linjaan jotta toimii oikein, ja väitti että ei tarvii, ovat ajaneet useita T5 volvoja useampia vuosia niiden flexfuel ohjelmalla ja toiminut todella hyvin. Sain selityksen että lambdan säätöarvo riittää melkein puhtaaseen etanoliin, ja ohjelmallisesti se puuttuva osa voidaan kompensoida ohjelmoimalla.

Suositus oli että ajaa aina polttoaineella missä on noin 10% 98e seassa, jolloin toimii täydellisesti, jos ajaa puhtaalla re85 niin kone toimii loistavasti muttei annan ihan samoja huipputehoja kuin puhtaalla re85 ohjelmalla.

Stage 3 + flexfuel meni tilaukseen, kokeillaan.
Ai niin, ja 630cc suuttimet pitää vaihtaa, tulee samassa paketissa.