Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: volvosejaksaa - 20.04.2024, 11:55:16

Otsikko: Uretaanipuslat, mitkä kerralla?
Kirjoitti: volvosejaksaa - 20.04.2024, 11:55:16
Alla on n. 350tkm ajettu V70XC vm 2001, auton etupäässä aina jatkuvasti vaivannut ongelmat. Ties kuinka monennet tukivarret/puslat menossa.

Nyt mietin, että nyt kun taas puslien vaihto edessä, niin jospa laittaisi powerflexin uretaanipuslia tilalle.

Jäin miettimään että mitkä puslat vaihtaisitte kerralla? Elän käsityksessä, että kovemmat puslat tulevat muuttamaan ajotuntumaa ja muiden osien kuormitusta, niin varmaan jonkinlainen symmetria olisi syytä säilyttää.

Riittääkö vaihtaa kerralla kuvan numerot 1&2 molemmille puolille, vai pitäisikö ylätukivarsiin tai johonkin muualle vaihtaa uretaania samalla?

(https://www.powerflex.co.uk/resize_image.php?image=Diag_3183.jpg&w=450)
Otsikko: Vs: Uretaanipuslat, mitkä kerralla?
Kirjoitti: laatikkovika - 20.04.2024, 13:23:40
En ota kantaa uretaaneihin kun en ole niiden ystävä värinöiden takia mutta jos tukivarsista menee usein puslia niin onhan ollut merkkitavaraa ja pultit kiristetty vasta kun on pyörä maassa ja auton paino päällä?
Otsikko: Vs: Uretaanipuslat, mitkä kerralla?
Kirjoitti: volvosejaksaa - 20.04.2024, 14:38:15
Niitä on vaihdellut pääasiassa huoltamon kaverit, takavuosina merkkihuollon. Luulisi että tehneet ihan oikein.

En tiedä liekö joku kyseisen mallin ominaisuus, mutta alhaisilla nopeuksilla ratin kääntäminen tappiin / kaasun painaltaminen samalla on tuntunut pahalta koko auton elinkaaren 20+ vuotta. En tiedä onko kyse vain normaalista ohjausgeometrian suunnittelun sinnepäisyydestä, mutta en kyllä ihmettele että sillä renkaiden/ohjauksen nytkähtelyllä mitä esiintyy niin tukivarret, ohjauksen pallonivelet kuin vetoniveletkin koetuksella. Kaikkia niitä vuosien varressa mennyt. Eikä huollon kaverit ole muuta keksineet kuin laittaa uutta tilalle, ja välillä säädellä kulmia, mutta tuloksetta.
Otsikko: Vs: Uretaanipuslat, mitkä kerralla?
Kirjoitti: Kojontti - 20.04.2024, 18:59:42
Onhan käännönrajoittimet paikallaan ja kunnossa, tukivarsien etupinnalla olevat muovipalat? Niiden puuttuminen tekee tuota kuvaamaasi muljahtelua. Ei noista puslista haittaa ole, ihan hyvin voi vaihtaa nuo 1&2. Ylätukivarsia siellä ei ole, mcpherson tyyppinen jousitus kun on kyseessä.
Otsikko: Vs: Uretaanipuslat, mitkä kerralla?
Kirjoitti: volvosejaksaa - 20.04.2024, 20:12:43
Nyt kiinnostaa; käsittääkseni nykyään saatavilla olevissa (tarvike)tukivarsissa ei paikkaa millekään muovipalalle? Kuvittelen esim vasemman puolen tukivarren OEM numeron olevan 30635231 https://www.skruvat.fi/show.aspx?k=30635231 (https://www.skruvat.fi/show.aspx?k=30635231)

Onko näihin uudenmallisiin tukivarsiin olemassa jokin erilainen muovipala kuin mikä noihin vanhoihin viivapiirroksiin näyttäisi menevän?

(http://ci.catcar.info/volvo/_cgm/GR-78935.png)
Otsikko: Vs: Uretaanipuslat, mitkä kerralla?
Kirjoitti: Lankku - 20.04.2024, 22:05:39
Nyt kiinnostaa; käsittääkseni nykyään saatavilla olevissa (tarvike)tukivarsissa ei paikkaa millekään muovipalalle? Kuvittelen esim vasemman puolen tukivarren OEM numeron olevan 30635231
XC70:ssä ei ole kääntymisenrajoittimia tai paikkaa niille. Normaalialustaisissa se on. Esim. https://www.skruvat.fi/Tukivarsi-C3971.aspx