Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: -JaniR- - 11.06.2013, 21:06:37

Otsikko: tyhmiä ja vähemmän tyhmiä kysymyksiä 740 vm.-90 turbotuksesta
Kirjoitti: -JaniR- - 11.06.2013, 21:06:37
elikkä olen tässä alkanut pikkuhiljaa haaveilla että laittas solmun tonne 700 koneen kylkeen mutta auto on vähäpäästöinen, joten taidetaan suoraan kattella vähäpäästöinen tekniikka keulalle. ellei sitten muutos katsasta autoa ei vähäpäästöiseksi ja sen jälkee ala suunitelee sitä turbo mootoria. seuraava kysymys mahtaneeko tuota B230ET olla vähäpäästöisenä vai onko nämä vähäpäästöiset pelkästään näitä FT mootoreita, olen kyllä haaveillut sellasestakin että löytäs jostai sopivasti 16 vetiilisen turbotekniikan tuonne keulalle, nykyn motti on B230F ja jatkeena on M47 loota, ja on käynhyt mielessä kyllä M90 lootav vaihtaminen mutta ajattelin pysytellä tehojen puolesta siinä alle 250hp kyllä tuolla jo tämän kylän putkiviriteisille bemareille näyttää. koko ideahan on lähtösin näistä putkiviriteisistä bemareista millä ei pääse edes hidasteiden yli ja sitte niitä poljetaan niinku tulpatonta mopoo yötäpäivää tossa kylillä :uglystupid2:
Otsikko: Vs: tyhmiä ja vähemmän tyhmiä kysymyksiä 740 vm.-90 turbotuksesta
Kirjoitti: 8-pätkä - 11.06.2013, 21:13:04
Helpoin tie: osta tehdasturbo
Jos taas haluaa juuri kyseisen korin ahtaa, niin vähäpäästöisen FK/FT-moottorin vaihtaminen kokonaisuudessaan ilman muutoksia on ainoa vaihtoehto. ET-moottorit ovat kaikki ei-vähäpäästöisiä. 16v-turbotekniikoitakin on vähäpäästöisenä tehty, yksi sellainen löytyy tuosta allekirjoituksen laitteesta eli B204FT. Harvassahan nuo moottorit ovat ja tuohon tehotavoitteeseen pääsee 8-venttiilisellä FK/FT-moottorilla lastulla ja muilla perusvirityksillä kuten isolla putkistolla ja paremmalla coolerilla. Korin muutoskatsastamisesta vähäpäästöisestä ei-vähäpäästöiseen en ole ikinä kuullutkaan, ei taida olla mahdollista?
Otsikko: Vs: tyhmiä ja vähemmän tyhmiä kysymyksiä 740 vm.-90 turbotuksesta
Kirjoitti: janne81 - 11.06.2013, 21:13:30
Mitenkäs auton saa muutoskatsastettua ei vähäpäästöiseksi ?

Muutenhan tuo on hommana helppo, FT kone jostain jonka todistaa vastaavan vähäisetpäästöt ja boksit turbomallista sekä pikkunen johtosarjan muutos.
Ketjuja löytyy täältäkin foorumilta useita kun vaan jaksaa etsiä, tiedän että tuo foorumin haku on paska  :2funny:

Ei kannata heti alkaa hevostelemaan sillä M90:llä, särje nyt ensiks se M47 ja kato sitten.
Otsikko: Vs: tyhmiä ja vähemmän tyhmiä kysymyksiä 740 vm.-90 turbotuksesta
Kirjoitti: -JaniR- - 11.06.2013, 21:21:42
on tullu vaan lueskeltua että tuo M90 olisi kestävämpi ja miellellään rakentas heti suoraan sellasen ettei sitte tarvis heti alkaan vaihtelee vaihde askia sinne. sormet oli tuon vähäpäästöisyyden muutoskatsastuksen kohdalla nopeammat kun äly, eihä sitä paljo mennä muutoskatsastaan. vai pitäsköhän hommata suoraan joku vanhempi vovlo mikä ei olisi vähäpäästöinen ja alkaa siitä rakentaan. saa ehdotella toki hyvä aihioitakin mistä alkaa rakentaa. ELK
kori olisi sinänsä hyvä aihio kun ei tarvis alkaa hitsailemaan mitään mätä kohtia niin säästäsisia aikaa siinä sitten ja jonkun verran pelimerkkiäkin.
Otsikko: Vs: tyhmiä ja vähemmän tyhmiä kysymyksiä 740 vm.-90 turbotuksesta
Kirjoitti: 8-pätkä - 11.06.2013, 21:30:13
on tullu vaan lueskeltua että tuo M90 olisi kestävämpi ja miellellään rakentas heti suoraan sellasen ettei sitte tarvis heti alkaan vaihtelee vaihde askia sinne.
Järkevällä käytöllä M46 ja M47 laatikot kestää ihan hyvinkin tuolla 250 hepan tuntumassa, välttää vaan kolmosella vedättämistä pienemmillä kierroksilla. Itse en ainakaan ole yhtään M46:sta saanut rikki mutta eipä noissa mun laitteissa ole ollut voimaakaan..
Otsikko: Vs: tyhmiä ja vähemmän tyhmiä kysymyksiä 740 vm.-90 turbotuksesta
Kirjoitti: -JaniR- - 11.06.2013, 21:41:41
ehkä sitten kuitenkin harkitsen jättäväni tuon alkupäresen laatikon, vois kai sen ehkä laakeroida uudelleen niin ei sitten ainakaan väljyys vaivaa. no katotaa niitä sitte kun sais hommattua sen toisen mootorin edes ens alkuun.