Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 265 Vastauksia
  • 111188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #150 : 11.02.2020, 09:45:24 »
Hienon laitteen olet rakentanut ja tekniikkakin on todella oiva. Miltä tämä nyt tuntuu ns tehdastekoiseen (240 Turbo) verrattuna tuolla rallipätkällä. Olikos tässä vielä jokin vakioahdin? Sen vaihtamalla voisi saada lisää vetoaluetta. Entä mikä laatikko / perävälitys nyt on paikallaan. Etuvedon laatikoita kun on useita eri versioita ja välityssuhteilla. Eikä ne edes paljoa maksa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #151 : 11.02.2020, 17:39:26 »
ei muutako hamuun ajamaan ,hienosti menee  8)
Se olisikin kiva jos vaikka pääsisi.

Johtuuko tuo näkyvä ja kuuluva pompotus noissa pienissä heitoissa juuri liian jäykistä iskunvaimentajista?
Varmaankin, tai sitten jouset jo hieman liian löysät. Ulkoapäin näyttää paljon huonommalta tuo alustan toiminta, kuin miltä sisällä tuntuu.

Hienon laitteen olet rakentanut ja tekniikkakin on todella oiva. Miltä tämä nyt tuntuu ns tehdastekoiseen (240 Turbo) verrattuna tuolla rallipätkällä.
Kiitos. Onhan tämä tuohon allekirjoituksen "Talviharrasteautoon" nähden melko erilainen ajaa, kuulostaakin enemmän ralliautolta. Massaa on paljon vähemmän ja se tuntuu kiihdytyksissä ja etenkin jarrutuksissa. Moottorin paikan vuoksi vetopito on jotain ihan muuta, tämä kiihtyy pienillä vaihteilla hyvin eikä sudi. Hauskanpitoa ajatellen 240 voittaa vain ohjaamon melun ja ohjaustehostimen osalta, mutta muuten ajaisin mieluummin tällä. Oli meinaan maanantaiaamuna käsilihakset kipeät... Pikkuparannuksia toki vielä kaipaa, mutta niinhän projektit aina.

Olikos tässä vielä jokin vakioahdin? Sen vaihtamalla voisi saada lisää vetoaluetta. Entä mikä laatikko / perävälitys nyt on paikallaan. Etuvedon laatikoita kun on useita eri versioita ja välityssuhteilla. Eikä ne edes paljoa maksa.
Joo, pikkuahdin on nähnyt moottorin kanssa yhdessä maailmaa yli 300tkm. Ajetaan tämä talvi tällä kokoonpanolla, jos vaan kaikki toimii. Suunnitelmissa olisi sitten laittaa toinen vakioahdin ja kytkeä ne toimimaan vaiheittain, jotta alavääntö ei kärsi. Samalla teen kunnollisen pakosarjan, ettei kaikki loista punaisena tehohäviön merkkinä.


Tällaista ajattelin

Eli ajatuksena viedä pakokaasut toiselle ahtimelle erillisen venttiilin läpi esim. hukkaportti tms. jota sitten ohjattaisiin sähköisesti tai vaikka pakopaineella. Ainakin tekisi mieli kokeilla, kun tilaa moottorin takana on. Toki jos muita hyviä vaihtoehtoja ilmaantuu, niin pitää miettiä uudestaan. Hyllyssä olisi myös GLT-nokat ja kiinteät nostimet odottamassa, mutta korokepalat niihin puuttuu.

Laatikko on M56 850 GLT:stä, mutta välityksistä en muuta tiedä kuin, että kakkosen ja kolmosen väli on kauhea. Missähän mahtaisi olla tihein välitys? Paljonkohan mahtaisi maksaa jos teettäisi kolme uutta ratasta, vai oliko joku niistä kiinteästi kiinni laatikon akseleissa?

Pieni kattoskuuppi oli mokoma hukkunut reissussa. Se on ajovideoissa vielä paikoillaan, eli pudonnut maantielle. :(

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #152 : 11.02.2020, 18:54:26 »
Eli ajatuksena viedä pakokaasut toiselle ahtimelle erillisen venttiilin läpi esim. hukkaportti tms. jota sitten ohjattaisiin sähköisesti tai vaikka pakopaineella. Ainakin tekisi mieli kokeilla, kun tilaa moottorin takana on.

Turbot olisivat kuitenkin ilmeisesti samankokoisia? Eli ideana että alakierroksilla kaikki pakokaasu pyörittää yhtä turbiinia ja kompressoria ja isommilla kierroksilla/paineilla jakaantuisi kahdelle turbiinille ja kompuralle?

Hieno projekti ja mielenkiintoiset tekniikkasuunnitelmat!  8)
« Viimeksi muokattu: 12.02.2020, 07:48:46 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #153 : 13.02.2020, 18:52:11 »
Turbot olisivat kuitenkin ilmeisesti samankokoisia? Eli ideana että alakierroksilla kaikki pakokaasu pyörittää yhtä turbiinia ja kompressoria ja isommilla kierroksilla/paineilla jakaantuisi kahdelle turbiinille ja kompuralle?
Juurikin niin. Idean alkuperä juontaa juurensa budjettiin ja koska olisi ylimääräinen Mk2 T5:n ahdin. Siinä on ainakin pakopesä erilainen, mutta aika samankokoisia ovat varmaan muuten.

Huoltoautokin saatu viimein leimattua, eli jos kaikki menee hyvin, lauantaina voisi olla "Volvon B-ryhmäläisen" ensimmäinen julkinen esiintyminen jääratapäivillä.

Poissa joonas112

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #154 : 14.02.2020, 23:07:42 »
Onko ata putkimiehiä kun noin komean piirustuksen piirtänyt?

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #155 : 15.02.2020, 18:57:46 »
Oli mukava livenä nähdä tämä ihan tositoimissa :) hieno on auto ja hyvin näytti kulkevankin O0

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3435
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #156 : 15.02.2020, 21:04:33 »
Kiitoksia vaan kyydistä, hienosti veti tämä jäällä. Oikein hauskan oloinen kampe vänkärin penkiltäkin katsottuna  8)
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #157 : 16.02.2020, 16:04:54 »
Onko ata putkimiehiä kun noin komean piirustuksen piirtänyt?
En ole, töissä vaan välillä tarvitsee mekaniikkakuvien lisäksi piirrellä kaavioitakin. Eihän tuossa ihan oikeita merkkejä ole, mutta kunhan suunnittelin.

Eilen tuli ajettua rapiat 300km Paltamoon, jotta pääsi kerhon ratapäiville. Oli mukava viikonloppu, kun ei ollut missään vaiheessa kiirettä eikä aikatauluja. Sai rauhassa rupatella ihmisten kanssa ja käydä välillä ajamassa. Sytytyspuolan kastuminen aiheutti käyntihäiriöitä, mutta muovikassi ja nippusiteet auttoivat siihen vaivaan. Polttoainetankkia on vielä suurennettava ja tehtävä erillinen kerääjäsäiliö, koska pitkissä kaarteissa tuli vajaalla tankilla myös tämän vuoksi käyntihäiriöitä, muttei onneksi mitään vakavampaa.

Oli mukava livenä nähdä tämä ihan tositoimissa :) hieno on auto ja hyvin näytti kulkevankin O0
Kiitoksia vaan kyydistä, hienosti veti tämä jäällä. Oikein hauskan oloinen kampe vänkärin penkiltäkin katsottuna  8)
Kiitokset vaan jäjestäjille, oli mukava päästä pitkästä aikaa jäälle kurvailemaan. Sitä vartenhan toinen penkki on laitettu, että voi antaa toisille kokemuksia. Ihmisistä sitten riippuu onko ne hyviä vai ei. Itsellä oli kyllä hauskaa ns. koko rahan edestä.

Takajarrupalojen ulkoreunoista leikkasin viikolla palat pois ja nyt sain jarrut ainakin jäällä mieleisiksi. Sai painaa keskellä mutkaakin huoletta jarrua ja yllätys oli kuinka paljon kärsii myös kaasua antaa ilman pyörähtämistä. Ajeltua tuli noin 60km ja vaikka puhtaalla uralla en aina pysynyt, tuli pyörähdyksiä vain kaksi. Jäälle painopiste tuntuu olevan varsin hyvä, 240:llä ei saa samanlaista sivuttaiskiihtyvyyttä millään.


Kunnollista ajokuvaa ei ole vieläkään, mutta laitetaan nyt edes yksi. Kamera oli tarkentanut taustaan tai sitten ei näkynyt koko auto.

Niin ja kiitokset vielä majoituksen järjestymisestä, päivän ja saunan päätteeksi uni maittoi.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #158 : 16.02.2020, 19:33:01 »
Todella hieno kuva, voisi kuvitella että on jostain vanhasta Volvoviestistä otsikolla "Volvo R-Sport testaa uutta B-ryhmän 343:n perustuvaa ralliohjusta"  :)
Hienoa että auto toimii ja vieläpä noinkin pienillä lastentaudeilla, luntakin näyttänyt olevan enempi kun Ruotsin MM-rallissa 8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #159 : 17.02.2020, 11:19:15 »
Hienosti tämä näytti kulkevan, omasta mielestä meno on enemmän neliveto kun rwd. Sanoisin että näyttää livenä vielä paremmalta kun kuvissa O0

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #160 : 12.03.2020, 20:45:26 »
Hienosti tämä näytti kulkevan, omasta mielestä meno on enemmän neliveto kun rwd.
En ole nelikolla ajanut, mutta kovin erilainen kardaaniautoon verrattuna oli varsinkin jäällä ajaessa. Oikeastaan paljon parempi.

Vaikka omaan ns. positiivisen luonteen, niin on kai se vihdoin myönnettävä, että kunnon talvea ei tullutkaan ja ajot jäi alle 200km tänä talvena. No, nyt voi alkaa "parantelemaan" ja korjailemaan pikkuvikoja. Uutta tankkia aloin suunnittelemaan, tai oikeastaan se on jo naapurilla hitsattavana. Materiaalina 2mm ja 3mm alumiini.


Tankki osa 1

Osa 2 on kansi, johon laitoin 240:n tankinkorkin. Tavoitteena oli siis minimoida hitsisaumojen pituus.


Kerääjäsäiliö kahdesta AC-kuivaimesta.

Tilavuutta tulee noin 45 litraa plus tuo 1,5 litran kerääjäsäiliö. Suurempaa ei oikein saanut mahtumaan, ilman jäähdytysputkien muutoksia. Laitan myös 850:n anturin, niin saan mittarin toimimaan.


Tehohäviötä?

Paltamossa muistelin, että tämä kulki aiemmin vähän kovempaa. Ahtoletku oli revennyt aika reilusti, eli taisin muistella oikein. Purin myös pakosarjan pois uusia suunnitelmia varten. Ahtimessa millin verran väljää säteen suunnassa ja noin joka toinen pakoventtiili öljykostea varsistaan. Öljynkulutus oli kyllä aika suurta, mutta koneremontti ei oikein innostaisi...

GLT:n pakosarja ei käykään ihan suoraan, mikä ei yllättänyt. Oikeinpäin laitettuna ei pysty toteuttamaan öljynpaluuta ja toisinpäin sarja osuu poikkiputkeen. Täytyypi ostaa lisää laikkoja ja pari irtomutkaa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #161 : 19.03.2020, 20:00:11 »
Etsin jotakin ihan muuta ja pengoin varastoa ja tallin laatikoita. Löysin 960:n kaasuläpän, minkä vaihdoin jo paikoilleen. Sen vuoksi pitää muuttaa ahtoputkea, koska nykyinen letku ei mahdu enää paikoilleen. Öljyä tuli melko paljon ahtoletkusta, turbo vai kone?

V70:n pakosarja on erimallinen ja se näyttää istuvan varsin mukavasti paikoilleen, kunhan kääntää toisinpäin. Laippaan saa tehtyä uudet reiät yhtä lukuunottamatta, joka osuu puoliksi reunalle. Reikien lisäksi laipan vaihto ahdinta varten on ainoa tarpeellinen muutos.

570cc suuttimia löytyi 4kpl ja laitoin kyselyä Finjectorille jos saisi sellaisia yhden lisää. Turbojakin olen käsissäni pyöritellyt ja tuumaillut kaikenlaista...


Tupla-Turbo

Toiminnan kannalta tuollainen kytkentä olisi paras, jossa on erikokoiset ahtimet. Samankokoisten turbojen käyttämisestä portaittain löytyy huonosti materiaalia.


Yksi tehdasratkaisu

Tuossa olisi helposti itse toteuttavissa oleva takaiskumalli toiseen ahtoputkeen. Jos nuo perus Mitsut laittaa ylemmän kuvan mukaan varsinainen ongelma, eli pakopesän ahdistaminen ei poistu mihinkään, kun kaikki pakokaasut pitäisi saada toisen läpi ulos. Imuilman voisi ottaa molemmille erikseen, tosin viiveen kustannuksella. Pakopuoli olisi toki hoidettavissa erillisellä hukkaportilla, mutta niitä pitäisi silloin hankkia 2kpl. Noiden paljon ajettujen 15G ja 16G (ajettu huonoilla öljynpaineilla) kunto, systeemin säädettävyys / toimivuus ja tarvittavat laipat, letkut ym. tarvikkeet pistävät miettimään mikä olisi järkevintä. Vaikkei noilla vielä ihan aleta lähestymään uuden Turbon hankintahintaa, niin silti yhden isomman kuulalaakeriahtimen hankkiminen houkuttelisi...


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #162 : 19.03.2020, 21:32:45 »
Ymmärrän tekniikanmiehenä ja fanina sun poltteen tolle vanhoista kasatulle moniahdinsysteemille, mutta järkevin taitaa olla virivehkeissä yks tarpeeksi iso uusi.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #163 : 21.03.2020, 19:38:37 »
Paltamossa muistelin, että tämä kulki aiemmin vähän kovempaa. Ahtoletku oli revennyt aika reilusti, eli taisin muistella oikein. Purin myös pakosarjan pois uusia suunnitelmia varten. Ahtimessa millin verran väljää säteen suunnassa ja noin joka toinen pakoventtiili öljykostea varsistaan. Öljynkulutus oli kyllä aika suurta, mutta koneremontti ei oikein innostaisi...

Katso paljonko siellä on öljyä ennen ahdinta, ja vertaa öljyn määrään ahtimen jälkeen.

Tuollainen millin klappi alkaa kyllä jo laskea öljyä ahtimesta läpi.

Tuossa käytössä voi tietysti moottorin huohotuksenkin toteuttaa, ulkoilmaan, jolloin huohotuksen mukana ei tule öljyä imuilmaan. Jos siellä on vaan pakoventtiilin tiivisteet loppu, niin eipä tuo juuri muuten vaikuta kuin pakokaasun värissä.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #164 : 22.03.2020, 00:30:40 »
Ymmärrän tekniikanmiehenä ja fanina sun poltteen tolle vanhoista kasatulle moniahdinsysteemille, mutta järkevin taitaa olla virivehkeissä yks tarpeeksi iso uusi.

Ääni tälle!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron