Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 265 Vastauksia
  • 111396 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #165 : 22.03.2020, 09:54:29 »
Ilman muuta kaksi ahdinta! Just tähän autoon sopiva ratkaisu, kun ei tämän rakentamista muutenkaan oikein voi järjellä perustella  :)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #166 : 25.03.2020, 20:11:02 »
Olisin kyllä Kulmamiehen kanssa vahvasti samaa mieltä ahtimista, mutta...


Minusta tuon kompurasiiven ei pitäisi näyttää ihan tuolta?

Siiven reunat on kuluneet pyöreiksi, öljyä reippaasti ja bypassin kalvossa reikä. Lisäksi 0,8mm rakotulkki menee siiven ja pesän väliin, kun kääntää kaiken väljän toiseen suuntaan. Siis tuonne syvemmälle, ensimmäinen "lovi" on paljon suurempi. Tämä tilanne on autossa paikallaan olleessa ahtimessa ja toinen on autosta, josta ajettu kampiakseli pilalle vajaiden öljynpaineiden vuoksi. Ahtimen imuilmaputki on öljyssä, mutta sieltä ei kuitenkaan ole valunut öljyä lattialle kuten ahtoputkista.

Tulin siihen tulokseen, että jos uuden turbon joudun ostamaan, niin laitan sellaisen josta on kokemusta. Tilasin sitten samanlaisen kuin allekirjoituksen kesäautossa (GT2871R). Eiköhän ala ilma riittämään ja herääminen tapahtuu samoilla kierroksilla kuin nyt. Jos ei herää riittävän hyvin, niin sitten suunnitellaan AC-kompuran tilalle jotakin?

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 511
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #167 : 25.03.2020, 20:18:35 »
HE211w saa aika edukkaasti. Hyvä heräilemään ja tais olla jopa täällä myynnissä sellainen.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2020, 20:20:47 kirjoittanut nall3 »

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #168 : 27.03.2020, 20:19:35 »

Uusi tankki paikoillaan

Naapurille jälleen suuret kiitokset alumiinihitsauksesta. Kerääjäsäiliö tuli koeponnistettua 2 bar ja tankki 0,5 bar. Nyt on lisää tilavuutta ja anturi mittaria varten.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #169 : 28.03.2020, 02:43:03 »
Näyttää hyvältä :). Tekisin yhden turvallisuusjutun. Jos karkaa lapasesta keula edellä puuhun ja tankki hajoaa, vieressä on akku josta saa kipinää. Lisäksi jäähdytin sekä tankin alla menevä vesiputki lämmittää tankkia jolloin bensiini syttyy erityisen herkästi. Sitten samassa tilassa on vielä ilmanotto sisätiloihin josta palava bensa menee aika nopiaan sisälle. :-\

Nuo olisi hyvä eristää toisistaan.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2020, 03:51:50 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #170 : 28.03.2020, 10:23:52 »
Remmiahdin+turbo niinkuin b-ryhmän s4 oli :P
940 classic
Amazon -68

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #171 : 28.03.2020, 20:23:51 »
Näyttää hyvältä :). Tekisin yhden turvallisuusjutun. Jos karkaa lapasesta keula edellä puuhun ja tankki hajoaa, vieressä on akku josta saa kipinää. Lisäksi jäähdytin sekä tankin alla menevä vesiputki lämmittää tankkia jolloin bensiini syttyy erityisen herkästi. Sitten samassa tilassa on vielä ilmanotto sisätiloihin josta palava bensa menee aika nopiaan sisälle. :-\

Nuo olisi hyvä eristää toisistaan.
Meinasitko että pitäisi jompi kumpi koteloida erikseen, vai mitä sanoo AKK:n säännöt? Tankin alla oleviin jäähdytysputkiin laitoin 15mm solukumieristeen ja meinasin tankkiin liimata 10mm routamaton, kunhan ensin on varmistettu, ettei mikään vuoda. Suuttimia vielä uupuu ja ovat nyt hyvä vaihtaa, kun järjestelmä on valmiiksi tyhjennetty. Ajatus on myös joskus hankkia sitä vaahtoa tuonne tankin sisälle, kunhan tulee ajeltua Björkin rallikaupalla seuraavan kerran.

Tuota lämmityslaitteen ilmanottoa ei olekaan tullut ajateltua aiemmin. Vaikka se ilman ottaakin nokkapellin läpi, on sen kotelo muovia...

Remmiahdin+turbo niinkuin b-ryhmän s4 oli :P
Siinä oli kanssa maukkaat äänet ja varmaan parasta tekniikkaa mitä silloin oli moottorin ominaisuuksien suhteen.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #172 : 28.03.2020, 21:05:39 »
En tiedä mitä akk säännöt sanoo kun ei ole tarvinnut asiaan perehtyä. Eikä äkkiseltään tule mieleen muita kuin porschet ja kuplat missä on tankki keulassa. Ne harvat ovat olleet alkuperäisillä tankeilla joita olen katsastanut. Ja nehän on peltiä eli joustavat iskussa mutta alumiini murtuu.

Mutta esim wrc/r5 ym uusissa autoissa on kotelo ja sisällä polttoainepussi. Ei hajoa vaikka kotelo ottaisi iskua. Tuo nyt menee varmasti liioittelun puolelle ja kalliiksi.
Onnistuisikohan käänteisesti että tankki olisi pehmeän pussin sisällä? Vaikka alumiini hajoaisi niin polttoaine jäisi pussiin.

Puuhun kolautuksen jälkeen nokkapelti ei varmasti ole enää tiiviisti tuota ilmanottoa vasten. Jospa ilmanoton saisi siirrettyä niin ettei ole heti tankin vieressä esim lokasuojan tienoilta, pyöräkotelo?

Tosin jos saat tankin suojattua riittävän hyvin niin muita muokkauksia en näe tarpeellisiksi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #173 : 09.04.2020, 06:28:06 »
Hyvä juttu oli volvo vietti lehdessä  :)
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

R-Antti

  • Vieras
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #174 : 11.04.2020, 08:10:31 »
Käsittämättömän hienon pirssin oot rakentanut. 8) Minkälainen painojakauma tässä on, kun moottori on takaosastolla? Saako keulalla olevalla tankilla ja akulla riittävästi painoa eteen?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #175 : 11.04.2020, 19:49:26 »
Kiitosta vaan. Uudessa SPAUK:ssa on tästä kanssa juttua, mutta en ole itse sitä nähnyt / kirjoittanut.

Painojakaumasta ei vielä(kään) ole tarkaa tietoa. Kaveri on luvannut tulla käymään kulmapainovaakojen kanssa kunhan ehtii. Tosin talven ajokelien loppuessa sanoin itse, että katsotaan sitten, kun saan tekniikkamuutokset ensin tehtyä.

Projekti odottaa edelleen osia, näköjään takkuaa euroopasta tuleva posti tai jotain muuta. V70:n pakosarjaan tein uudet reiät, jotta sain käännettyä sen toisinpäin. On huomattavasti helpompi totetuttaa ahtimelle öljynpaluu, kun se on ylempänä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #176 : 22.04.2020, 20:49:09 »
Pakoputken solmu saapui eilen, niin pitihän sitä vähän kokeilla miten mahtuu ja mahtuuhan se.


Diagonaalikin mahtuu vielä, eli voi hitsailla lopullisesti kiinni.

Öljykorkin vaihdoin B20:stä ja laitoin keruusäiliöksi 240:n pissapojansäiliön. Säiliöstä sitten letku ahtimen imupuolelle, niin ei tule käryä. Öljy ja vesi pitäisi jäädä säiliöön ja letkutkin varmaan pysyy sulina koneen päällä.


V70 pakosarja käännettynä uusilla kiinnitysrei`illä

Hukkaportti on mallia "Turbosmart". Ihan hienon näköinen, mutta vaati vähän muokkaamista. Purin katsoakseni mitä se on syönyt ja hioin muutaman muotin sauman sileämmäksi. Samalla syvensin vähän venttiilin uraa johon kalvonmäntä tulee kiinni ja liimasin sen lukkoruuvit kiinni. Kasatessa painoin kannen kiinni pöytää vasten, että on helpompi pyörittää kalvorasian mutteri kiinni. Kun hellitin käteni ottaakseni kynsiavaimen kiristystä varten mokoma hyppäsi pitkin pöytiä. Oli vähän suuret toleranssit kierteen suhteen, rungon kierre ulkoharjalta oli vain 1mm suurempi kuin mutterin sisähalkaisija. Halkaisija kuiten jotain Ø60mm... Hetki meni miettiessä miten tämänkin korjaa, mutta jostain sain taas erikoisen idean. Sorvasin sopivan kartion, jonka sisään painoin sitten kyseisen mutterin prässillä ja sehän kutistui. Tosin hieman liikaa, eli voi olla ettei aukea kuin katkaisemalla, mutta ainakin pysyy kiinni.

Jos ihmettelet ulkoista hukkaporttia ja kelloa ahtimessa, niin allekirjoituksen kesäautossa on samanlainen järjestely. Siinä oli alkuun ongelmia ahtopaineiden kanssa, kun ahtimen oma portti ei virrannut tarpeeksi. Ahtopaineet kasvoivat kierrosten mukana ja käytännön max. kierrosluku oli 6000rpm, jolloin painetta oli jo 1,7bar imusarjassa. Jos ei muuta niin ääntä tuosta saa ainakin aikaiseksi, jos ei vie toista putkea vaimentimen läpi.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #177 : 03.05.2020, 18:42:31 »
Takapäässä on tullut tehtyä moottorihommia ja etupäässä sitten muita hommia. Evo 1 versio valmistuu kuitenkin pikkuhiljaa.

Lainaus
Volvo 353 Grupp B Evo 1 muutokset
- Uusi paremmin virtaava pakosarja (Mk1 V70 vapari)
- Uusi suurempi ahdin (GT2971R 836027-5002S)
- Ulkoinen hukkaportti Ø45
- Sytytyspuola siirretty ohjaamon väliseinään
- Suurempi kaasuläppä (850 GLT)
- Isommat suuttimet 580cc
- MAF:n sisähalkaisijaa suurennettu
- Moottorin huohotusjärjestelmään lisätty putkea
- Isompi polttoainetankki 45 l
- Siirtopumppu ja erillinen kerääjäsäiliö 2 l


Jouduin investoimaan uusiin letkuihin, kun ei tallista sopivia löytynyt


850 TDi:n lämpöpelti ahtoletkun suojaksi

Koska kuulemma pitäisi vähentää ihmistenilmoilla liikkumista, on pitänyt vähän soveltaa, koska nyt ei ole tullut käytyä joka viikkokaan kaupungilla. Tuli tehtyä mm. 1/8"NPT 90° kulmanippa itse ja harjoiteltua kaasulla hitsaamista pitkästä aikaa. Lisäksi tuli välihommana korjattua yksi AW50-42 automaattilaatikko. Joskus sellaista tähän suunnittelin, mutta aika ahtaalta näytti tiheämpää peränvälitystä ajatellen sen kuoret.  :idiot2:

Uuden ahtimen asento aiheutti vähän päänvaivaa öljyputken kanssa, kun muunnosnippa ja mutka eivät sopineet tuonne laipan väliin. 7/16" 24 jengallinen banjopultti meinasi olla hakusassa, mutta HD:n jarruletkusta sellainen löytyi netin kautta. Banjoa en tajunnut samalla tilata, joten muokkasin sen Ø10 versiosta, jossa menikin sitten jokin vikaan. Ensi käynnistys sai aikaan öljylammikon auton alle, eli on käytävä kaupungissa joku päivä. Joko tiivistepinta jäi liian pieneksi tai sitten koko banjo vääntyi kun hitsasin sen kaasulla rautaputken jatkoksi. Banjon löysin pihan periltä S40:n jarruletkusta... Tyhjäkäyntiääni ei kovin paljoa vielä muuttunut, kierroksilla alkaa varmaan jotain kuulua. Toistaiseksi hukkaportin putki menee itsenäisesti auton alle Lancia S4:n tyyliin, eli sieltä voisi jotain kuulua? Aika näyttää kuuluuko sitten liikaakin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #178 : 03.05.2020, 20:00:42 »
Milloin nähdään AWD:n jakolaatikko ja sianpään perä auton etuosissa...? ::)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #179 : 03.05.2020, 20:56:14 »
Milloin nähdään AWD:n jakolaatikko ja sianpään perä auton etuosissa...? ::)
Kone on korissa väärinpäin tätä ajatusta ruokkiakseen?  ???

 

Samppasport  Futurez