Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: Brick - 10.08.2017, 20:41:18
-
Lueskelin tuossa jotain vanhaa ratamini juttua ja siinä oli joustamaton taka-akseli. Eli ei jousia ei iskareita perä kuten mikroautossa. Eikös tuollaisesta kiinteästäperästä katoa pito heti ensimmäisessä kurvissa vai voiko tuo olla oikeasti toimiva ratkaisu?
-
Ei se muutenkaan juuri joustava ole ja rataminissä on ehkä ollut taka akselipalkin alla ilmanohjain jolla takapään on saanu tarttuun tiehen. Yksinkertainen titaanilevy hieman kantattuna toimii.
-
En nyt muista kuka suomalainen voitti italian alpeilla ajetun jäärata-cupin 70-luvun lopulla/ 80-luvun alussa Fiat 127:lla, jossa taka-akselin poikittainen lehtijousi oli korvattu kiinteällä palkilla.
Kyseinen autokunta diskattiin sääntöjen vastaisena. Mutta kaitpa tuommoinen voi pienessä etuvetoisessa toimia, jos vetopitoa on riittävästi.
-
Toimii se kiinteä akseli jos pinta missä ajetaan on täysin tasainen. epätasaisella pito taas lähellä nollaa :P
-
En nyt muista kuka suomalainen voitti italian alpeilla ajetun jäärata-cupin 70-luvun lopulla/ 80-luvun alussa Fiat 127:lla, jossa taka-akselin poikittainen lehtijousi oli korvattu kiinteällä palkilla.
Kyseinen autokunta diskattiin sääntöjen vastaisena. Mutta kaitpa tuommoinen voi pienessä etuvetoisessa toimia, jos vetopitoa on riittävästi.
Sitä itsekkin mietin, että pienessä etuvetoisessa saattaisi toimia mutta jossain v40 ph1 kokoluokan vehkeessä taitaa perä luistaa alta rata-ajossa?
Aikoinaan laitoin liian kovat takajouset 850 perään ja rata-ajossa tarjoili jatkuvasti perää sivulle kurveissa.
-
Sitä itsekkin mietin, että pienessä etuvetoisessa saattaisi toimia mutta jossain v40 ph1 kokoluokan vehkeessä taitaa perä luistaa alta rata-ajossa?
Aikoinaan laitoin liian kovat takajouset 850 perään ja rata-ajossa tarjoili jatkuvasti perää sivulle kurveissa.
tommonen V40 luistaa perästään vaikka olis jousetkin. ainakin itte onnistuin yliohjaan omaani jonkun kerran ja kerran kunnolla viime ratapäivillä.