Näkyy tosiaan olevan käämit kärähräneet. Vaikuttaisi että niillä on ollut kuuma, mikä viittaisi ylijännitteeseen tai ylikuormaan. Väärään öljyyn tai uv-väriin en usko, koska silloin käämit olisivat kauttaaltaan kärähtäneet.
Kuuma siellä on ollut ja käämin lakat pettäneet tuosta kohtaa, jolloin käämi on oikosulkenut joko maata vasten tai itseensä. Maata vasten oikosuljettaessa tulee eristysvastus vika jonka suojaelektroniikka huomaa. Jos käämi oikosulkee itseensä, niin sen käämin vastus pienenee ja virta kasvaa. Suojaelektroniikka huomaa tämän myös. Minulla edellinen kompressori aiheutti eristysvastusvian ja jälkimmäinen lopetti toiminnan kun havaitsi liian suuren virran yhdessä vaiheessa.
Kylmäaine kulkee tuon moottorin läpi, eli sähkömoottoria viilennetään palaavalla kylmäaineella. Ei sitä lakkaa ihan jokapaikassa ole valtavia määriä. Jos kylmäaineen joukossa on sinnekuulumatonta sähköäjohtavaa tavaraa niin kyllä siinä ennemmin tai myöhemmin tulee läpilyönti moskan kulkiessa tai muhiessa käämien välissä. Läpilyönnistä sitten tulee tuollainen lakansulamisefekti ja suojaelektroniikka lopettaa homman ennenkuin moottori yhtä klönttiä. Jos menee tavalliseen kolmivaihe 400v voimavirtamoottoriin ruiskuttamaan esimerkiksi vettä sisälle kytkentäkotelosta, niin kyllä siinäkin alkaa monenlaista tapahtumaan. Valoa ja ääntä luvassa.
Jos tutustuu Toyotan dokumentteihin (linkki kahteen kertaa laitettu), niin voi lukea miten vieraat aineet vaikuttaa järjestelmässä.
Tässä alla nyt lainaus vielä jos ei jaksa hakea:
"The new compressors require special oil to lubricate their internal moving parts while protecting the windings of the electric motors inside the compressor. Toyota introduced their own special oil, ND-11, that meets both the lubricating requirements of the compressor and the dielectric, insulation protecting needs of the high voltage compressor’s electrics.
Preventing cross-contamination of traditional air conditioning oils with the ND-11 during service is crucial to preventing premature hybrid air conditioning failure. Certain equipment is designed to prevent this contamination like CARspec’s Robinaire 34788 when used with separate oil injectors
Servicing Air Conditioning
If the vehicle is serviced with other oils or contaminated equipment, enough non-ND-11 oil in a Toyota/Lexus hybrid’s air conditioning system will short out the electric compressor. This disables the system and can potentially leave the vehicle stranded (the vehicles sees it as a high voltage leak and can disable the entire system for safety reasons). Ultraviolet dyes used to diagnose leaks are also not recommended – only Toyota ND-11 or equivalent compressor oil should be used on any electric air conditioning compressor.
What’s an owner to do if there air conditioning system was contaminated and the compressor failed? Although rare, contamination requires replacement of all components including the condenser, dryer, compressor, expansion valve and evaporator, including the removal and cleaning of all hoses and lines. Residual oil in these can cause repeated failures. "
Miten tämä kompressoriepidemia saadaan hallintaan? Vaikka se kompressori olisi kuinka hieno, niin ihminen sen saa aina sössittyä likaisilla työkaluilla ja menetelmillä . Kompressorista täytyy siis tehdä sellainen, että se kestää inhimilliset piittamattomuus ja huolimattomuus virheet. En keksi parempaa vaihtoehtoa kuin suunnitella sellainen kompressori, jolle kelpaa perinteiset menetelmät ja täytöt. Sähkömoottori pitää saada kompressorin ulkopuolelle ja sille pitää keksiä joku parempi tapa viilentyä, kuin palaava kylmäaine.