KL-varaosat  Race.fi

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #465 : 01.03.2016, 19:48:48 »
Tarkoitin tekstissäni sitä, ettei se nyt aina niin ole kuin herra mikan antaa ymmärtää, että huipputeho majailisi +7000rpm eikä alavääntöä olisi. Kuten asian ilmaisin, niin asiat muuttuu aika radikaalisti kun kaikki pelaa yksyhteen. Jos ihan alhaalta vääntöä häviää, ei se tarkoita että siellä kuollutta olisi. Esimerkiksi edellinen Enem v16turbo (268/112/12,2/1,5) heräsi mitsun 18t:llä(#7 vino) 2700rpm kohdalla viilatulla kannella(vakioventtiilit) ja holsetin hx40superilla 3300rpm(#14).

Näinhän se on. Ei se virinokka tarkota aina järjettömiä kierroksia tai overlappia, yleensä miedoimmat ns. stage 1 nokat ovat hyviä päivityksiä.

Lähinnä itsekkin ajoin takaa jos haetaan esim. järkevää polttoaine taloutta sekä käyttöautomaisuutta kandee rajut/rajuimmat nokat jättää hyllyyn.
Jos haluaa tinkiä näistä, mutta saavuttaa enemmän tehoa (yleensä ylempänä) kannattaa vaihtaa kireämpään nokkaan. Vaatien tietenkin muuta moottoria. :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #466 : 01.03.2016, 22:00:13 »
Ukot (osa porukasta) jaksaa vääntää 10vuotta samasta asiasta: ahdetun vinokoneen nokasta
-Eikö se ole jo nähty ajat sitten että nokka vaihdetaan viimeisenä, ei ikinä ennen ahdinta

Yhdesta asiasta olen kohtuullisen kokemuksen kautta vakuuttunut
A-nokka ei ole optimi MISSÄÄN kokoon panossa
Ehkä 10 eri kokoonpanossa olen A-nokkaa kokeillut ja aina sen olen korvannut jollain sopivammalla
Edes vähän ajetussa B230ET koneessa en ollut tyytyväinen tehtaan valitsemaan A-nokkaan

A-nokka on suunniteltu 60-luvulla(?) tappikoneeseen
Vinokoneeseen suosittelisin 80-luvun nokkia tai jotain jälkituotantoa
Numerot ovat vain lukuja, niitä ei pidä pelästyä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #467 : 01.03.2016, 22:15:25 »
T nokallinen turbo oli omasta mielestä hyvinkin sivistynyt. Ei koneen luonteesta olis ees uskonu olevan turbo kun "turbopotkua" ei tullu lainkaan.

Vx3 ehkä mukavin nokka turbokoneessa mitä itellä on kokemusta. Tosin 531 kannessa "b230fb turbossa" allekirjotuksen ysissä. Vääntöä on heti 2000rpm jälkeen liki 250nm ja kuitenkin turbopotku tulee vielä ylhäältä.

K nokka on vielä selvästi racempi kuin vx3. Ei ehkä kovin käyttöautomainen ja vetoalue on selvästi ylhäällä mutta kuten todettu ettei alavääntö ole oikeaa tehoa  ;)

Ettei mee offiksi niin kaikilla nokilla pääsee varmaan yli 300hv riippuen tietty kaikesta.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #468 : 01.03.2016, 22:35:35 »
Ukot (osa porukasta) jaksaa vääntää 10vuotta samasta asiasta: ahdetun vinokoneen nokasta
-Eikö se ole jo nähty ajat sitten että nokka vaihdetaan viimeisenä, ei ikinä ennen ahdinta

Yhdesta asiasta olen kohtuullisen kokemuksen kautta vakuuttunut
A-nokka ei ole optimi MISSÄÄN kokoon panossa
Ehkä 10 eri kokoonpanossa olen A-nokkaa kokeillut ja aina sen olen korvannut jollain sopivammalla
Edes vähän ajetussa B230ET koneessa en ollut tyytyväinen tehtaan valitsemaan A-nokkaan

A-nokka on suunniteltu 60-luvulla(?) tappikoneeseen
Vinokoneeseen suosittelisin 80-luvun nokkia tai jotain jälkituotantoa
Numerot ovat vain lukuja, niitä ei pidä pelästyä
Noh noh, ainakin 15 vuotta on jo jankutettu  :D
En väittänyt että A on paras, on niitä muitakin kuten hyvin tiedät.
M on huono turboon minun makuun, olen kokeillut sitäkin.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #469 : 01.03.2016, 22:55:33 »
M on huono turboon minun makuun, olen kokeillut sitäkin.

Vieläpä vahingossa, eli arvio on varmaan puolueeton? ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa joonaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #470 : 02.03.2016, 21:56:28 »
Terve! Tuli tosiian hankittua tuommoinen Elring kansipahvi ja nytten tarvisi saada sitä kupariliimaa. Mistä tuommoista saisi hankittua kun ei ainakaan motonetin sivuilta löytynyt? 

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #471 : 02.03.2016, 22:01:15 »
Terve! Tuli tosiian hankittua tuommoinen Elring kansipahvi ja nytten tarvisi saada sitä kupariliimaa. Mistä tuommoista saisi hankittua kun ei ainakaan motonetin sivuilta löytynyt?
Jos VHT copper gaskettia tarkoitat, niin sitä ei enää laki salli. Mutta joillakuilla sitä sillointällöin löytyy  V:>

Vastaavaa tekee myös ehkä joku muu merkki, mutta saatavuudesta en tiedä. Jenkkiukoilla myös joku korvaava liimantyyppinen käytössä, muttei se niin hyvä ole.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa joonaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #472 : 02.03.2016, 22:34:58 »
Jos VHT copper gaskettia tarkoitat, niin sitä ei enää laki salli. Mutta joillakuilla sitä sillointällöin löytyy  V:>

Vastaavaa tekee myös ehkä joku muu merkki, mutta saatavuudesta en tiedä. Jenkkiukoilla myös joku korvaava liimantyyppinen käytössä, muttei se niin hyvä ole.

Selvä homma. Mitenkäs onko tuo VHT copper gasketti niin tärkeää viellä 350hv koneessa e85 vai menisikö jopa ilman sitä?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #473 : 02.03.2016, 22:36:24 »
Selvä homma. Mitenkäs onko tuo VHT copper gasketti niin tärkeää viellä 350hv koneessa e85 vai menisikö jopa ilman?
Eio pahvin tai liimattomuuden vika jos saat pahvin rikki.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #474 : 02.03.2016, 22:56:42 »
Selvä homma. Mitenkäs onko tuo VHT copper gasketti niin tärkeää viellä 350hv koneessa e85 vai menisikö jopa ilman sitä?

500hp rikottu ilman liimaa ja reinz pahvilla. En kauheasti pelkäisi noissa tehoissa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #475 : 03.03.2016, 11:59:12 »
Kyllä itse voisin sanoa nokan vaihtoa parhaimmaksi toimenpiteeksi mitä voi tehdä tuolle maamoottorille vaikka itsekkin tällä hetkellä käytän mietoa vaparin nokkaa. Moottorin luonne muuttui paremmaksi kadulla, alavääntöä nyt ei oikeasti kadonnut niin että persedynolla huomaisi ja minua ei itseäni pelota kierrättää moottoria myöskään korkeemmilla kierroksilla tarvittaessa.

Kierrosajat parani radalla sekä kiihtyvyys 0-100km/h välillä.

Toisen vinokoneisen autoni kanssa testattu myös penkissä ja sillä surullisen kuuluisalla A-nokalla, alavääntö ei hävinnyt sekä vetoalue on pidempi että parempi, ainoa syy miksi käyttöpelissä en sitä nokkaa käyttänyt, on LH-2.4:n nirsoilu kyseisen nokan suhteen.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #476 : 03.03.2016, 12:10:28 »
Kyllä itse voisin sanoa nokan vaihtoa parhaimmaksi toimenpiteeksi mitä voi tehdä tuolle maamoottorille vaikka itsekkin tällä hetkellä käytän mietoa vaparin nokkaa. Moottorin luonne muuttui paremmaksi kadulla, alavääntöä nyt ei oikeasti kadonnut niin että persedynolla huomaisi ja minua ei itseäni pelota kierrättää moottoria myöskään korkeemmilla kierroksilla tarvittaessa.

Kierrosajat parani radalla sekä kiihtyvyys 0-100km/h välillä.

Toisen vinokoneisen autoni kanssa testattu myös penkissä ja sillä surullisen kuuluisalla A-nokalla, alavääntö ei hävinnyt sekä vetoalue on pidempi että parempi, ainoa syy miksi käyttöpelissä en sitä nokkaa käyttänyt, on LH-2.4:n nirsoilu kyseisen nokan suhteen.
Mikä nokka sekokupu:lla tällä hetkellä on kiinni?

Samaisia havaintoja A-nokasta tossa omassa...

Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #477 : 03.03.2016, 21:06:24 »
Toisen vinokoneisen autoni kanssa testattu myös penkissä ja sillä surullisen kuuluisalla A-nokalla, alavääntö ei hävinnyt sekä vetoalue on pidempi että parempi, ainoa syy miksi käyttöpelissä en sitä nokkaa käyttänyt, on LH-2.4:n nirsoilu kyseisen nokan suhteen.

Pistä lappuja foorumille pällisteltäväksi, olisi kiva nähdä noita muutoksia.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Imppatus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Volvon turbokone. Minkä luokan tehoja tällä kokoonpanolla saa?
« Vastaus #478 : 23.04.2016, 17:58:32 »
-Lohko B200ET
-Kansi 530 kanavat siistitty ja V-nokalla ja säädettävällä nokkapyörällä
-Puristussuhde lähemmäs 9
-Omatekonen pakosarja
-Suuttimet Bosch Ev14 1680cc
-Bensapumppuja 2x044 ja bensalinjat 9mm sisähalkasijaltaan
-Suutinkisko Nuke Performance
-Imusarja vakio
-Turbo Holset hx40 super 14pesällä
-Ulkonen 60mm hukkis
-3'' downpipe
-Iso välijäähdytin
-Megasquirt 2 V3.0 hukkakipinäpuolalla

Ja tarkotus ois ajaa e85 ja jollain 1,2-1,4 ahtopaineella



« Viimeksi muokattu: 23.04.2016, 18:49:33 kirjoittanut Imppatus »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
-Lohko B200ET


Ja tarkotus ois ajaa e85 ja jollain 1,2-1,4 ahtopaineella
kanget vaihtoon niin ei tuu läpivirtaava lohko

 

Samppasport  Futurez