Kulkukoira  Proturbo

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441646 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #600 : 22.01.2017, 13:40:05 »
Hyvä tietää! Luin tossa et jotkut on ottanu 400hp 680cc suuttimilla ja ajanu viinalla:O Miten noi on riittäny ? Onkohan tonilla mahdollista säätää noille suuttimille ja viinalle? Kuulemma sillä lastuja max 680cc suuttimille

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #601 : 22.01.2017, 13:42:17 »
Jos teet noin paljon vakiosta poikkeavaa kokoonpanoa, unohda nuo bulkkilastut. Ei, kun unohda ja opettele säätämään itse. Oikeesti.

Jos et tahdo säätää LH:ta itse, hanki joku säädettävä moottorinohjaus.

Näkisin että reilut tonnisetkin sumut piisannee tuohon 400, kunhan linjat ja pumppu antaa myöten.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #602 : 22.01.2017, 13:47:42 »
Luin tossa et jotkut on ottanu 400hp 680cc suuttimilla ja ajanu viinalla:O Miten noi on riittäny ?

Jos ne on juonut sen viinan ja sen jälkeen haaveilleet 400hp koneesta 680cc suuttimilla?

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #603 : 22.01.2017, 13:50:48 »
Sattuu olemaan 240 lh2.4 johtosarja kun halvalla sain. Ensi kesän aattelin että tolla ohjauksella. Seuraavana talvena sitten kaikki melkeenpä uusiks kun uusi autotalli valmistuu! Eikö bulkkilastu meinannut sitä et se on ns räätälöity vaikka just tolle mun kokoonpanolle ? Ja mitä bulkkilastussa on huonoa jos kokoonpano pysyy koko kesän samana

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #604 : 22.01.2017, 13:51:52 »
Jos ne on juonut sen viinan ja sen jälkeen haaveilleet 400hp koneesta 680cc suuttimilla?
Asia on todennäkösesti juurikin näin:D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #605 : 22.01.2017, 14:18:06 »
400hp on tavote . Mitkä suuttimet kannattaisi tohon kokoonpanoon hommaa ja mitä noi ft vakio männät kestää paineita?
870cc on aika minimi 400hv E85:llä. Eli ne tai vaikka tonnikkaat. Vakioilla männillä pärjää yli 400hv, mutta tietysti häiriöiden kesto ei ole enää kovin hyvä siinä vaiheessa.

Bulkkilastu on sellainen joka on ns. yleismallinen, ei ole autokohtainen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #606 : 22.01.2017, 14:36:10 »
Toi etanolilla ajo ei ole siis pakollinen mulle. Tosiaan vakiopuristuksilla vielä mennään niin toisaalta bensakin vois olla ihan hyvä vaihtoehto? Mitä muita hyötyjä etanolista on?

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #607 : 22.01.2017, 15:24:21 »
Toi etanolilla ajo ei ole siis pakollinen mulle. Tosiaan vakiopuristuksilla vielä mennään niin toisaalta bensakin vois olla ihan hyvä vaihtoehto? Mitä muita hyötyjä etanolista on?

Etanolilla pakolämmöt pienenevät ja toki myös palotapahtuma on viileämpi ja tietenkin männät saavat silloin vähemmän lämpökuormaa.
Taitaa olla RE85 jo 106 oktaanista? 104 oktaanista oli jossain vaiheessa.
Nakutusvaara vähenee huomattavasti verrattuna bensiiniin.
Päästömittaukset helpottuvat.
Pelkkiä hyötyjä siis.
Kuluttaa toki enemmän mutta maksaa nykyään euron litra ja vastaa kuitenkin huomattavasti kalliimpaa kisabensiiniä.
Tai itseasiassa on parempaa ainetta kuin kallis kisabensiini.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2017, 15:41:21 kirjoittanut Eikka »

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #608 : 22.01.2017, 18:51:19 »
Etanolilla pakolämmöt pienenevät ja toki myös palotapahtuma on viileämpi ja tietenkin männät saavat silloin vähemmän lämpökuormaa.
Taitaa olla RE85 jo 106 oktaanista? 104 oktaanista oli jossain vaiheessa.
Nakutusvaara vähenee huomattavasti verrattuna bensiiniin.
Päästömittaukset helpottuvat.
Pelkkiä hyötyjä siis.
Kuluttaa toki enemmän mutta maksaa nykyään euron litra ja vastaa kuitenkin huomattavasti kalliimpaa kisabensiiniä.
Tai itseasiassa on parempaa ainetta kuin kallis kisabensiini.
Eli etanoli! Sen verran lähellä on asema mistä saa:)

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #609 : 22.01.2017, 21:13:31 »
Etanolilla pakolämmöt pienenevät ja toki myös palotapahtuma on viileämpi ja tietenkin männät saavat silloin vähemmän lämpökuormaa.
Taitaa olla RE85 jo 106 oktaanista? 104 oktaanista oli jossain vaiheessa.
Nakutusvaara vähenee huomattavasti verrattuna bensiiniin.
Päästömittaukset helpottuvat.
Pelkkiä hyötyjä siis.
Kuluttaa toki enemmän mutta maksaa nykyään euron litra ja vastaa kuitenkin huomattavasti kalliimpaa kisabensiiniä.

No ei siitä nyt pelkkiä hyötyjä kyllä ole... tarvii isommat bensapumput, tarvii isommat bensalinjat, suuttimet jumii seisonnassa, kaikki paikat tankista pakoputkeen syöpyy enemmän, voitelu huononee, motti kuluu nopeammin, öljyt pilaantuu nopeammin jne jne..

Jos moottorin viritysaste ei E85:sta vaadi niin mun mielestä aika tuhraa läträämistä. 300hp vinokoneessa aika vaikea nähdä mitään hyötyä E85:sta. Tuplatehoilla alkaa olemaan jo harkinnan arvoista joskin senkin saa pumppubensalla toimimaan.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #610 : 22.01.2017, 21:27:34 »
No ei siitä nyt pelkkiä hyötyjä kyllä ole... tarvii isommat bensapumput, tarvii isommat bensalinjat, suuttimet jumii seisonnassa, kaikki paikat tankista pakoputkeen syöpyy enemmän, voitelu huononee, motti kuluu nopeammin, öljyt pilaantuu nopeammin jne jne..

Jos moottorin viritysaste ei E85:sta vaadi niin mun mielestä aika tuhraa läträämistä. 300hp vinokoneessa aika vaikea nähdä mitään hyötyä E85:sta. Tuplatehoilla alkaa olemaan jo harkinnan arvoista joskin senkin saa pumppubensalla toimimaan.

No eiköhän harrasteauton motti kestä tuon 1000 km:ä mitä tulee kesässä ajoja?
Tottakai polttoainepumput ja polttoainelinjat täytyy joka tapauksessa olla kunnossa vaikka ajaisi bensiinillä.
Niin toki 300 hepan laitteessa pääsee "helpommalla" perus bensiinillä.
Ja eiköhän teidänkin autossa ole RE85:ta tankissa?
« Viimeksi muokattu: 22.01.2017, 21:34:53 kirjoittanut Eikka »

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #611 : 22.01.2017, 21:57:51 »
No eiköhän harrasteauton motti kestä tuon 1000 km:ä mitä tulee kesässä ajoja?
Tottakai polttoainepumput ja polttoainelinjat täytyy joka tapauksessa kunnossa vaikka ajaisi bensiinillä.
Niin toki 300 hepan laitteessa pääsee "helpommalla" perus bensiinillä.
Ja eiköhän teidänkin autossa ole RE85:ta tankissa?

Kyllä mun harrasteissa on ollu E85:sta melkein sen aikaa kun sitä on pumpulta saanut. Niissä on tosin pikkasen enempi tehoa kuin tässä topicissa tavoitellaan. Matalampivireisissä en kyllä jaksais läträtä ja noidenkin kanssa on vähän siinä ja tossa.

Mitään varsinaista hyötyä E85:n käytöstä ei ole jos sen korkeampaa oktaanilukua ei ulosmittaa viritysasteeseen. Haittoja puolestaan kyllä löytyy. Polttoainekustannuksen marginaalinen säästö tuskin on harrastevehkeissä kovinkaan iso itseisarvo (varsinkin kun se edellyttää monesti aika paljon kalliimpia soppavehkeitä)?

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #612 : 22.01.2017, 22:27:03 »
Hyvä tietää! Luin tossa et jotkut on ottanu 400hp 680cc suuttimilla ja ajanu viinalla:O Miten noi on riittäny ? Onkohan tonilla mahdollista säätää noille suuttimille ja viinalle? Kuulemma sillä lastuja max 680cc suuttimille

Niin 680 cc suuttimet RE85:lla eivät riitä mitenkään 400 heppaan. Siis ainakaan nelisylinterissä autossa.
Kutoskoneessa voisivat juuri ja juuri riittää.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2017, 22:29:50 kirjoittanut Eikka »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #613 : 22.01.2017, 22:34:32 »
E85 kanssa on se etu matalaviritteisemmässäkin koneessa että voi käyttää huomattavasti kovempaa puristussuhdetta ja näin ollen saada alarekisteriinkin hieman menohaluja.
Tuohon bensalinjojen kokoon niin ainakin 7 ja 9 satkun vakio linjastot riittää 600hp lukemiin viinalla joten ei niitä ihan heti tarvitse suurentaa.
Allekirjoittaneella vakio linjat ja painepumppuna -044 kopio.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #614 : 22.01.2017, 22:50:30 »
Niin 680 cc suuttimet RE85:lla eivät riitä mitenkään 400 heppaan. Siis ainakaan nelisylinterissä autossa.
Kutoskoneessa voisivat juuri ja juuri riittää.

397hv mitattiin omasta konetehoa aikoinaan 668dekoilla ja 443hv 870dekoilla e85:llä. Tosin pa-painetta oli nostettu reilusti. Seiskan vakio polttoainelinja tosiaan riittää tuonne 600 lukemiin. Omassa alkoi bilteman pumpun tuotto loppua 540hv.

 

Futurez  Kulkukoira