Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441667 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa korbimotors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • Volvo 240 Turbo -83
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #870 : 05.06.2023, 06:32:14 »
Aivan varmasti. Koskematon 530 + T-nokkakin tuotti hieman päälle 280hv 1.2bar paineella vastaavalla ahtimella
Siis jos puhutaan ihan oikeasti rengas tehosta tuo yli 300whp ei niin en minä niin sanois että aivan kevyesti tulee. Puhutko sinä nyt tässä tuossa 280hv/1.2bar niin 95% todennäköisyydellä moottoritehoista

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #871 : 05.06.2023, 12:27:53 »
Siis jos puhutaan ihan oikeasti rengas tehosta tuo yli 300whp ei niin en minä niin sanois että aivan kevyesti tulee. Puhutko sinä nyt tässä tuossa 280hv/1.2bar niin 95% todennäköisyydellä moottoritehoista

Moottoritehoa oli oma joo, mutta siinä tuo nokkakin oli semmonen tulppa että huipputehoa sillä oli aivan turha hakea.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa sedanysi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #872 : 31.12.2023, 02:57:34 »
Noniin, tuli luettua ketju läpi ja mietiskelen nyt tässä kuinka lähellä (tai kaukana) 300 hevosvoimaa näillä seteillä oltaisiin oikein säädettynä. Autona toimii 97 vuoden volvo 940.

B230FT alakerta
531 kansi VX3 nokalla
KL-racingin mallikoht. välijäähy
TD04HL-16T vinopako mitsu
3" rööri koko matkalta
3" imm 016 elektroniikalla (LH2.4)
443cc "ärrän sumut"
polttoainepuoli muuten alkuperäinen
Voimansiirtona M90. Paljonko mahtaa vakiona kestää vääntöä, sitä en ole vielä selvittänyt

Päällimmäisenä itselle tulee mieleen että kuinka lähelle tuon 16T:n kanssa voi päästä 300hv? Moni pulju esim. martelius myy kyseistä ahdinta 250-320hv tehoille sopivaksi, vai onko vaan unelmointia? Jos ei tuolla setillä, niin entäs 19T kanssa? Suutinlaskurissa 90% aukiololla riittäisi suuttimetkin, mikäli 300hv:lle lasketaan laskurilla.. Saa arvostella.






Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #873 : 31.12.2023, 03:51:27 »
Suuttimet ei riitä ( millä laskurilla nuo bensaturbossa riittäisi 300 hp ?)
16T ei käsittääkseni 8v vinokoneessa riitä kuin 250 hp luokkaan. 19T internettien mukaan luokkaa 270-280. Vakiokytkin kaksoismassa vauhtipyörän kanssa ei kestä...
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #874 : 31.12.2023, 11:42:25 »
Kyllä mä väitän että suuttimet piisaa 300hv, ainakin bensalla. Toki ei ne optimit ole mutta ei se 300hv niistä jää kiinni. Vakio tankinsisäinen polttoainepumppu taas ei todennäköisesti piisaa vaan se kannattaa päivittää vaikka 255lph Walbroon mikä sinne käy suorilteen

Ahdin taas jää pieneksi. Viinalla vois päästä lähemmäs mutta kyllä mä veikkaan että tukkoon menis siinä ~260 - 270hv tienoilla viimeistään. Jos ahdin vielä ostamatta ja pikkumitsut mielessä niin ostaisin suoraan 19T:n tai 20T:n.

Laatikko kyllä kestää, kaksoismassan vakiokytkimestä ei oo omaa kokemusta. Uudella vakiokytkimellä voi kestääkin jos ei kytkinminttuja tarjoile sille.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #875 : 31.12.2023, 12:01:56 »
Suuttimet ei riitä ( millä laskurilla nuo bensaturbossa riittäisi 300 hp ? )
6cc/hp kaavalla helposti. Ei jää mitoitukseen löysiä, mut 300hp ei oo mikään ongelma.
!

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #876 : 31.12.2023, 15:36:54 »
6cc/hp kaavalla helposti. Ei jää mitoitukseen löysiä, mut 300hp ei oo mikään ongelma.

Eikai siinä, dynolappua ootellessa.
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #877 : 31.12.2023, 20:04:24 »
Suuttimet ei riitä ( millä laskurilla nuo bensaturbossa riittäisi 300 hp ?)
16T ei käsittääkseni 8v vinokoneessa riitä kuin 250 hp luokkaan. 19T internettien mukaan luokkaa 270-280. Vakiokytkin kaksoismassa vauhtipyörän kanssa ei kestä...

16T 260 HP bensalla ja 295 HP viinalla, B230F ja A-nokka. Kampiakselilta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #878 : 31.12.2023, 20:50:46 »
Tuo 16T on vakio T5 ahdin S60:ssä. Helposti sen 260 hp vitoskoneessa 2.3 l.
Onko punalohko huonompi tuottaan kuin tuo? Sama tilavuus. No, kansi ehkä tekee vähän  :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #879 : 01.01.2024, 00:37:15 »
16T 260 HP bensalla ja 295 HP viinalla, B230F ja A-nokka. Kampiakselilta.
Tuossa kun on purkkaa vähempi, niin ei törmättäne nakurajaan ennenko teho laskee ennakkoa lisäämällä. Mutta taas hyöty laskee, joten mahtaako se tuosta 260 justkaan heilahtaa  ???. Ja aivan varmasti on pilipalilastuilla selkeästi vähemmän, niin kammottavia toteutuksia näkyy...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #880 : 01.01.2024, 08:26:55 »
Tuo 16T on vakio T5 ahdin S60:ssä. Helposti sen 260 hp vitoskoneessa 2.3 l.
Onko punalohko huonompi tuottaan kuin tuo? Sama tilavuus. No, kansi ehkä tekee vähän  :)
Kyllä se 20 v kansi voi olla vähän eri kuin 8v.

Pikkumitsut ei varmaan 8v koneessa kuulu otsikon 300+ hp vinokonekokoonpano alle
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #881 : 02.01.2024, 08:24:06 »
Tuossa kun on purkkaa vähempi, niin ei törmättäne nakurajaan ennenko teho laskee ennakkoa lisäämällä. Mutta taas hyöty laskee, joten mahtaako se tuosta 260 justkaan heilahtaa  ???. Ja aivan varmasti on pilipalilastuilla selkeästi vähemmän, niin kammottavia toteutuksia näkyy...

B230F oli liian korkeapuristeinen bensalle ja 1,3 bar ahdoille. Ennakkoa tuli tiputettua keskialueella ihan liikaa.

Ja viinalla suunniteltu vääntöraja (450 Nm) tuli vastaan 1,4 bar paineilla niin ei katsottu kuinka pitkälle 16T olisi riittänyt. Ja aikakin oli vähän tiukilla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa suzukis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #882 : 26.01.2024, 10:25:36 »
Suunnitelmissa kasailla Amazoniin vinokone jonka käyttöalue saisi olla mahdollisimman laaja. Tehoa mieluusti n. 300hv, mutta huipputehoa tärkeämpää olisi laaja vetoalue, koska tulee kesäkäyttikseen. Polttoaineeksi varmaankin E85.

Tällä hetkellä suunnitelmissa:
B230FK (löytyy jo)
H-profiili veivit
Mahdollisesti uudet alkup. männät tai takomännät koska lohkon joutunee poraamaan kun moottorilla ajettu 600tkm
530 kansi ainakin alkuun, mieluusti toki 531 tai 16v jos löytyy kohtuu hintaan
Nokaksi miettinyt VX3 tai KL racing T1/T2 (ehdotuksia otetaan vastaan)
Turboksi miettinyt TD04HL-19T tai 20T tai 22T, mutta pakopesän koko mietityttää. Meneekö tuo 7cm pakopesä tukkoon jo noilla tehoilla? Toinen vaihtoehto olisi tietysti HX35 #12 pesällä, mutta sillä tehoalue nousee varmasti.
Myös pulsar turboja katsellut, vaikuttavat hinta-laatusuhteeltaan oikein päteviltä, mutta mikähän olisi vinokoneeseen sopiva.
Muita ehdotuksia otetaan vastaan.
Suuttimet 800-1000cc
Moottorinohjaukseksi joko microsquirt, ms3x, maxxxecu tai speeduino, en ole vielä päättänyt

Näillä eväillä varmaankin tuo 300hv on ainakin lähellä.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2024, 13:11:00 kirjoittanut suzukis »

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #883 : 18.03.2024, 09:17:25 »
Kai tääkin viritykseen liittyy, paljonko kuuluisi olla ahdetuissa vinokoneissa öljynpaineet? Mulla pystyyn asennettu vinokone B20 öljypumpulla, perus prikkaviritys tehty jousen väliin. Vielä en enempää uskaltanu jenkaa antaa, mutta n. 4500rpm öljynpaineet n. 4bar luokkaa. 1100rpm tyhjäkäynnillä n. 1,7-1,9bar.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #884 : 18.03.2024, 11:05:35 »
Kai tääkin viritykseen liittyy, paljonko kuuluisi olla ahdetuissa vinokoneissa öljynpaineet? Mulla pystyyn asennettu vinokone B20 öljypumpulla, perus prikkaviritys tehty jousen väliin. Vielä en enempää uskaltanu jenkaa antaa, mutta n. 4500rpm öljynpaineet n. 4bar luokkaa. 1100rpm tyhjäkäynnillä n. 1,7-1,9bar.
Lämpimällä öljyllä ohjearvot on 1bar 900rpm, 2,5bar 2000rpm ja 3bar 3000rpm. Eli riittää kunhan sen alle ei mene.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2024, 22:03:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing