Autoracing  KL-varaosat

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 782562 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa riparapa87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1485 : 06.01.2019, 11:20:39 »
Lämpeneekö muuten vai onko kenno tai termari ongelmana? Seuraa letkuja mihin asti ne on lämpimiä.

Toinen että onko softat päivitetty Volvolla milloin viimeksi ja koodit luettu?
Kennon toimii. Termari kunnossa. 2.1.19 ollut ccm-yksikön vaihdossa. Kai ne samalla on nekin mulkassu.
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

Poissa Duudson

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1486 : 11.01.2019, 09:05:50 »
XC90 (-11) Ardic (912D/952DW) lakkasi toimimasta. Päälle kun laittaa niin pikku puhalluksen tekee ja sammuu. Vaimon mukaan viimeisellä toimintakerrallaan kuullosti kissan mouruamiselta.

Koodeissa näkyy pysyvä Glow plug wrong signal 5F46, joka tulee nollauksen jälkeen ekalla käynnistyksellä takaisin. Lisäksi näkyi Flame sensor too high signal 5F39, tätä ei nollauksen jälkeen tule (ei päästä vielä sen hommiin asti?)

Kysymys nyt lähinnä se että kannattaisiko tuota lähteä kokeilemaan pelkällä hehkun vaihdolla? Tai miksei myös liekkivahdin, molemmat pystyy käsittääkseni vaihtamaan ottamatta lämmitintä autosta pois, ja ainoaksi harjotteluksi menee puskurin irroittaminen (vai pystyiskö noi jostain välistä vaihtamaan ilman puskurin tiputtamista?)

Lisäksi onko tietoa paljonko hehku marmorilla maksaa (edit. Biliassa näemmä vajaa 80€, joten lienee sama muuallakin?)? Muuten vois tilailla netistä, mutta nyt viikonloppuna olis aikaa ihmetellä tuota.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2019, 09:07:33 kirjoittanut Duudson »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1487 : 11.01.2019, 10:35:31 »
Jos sen jaksat ottaa esiin, niin tarkista myös että ohjausboksissa ei ole vettä. Kyllähän noi nopeat tarkistukset kannattaa tehdä, oppii sit sen puskurihommankin.

https://m.topautoosat.fi/oenumber/3730104.html en ole tilannut mutta tuollakin on.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Duudson

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1488 : 12.01.2019, 12:35:28 »
Enpä ehtiny hehkua eilen hakemaan. Tänään vilkaisin sen verran että näyttäis saavan hehkun vaihdettua pelkästään umpion pois ottamalla.

Taidan kokeilla sen ensin

Poissa Rajala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1489 : 18.01.2019, 19:41:56 »
Terve kohtalotoverit! Onko ideoita miksi lämmitin alkoi polttamaan hehkuja. Toissapäivänä oli auto aamulla kylmä ja lämmitin lukossa. Vikakoodina 5f46 eli hehkutulppa. Noh kl-varaosista uusi tulppa tilalle joka oli hiukan erilainen, koska uudempi malli. Uusi hehku oli hiukan pidempi sekä virtaliitin oli erilainen. Itsellä siis 912b (kantikkaalla pakoputkella) ja myyjä sanoi hehkun olevan dieseliin mutta kuulemma kuitenkin sama varaosanumero molemmille. Hehku paloi muutaman pulssin jälkeen hajalle. Virtaa otti todella reilusti pulssien (max 5) aikana. Valot himmenivät ihan kunnolla ja sisäpuhallin korvinkuullen kävi erittäin pienellä. Auto oli siis koko toimituksen ajan käynnissä. Tämän jälkeen ei hehkuttanut enää ollenkaan. Lanka oli palanut poikki. Itselläni tulisi mieleen lähinnä maadoitus tai boksivika, joista toivottavasti jälkimmäinen epätodennäköisempi. Paljonko sinne hehkulle kuuluu tulla jännitettä ja voiko sitä mitata luotettavasti, kun hehku nyt on kuitenkin epäkunnossa.

Edit. Kuuluuko tuossa nyt olla 12v. hehku? Tämän uuden hehkun numerolla löytyy tieto että olisi 7,5v.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019, 20:01:09 kirjoittanut Rajala »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1490 : 18.01.2019, 20:12:10 »
Omassa 912D:ssä on kyllä 12v hehku jollen täysin erehdy
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Rajala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1491 : 18.01.2019, 20:27:56 »


Tässä vielä kuva hehkuista. Koska ovathan kuvat aina kivoja.

Tähänkin edit... Skandix sanoo että vin numeron perusteella ei käy tuohon minun kulkineeseen. PRKL!
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019, 20:42:04 kirjoittanut Rajala »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1492 : 19.01.2019, 17:50:59 »
Rupesin itse uusimaan Ardicia tällä kertaa paku97:n ohjeilla. Nopealla ja hienolla palvelulla Autosähkötyöt Ahonen lähetti käytetyn ohjausboksin ja kunnostetun lämmönvaihtimen. Vanha ohjausboksi vaan pärisee vesivahingon vuoksi ja 3-4v sitten kolariautosta ottamaani lämmönvaihtimeen vaihdoin ensin Motonetin nimettömän tarvikevesipumpun joka huomattavasti Boschin muotoinen on (https://www.motonet.fi/fi/tuote/386750/Kiertovesipumppu-12V-o19mm), mutta vedet lensi ulos vielä komeammassa kaaressa paisarista varmaan alle 5 minuutin startista ja kun vihreä neste muuttuu ruosteen väriseksi taitaa olla dieseliä joukossa. Loppuvaiheessa tosiaan ardic tyhjensi paisarin kertakäytöllä myös auton moottorin käydessä.

Ahosen ohjeella vielä rälläköin paloputken 5mm lyhyemmäksi, kunnostettu pohja on kuulemma millin normaalia ylempänä. Yksi mun vanhoista lämmönvaihtimista lähtee sinne paluupostissa.

Ardic on jo purettuna, kansi oli tiukassa mutta vuoden vanha poltinyksikkö lähti ilman äherrystä, suorastaan helposti iri. Autossa on nyt suuttimet kunnossa myös mutta kyllä se tallista saa mennä ulkoruokintaan mukavuuslämmittimen kanssa.
Kun tuo on kasassa, sitä ei saa ilmaamatta käynnistää vaan antaa auton moottorin ekana käydä että jäähdytysnesteet pääsee kiertoon.

EDIT: totean vielä kun olen puskurin ottanut 4 kertaa irti parin viikon aikana ja tänään tuota Ardicia purkanut muutaman vuoden tauon jälkeen että pidän Sinisen vuosihuoltotarjousta 89 euroa Ardicin putsauksesta ja purkamisesta oikein kohtuullisena, korjausosien hinnat sitten on erikseen monesti.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2019, 17:54:23 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1493 : 20.01.2019, 20:53:08 »
Nyt se on uusilla osilla kasassa ja ohjausboksi pillillä varustettu ja alustavasti toimii mutta pistetään auto ulkoruokintaan ja Ardic seurantaan..

Pistin kuvat tubeen https://youtu.be/Izvrm3oD30U
« Viimeksi muokattu: 20.01.2019, 23:19:39 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ojalanpoika

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1494 : 21.01.2019, 20:41:58 »
Missä vika kun puolitankkia ainetta ja herjaa alhaista polttoaineen määrää eikä käynnistä ardiccia

Poissa ryttynennakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1495 : 21.01.2019, 21:40:36 »
Missä vika kun puolitankkia ainetta ja herjaa alhaista polttoaineen määrää eikä käynnistä ardiccia

Eli siis Ardic tekee ilmoituksen mittaristoon missä ilmoittaa, että "lämmitin pysäytetty, polttoaine vähissä." Polttoainetta silti mittarin mukaan puolitankkia, mistä tuo häiriö ilmoitus voi tulla?   ::) ::)
 :idiot2:

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1496 : 22.01.2019, 07:22:54 »
Sama tapaus 2 eri nimeä? Anopilla meni tankin anturi tai mikä siellä onkaan mutta sillä tankki ei tyhjentynyt ollenkaan
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa pertti.puurunen@gmail.com

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1497 : 23.01.2019, 20:30:40 »
Hei. potilas on V70 D5 2004. pyöreällä pakoputkella eli uudempaa mallia. Kun viiksestä käynnistää, alkaa pöhistä normaalisti. Polttoainepumppu alkaa nakuttaa ja sitten alkaa lämmitin puskemaan sinistä kitkerää savua ja "röpöttään". Tätä jatkuu muutaman minuutin ja sitten sammuu. Mikähän lienee vikana?

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1498 : 23.01.2019, 20:50:58 »
Paineensäädin, veikkaisin, samanlainen oli mulla vanhemmassa oire. Koko tanner hävisi savun sisälle ja kun paineen säätimen vihdoin niin alkoi Rokkamaan. Kusi raakana pönttöön.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1499 : 23.01.2019, 20:52:36 »
Voiskohan olla paineentasain? onko vikakoodeja luettu. Tai sitten ei sekoita kunnolla polttoainetta ilmaan

No oma Ardic lakkasi toimimasta tänä aamuna. Pari päivää puhallin on mielestäni pitänyt pientä kirskuntaa, jopa sillein että kuului liikennevaloissa mielestäni autoon.
Tänä aamuna kävin laittamassa ennen lähtöä lämmitintä päälle ja vähän harjaamassa lumia. Lämmitin alkoi tarkistelemaan komponentteja normaalisti, mutta lopetti kesken. Latoin yrittämään toisen kerran, mutta ei enää tehnyt mitään.

Enempää ei ollut aikaa ihmetellä vaan oli jatkettava aamutoimia ja lähdettävä matkaan.

Illalla sitten tutkimaan tilanneta. Ei löytynyt vikakoodeja(?!?), vikakoodien nollaus, ei muttanutta tilannetta. Eli ei edes lähtenyt tarkistamaan tilannetta, totesin sulakkeen ehjäksi, mutta sen jälkeen löyti vikakoodiksi CEM-5F3E.

Tämä on suora viittaus palopuhaltimeen. Olisiko sitten se kuollut sitten vain pienen vikinän jälkeen. Syksyllähän minulla meni paineentasain ja sen vaihdossa sen kiinnityslirpake katkesi ja korvasin sen pienellä ruuvilla. Silloin jo mietin että palaakohan ruuvi irti, mutta parisen kuukautta ainakin toimi kovaa käyttöä, ja uskoisin että olisi vaan tippunut pohjalle jos olisi irronnut.

Jokatapauksessa pakkaset näyttää jatkuvan, joten oli pakko vetää keula illalla umpeen ja jos oikein kovaa lupailee jatkossa, niin pakko varmaan käydä ajelemassa iltalenkkiä, että lähtee reilusti ajetuilla suuttimilla käyntiin aamusin :(


edit. Auto siis S60 -05 D5 ja matkaa takana 360tkm
« Viimeksi muokattu: 23.01.2019, 20:56:58 kirjoittanut Itsok »

 

Futurez  Kulkukoira