RallyBaron  Samppasport

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785102 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #990 : 27.02.2016, 10:36:11 »
Kertaku tuntuu vastustavan noitten pa-letkujen saanti niin toimiskohan ihan pneumatiikkaletku näissä

Jos nyt puhutaan Feston sinisestä pneumatiikkaletkusta, niin epäilen vahvasti, että se ei ole pitkäikäinen polttoaineen kanssa. Vettä se kyseinen letku ei kestä kovinkaan pitkään.

En tiedä hakusessa olevan letkun tarinaa sen kummemmin, mutta ainakin Hämeenlinnasta saa paikallisesta autosähköliikkeestä tuota polttoaineletkua.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #991 : 01.03.2016, 22:36:47 »
Perkele. Tuli putsattua ardic ja liekkivahti kun ei pysynyt päällä. Ardic kiinni ja viiksistä käyntiin auton se seistessä - > kärysi hitosti mutta näytti käyvän  hyvin, liekkivahti kin näytti nyt oikein 1v signaalia. Sitten laukesi lämpösuoja. Uudelleen yrittäessä antaa viaksi "blower fan signal tuo high" eli varmaan puhaltimen kierrosluku signaali johdin oikosessa tai ohjaus boksi kyrvähti.

Luulen että ardic pyöri kuivana ja koko pönttö kuumui niin että johdot suli kopan sisältä, pitää aukaista.

Mut miten käyttöön otto sitten olisi pitänyt tehdä ettei moista käy?  Laitettiin vaan letkut kiinni ja tulille, ajattelin et eiköhän viimestään kv pumppu täytä polttimon. Se ainakin pyöri.

Pois ottaessa tuli n.  Puoli litraa nestettä astiaan yhteensä.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #992 : 01.03.2016, 23:23:47 »
Oudoksi menee. Ketutti sen verran että kävin vielä vidan kanssa ihmettelemässä asiaa. Välillä, kun puhallin yritti käynnistyä, herjasi että "blower fan signal too high" mutta samaan aikaan näytti "measured fan speed" 0rpm. Sitten taas yhtä äkkiä näytti kiekat oikein ja antoi jopa käynnistää niin että nafta haisi. Yhden kerran tuli myös "low signal from fuel pump".

Defan akun varaustilan indikaattori vilkkui punasella, ja vida näyttikin akkujännitteeksi 11,9v. Nuo haiskahtaa vähän että voisi olla akkuperäisiä ongelmia ja panin laturiin, tai sitten jossain on johdot kirkkaalla ja käy oikosessa niin että ohjauspoksi kyykkää.

Mutta äsken kun annoin polttimon käynnistyä ja totesin että liekkivahti toimii ja sammutin sen heti pois, ardicin kyljessä oleva lämpöanturi kerkesi nostaa lämmöt aina 76c asti. Aiemmalla kokeilulla kun luulin että koko laitos paloi, tuo termari antoi lämpötilatiedoksi 136c (samalla ecm-moduulin anturi termarikopassa näytti 36c). Voiko tosiaan olla niin että poltin olisi kuivana jos jäähdytysnestettä kuitenkin on? Vai olisiko kiertovesipumppu sökö... Se kyllä käynnistyy, tärisee ja pitää nättiä siritystä joten kait se pumppaa.. mut miten hitossa ardic lämpenee niin nopeasti?

Jossain se ilmakupla kuitenkin liikkuu, kun puoli litraa tuli tavaraa ulos mutta paisarin pinta ei ole laskenut vielä yhtään..

Edit. Niin, ja meinasin huomenna hakea varaosaliikkeestä sopivan mittaista haitaripakoputkea ardicin pakariksi. Entistä oli saumasta korroosio syönyt ja rapsahti käsittelyssä halki, ei voi kyllä enää käyttää. Siksi en pahemmin viitsi puskuri paikallaan testailla... Onko syytä olla käyttämättä tuollaista varaosaliikkeen pakoputkea? Kestääkö se lämmöt kun tuossa on kuitenkin "tulipesä"?
« Viimeksi muokattu: 01.03.2016, 23:29:12 kirjoittanut kytkijä »
Vida Pohjois-Savossa

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #993 : 02.03.2016, 06:37:36 »
Itsellä ei näistä niin kokemusta, mutta sen mitä omaa ardiccia korjattiin, niin suurin syy ongelmiin on huono maadoitus. Mulla laitettiin siitä ardicin lähinnä olevasta liittimestä maadoituspiuha poikki ja siitä suoraan runkoon. Normaalisti kulkee pidemmälle sulakerasialle ihan turhaan.

Tuo kuulemma on se, mikä mm. aiheuttaa boksin käryämisen kun ottaa virtaa reilusti käynnistyessään.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #994 : 03.03.2016, 14:59:46 »
KYTKIÄ--varmaan vesipumppu-moottori pyörii, mutta vesipumppu ei-joku roska välissä,- eli vesipumppu toimii niin että siinä moottorin ja pumpun välissä on mangneetti joka pyörittää pumppua

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #995 : 03.03.2016, 15:12:22 »
PLEASE Olis sellainen ongelma-vaihdoin kaikki vahdit eli termarin-ylikuumenemissuojan-liekkivahdin,ja laitoin tulille välillä lähtee pyörimään ja välillä nytkähtää mutta ei lähe pyörimään-eli ekö saa tarpeeksi virtaa vai onko moottorissa jotain häikkää.Olen jossain vaiheessa kirjoittannu että käydessä virta on moottorille 11,3-11,4v johtuisko siintä että ei jaksa lähtee pyörimään.Sitten kun antaa suora-sähkön ison töpselin päästä niin sit lähtee jo viiksestä ja sitten jossain vaiheessa tökkää eli jumissa.
Jos ongelma on moottorissa NIIN OLISKO JOLLAIN YLIMÄÄRÄISTÄ MOOTTORIA MYYDÄ SOPU HINTAAN. Pannu on 912d S*

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #996 : 03.03.2016, 17:09:42 »
Jos ei tallia omista niin ei kannata alkaa leikkimään ardicin kanssa. Äsken vaihtelin johtosarjan toiseen kun edellisellä kävi siis pari minuuttia ja sammui.
Nyt pyörittää mutta ei lähde polttamaan, mittasin niin hehkulle tulee virtamittarin mukaan 8.0V  :2funny:
Ja minä kun luulin että ois kesään asti päässy seuraavaan huoltoon.
Kyllä taitaa kohta vaihtua auto ja lämmitin.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #997 : 08.03.2016, 07:37:55 »
PLEASE Olis sellainen ongelma-vaihdoin kaikki vahdit eli termarin-ylikuumenemissuojan-liekkivahdin,ja laitoin tulille välillä lähtee pyörimään ja välillä nytkähtää mutta ei lähe pyörimään-eli ekö saa tarpeeksi virtaa vai onko moottorissa jotain häikkää.Olen jossain vaiheessa kirjoittannu että käydessä virta jännite on moottorille 11,3-11,4v johtuisko siintä että ei jaksa lähtee pyörimään.Sitten kun antaa suora-sähkön ison töpselin päästä niin sit lähtee jo viiksestä ja sitten jossain vaiheessa tökkää eli jumissa.
Jos ongelma on moottorissa NIIN OLISKO JOLLAIN YLIMÄÄRÄISTÄ MOOTTORIA MYYDÄ SOPU HINTAAN. Pannu on 912d S*

Jos ei tallia omista niin ei kannata alkaa leikkimään ardicin kanssa. Äsken vaihtelin johtosarjan toiseen kun edellisellä kävi siis pari minuuttia ja sammui.
Nyt pyörittää mutta ei lähde polttamaan, mittasin niin hehkulle tulee virta jännitemittarin mukaan 8.0V  :2funny:
Ja minä kun luulin että ois kesään asti päässy seuraavaan huoltoon.
Kyllä taitaa kohta vaihtua auto ja lämmitin.

Voihan virta ja jännite sentään. :facepalm: Hehkulle pitää mennä ~12V? Oliko edellisessä johtosarjassa oikosulkuja vai miksi se piti vaihtaa?
« Viimeksi muokattu: 08.03.2016, 07:41:30 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #998 : 08.03.2016, 10:45:24 »
Edellisessä johtosarjassa epäilin olevan termarissa tai muussa jotain häikkää, joten vaihdoin varaosa-ardicista toisen tilalle. Eipä auttanut ei. Pitänee uusia nyt tuohon alkuperäseen kaikki mahdolliset komponentit ja kokeilla jälleen uusiksi.
Ja juu, välillä sekoitan virran ja jännitteen, onneksi sentään tunnus oli oikein.

Edit: mittailin kyllä että oli johdot ehjät noissa varajohdoissa, etenkin hehkun.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #999 : 08.03.2016, 10:49:08 »
Ja juu, välillä sekoitan virran ja jännitteen, onneksi sentään tunnus oli oikein.

Korjataan aina, kun aihetta on.  :D

Virran mittaaminen (poislukien pihtivirtamittauksen) onkin sitten hieman jännitemittausta haastavampaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1000 : 11.03.2016, 14:44:07 »
KYTKIÄ--varmaan vesipumppu-moottori pyörii, mutta vesipumppu ei-joku roska välissä,- eli vesipumppu toimii niin että siinä moottorin ja pumpun välissä on mangneetti joka pyörittää pumppua

Tänään haettu lääkkeeksi uusi kv pumppu ja Siniseltä pakoputki (24e,valmiiksi muotoon väännetty :D)... Jospa vielä löytyisi syyllinen joka pätki tuota puhallin moottorin takaisinkytkentää...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1001 : 13.03.2016, 07:23:07 »
Ei pelitä Ardic-menee lukkoon vikakoodi ilmoittaa moottorissa alhainen jännite.Jos lähtee tulille syttyy nätisti,ei savua pelittää noin 10-15min. ja rupee olee kuin höyryveturi tsutsuttaa jokunaikaa ja kierrokset tuntuis hieman laskevan ja sitä tekee varmaan samanajan ja sitten rupee kierrokset nousee ja sstsutsutus loppuu.Kun lämmöt tapissa niin sammuu mutta ei lähde uudestaan tulille-olisko keskusyksikössä häikkää-olen mitannu kun ollu tulilla niin näyttää 11,3-11,4v-moottorin virta.
Voisiko joku ratkaista tän ongelman kiitos S*
Minulla oli viikolla irti ja purkasin moottorin joka oli helvatin paskanen-putsasin jarruclinerillä ja paska valahti samantien ja oli siellä jotain muutakin töhnää joukossa,kun annoin virtaa pyöri nätisti eli herkästi ja sama kun lähti tulille niin ääni aivan toinen kuin ennen purkua.
Mitä mahtaa kustantaa keskusyksikkö jos sais jostain ongittua sellaisen vai olisko jollain ylimääräistä myydä
« Viimeksi muokattu: 13.03.2016, 07:38:43 kirjoittanut bjorra »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1002 : 14.03.2016, 15:21:51 »
Kokeile vetää lisä maadoitus ardicin rungosta johonkin auton maa pisteeseen kunnon kaapelilla.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1003 : 14.03.2016, 16:03:45 »
Onko siinä joku taika että virta tulee takas-tsoukki,voisko olla vika siinä.
Olen fundeerannu mites olis jos laittais valoreleen ja kytkis oranssin eli moottorin virtajohdon heräte puolelle mahtaisko toimia ;)

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1004 : 17.03.2016, 21:24:45 »
Tänään haettu lääkkeeksi uusi kv pumppu ja Siniseltä pakoputki (24e,valmiiksi muotoon väännetty :D)... Jospa vielä löytyisi syyllinen joka pätki tuota puhallin moottorin takaisinkytkentää...

Osat vaihdettu ja hyvin pelaa. Amatöörimäinen virhe viime kerralla, ardicin kuivakäynti johtui varmasti kiinni olleesta paisarin korkista. Korvausilmaa ei tullut mistään joten vesi ei virrannut ardicin sisään. Huomasin nyt ettei letkusta tullut vettä kunnolla edes avonaisena ennenkuin korkkia raotti...
Vida Pohjois-Savossa

 

Futurez  Kulkukoira