Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1080 : 03.11.2016, 07:11:02 »
Ardicin outo tarina jatkuu jälleen.

Vesipumppu siis tosiaan vaihdettu CEM-5F41 Overheat Thermostat -vikakoodin takia eikä laite vieläkään pysy käynnissä. Kaksi vikakoodia esiintyvät säännöllisesti ja lähestulkoon aina: overheat thermostat ja start attempt.

Olen pannut merkille, että:
- auto lämpiää todella huonosti sisältä jos ollenkaan. Suurimman osan ajasta puhaltimet eivät käynnisty ja kun ne käynnistyvät sisälle tuleva ilma on laihaa eikä siten auto lämpene kuin nimeksi (mahdollisesti puhaltimen TODELLA heikko puhallusteho). Auton käynnistäessä ja moottorin ollessa lämmin sisälle tuleva ilma on lämmintä (luonnollisesti) ja puhallin hyrrää onnellisesti.
- moottori lämpiää normaalisti. Ardicia kun jaksaa käynnistellä nostaa lämmöt lähes käyttölämpötilaan ennen itsensä sammuttamista, jolloin antaa vikakoodin overheat thermostat.
- vesiputket lämpiävät hyvin. Auton sisälle menevät vesiputket ovat kuumat ardicin raksuttaessa ja ylävesiletku lämpenee hitaasti mutta varmasti.
- jos auto on käynnissä ja suorakäynnistää on epätodennäköistä, että sammuttaa itsensä ja antaa vikakoodin, vaikkakin joskus näinkin on käynyt.
- jos ajastimella on kaksi aikaa noin puolen tunnin erolla on sisätiloissa (hieman) lämpöä ja moottori lämmin. Pysynyt tällöin käynnissä ihan normaalisti (nyt kaksi kertaa putkeen).
- ensimmäinen käynnistys kestää 5-6 min ja sammuttaa itsensä. Toisella käynnistyksellä pysyy päällä pitkään vaikkakaan harvemmin lämmittää sisätiloja.

Tämä on todellinen mysteeri. Lämmönvaihtimen pohjan kun tarkastin vesipumpun vaihdon yhteydessä näytti se olevan hyvässä kunnossa. Ja jos moottori lämpenee normaalisti niin luulisi sen toimivan tarkoitetulla tavalla.
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1081 : 03.11.2016, 07:39:43 »
Virta pitää olla pois päältä, muuten ei sisälle tule lämpöä. Vai tiesitkö?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1082 : 03.11.2016, 09:12:06 »
Onko siis niin että jokin kohta siis ylikuumenee tai ardicin termostaatti tms. lämpöanturi rikki? Eli jos käy pidempään niin ylikuumenee? Puhaltimen kohina kuuluu ardicista normaalisti? Onko jäähdytysnesteet kunnossa? Miten tarkistit lämmönvaihtimen pohjan kunnon?

« Viimeksi muokattu: 03.11.2016, 09:14:14 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1083 : 04.11.2016, 02:24:54 »
Itse vaihtaisin varuiksi uuden termostaatin. Osa maksaa 30€ ja ei ole monen minuutin homma vaihtaa jos vaan on itse pönttö käsillä eli ns. työnalla. Ja oletko katsonut pöntön sisään missä kunnossa esim turbulaattorin siivet ovat ja ääntääkö puhallinmoottori? Jos uusii poltinyksikön ja termostaatin vielä, niin jo luulisi toimivan. Ottaa ainakin ardicin irti, kurkkaa miltä tuo pönttö näyttää sisältä ja katsoo poltinyksiköstä turbulaattorin siipien kunnon ja akkuvirralla kokeilee miten puhallinmoottori toimii ja ääntääkö.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2016, 02:28:40 kirjoittanut Valto »
V70 D5 GearTronic -05

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1084 : 04.11.2016, 07:07:03 »
Tarkastin lämmönvaihtimen ja näytti olevan siistissä kunnossa. Ei ollut pullahdellut tai muotoutunut epäsäännöllisiin muotoihin.

Ei sitä palopesän pohjaa näe muuten kuin laikkaamalla ulkopohjan ensin irti. Jos palopesän pohjassa on halkeama, jäähdytysneste kyllä tulee kankaalle kertomaan asiasta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1085 : 04.11.2016, 11:14:36 »
Virta pitää olla pois päältä, muuten ei sisälle tule lämpöä. Vai tiesitkö?

Tämä oli uusi tieto. Ajattelin automaattisesti, että jos puhallin pörisee niin virta-avaimien asennosta huolimatta saa lämpöä sisälle. Nyt on ilmaa tullut sisätiloihin ihan normaalisti kun on malttanut pitää avaimet taskussa.

Onko siis niin että jokin kohta siis ylikuumenee tai ardicin termostaatti tms. lämpöanturi rikki? Eli jos käy pidempään niin ylikuumenee? Puhaltimen kohina kuuluu ardicista normaalisti? Onko jäähdytysnesteet kunnossa? Miten tarkistit lämmönvaihtimen pohjan kunnon?

Näyttää siltä että ardic ylikuumenee. Vikakoodit ovat olleet jo pitkän aikaa overheat thermostat ja start attempt. Nyt kun useamman kerran olen vekotinta käyttänyt niin sammuu aina ensimmäisen 5 min kulttua ja uudelleen käynnistäessä pysyy päällä todella pitkään ennen sammumista. Olen käyttänyt puolikin tuntia päällä ennen ajoon lähtöä ja vielä on jaksanut pöhistä. Puhaltimen kohina kuuluu kyllä. Aluksi kun käynnistää kuulee vesipumpun hurisevan. Hetken kulttua alkaa kohisemaan ennen kuin pöhähtää selkeästi tulille. Kolmen minuutin kulttua pitää 5 sekunin mietinnän ja pöhäyttää taas itsensä päälle. Jonkun foorumilaisen mukaan on kuulemma normaalia.

Onko kuitenkaan normaalia, että sisätilojen lämmitys tapahtuu sykleissä? Tuntuu että sisälle tulee ilmaa noin viisi minuuttia, sitten ilman tulo katkeaa kahdeksi minuutiksi ennen uudelleen käynnistymistä. Jäähdytysnesteet ovat myös kunnossa.

Käsitin, että lämmönvaihtimen pohjan voi tarkastaa kurkkaamalla ardicin alle ja tarkastamalla, ettei se pohjalevy ole pullahdellut. Taisin olla väärässä sen suhteen. Pohjalevy on kuitenkin kunnossa.


Itse vaihtaisin varuiksi uuden termostaatin. Osa maksaa 30€ ja ei ole monen minuutin homma vaihtaa jos vaan on itse pönttö käsillä eli ns. työnalla. Ja oletko katsonut pöntön sisään missä kunnossa esim turbulaattorin siivet ovat ja ääntääkö puhallinmoottori? Jos uusii poltinyksikön ja termostaatin vielä, niin jo luulisi toimivan. Ottaa ainakin ardicin irti, kurkkaa miltä tuo pönttö näyttää sisältä ja katsoo poltinyksiköstä turbulaattorin siipien kunnon ja akkuvirralla kokeilee miten puhallinmoottori toimii ja ääntääkö.

En ole vielä saanut ardicia käteen asti, mutta näemmä se on edessä. Itse paloprosessissa ei taida olla mitään vikaa, sillä pönttö jaksaa puhista kunhan vain starttaa sen toistamiseen. Mitä tulee vikakoodiin ylikuumenemisesta, niin tuntuu siltä, että kunhan alkaa puhaltamaan sisätiloihin ardic jaksaa käydä pidempään. Voisiko olla sitten kyse ardicin omasta termostaatista (jos sellainen kerta on) että olisi hajalla eikä antaisi nesteen virrata tarpeeksi nopeasti?
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1086 : 04.11.2016, 11:55:36 »
Joo se lämmönvaihtimen pohjan muoto on näkyvillä vain avaamalla Ardic ja katsomalla sinne palopesään. Ja vaikka se olisi oikean muotoinen, niin itselläni oli se silti aiemmin puhki ilman näkyvää reikää. Puhki olo selvisi valkoisesta savupilvestä ja olisi varmaan selvinnyt täyttämällä ardic nesteellä ja katsomalla mistä vuotaa.

Mutta öljyharja sun tapauksessa se 30 euron termostaaatti olisi tosiaan varmaan seuraava temppu mitä kokeilla vaihtaa, jos laite kerran ylikuumenee ja vesipumppu on nyt kunnossa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1087 : 04.11.2016, 18:22:35 »
Joo se lämmönvaihtimen pohjan muoto on näkyvillä vain avaamalla Ardic ja katsomalla sinne palopesään. Ja vaikka se olisi oikean muotoinen, niin itselläni oli se silti aiemmin puhki ilman näkyvää reikää. Puhki olo selvisi valkoisesta savupilvestä ja olisi varmaan selvinnyt täyttämällä ardic nesteellä ja katsomalla mistä vuotaa.

Mutta öljyharja sun tapauksessa se 30 euron termostaaatti olisi tosiaan varmaan seuraava temppu mitä kokeilla vaihtaa, jos laite kerran ylikuumenee ja vesipumppu on nyt kunnossa.

Särö tai halkeama palopesän pohjassa kyllä näkyy ihan selvästi, kunhan sen ulkopohja vaan laikkaa ensin irti. Ruuvimeisselillä ei kovin paljoa tartte kopauttaa kun se jo humahtaa siitä läpi. Loput siitä pohjasta onkin sitten erittäin kovaa.  :buck2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1088 : 04.11.2016, 20:44:17 »
Tjaah. Omaa ardicia sen verran napultetu päälle ja kuunneltu kun sammuu, että nyt tuli kaivettua koodikin esiin:

CPM-813 - Liekkivahtiin viittaa ja signaali korkea

Onko siis todennäköisesti liekkivahti vaan entinen tai likanen? Mitäs muuta kannattaa ns. samalla uusia (fiksulla budjetilla...) Käyttötunteja näytti olevan 1209h :o

Miltä toi käynti teistä kuulostaa noin muuten? On melko läheltä otettu videopätkät, että sais sen "moottorin" äänet kuuluviin. Aika tasanen kohinahan tuo on, välillä vähän pitää kevyttä laakerin ääntä? Bensapumppu pitää aika kovaa naputusta, vaikka ei kuulu nyt videolla. Onko normaalia?
Video 1
Video 2
Video 3

ps. vidalla näytti akun jännitteeksi 10-15min käytön jälkeen 11,8-12,1V. Ajosta pysäytetty 45min aiemmin, taitaa vaan tuo akkukin olla lopussa ja onhan se pieni. Hyvin tuo on sillon kyllä pyörinyt 30-45min kun on vaan suostunut toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2016, 22:25:18 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1089 : 04.11.2016, 21:40:05 »
En kuullut mitään epänormaalia ja pumpun kuuluukin nakuttaa. Mitä muut on mieltä, mä tunnen vaan oman auton ardicin jossa laakerit lienee jo loppupuolella.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1090 : 04.11.2016, 21:46:27 »
Eipä tuo mitenkään epänormaalilta kuulosta. Mutta jos esimerkiksi epäilee puhaltimen moottoria, niin sen kuulee parhaiten kun purkaa ja pyöräyttää akkuvirralla. Ja mikä on kenellekkin kohtuullinen budjetti?

Omaani uusin ihan vaan ennakoivana huoltona poltinyksikön, vesipumpun ja hehkun ja korjauksena termostaatti. Muistaakseni liekkivahti ei ollut kovin kallis mötykkä vaikka vaihtaisi suosiolla uuden. En mene vannomaan, mutta jäi sellainen mielikuva kun meinasivat wetterillä myydä liekkivahdin termostaatin sijaan. Vesipumpun uusisin ehdottomasti, motonetistä alle 50€. Aivan ennakoivana huoltona ettei särje paikkoja ylikuumumisen takia kun pumppu ei pelaa. Ja eipä tuo poltinyksikkö kokonaisuudessakaan ollut kuin 300€ ja hehku 70€ että mielestäni aivan kohtuuhintainen huolto ja luultavasti huolettomia käyttötunteja tuli taas roimasti lisää.
V70 D5 GearTronic -05

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1091 : 04.11.2016, 22:26:22 »
Iskin vielä 3. videon, ns. kylmäkäynnistys ja konekin muistaakseni oli kylmä tossa, muutama päivä takaperin kuvattu.

Ton jälkeenhän se sitten melkein heti sammukin, "tussahti". Ei lähtenyt uudestaan tulille.

Video 3
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1092 : 05.11.2016, 10:50:57 »
Onko kuitenkaan normaalia, että sisätilojen lämmitys tapahtuu sykleissä? Tuntuu että sisälle tulee ilmaa noin viisi minuuttia, sitten ilman tulo katkeaa kahdeksi minuutiksi ennen uudelleen käynnistymistä. Jäähdytysnesteet ovat myös kunnossa.
Tähän haluaisin vastauksen joltain, jonka ardic toimii moitteettomasti. Osaako joku myöskään sanoa onko ardicin termostaatti missä ja mistäköhän niitä voisi ostaa?

Ja ehkä tärkeintä olisi tietää kuinka termostaatin kunnon voi tarkistaa?
« Viimeksi muokattu: 05.11.2016, 10:58:06 kirjoittanut Öljyharja »
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1093 : 05.11.2016, 12:16:14 »
Tähän haluaisin vastauksen joltain, jonka ardic toimii moitteettomasti. Osaako joku myöskään sanoa onko ardicin termostaatti missä ja mistäköhän niitä voisi ostaa?

Ja ehkä tärkeintä olisi tietää kuinka termostaatin kunnon voi tarkistaa?
Näihin termostaatti kysymyksiin löytyy vastaus kun vähän vaivautuu selaamaan tätä keskustelua...

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1094 : 05.11.2016, 12:59:02 »
Eipä tuota ole tullut ikinä istuttua autossa että en tiedä tapahtuuko sykleissä vai miten. Täytyy joku päivä kokeilla kunhan työreissulta kotiutuu jos kukaan ei ehdi ensin. Termostaatti on siinä pöntön kyljessä ulkopuolella. Ei ole mikään varsinainen termostaatti, vaan enemmänkin ylilämpösuoja sähköpiuhojen nokassa sellainen pieni ruskea muovinpala. Tuon kunnon testaaminen taitaa olla aika hankala ja uusi maksaa 30€ että aivan yksi ja sama vaihtaa suosiolla uusi kun temppuilla vanhan kanssa toimiiko vai ei. Johdot poikki ja liittää johdot uuteen niin silläpä siitä selviää. Termostaatin saa merkkiliikkeestä tai vaikka autosähkötyö ahoselta.
V70 D5 GearTronic -05

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo