Kulkukoira  Proturbo

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785104 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

donnari

  • Vieras
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #270 : 15.01.2014, 15:44:43 »
01 mallissa taitaa olla vielä vanhemman mallinen lämmitin?eli pa-pumppu ei ole takana vaan lämmittimen kyljessä..

Poissa Late10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #271 : 15.01.2014, 16:33:34 »
01 mallissa taitaa olla vielä vanhemman mallinen lämmitin?eli pa-pumppu ei ole takana vaan lämmittimen kyljessä..

Ei, kyllä tankin seudulla alkaa nakutus.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #272 : 15.01.2014, 18:49:27 »
Lakkasi kans moinen vuoden 2007 D5 autosta toimimasta, kävin lukemassa vikakoodit jotka olivat:
5F50 Ylikuumenemmissuoja ????
5F39 ///  Paloilmapuhallin ?????
5F3E /// Fuel pump signal too low ?????

Kovasti viittasi korjaajan mielestä, että ylikuumenemissuoja olisi mennyt. No osa tiskiltä taskuun, puskuri pois ja vaihtamaan. Oli aivan samat vastuarvot tuossa uudessa ja vanhassa, niin eihän se vika sitten siinä ollut.

Onko raadilla ehdotuksia mitä seuraavaksi. Lämmitin on autotallin pöydällä.. Nappasin sen kannen pois, ja se propellin mikä tulee ensin esiin pyörii ainakin normaalisti.

Muokkasin viestiä, koska en ole varma mitä vikakoodit tarkoittivat


Pa-pumpun ohjaus kulkee   Ardic:n ohjausyksikkö  -> ylikuumenemistermostaatti (joka on lämpötilakytkin, eli asennot on suljettu/auki (normaalisti suljettu))  -> ardic:n johtosarjan liitin auton johtosarjaan kytkettynä  ja tästä eteenpäin johto seikkailee siellä täälä ja päätyy pa-pumpulle.
PA-pumppu on kytketty toisesta johdosta sitten suoraan runkoon johonkin päin maapisteeseen, eli ohjaus tapahtuu + puolellla tuon ylikuum.termostaatin läpi

pa-pumpun ja ylikuumenemistermostaatin vikakoodit voi johtua samasta syystä ja siihen voi syynä olla kaikki väliltä ohjausyksikkö  --  pa-pumppu

Poissa Pakinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #273 : 15.01.2014, 23:19:56 »

Pa-pumpun ohjaus kulkee   Ardic:n ohjausyksikkö  -> ylikuumenemistermostaatti (joka on lämpötilakytkin, eli asennot on suljettu/auki (normaalisti suljettu))  -> ardic:n johtosarjan liitin auton johtosarjaan kytkettynä  ja tästä eteenpäin johto seikkailee siellä täälä ja päätyy pa-pumpulle.
PA-pumppu on kytketty toisesta johdosta sitten suoraan runkoon johonkin päin maapisteeseen, eli ohjaus tapahtuu + puolellla tuon ylikuum.termostaatin läpi

pa-pumpun ja ylikuumenemistermostaatin vikakoodit voi johtua samasta syystä ja siihen voi syynä olla kaikki väliltä ohjausyksikkö  --  pa-pumppu

Nyt ardic osina ja ehjältä näyttää. Paloilmapuhallin pyörii ok, liekkivahdin vastusarvo muuttuu kun sitä näyttää valolla, suutin ei ole tukossa ja karstaa todellä vähänlaisesti.

Seuraavaksi varmaan pitää testata paloilmapuhallin, vesipumppu ja hehku ulkopuolisella virtalähteellä..

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #274 : 16.01.2014, 05:11:08 »
Onnistuuko Bensa ardicciin hehkusuuttimen vaihto ilman ardicin irroittamista?  ::) mitä kautta helpoin vaihtaa? vai kannattaako käyttää koko lämmitin käsissä ja tarkastaa koko laitos?
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • V60 D4 AWD
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #275 : 16.01.2014, 06:22:39 »
Mulla on tullut sellainen ominaisuus esille, että näillä kovemmilla pakkasilla on autoon tullessa sisäpuhallin aivan minimipuhalluksella tai sammunut. Lämmitin käy normaalisti, mutta auto on jo jäähtynyt sisältä. Lasit sulat joten puhallusta on täytyt olla jossakin vaiheessa.

Lämpömittarikin luonnolliseti näyttää korkeampaa lukemaa, kun puhallusta ei ole ollut paljoa.

Onko näissä 2008/2009 s60:ssä virran säästöä toteutettu tuolla puhaltimen säädöllä ja näin ollen minulla olisi akku hyytymässä? Ehkä startti ei ei aina pyöritä niin iloisesti kuin joskus taannoin?

Poissa Late10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #276 : 16.01.2014, 18:48:28 »
Tänään oli s60 volvolla ardicin takia ja diagnoosi oli, että vesipumppu ja papumppu rikki. Vesipumppu rikkoutunu ensin ja tää sitten aiheuttanu papumpun ylikuumentumisen ja rikkoutumisen. Hintaa tulee 700. Mietin vaan, että miten on mahdollista, että se kuumenee niin paljon, että papumppu menee rikki? Eihän se pitäisi lähteä edes päälle jos vesipumppu ei lähde pyörimään?

Tänään hain auton, niin olikin termostaatti ollut rikki. Eli vesipumppu ja polttoainepumppu olivat ehjiä. Anturi itessään 45 ja loppusumma 350. Kyllä on kallista ei voi muuta sanoa...
« Viimeksi muokattu: 17.01.2014, 09:07:21 kirjoittanut Late10 »

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #277 : 16.01.2014, 21:59:25 »
Meni tosiaan oma lämmitin eilen mykäksi. Päätin tuon purkaa suoraan ilman vikakoodien lukua koska on ollut koko ajan aika pahaa kiehutusongelmaa. Eli ei ole tiedossa mikä laittoi tuon lukkoon. Tuosa nyt muutama kyuva tuosta puretusta keksinnöstä. Itse en nuissa näe mittän mikä aiheuttaa tuon kiehumisen. Mitä muut olette mieltä? Tautisen karstainenhan se oli, johtunee varmaan siitä, ettei ole pystynyt käyttämään kuin parikymmentä minuuttia kerrallaa että pysyy jnesteet paisuntasäiliössä. Pumppu vaihdettu vuosi sitten, poltinputki lyhennetty 5mm.

Palopesän pohja kupera ylöspäin. Kopistelin vähän jatkovarrella, ei silmä löydä halkeamia eikä tuo ole kyllä vuotanutkaan...






Saako hehkutulppa näyttää tuolta?


V70 D5

donnari

  • Vieras
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #278 : 17.01.2014, 07:46:24 »
No hehku ainaki vaihtoon.
Kiehuttaa siis vaikka kone käy?
Voisko kuitenki olla vesipumpussa vikaa,ei kyllä olis pahan hintanen jos tarvike kelpaa.
Onko puhaltimen kierroksiin kajottu merkkihuollossa?jos ei niin suosittelen,palaa paremmin

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #279 : 17.01.2014, 09:00:46 »
No hehku ainaki vaihtoon.
Kiehuttaa siis vaikka kone käy?
Voisko kuitenki olla vesipumpussa vikaa,ei kyllä olis pahan hintanen jos tarvike kelpaa.
Onko puhaltimen kierroksiin kajottu merkkihuollossa?jos ei niin suosittelen,palaa paremmin

No koneen käydessä nesteet pysyy sisällä, mutta kovan paineen tekee järjestelmään. Ilman ardiccia ei tule painetta samaan tapaan. Kyllä se itsestäkin tuntuu että vika löytyisi nestekierron puolelta. Tuo poltinputken lyhennys auttoi kyllä. Tehot puolittui, mutta silti rupeaa kiehuttamaan :(

Tuoli mieleen, että tuossa kun taitaa olla sisäkennokin aika tukossa, että huonontaisko se kiertoa sen verran, että vesi ei kerkeä kiertää tarpeeksi. Eikös se menoletku ardicilta mene suoraan sisäkennolle ensimmäisenä?
V70 D5

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #280 : 19.01.2014, 11:03:48 »
No koneen käydessä nesteet pysyy sisällä, mutta kovan paineen tekee järjestelmään. Ilman ardiccia ei tule painetta samaan tapaan. Kyllä se itsestäkin tuntuu että vika löytyisi nestekierron puolelta. Tuo poltinputken lyhennys auttoi kyllä. Tehot puolittui, mutta silti rupeaa kiehuttamaan :(

Tuoli mieleen, että tuossa kun taitaa olla sisäkennokin aika tukossa, että huonontaisko se kiertoa sen verran, että vesi ei kerkeä kiertää tarpeeksi. Eikös se menoletku ardicilta mene suoraan sisäkennolle ensimmäisenä?
Täällä toinen kellä sama ongelma :O Ardicissa pohjassa ei ole halki ja vesipumppukin hyrskyttää hyvin, mutta silti nesteet tulee paisarista ylitte kun ardikkia käyttää? =) Ensiksi epäilin että kannesta pääsee paine jäähdytys järjestelmään, mutta kun otan ardicin pois käytöstä, ei painetta tule 200km ajollakaan.

Eli mistähän tota vikaa lähtis ehtimään? Joka aamu paisuntasäiliön alla läikkä, kun ardikkia on käytetty  :'(

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #281 : 19.01.2014, 11:09:24 »
Täällä toinen kellä sama ongelma :O Ardicissa pohjassa ei ole halki ja vesipumppukin hyrskyttää hyvin, mutta silti nesteet tulee paisarista ylitte kun ardikkia käyttää? =) Ensiksi epäilin että kannesta pääsee paine jäähdytys järjestelmään, mutta kun otan ardicin pois käytöstä, ei painetta tule 200km ajollakaan.

Eli mistähän tota vikaa lähtis ehtimään? Joka aamu paisuntasäiliön alla läikkä, kun ardikkia on käytetty  :'(

Ei sen pohjan tarvitse olla puhki, vaan riittää, että se on muuttanut pahasti muotoaan ja ohentunut.

Tässäpä keskustelua samoista oireista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43706.0

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #282 : 19.01.2014, 11:11:45 »
Meni tosiaan oma lämmitin eilen mykäksi. Päätin tuon purkaa suoraan ilman vikakoodien lukua koska on ollut koko ajan aika pahaa kiehutusongelmaa. Eli ei ole tiedossa mikä laittoi tuon lukkoon. Tuosa nyt muutama kyuva tuosta puretusta keksinnöstä. Itse en nuissa näe mittän mikä aiheuttaa tuon kiehumisen. Mitä muut olette mieltä? Tautisen karstainenhan se oli, johtunee varmaan siitä, ettei ole pystynyt käyttämään kuin parikymmentä minuuttia kerrallaa että pysyy jnesteet paisuntasäiliössä. Pumppu vaihdettu vuosi sitten, poltinputki lyhennetty 5mm.

Palopesän pohja kupera ylöspäin. Kopistelin vähän jatkovarrella, ei silmä löydä halkeamia eikä tuo ole kyllä vuotanutkaan...

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vähän paha sanoa kuvan perusteella, mutta näyttäisi, että on ihan liikaa kupera. Tuo on ensimmäinen vaihe ennen pohjan halkeamista.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #283 : 19.01.2014, 13:12:15 »
Vähän paha sanoa kuvan perusteella, mutta näyttäisi, että on ihan liikaa kupera. Tuo on ensimmäinen vaihe ennen pohjan halkeamista.

On se tosiaan aika kupera, ei nt terävä mutta paljon koholla ja korkein kohta ei ole edes keskellä.
V70 D5

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #284 : 19.01.2014, 15:05:31 »
On se tosiaan aika kupera, ei nt terävä mutta paljon koholla ja korkein kohta ei ole edes keskellä.

Tuollainen se mullakin oli ennen korjaamista ja keitti vettä yli paisarista oikein huolella.

 

Ateho  Elekma