Samppasport  Futurez

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #375 : 25.01.2014, 15:14:11 »
lähtikö sulla paisarin pinta alenemaan ku käynnistää auton ku paineet on pesässä?
Ja ihan mielen kiinnosta kysyn että olino sullakn tummuneen näköiset nesteet sisällä vai tuoreen väriset(
Itsellä oli melko jäykän vihreet jopa vähän mustahkot.

Kyllä näin luulisi. Aamulla emäntä käytti n.20 min lämmitintä. Laittoi auton käyntiin ja tuli sanomaan että se taas valittaa ettei ole nestettä. Illalla sitä nestettä oli. Olen tuota nestepintaa nyt aika tiheään tarkkaillut. Korkin kun aukaisee niin neste tulee takaisin. Aamupäivällä kun auto oli jäähtynyt, käytin ardiccia taas sen 20min ja aika kovan paineen teki, sekä nestepinta nousi muutaman sentin säiliössä. En hoksannut silloin kokeilla käyntiin että olisiko nesteet hävinneet pois säiliöstä.

Nesteet on kirkkaat punaiset. Viime kesänä vaihdettu.

E: Tosin nesteet on minun mielestä aika paksut. Ohjeen mukaan laimennettu, mutta aika paljon "viskoosimpaa" kuin vesi.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014, 15:15:58 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa kalottirace

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • volvo v70 d5 awd -04 ja v70 d5 -02
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #376 : 25.01.2014, 15:14:59 »
Lieneekö tuosta kuitenkaan mitään hyötyä itse ongelman ratkaisussa, koska ongelma on enemmänkin suljettuun järjestelmään paineen kehittyminen..
lähinnä tuota että kiehuttaako sen nesteen muulloin kun autossa, eli onko järjestelmä vaan tukossa vai onko vika palopesässä, mutta kuten jo sanoin en tiedä miten se käytännössä tapahtuu eli pitääkö olla ns. suljettu järjestelmä?

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #377 : 25.01.2014, 15:18:06 »
lähinnä tuota että kiehuttaako sen nesteen muulloin kun autossa, eli onko järjestelmä vaan tukossa vai onko vika palopesässä, mutta kuten jo sanoin en tiedä miten se käytännössä tapahtuu eli pitääkö olla ns. suljettu järjestelmä?

Kyllähän sillä voisi sulkea tuon lämmittimen pois ongelman aiheuttajista. Jos ardicin ulostulo puolelta tulee kuplia niin silloin se kiehuttaa. Tosin kuinkahan voimakasta se kiehuminen on, että erottaako sitä tuommoisella testillä.
V70 D5

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #378 : 25.01.2014, 15:42:15 »
No vedämpä vielä hieman sanojani taakse. Varmistetaan nyt teiltä muilta että onko videon mukainen normaalia/ sallittua. Elikkä ennen kuvausta lämmitin ollut päällä 15-20 min. Ennen lämmittimen päälle laittoa nestepinta oli n. 2cm tuon säiliön "sauman" alapuolella. Eli pinta siis noussut tuossa ajassa sen ~ 4cm. Ennen lämmittimen käynnistys ei ollut painetta. Ainakin vanhalla lämmönvaihtimella tämä olisi johtanut nestelammikkoon auton alla.

http://s1072.photobucket.com/user/Kemikaalio/media/WP_20140125_12_16_31_Pro_zpsf5378145.mp4.html?sort=3&o=5
V70 D5

Poissa kalottirace

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • volvo v70 d5 awd -04 ja v70 d5 -02
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #379 : 25.01.2014, 15:47:00 »
No vedämpä vielä hieman sanojani taakse. Varmistetaan nyt teiltä muilta että onko videon mukainen normaalia/ sallittua. Elikkä ennen kuvausta lämmitin ollut päällä 15-20 min. Ennen lämmittimen päälle laittoa nestepinta oli n. 2cm tuon säiliön "sauman" alapuolella. Eli pinta siis noussut tuossa ajassa sen ~ 4cm. Ennen lämmittimen käynnistys ei ollut painetta. Ainakin vanhalla lämmönvaihtimella tämä olisi johtanut nestelammikkoon auton alla.

http://s1072.photobucket.com/user/Kemikaalio/media/WP_20140125_12_16_31_Pro_zpsf5378145.mp4.html?sort=3&o=5
ei tuosta tarvi minun mielestäni olla huolissaan jos ei ala tulviin yli. Siis tottakai laajenemista hiukan tapahtuu jos ulkona pakkanen ja lämmitin nesteen lämmittää. Ainakin minun mielestäni

Poissa kalottirace

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • volvo v70 d5 awd -04 ja v70 d5 -02
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #380 : 25.01.2014, 15:54:46 »
Kyllä näin luulisi. Aamulla emäntä käytti n.20 min lämmitintä. Laittoi auton käyntiin ja tuli sanomaan että se taas valittaa ettei ole nestettä. Illalla sitä nestettä oli. Olen tuota nestepintaa nyt aika tiheään tarkkaillut. Korkin kun aukaisee niin neste tulee takaisin. Aamupäivällä kun auto oli jäähtynyt, käytin ardiccia taas sen 20min ja aika kovan paineen teki, sekä nestepinta nousi muutaman sentin säiliössä. En hoksannut silloin kokeilla käyntiin että olisiko nesteet hävinneet pois säiliöstä.

Nesteet on kirkkaat punaiset. Viime kesänä vaihdettu.

E: Tosin nesteet on minun mielestä aika paksut. Ohjeen mukaan laimennettu, mutta aika paljon "viskoosimpaa" kuin vesi.
On varmaan nestepinta vajonnu kun tulee ilmoja poies ja järjestelmä täyttyy nesteellä joten alkaa herjaamaan nestetasoa

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #381 : 25.01.2014, 16:14:50 »
No vedämpä vielä hieman sanojani taakse. Varmistetaan nyt teiltä muilta että onko videon mukainen normaalia/ sallittua. Elikkä ennen kuvausta lämmitin ollut päällä 15-20 min. Ennen lämmittimen päälle laittoa nestepinta oli n. 2cm tuon säiliön "sauman" alapuolella. Eli pinta siis noussut tuossa ajassa sen ~ 4cm. Ennen lämmittimen käynnistys ei ollut painetta. Ainakin vanhalla lämmönvaihtimella tämä olisi johtanut nestelammikkoon auton alla.

http://s1072.photobucket.com/user/Kemikaalio/media/WP_20140125_12_16_31_Pro_zpsf5378145.mp4.html?sort=3&o=5
mutta mites sit käy jos annat lämmittimen olla täyden ajan?

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #382 : 25.01.2014, 16:31:01 »
Seuraan tilannetta nyt muutaman käyttökerran.
V70 D5

Poissa kalottirace

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • volvo v70 d5 awd -04 ja v70 d5 -02
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #383 : 25.01.2014, 16:45:33 »
ostin kuukausi sitten auton volvo v70 d5-02 ja lämmitin ei pelannu. Siis tuumasta toimeen ja testeriin. Testeri ilmoitti että puhaltimen signaali katkonainen joten pönttö pöydälle ja tutkimaan mitä se on syönny ja kas kas paloilmapuhallin oli irroittanut itsensä, turbulaattorin siivet sökönä ja suutinputki solmussa joten ois pitäny koko poltinyksikkö uusia. Nettiä selaillessa löysin saksasta uuden ardicin sopuhintaan http://shop.al-car.de/STANDHEIZUNG-ARDIC-912D-952DW-DIESEL-6KW. No senhän kusti poljetti kotiovelle ja eikun asentamaan. Samat tyyppinumerot kuin alkuperäisessä, mutta pienen tutkiskelun jälkeen totesin että ei ole kyseessä sama vaan joku aiempi versio. Eipä siinä sitten muuta kuin johtosarja vanhasta käteen ja kolvi lämpiämään. Paloilmapuhaltimen pistoke piti vaihtaa, ylikuumenemistermostaatti piti vaihtaa. Uudessa lämmittimessä ei ollut volvon kiinnikkeitä vaan mukaan tuli yleiskiinnike joka piti sit hitsata (ois voinu pultatakin) auton kiinnikkeeseen. No nämä tehtyäni ardikki paikoilleen letkut ja töpseli kiinni ja savuthan sieltä tuli, ja reilusti tulikin kitkerä polttoaineen käry ja humpaava käynti. Luettuani tätä foorumia mulle selkis et vika on paineentasaimessa tai että sitähän mulla ei nyt ole ollenkaan koska tässä aiemmassa versiossa se on ollut kiinni polttoainepumpussa ja ja uudemmassa se on poltinyksikössä joten joudun ilmeisesti vaihtamaan paineentasaimen polttimeen tai pumpun. Onko kellään tietoa käykö paineentasaimella varustettu pumppu uudemman tilalle suoraan vaiko pömpeli takas pöydälle. Ilmoittelen jos saan pelaamaan oikealla lailla niin on hyvä vaihtoehto jos menee esim palopeä puhki niin saa kohtuu rahalla uuden vermeen.

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #384 : 25.01.2014, 18:55:50 »
No vedämpä vielä hieman sanojani taakse. Varmistetaan nyt teiltä muilta että onko videon mukainen normaalia/ sallittua. Elikkä ennen kuvausta lämmitin ollut päällä 15-20 min. Ennen lämmittimen päälle laittoa nestepinta oli n. 2cm tuon säiliön "sauman" alapuolella. Eli pinta siis noussut tuossa ajassa sen ~ 4cm. Ennen lämmittimen käynnistys ei ollut painetta. Ainakin vanhalla lämmönvaihtimella tämä olisi johtanut nestelammikkoon auton alla.

http://s1072.photobucket.com/user/Kemikaalio/media/WP_20140125_12_16_31_Pro_zpsf5378145.mp4.html?sort=3&o=5
äskön kun pidin ardikkia ajossa päällä kylmäkäynnistyksestä sammuttamiseen asti noin 50 km. niin ei se neste pinta kyllä yhtään noussut, niinkuin videossa. Pieni sihahdus vaan kuulu.
Kai se sullakin on siis jo ehtinyt jonkin verran kiehahtamaan tossa 20 minuutissakin.

Se ei vaan perkele neste kierrä, eikai tässä oikeen muukaan voi olla. Itse en saa myöskään alavesiletkua lämpenemään, vaikka ajaa lämmöt kylmällä ja ardic päällä. Ardic taitaa katkaista ennen kuin termostaatti aukeaa ja auto ei itsessään riitä tuottamaan lämpöä tarpeeksi.

Pitäisikö alkaa patentoimaan tuota vanhaa vesipumppua tohon ardicin oman rinnalle. Minnehän sen sitten laittas?

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #385 : 25.01.2014, 19:02:28 »
ostin kuukausi sitten auton volvo v70 d5-02 ja lämmitin ei pelannu. Siis tuumasta toimeen ja testeriin. Testeri ilmoitti että puhaltimen signaali katkonainen joten pönttö pöydälle ja tutkimaan mitä se on syönny ja kas kas paloilmapuhallin oli irroittanut itsensä, turbulaattorin siivet sökönä ja suutinputki solmussa joten ois pitäny koko poltinyksikkö uusia. Nettiä selaillessa löysin saksasta uuden ardicin sopuhintaan http://shop.al-car.de/STANDHEIZUNG-ARDIC-912D-952DW-DIESEL-6KW. No senhän kusti poljetti kotiovelle ja eikun asentamaan. Samat tyyppinumerot kuin alkuperäisessä, mutta pienen tutkiskelun jälkeen totesin että ei ole kyseessä sama vaan joku aiempi versio. Eipä siinä sitten muuta kuin johtosarja vanhasta käteen ja kolvi lämpiämään. Paloilmapuhaltimen pistoke piti vaihtaa, ylikuumenemistermostaatti piti vaihtaa. Uudessa lämmittimessä ei ollut volvon kiinnikkeitä vaan mukaan tuli yleiskiinnike joka piti sit hitsata (ois voinu pultatakin) auton kiinnikkeeseen. No nämä tehtyäni ardikki paikoilleen letkut ja töpseli kiinni ja savuthan sieltä tuli, ja reilusti tulikin kitkerä polttoaineen käry ja humpaava käynti. Luettuani tätä foorumia mulle selkis et vika on paineentasaimessa tai että sitähän mulla ei nyt ole ollenkaan koska tässä aiemmassa versiossa se on ollut kiinni polttoainepumpussa ja ja uudemmassa se on poltinyksikössä joten joudun ilmeisesti vaihtamaan paineentasaimen polttimeen tai pumpun. Onko kellään tietoa käykö paineentasaimella varustettu pumppu uudemman tilalle suoraan vaiko pömpeli takas pöydälle. Ilmoittelen jos saan pelaamaan oikealla lailla niin on hyvä vaihtoehto jos menee esim palopeä puhki niin saa kohtuu rahalla uuden vermeen.
olikos sulla vanha ardic? Tarkasta kävisikö vanhasta ardicista puhallinmoottori+ paineen tasain. Itselläkin on yksi ylimääräinen mistä voin kyllä mittoja ottaa. Voi olla kyl ettei käy on niin eri näkönen kone. Viisaampi varmaan viritellä se paineentasain sinne pa-pumpulle.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014, 19:07:13 kirjoittanut cotelo »

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #386 : 25.01.2014, 19:03:59 »
Mulla ei kyllä ardic sammu vaikka lämpömittari näyttäis mitä. Liekkö ohjelmallinen asia.
V70 D5

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #387 : 25.01.2014, 19:12:20 »
Mulla ei kyllä ardic sammu vaikka lämpömittari näyttäis mitä. Liekkö ohjelmallinen asia.
eihän sulla ollu niitä termostaatin piuhoja ronkittu. Ajossa ainakin olen huomannut että ei lämmitin ole aina päällä.
En oo itte uskaltanut pitää lämmitintä niin kauvaa päällä että ois lämmöt normaalissa. Olis varmaan kaikki nesteet pellolla ja tuosta tulisi joku kaasu keitin.

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #388 : 25.01.2014, 19:15:50 »
Onko sullakin muuten tuontiauto/jälkiasennettu ardic? Itse ainakin epäilen omaani, koska on tuo käsi käyttö joko on tai off ja kaks ajastinta. Oma ardic lähtee siis vaikka kesällä helteellä tulille jos niin käsken.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #389 : 25.01.2014, 19:29:17 »
Onko sullakin muuten tuontiauto/jälkiasennettu ardic? Itse ainakin epäilen omaani, koska on tuo käsi käyttö joko on tai off ja kaks ajastinta. Oma ardic lähtee siis vaikka kesällä helteellä tulille jos niin käsken.

On tuontiauto, Olikohan saksasta vai belgiasta.... Ei ole tietoa onko jälkiasenteinen. Käsikäytöllä tuokin on, samalla tavalla kuin sinulla on käyttö. Sitä tarkoitin, että jos suorakäynnistyksellä käskee päälle niin ei kai tuo sammu koskaan jos ei itse sammuta- luulisin. En ole kyllä koskaan tainnut edes tuntia sillä tavalla käyttää.
V70 D5

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy