Elekma  Autoracing

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #390 : 25.01.2014, 19:30:15 »
käsi käyttö joko on tai off ja kaks ajastinta.

Ihan normaalia. Tuolla tavalla se on kaikissa, jos on ajastin.

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #391 : 25.01.2014, 19:33:13 »
Ihan normaalia. Tuolla tavalla se on kaikissa, jos on ajastin.
olen ymmärtänyt että se ei alkuperäisenä jää suorakäynnistyksellä päälle jos auto sammutetaan, eikä myöskään saa pakotettua pois käytöstä, vaan lähtee sään mukaan.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #392 : 25.01.2014, 19:39:19 »
olen ymmärtänyt että se ei alkuperäisenä jää suorakäynnistyksellä päälle jos auto sammutetaan, eikä myöskään saa pakotettua pois käytöstä, vaan lähtee sään mukaan.

Se ajastin/suorakäynnistys on softalla asennettava lisävaruste, jonka lähes kaikki aina autoonsa ottaa, koska se on paljon kivempi siten, kuin pelkästään ajonaikaisena lämmittimenä.
Täysin mutu-veikkauksena voisin sanoa, että 80%:ssa autoista tuo ajastin/suorakäynnistys on asennettuna.

Suorakäynnistyksellä lämmitin käy kokonaisuudessaan tunnin, mutta sammuu jättäen vesipumpun päälle, mikäli ardic:n lämpötila-anturilla lämpötila nousee hieman yli 90 asteeseen, kun lämpötila laskee n. 75 asteeseen, ardic käynnistyy taas...  ja näin se siis tekee tunnin verran.

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #393 : 25.01.2014, 19:39:29 »
On tuontiauto, Olikohan saksasta vai belgiasta.... Ei ole tietoa onko jälkiasenteinen. Käsikäytöllä tuokin on, samalla tavalla kuin sinulla on käyttö. Sitä tarkoitin, että jos suorakäynnistyksellä käskee päälle niin ei kai tuo sammu koskaan jos ei itse sammuta- luulisin. En ole kyllä koskaan tainnut edes tuntia sillä tavalla käyttää.
mullakin pöhisee niin kaivan ku virtaa riittää, mutta kyllä tuon ylikuumenemis termostaatin tai nesteen lämpöanturin varmaan pitäisi tuo polttoaineen syöttö katkasta. Ja myös toi polttoaine pumppu alkaa lyömään hitaampaa, kun auton lämmöt alkaa olla normaalissa. Ja huomasin myös että ei lähtenyt kerran suorakäynnistykselläkään päälle kun lämmöt oli vähän yli normaalin ja auto sammutettu. Meni muutama minuutti ennenku sytty taas.

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #394 : 25.01.2014, 19:46:08 »
Se ajastin/suorakäynnistys on softalla asennettava lisävaruste, jonka lähes kaikki aina autoonsa ottaa, koska se on paljon kivempi siten, kuin pelkästään ajonaikaisena lämmittimenä.
Täysin mutu-veikkauksena voisin sanoa, että 80%:ssa autoista tuo ajastin/suorakäynnistys on asennettuna.

Suorakäynnistyksellä lämmitin käy kokonaisuudessaan tunnin, mutta sammuu jättäen vesipumpun päälle, mikäli ardic:n lämpötila-anturilla lämpötila nousee hieman yli 90 asteeseen, kun lämpötila laskee n. 75 asteeseen, ardic käynnistyy taas...  ja näin se siis tekee tunnin verran.
ainakin appivanhempien v70 2005 lämmitintä ei saa pakotettua pois käytöstä se lähtee itestään talvella päälle, kun auton käynnistää eikä sitä saa sammumaan vaikka suorakäynnistyskin off.
Eli tämä varmaan erona jälkiasennettuuni, että radio ei lähde päälle itsestään kelin mukaan.
Mutta laparilla siis varmaan lämpötila anturi sökö, vai eikö ardikissa riitä tehoa olitko lyhentänyt polttimen putkea.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014, 19:50:15 kirjoittanut cotelo »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #395 : 25.01.2014, 19:49:23 »
ainakin appivanhempien v70 2005 lämmitintä ei saa pakotettua pois käytöstä se lähtee itestään talvella päälle, kun auton käynnistää eikä sitä saa sammumaan vaikka suorakäynnistyskin off.
Mutta laparilla siis varmaan lämpötila anturi sökö, vai eikö ardikissa riitä tehoa olitko lyhentänyt polttimen putkea.

Sitä automaatikäyttöä ei saakkaan pakotettua pois, sen saa pois ainoastaan lataamalla autoon ohjelmisto sitä varten ja sen jälkeen se ei lähde enää milloinkaan koskaan automaattisesti käyntiin, ainoastaan ajastuksella ja suorakäynnistyksellä.

(suorakäynnistys on/off ei ole se ajonaikainen automaattinen käynnistyminen, vaan se, että sen saa halutessaan käynnistymään heti.)

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #396 : 25.01.2014, 19:51:29 »
ainakin appivanhempien v70 2005 lämmitintä ei saa pakotettua pois käytöstä se lähtee itestään talvella päälle, kun auton käynnistää eikä sitä saa sammumaan vaikka suorakäynnistyskin off.
Mutta laparilla siis varmaan lämpötila anturi sökö, vai eikö ardikissa riitä tehoa olitko lyhentänyt polttimen putkea.

Tuon automaatti käytön saa ohjelmoitua pois käytöstä. Omassa oli tuo automaatti käyttö kun ostin, mutta sanoin ardic:in huollon yhteydessä että ohjelmoivat pois. Nyt saa ite ohjailla viiksestä, eikä lähde esim. parin kilometrin siirron yhteydessäi pöhisemään itsekseen. :)
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #397 : 25.01.2014, 19:56:05 »
Sitä automaatikäyttöä ei saakkaan pakotettua pois, sen saa pois ainoastaan lataamalla autoon ohjelmisto sitä varten ja sen jälkeen se ei lähde enää milloinkaan koskaan automaattisesti käyntiin, ainoastaan ajastuksella ja suorakäynnistyksellä.

(suorakäynnistys on/off ei ole se ajonaikainen automaattinen käynnistyminen, vaan se, että sen saa halutessaan käynnistymään heti.)
juu sekottelin varmaan vähän asioita  :-\
Mietin että voikohan akku olla niin paska ettei sen takia pumppu pyöri tarpeeks lujasti tai jaksa vääntää. Varmaan aika epätodennäköistä, kun on jaksanut kumminkin startata joka aamu, myös silloin ku -20 joskus huonommin ja joskus paremmin  S*

Täytyy käyvä vielä jossain vaiheessa huuhtelemassa vedellä tuota jäähdytysjärjestelmää ja vaihtaa  nesteet, missä on jotain kiehumisen estoaineita, kunhan saan vaan järkättyä aikaa sille.
Täytyy kattoo jos sillä olisi vaikutusta. Mistähän noi lämmityslaitteenkennolle menevät letkut kannattaa irrottaa että pääsee laittaa painetta?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014, 20:09:22 kirjoittanut cotelo »

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #398 : 25.01.2014, 20:15:12 »

Mutta laparilla siis varmaan lämpötila anturi sökö, vai eikö ardikissa riitä tehoa olitko lyhentänyt polttimen putkea.

Poltinputki on lyhennetty se 5mm ja ainakin ylikuumumistermostaatti toimii. Poltinputken lyhennyksen jälkeen ei enää saa mittarin neulaa nousemaan pystyyn pelkän ardikin avulla. Muistelen että ennen lyhennystä nousi.
V70 D5

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #399 : 25.01.2014, 20:36:40 »
Poltinputki on lyhennetty se 5mm ja ainakin ylikuumumistermostaatti toimii. Poltinputken lyhennyksen jälkeen ei enää saa mittarin neulaa nousemaan pystyyn pelkän ardikin avulla. Muistelen että ennen lyhennystä nousi.
juu omaani en viitsinyt lyhentää, mutta eipä se olisikaan auttanut näköjään.
ei kai näissä meidän vehkeissä ole muuta vikaa ku nesteenkierrossa. Luinki täällä joku foorumilainen kärsi kiehumis ongelmasta ja oli selättänyt sen huuhtelemalla järjestelmän vesijohtoveden paineella ja uusilla nesteillä. Josko meilläkin auttaa, tai jos ei niin sitten uus lämmityslaitteen kenno? Tuskin tuolla muut paikat voi olla niin tukossa.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014, 20:46:23 kirjoittanut cotelo »

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #400 : 25.01.2014, 20:51:48 »
juu omaani en viitsinyt lyhentää.
ei kai näissä meidän vehkeissä ole muuta vikaa ku nesteenkierrossa. Luinki täällä joku foorumilainen kärsi kiehumis ongelmasta ja oli selättänyt sen huuhtelemalla järjestelmän vesijohtoveden paineella ja uusilla nesteillä. Josko meilläkin auttaa, tai jos ei niin sitten uus lämmityslaitteen kenno? Tuskin tuolla muut paikat voi olla niin tukossa.

Viime kesänä siinä toivossa huuhtelin järjestelmän että auttais tähän vaivaan. Jonku wurthin aineen laitoin ja pesin, huuhtelin moneen kertaan ja sisäkennoakin huuhtelin molempiin suuntiin puutarhaletkulla. Ei sieltä mitään näkyvää irronnut. Samalla laitoin uudet nesteet.

Siellä se vika taitaa olla tai sitten on ilmalukko jossakin. Minulla kuuluu sisäkennosta lorina kun laittaa ardicin päälle tai tyhjäkäynniltä painaa kaasua. Kai siellä silloin on joku tyhjä tilakin missä vesi lorisee. Mutta mitempä sen umpisuolen sais ilmattua täydelisesti? Pitäis kai auto nostaa pystyyn??
V70 D5

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #401 : 25.01.2014, 20:59:10 »
Viime kesänä siinä toivossa huuhtelin järjestelmän että auttais tähän vaivaan. Jonku wurthin aineen laitoin ja pesin, huuhtelin moneen kertaan ja sisäkennoakin huuhtelin molempiin suuntiin puutarhaletkulla. Ei sieltä mitään näkyvää irronnut. Samalla laitoin uudet nesteet.

Siellä se vika taitaa olla tai sitten on ilmalukko jossakin. Minulla kuuluu sisäkennosta lorina kun laittaa ardicin päälle tai tyhjäkäynniltä painaa kaasua. Kai siellä silloin on joku tyhjä tilakin missä vesi lorisee. Mutta mitempä sen umpisuolen sais ilmattua täydelisesti? Pitäis kai auto nostaa pystyyn??
joo itellä lorisee kanssa, mutta kyllä silti ardikin kanssa antaa niin lämmintä ettei kättä oikeen tee mieli pitää suuttimella jos puhallus ja lämmöt täysillä :0 ilman ardikkia sitten ei niin kuumaa tuukkaan, mutta ei kummiskaan palelemaan joudu.

Johtuukos tää että alavesiletku on kylmä, niin mistä. Jos termostaatti aukee, niin pitäiskö tuolla alavesiletkultakin lähtee neste kiertoo ja mahdollinen ilma pois.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014, 22:15:27 kirjoittanut cotelo »

Poissa kalottirace

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • volvo v70 d5 awd -04 ja v70 d5 -02
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #402 : 26.01.2014, 09:46:55 »
olikos sulla vanha ardic? Tarkasta kävisikö vanhasta ardicista puhallinmoottori+ paineen tasain. Itselläkin on yksi ylimääräinen mistä voin kyllä mittoja ottaa. Voi olla kyl ettei käy on niin eri näkönen kone. Viisaampi varmaan viritellä se paineentasain sinne pa-pumpulle.
On mulla se vanha, mutta ei iinä ole ehjänä muuta ku palopesä. Ja tiedoksi puhallinmoottori on eri korkuinen, paineentasaajan saa kyllä siitä toisesta mutta ku sekin on sökö (suutinputki sökö).

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #403 : 26.01.2014, 14:33:54 »
Saiskohan tohon rintapellissä oleviin kennolle meneviin letkuihin tehtyä jotain viritystä, et neste ei kiertäs kennon kautta ja jos ei keittäs enään nii sitte vois todeta et kennotukossa. Täytyypä kahdella tuossa ens vklp, Jos vähän perehtys noihin kiertoihin ku sais auton lämpöseen.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2014, 14:35:49 kirjoittanut cotelo »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #404 : 26.01.2014, 15:11:37 »
Saiskohan tohon rintapellissä oleviin kennolle meneviin letkuihin tehtyä jotain viritystä, et neste ei kiertäs kennon kautta ja jos ei keittäs enään nii sitte vois todeta et kennotukossa. Täytyypä kahdella tuossa ens vklp, Jos vähän perehtys noihin kiertoihin ku sais auton lämpöseen.

Voisiko se sun keittämisongelma johtua jostain pienestä vuodosta? Ardikin letkut jäävät herkästi hieman tihkumaan ja sitten, kun sinne tulee ilmaa vuodon seurauksena, niin lämmittimen päälle kytkemisen jälkeen ilmakupla alkaa laajenemaan vettä enemmän ja työntää paisarista nesteet ulos.

 

Carcom Oy  Ateho