Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: luchadore - 21.01.2016, 11:21:59
-
Tämmönen asia pamahti vastaan, että noita aarteita (romuja) penkoessani huomasin, että nurkissa lojuu sekä valurautaisia että alumiinisia öljypumppuja :idiot2: Lisäksi muistan, että niitä kun on ollut autossa kiinni, jotkut nostavat paineet aina sinne 5-7kg, riippumatta kierroksista, ja jotkut taas reagoi voimakkaasti kierroksiin. Näin ainakin mittari väittää.
Niin mitä noilla materiaaleilla on käytännössä eroa, vaiko mitään ? Alumiinisella säästää ainakin painossa :D Mitenkä nuo paineet taas, kun en ole koskaan purkanut pumppuja, ja jokainen ollut mukana metallijauholla kyllästetyssä öljyssä ajossa :-[ Kuinka tommoisen kunto tarkistetaan ja miten painetta pystyy nostamaan, ainakin sen verran ettei tyhjäkäynnillä valo vilkuttele ???
-
http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-140/Volvo-140-service-manual-1969-2-engine-lubricating.html
Narmut pumpun pesässä ja rattaiden päittäisvälys huonontaa painetta myös ,ison rattaiden hammasvälyksen lisäksi .
Kunnossaoleva pumppu ja koneen laakerit ,myöskin keinuvipuakseli ,ei pitäisi aiheuttaa painevalon vilkkumista tyhjäkäynnillä .
Pumpun rakenne ei ole mitään "rakettitiedettä " , eikä materiaali ole ratkaiseva tekijä , tärkeintä on sen kunto .
Jos paineennostoa tarvii , se onnistuu laittamalla prikka jousen alle , ,pumpun kannessa olevan pesän pohjalle , milli tekee yleensä riittävän lisän.
-
Hyvä tietopaketti, kiitoksia ! Löysin tänään tuosta B18 koneesta taas uudenlaisen pumpun. Liekö noissa nyt mitään ihmeellistä sitten ole mutta laitanpa kuvan kuitenkin ;D Katsonko noista sitten vaan vähiten kuluneen ja laitan paikalleen ???
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/Amazon%20Project/20160121_175206_zpsanbu9sfr.jpg) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/Amazon%20Project/20160121_175206_zpsanbu9sfr.jpg.html)
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/Amazon%20Project/20160121_175219_zps4ga3osis.jpg) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/Amazon%20Project/20160121_175219_zps4ga3osis.jpg.html)
-
Laitetaanpa tännekin, kun sattui kuva olemaan avatusta pumpusta. (Tämä on miljoonalohkosta tai sitten kuusysin "normaalista" lohkosta, en muista kummasta tuli purettua).
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Amazon/Oumlljypumppu1_zpse87a46da.jpg)
-
UUDEMPI malli , nuo paineensäätöosat , hylsy ,jousi ,ohjaustappi on sen merkki .
VANHAMMASSA on pelkkä jousi ja kuula .
( Edellisessä kuvasarjassa "luchadoren " kolmen pumpun kuvissa yksi on B-18 ,( B-16 ?)pumppu ,sieltä löytyy sisältä matalemmat pumpunpyörät , tuossa laitimmaisessa alumiinipumpussa . )
-
Kiitoksia kuvista ja infosta !
Pitääkin tutustua noihin kunhan kerkeää taas hommiin. Oma koneremppa tyssäsi tällä kertaa siihen että nuo 92mm männät sitten otti ja halkesi :'( joku oli vissiin krymppiliitoksella asentanut veivit männäntappeihin..
-
Nyt on kolme pumppua avattu, ja joo simppeli rakenne on. Ihmekkään että vähän vajaat paineet ollut kun tuo vanhan mallin jousi kutakuinkin poikki :idiot2:
(http://s30.postimg.org/qnpc74jwd/20160125_164712.jpg) (http://postimg.org/image/qnpc74jwd/) (http://s30.postimg.org/5o98fmi7x/20160125_170439.jpg) (http://postimg.org/image/5o98fmi7x/) (http://s30.postimg.org/zerb49wvx/20160125_170535.jpg) (http://postimg.org/image/zerb49wvx/)
Näyttäisi kaikki aivan samanlaisilta muuten, niin voinko vaan kasata noista kolmesta (mielestäni parhailla osilla) yhden kunnollisen ?
Yksi tosiaan oli niin hampaat naarmuilla, ettei enää pyörinyt edes käsineen pyörittämällä :buck2:
-
Nyt on kolme pumppua avattu, ja joo simppeli rakenne on. Ihmekkään että vähän vajaat paineet ollut kun tuo vanhan mallin jousi kutakuinkin poikki :idiot2:
(http://s30.postimg.org/qnpc74jwd/20160125_164712.jpg) (http://postimg.org/image/qnpc74jwd/) (http://s30.postimg.org/5o98fmi7x/20160125_170439.jpg) (http://postimg.org/image/5o98fmi7x/) (http://s30.postimg.org/zerb49wvx/20160125_170535.jpg) (http://postimg.org/image/zerb49wvx/)
Näyttäisi kaikki aivan samanlaisilta muuten, niin voinko vaan kasata noista kolmesta (mielestäni parhailla osilla) yhden kunnollisen ?
Yksi tosiaan oli niin hampaat naarmuilla, ettei enää pyörinyt edes käsineen pyörittämällä :buck2:
Jos osat vaa on samanlaiset niin miksi ei.. rattaat yleensä kannattaa pitää pareina..
-
Onkohan näitä B20 moottorin öljypumppuja ostettavissa jostain vielä uutena? Mulla on epäilys että omasta öpumpusta on tullut tunnit täyteen niin ajattelin vaihtaa jos ei ole kullan arvossa tänä päivänä.
Yhden B20 kävin purkamassa latolöytömoottorista ja huomasin tallilla että rattaat olivat pienemmät kun paikallaan olevassa pumpussa? Ilmeisesti näihin on saanut jotain suurempi tuottoista pumppua?
-Jussi
-
Juu, KG:lta sai aikoinaan isommilla rattailla varustettua pumppua, nykyään myyvät suurtehopumppuna Mellingin vakiokokoista valurautapumppua. Jäi vähän huijattu olo.