Kulkukoira  Proturbo

Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY

  • 391 Vastauksia
  • 132915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #165 : 06.07.2012, 18:14:40 »
Jos vain saat kolmet jarrut ilmattua niin no problem.. Kyllä sellanen pieni ilmakupla tulee ittellään pois ajan myötä. Eikö jarrunestesäiliön korkissa kuitenkin ole pieni reikä tätä varten?
joo ei huvittais rueta katkennutta ruuvia poraileen..vielä ku se on tuo kolmas ruuvi. En muista onko mutta jos ei oo niin tekee siihen semmosen pienellä poralla. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #166 : 07.07.2012, 14:02:54 »
Miten nuo Pilotin muut vv suodattimet..onko se koko valmistaja ihan susi vai onko ne isommat punaset suodattimet kelvollisempia? Aattelin vaan ku ne ei oo kovin kalliita et onkoha niistä mihinkää..30-40€ hintasia.

Kertokaa joku hyvä vv suodatin mikä ei maksa maltaita..? saako 50€ hyvää?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 D24 --> D24Tic se toimii sittenkin!
« Vastaus #167 : 08.07.2012, 21:18:07 »
Auto toimii, vihdoin. :) Jarrutki tuntuu pelittävän suht hyvin. Vaihdoin satulat niin, että ilmaruuvi oli yläreunassa. Porasin sen yhen ilmaruuvin 5mm poralla ja sitte M6 kierretapilla loput jätökset poies. Sit laitoin vaan tavallisen 6mm pultin ja vähän putkiteippiä. Jarrut sai ilmattua, saattaa olla että jossain on vielä ilmakupla, mutta eiköhä se tuu ajan myötä poies. :)

Kytkinvaijeria pitää vielä hieman säätää ja toi pakoputki on kyl aika matala..pitäs koittaa vähä muuttaa sitä. Taka-akselin alitte putki tulee kyllä menemään jatkossakin, mutta jos sen sais tuotua hieman lähemmäksi koria ja sitte vaan käyttäis tuota "taka-akselin ylitys" -pätkää väärin päin viemään putken akselin ali. Mutta jos penkittäis ton auton ny ensin ja sitte kattois jos ennen katsastusta muuttais tuota putkea vielä.

Autossa on juuri pestyt penkit ja tuli imuroituaki eilen tuota lattiamatto kun oli penkit irrallaan.
Huomena ois tiedossa sitte vähä mittariasennuksia ja ahtopaineiden/syötönsäätöä. :)

Niin mitä mieltä ootte nuista Pilotin vv suodattimista ylipäätään? Kannattaako suosiolla ostaa joku kalliimpi?
« Viimeksi muokattu: 08.07.2012, 21:22:50 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #168 : 09.07.2012, 22:24:09 »
Tänään vähän koitettu säätää ahtopaineita, muttei tunnu oikee ahdot nousevan.. AG smokea en saanu toimimaan, ja AG normi mittari näytti niin vähän..  :idiot2: samaa näytti myöskin pieni teollisuusmittari.. Ahtopaineet mitataan imusarjan päästä. Vai onkohan kyseessä vaan, ettei turbo ehdi vielä herätä kunnolla ku en kovin pitkiä pätkiä kiihdyttäny..? AG normi näytti 0,7bar hukkaportin letku irroitettuna, 3. vaihteella ja oli kyllä vetoaki päällä.. :idiot2: Johtuneeko sitte siitä, että kyseisellä mittarilla on mitattu pakopaineita pariin otteeseen että ois menny tukkoon..? Vetoja kyllä oli ja turbo suhisi, turbona siis t3/t4 ja vakiopumppu rajummalla karalla ja perussyöttöäki kiitettävästi..

Mut huomena käyn penkissä kuitenki kokeileen tota autoo, jos sais nyt jonkinlaista lukemaa paperille että pääsee sitte katsastaan joku päivä. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #169 : 10.07.2012, 05:58:17 »
vaikuttais kyl vähän siltä et mittari on tukossa tai jtn..? :idiot2: hukkaportin letku kiinni normaalisti ja ahtaa vaan jonku 0,45 baria..vaikka tuntuu et sielä ois reilustikki painetta auton käytöksen perusteella.. Tulin autolla juuri töihin ja kokeilin veättää kunnolla. Kokeilin myös ajaa ilman vv suodatinta eikä vaikuta juurikaan. En oo sitte kokeillu ajaa ilman vv suodatinta sekä ilman hukkaportin letkua yhtä aikaa. Ei tiiä pitäskö viel hakee perus teollisuus mittari tuosta jostain lähipitäjästä ennen ku menee penkitykseen..kismittää vähän jos ei saa oikeita ahtopaineita ja penkkimiehellä ei oo itellä mittaria.. Saattaa myös olla että tuo kinukki  hukkaportti on löysä tai jtn.. Jos laittais ton turboruuvin ilman t-haaraa ja kiristäis sitä hukkiksen tankoa vähäsen..sillonhan se vetää hiukan jousta kireemmälle.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2012, 07:13:05 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa nenonen2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #170 : 10.07.2012, 17:22:18 »
Tuohon painelaakeri keskusteluun vielä sellanen että käytin tänään omasta volvosta laatikon pois ja laitoin sen palleron alle n. 7mm koroketta ja uuden pultin niin sai tuolla matalalla laakerillakin liikevaroja. Nyt laakeri alkaa vastaamaan puolessa välissä haarukan aukkoa. Luulis riittävän. Kiitokset vaan hyvästä vinkistä.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #171 : 10.07.2012, 17:27:15 »
Ainakin vakio garretilla saa 1bar ahdot jarruputken pätkällä, joka on hukkaportin letkussa ja 2mm reiällä....ahdot eivät myöskään piikittele tuolla "bleedillä" yhtään...

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #172 : 10.07.2012, 22:12:27 »
Tänään kävin volvolla penkissä, ahdotki alko nousemaan..kiristin kaikki klemmarit ahtoputkistosta ja sitte vähän kiristin hukkiksen tankoa, että läppä ois varmasti kiinni. Ahdot on nyt 0,8-0,85bar ja "bleedaus" on toteutettu vaan sillee, että on T-haara kellolle menevän putken välissä ja siitä T-haarasta pääse vuotaan suoraan pihalle, ilman mtn kuristimia. Mietityttää vähän et vuotaakohan jostain vielä ilmaa ku on noin alhaiset ahdot..  :idiot2:
Tossahan on se mdu kinukki integroitu hukkaportti jossa lukee, että 0,55-1,0bar vaikkei se oo säädettävä..mahtaako tarkottaa sitte, että tuolla tangolla pystyy säätää 1,0 bariin?

Paljonkohan tuosta turbosta irtoaa painetta ylipäätään vakiopumpulla? 1,8bar on t3/t4 maksimituotto, mutta ei taida vakiopumpulla irrota.. Mietin, et onko järkeä hommata jäykempää painekelloa (1,2bar) vakiopumpun kanssa vai hommaako sitte vasta jos/kun laittaa tuon 12mm nestepään tohon?
Mistä muuten tommosia järeempiä painekelloja saa?

117hp/218Nm oli lukemat ( teholukema on pyöräteho, eli moottoriteho ~ +20% = n. 140hp. ) Mittaus tehtiin tommosessa vesijarrupenkissä Rintakarin Erkillä, Lapualla. Kierrosluvusta ei oo tarkkaa tietoa, kun ei oo autossa kierroslukumittaria, eikä oikee saatu mitattua oikeaa kierroslukua. Aikaisemmin tuli korkeempiki lukema.. 121,8hp mutta siitä ei otettu lappua. Mistäköhän tuo alhainen vääntömomentti johtuu..? onko epäselvällä kierrosluvulla vaikutusta asiaan vai johtuuko täysin turbon yläviritteisyydestä..?

Mites suosittelisitte säätämään tuota ahdonalaisen syötön hammasruuvia..? saisko heräämään turbon alempaa ja riittämään pidemmälle sekä kenties keräämään lisää ahtoja, jos ruuvais tuota hammasruuvia sillee, että avautuis alhaisemmilla paineilla. Ei oo kuvaa nytte tosta dynolapusta, mutta käyrän nousu notkahtaa tossa yhessä kohassa aika pitkältäki matkalta ennen piikkiä, joten mietin että jos tuota notkahdusta pystyisi tasaamaan..?

Turbon heräämistä parantaa myös ku saan asennettua tuon rajapainemittarin, onko siitä haittaa leimalla kun ei oo mittauspöytäkirjassa mtn merkintää siitä venasta? Sillähän EI säädetä ahtopaineita eikä se nosta huipputehoa niin eikö sen saa asentaa penkityksen jälkeenkin..?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #173 : 10.07.2012, 22:34:57 »
 :2funny: :2funny:
Ja miten ihmeessä sait vain noin vähän vääntöä?
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #174 : 10.07.2012, 22:41:02 »
Tänään kävin volvolla penkissä, ahdotki alko nousemaan..kiristin kaikki klemmarit ahtoputkistosta ja sitte vähän kiristin hukkiksen tankoa, että läppä ois varmasti kiinni. Ahdot on nyt 0,8-0,85bar ja "bleedaus" on toteutettu vaan sillee, että on T-haara kellolle menevän putken välissä ja siitä T-haarasta pääse vuotaan suoraan pihalle, ilman mtn kuristimia. Mietityttää vähän et vuotaakohan jostain vielä ilmaa ku on noin alhaiset ahdot..  :idiot2:
Tossahan on se mdu kinukki integroitu hukkaportti jossa lukee, että 0,55-1,0bar vaikkei se oo säädettävä..mahtaako tarkottaa sitte, että tuolla tangolla pystyy säätää 1,0 bariin?

Paljonkohan tuosta turbosta irtoaa painetta ylipäätään vakiopumpulla? 1,8bar on t3/t4 maksimituotto, mutta ei taida vakiopumpulla irrota.. Mietin, et onko järkeä hommata jäykempää painekelloa (1,2bar) vakiopumpun kanssa vai hommaako sitte vasta jos/kun laittaa tuon 12mm nestepään tohon?
Mistä muuten tommosia järeempiä painekelloja saa?

117hp/218Nm oli lukemat ( teholukema on pyöräteho, eli moottoriteho ~ +20% = n. 140hp. ) Mittaus tehtiin tommosessa vesijarrupenkissä Rintakarin Erkillä, Lapualla. Kierrosluvusta ei oo tarkkaa tietoa, kun ei oo autossa kierroslukumittaria, eikä oikee saatu mitattua oikeaa kierroslukua. Aikaisemmin tuli korkeempiki lukema.. 121,8hp mutta siitä ei otettu lappua. Mistäköhän tuo alhainen vääntömomentti johtuu..? onko epäselvällä kierrosluvulla vaikutusta asiaan vai johtuuko täysin turbon yläviritteisyydestä..?

Mites suosittelisitte säätämään tuota ahdonalaisen syötön hammasruuvia..? saisko heräämään turbon alempaa ja riittämään pidemmälle sekä kenties keräämään lisää ahtoja, jos ruuvais tuota hammasruuvia sillee, että avautuis alhaisemmilla paineilla. Ei oo kuvaa nytte tosta dynolapusta, mutta käyrän nousu notkahtaa tossa yhessä kohassa aika pitkältäki matkalta ennen piikkiä, joten mietin että jos tuota notkahdusta pystyisi tasaamaan..?

Turbon heräämistä parantaa myös ku saan asennettua tuon rajapainemittarin, onko siitä haittaa leimalla kun ei oo mittauspöytäkirjassa mtn merkintää siitä venasta? Sillähän EI säädetä ahtopaineita eikä se nosta huipputehoa niin eikö sen saa asentaa penkityksen jälkeenkin..?
tankoa kirimällä saadaan juurikin lisää ahtoja, on varmaan nyt niin löysällä, että hipii auki  ;)
vakio kellolla saat kyllä sen 1.5 bar kevyesti, kun vaan laitat lekuun rajapaineventtiilin tai sitten vaikka jarruputkenpätkän reiällä varustettuna  :)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #175 : 11.07.2012, 00:37:33 »
:2funny: :2funny:
Ja miten ihmeessä sait vain noin vähän vääntöä?

Eikös se siinä lukenu ? Kierros luvusta ei tarkkaa tietoa... Mut on toi kyllä ihan siivottoman vähän ahdetuks dieseliks  :buck2:
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #176 : 11.07.2012, 06:20:02 »
Joo pakko johtua tosta kierrosluvusta tai jostain toi vääntö..eikö tuon pitäs heilahtaa 300 Nm paremmalle puolelle jo vakiopumpullaki..? En tiiä oisko sillä sitte ollu osuutta asiaan, että auto penkitettiin 3. vaihteella..? Vaikka kyseessä oliki vesijarrupenkki mut silti vähä mietityttää..  :idiot2: Miten ku tuota perussyöttöä ei kovin montaa kierrosta pystyny ruuvaamaan että tuli tyhjäkäynti vastaan...? sillee siis ettei enempää voi syöttöä laittaa ku sitte tyhjäkäynti kasvaa liian korkeeksi.. Tosin sitä on nyt jo ihan sopivasti, ei tuu mtn paksua usvaa vaan semmonen harva musta pöläys. Ihmettelin vaan..pitäskö kaasuvipua muuttaa booreilla jos haluis lisää perussyöttöä...vai häiritteekkö se taas sitte ahdonalaisen toimintaa? Pitää kokeilla säätää tuota ahdonalaista jonkin verran alemmille paineille sitte katsastuksen jälkeen ja samalla myös laittaa lisää ahtoja.
tankoa kirimällä saadaan juurikin lisää ahtoja, on varmaan nyt niin löysällä, että hipii auki  ;)
vakio kellolla saat kyllä sen 1.5 bar kevyesti, kun vaan laitat lekuun rajapaineventtiilin tai sitten vaikka jarruputkenpätkän reiällä varustettuna  :)
kärsiikö ruuvata noin paljon vakiokellolla, ettei sitte ala temppuileen tuo hukkiksen läppä..? :o Meinaan että pystyy sitte pitämään nuo ahdot aisoissa kun hukkaportti on "selällään".
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 06:24:11 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #177 : 11.07.2012, 07:46:20 »
Joo pakko johtua tosta kierrosluvusta tai jostain toi vääntö..eikö tuon pitäs heilahtaa 300 Nm paremmalle puolelle jo vakiopumpullaki..? En tiiä oisko sillä sitte ollu osuutta asiaan, että auto penkitettiin 3. vaihteella..? Vaikka kyseessä oliki vesijarrupenkki mut silti vähä mietityttää..  :idiot2: Miten ku tuota perussyöttöä ei kovin montaa kierrosta pystyny ruuvaamaan että tuli tyhjäkäynti vastaan...? sillee siis ettei enempää voi syöttöä laittaa ku sitte tyhjäkäynti kasvaa liian korkeeksi.. Tosin sitä on nyt jo ihan sopivasti, ei tuu mtn paksua usvaa vaan semmonen harva musta pöläys. Ihmettelin vaan..pitäskö kaasuvipua muuttaa booreilla jos haluis lisää perussyöttöä...vai häiritteekkö se taas sitte ahdonalaisen toimintaa? Pitää kokeilla säätää tuota ahdonalaista jonkin verran alemmille paineille sitte katsastuksen jälkeen ja samalla myös laittaa lisää ahtoja. kärsiikö ruuvata noin paljon vakiokellolla, ettei sitte ala temppuileen tuo hukkiksen läppä..? :o Meinaan että pystyy sitte pitämään nuo ahdot aisoissa kun hukkaportti on "selällään".

Kolmosella ??? Miks ? Mikä laatikko tässä on ?
Se on ihan normaalia et tyhjäkäynti nousee jossain vaiheessa kun perus syöttöä lisätään. Jäikö sulla kierrokset "nauramaan" ? Eli kun polkaset ni sen jälkeen laskis hitaasti ?
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #178 : 11.07.2012, 08:00:53 »
Kolmosella ??? Miks ? Mikä laatikko tässä on ?
Se on ihan normaalia et tyhjäkäynti nousee jossain vaiheessa kun perus syöttöä lisätään. Jäikö sulla kierrokset "nauramaan" ? Eli kun polkaset ni sen jälkeen laskis hitaasti ?
Joo niin onki, mut onko kukaan koskaan hakenu  lisä ruokaa turbon s.pumpusta säätämällä tuota kaasuvipua eri asentoihin, tuli vaan mieleen. Ei jääny kierrokset nauramaan..? Eikä kyl mun mielestä ryntäillytkään..  :idiot2: Emmä tiiä..se vesijarrupenkki on muutenki niin erilainen, jos ootte joskus sellasta nähny. Se piti oleellisena vaan tehoa ku sillähän on katsastuksessa väliä. Luulis just sillä olevan merkirystä että saa mahd. suoran välityssuhteen..? Tässä on M47.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 08:03:28 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #179 : 11.07.2012, 08:09:55 »
Joo pakko johtua tosta kierrosluvusta tai jostain toi vääntö..eikö tuon pitäs heilahtaa 300 Nm paremmalle puolelle jo vakiopumpullaki..? En tiiä oisko sillä sitte ollu osuutta asiaan, että auto penkitettiin 3. vaihteella..? Vaikka kyseessä oliki vesijarrupenkki mut silti vähä mietityttää..  :idiot2: Miten ku tuota perussyöttöä ei kovin montaa kierrosta pystyny ruuvaamaan että tuli tyhjäkäynti vastaan...? sillee siis ettei enempää voi syöttöä laittaa ku sitte tyhjäkäynti kasvaa liian korkeeksi.. Tosin sitä on nyt jo ihan sopivasti, ei tuu mtn paksua usvaa vaan semmonen harva musta pöläys. Ihmettelin vaan..pitäskö kaasuvipua muuttaa booreilla jos haluis lisää perussyöttöä...vai häiritteekkö se taas sitte ahdonalaisen toimintaa? Pitää kokeilla säätää tuota ahdonalaista jonkin verran alemmille paineille sitte katsastuksen jälkeen ja samalla myös laittaa lisää ahtoja. kärsiikö ruuvata noin paljon vakiokellolla, ettei sitte ala temppuileen tuo hukkiksen läppä..? :o Meinaan että pystyy sitte pitämään nuo ahdot aisoissa kun hukkaportti on "selällään".
säädät perusahdot ilman mitään kappaleita välissä siihen kiloon ja siitä sitten jatkat bleederillä tai rajapaine venttiilillä.
eiköhän rupee lootat leviimään, eiku :D

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo