Ateho  Elekma

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 164393 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Ei vaan niin se vaan on että kun kansi lyödään virtauspenkkiin ni siinä pitää olla imusarja ja kaasuläppä kiinni siinä kannessa, sitten vasta näkee mihin sillä kombinaatiolla on mahdollisuuksia.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Ei ne virtauspenkin luvut ole riittävän tarkkoja / "paikkansa pitäviä" tuohon.
Viisaammat on huomanneet jo, että joskus menee niinkin että jos virtauspenkissä kehittää kantta lukujen perusteella parempaan suuntaan - voi käytännössä hävitä jopa kymmenen prosenttia tehoista.

Lainaus
On tämä ainakin huvittavaa seurata. Tämä virtuaali virittäminen, kansien kanssa.
Varsinkin, kun jotkut vinkkejä/apua etsivät lähinnä aloittelijat (vaikka itekkään aloittelijaa kummempaa osaamistasoa omaan) ottavatkin näitä viestejä kirjaimellisesti neuvoina. ::)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Pysytääs nyt asiassa ja lopetetaan virtuaali ja mutu tuntumalla virittäminen  :idiot2:

Itsellä ollut virtauspenkki 15vuotta ja kyllä sitä alkuaikoina tuli ihan helvetisti käytettyä ( nyt pölyyntyy varastossa ) ja testailtua..mutta...tieto lisää tuskaa !!!  koska kun teen yhden sairaan hyvin toimivan kanavan niin toista samanlaista et saa tehtyä  !!!  No joku varmasti takertuu tähän  ;)  Ja tuo vinkuttaminen kun ei ole ihan mielekkäintä työtä ja vaikka kuinka käytät suojaimia on nenä ja suu paskaa täynnä...

Oma näkemys kanavien työstämiselle on että "miettii kanavan muodot, mittaa hieroo, nysvää ja porttaa sen niin hyvinkuin mahdollista ja sen jälkeen kiikuttaa kannen digitoitavaksi ja cnc porttaukseen jyväskylään (Woz Trading Oy:lle, 0405411494)  Koneella kun kanavat ajetaan niin ne on todellakin samanlaiset ja virtaa samalla tavoin joka kanava .
Tosin voz:ilta löytyy aika paljon valmiita malleja volvoihin ja hinta on mielestä kohtuullinen.

Kuvissa oma kansi cnc työstettynä  (Carlssonin malli 39/33)



Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Pysytääs nyt asiassa ja lopetetaan virtuaali ja mutu tuntumalla virittäminen  :idiot2:

Itsellä ollut virtauspenkki 15vuotta ja kyllä sitä alkuaikoina tuli ihan helvetisti käytettyä ( nyt pölyyntyy varastossa ) ja testailtua..mutta...tieto lisää tuskaa !!!  koska kun teen yhden sairaan hyvin toimivan kanavan niin toista samanlaista et saa tehtyä  !!!  No joku varmasti takertuu tähän  ;)  Ja tuo vinkuttaminen kun ei ole ihan mielekkäintä työtä ja vaikka kuinka käytät suojaimia on nenä ja suu paskaa täynnä...

Oma näkemys kanavien työstämiselle on että "miettii kanavan muodot, mittaa hieroo, nysvää ja porttaa sen niin hyvinkuin mahdollista ja sen jälkeen kiikuttaa kannen digitoitavaksi ja cnc porttaukseen jyväskylään (Woz Trading Oy:lle, 0405411494)  Koneella kun kanavat ajetaan niin ne on todellakin samanlaiset ja virtaa samalla tavoin joka kanava .
Tosin voz:ilta löytyy aika paljon valmiita malleja volvoihin ja hinta on mielestä kohtuullinen.

Kuvissa oma kansi cnc työstettynä  (Carlssonin malli 39/33)
Kaikista paras on kun on käyttäny sen älyttömän määrän aikaa ja vaivaa kanavien tekemiseen, ja sit se kansi meneekin romuks tai muuten vaa menee joku työvaihe pieleen. :facepalm:
Eikun alusta, mut kuuluu asiaan.

Millaisessa hintaluokassa karkeasti pyörii mallin mukaan teetätys? Voit laittaa vaikka yv:llä, jos et täällä halua kertoa.
Kun ite oon ymmärtänyt et tuo on aika kallista puuhaa.. 24v (6syl) esim. lähemmäs tonnin luokkaa (cnc porttaus)
Sen verran matalan budjetin virityksiä, ja paljon muutoksia suhteellisen lyhyessä ajassa -> näkisin ainakin omalla kohdalla vielä vinguilla leikkimisen järkevämmäksi.

Virtuaaliviritys ja mutulla virittely netissä on silloin hauskaa kun jossain vaiheessa se todellisuus iskee eikä ne asiat nyt ihan silleen menneetkään kuin on ajatellut. ::)
Kaikkea ei opi lukemalla, tai muiden tekemien videoiden avulla.

Koitan omat kirjoitukset pitää asiallisella linjalla, ja toivottavasti tää nyt ei yli mene.
Mut on se silti sanottava, et se on käytännössä näiden oikeasti viisaampien halveksumista jos pätee joka asiassa kuin olisi kaiken tietävä.. se aiheuttaa aika paljon närää joissakin foorumilaisissa mikä näkyy sit sisällössä.
 "Oikeasti viisaammilla" tarkoitan nyt niitä henkilöitä joilla on ihan konkreettista näyttöä siitä, et saavat koneista voimaakin irti ja ymmärtävät sen tekniikan päälle huomattavan paljon; ei mutuilua, vaan käytännön kokemusta ja niistä saatua tietoa.
Ite en niihin kuulu, ja siihen on varmasti vielä hyvin pitkä aika ennen ku itteäni "viisaaksi" voin millään mittapuulla mieltää.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2020, 13:57:27 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
EI opikaan, mutta teoria on hyvä olla hanskassa, sillä tieteellä ne hevosvoimat tehdään.
MOnella olisi sata heppaa ylimääräistä kombinaatiossa kun vain olisi 46/38 venat, portattu kansi ja kunnon imusarja + nokka.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2020, 14:07:21 kirjoittanut Chall »

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
EI opikaan, mutta teoria on hyvä olla hanskassa, sillä tieteellä ne hevosvoimat tehdään.
MOnella olisi sata heppaa ylimääräistä kombinaatiossa kun vain olisi 46/38 venat, portattu kansi ja kunnon imusarja + nokka.


Tätä samaa teoriaa ei tarvitse toistaa ja laittaa joka ketjuun mihin kerkeää.

Jos nyt pitää topicit niille aiheille suunnattuna kun on, ei tarvitse kaikkiin jakaa projektin tietoja ja mitä mielessä liikkuu, menee vaan jokainen sekasin.

E: siivoiltu

« Viimeksi muokattu: 25.06.2020, 14:11:21 kirjoittanut Chall »

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
531 kansi tuli haettua. Onko tuossa jotain perus ahdistavaa paikkaa jolle kannattaisi itse näyttää vinkua, vai kannattaako näin asiaa tuntemattomana vain lyödä sellaisenaan paikalleen?
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Taakse päin tätä ketjua lukiessa saa hyviä vinkkejä, mitä sille voi / kannattaa tehdä.
Lähinnä että saa jonkunlaisen perusidean selville. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi
En nyt viitsi uutta topikkia tehä joten kysästään täältä.

Elikkäs 531 kansi kävi viilauksessa ja nyt venttiilivarsi tulee ylemmäksi kun seetiä hiottu. Ongelma on se että milläs nyt tästä saataisiin välykset kuntoon ? Imupuolelta nokka ottaa kiinni paininkuppeihin vaikka ottaa shimmi palat pois. Yritin etsiä toisinlaisia kuppeja jossa shimmi tulisi alapuolelle mutta kaikki oli 5mm pitempiä. Vaikuttaako se mitenkä ? Esim KL racingiltä löyty kyseisiä kuppeja. Vx3 nokka tulee päälle jos sillä on merkitystä.

Vähän hakusessa vielä nämä kansi hommat mutta toivottavasti viisammat kertoo miten tehä.  :D
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Siis miten paljon niitä seetejä on kairattu, vai onko venttiilit pidemmät?
Joko se vaatii paininkupin muokkausta (hiontaa) että saa alle 300 säätöpalan, tai sit lyhyemmät venttiilit / venttiilien päistä pikkuse pois (mitattava ettei lyhennetä liikaa = paininkuppi ottaa jousen ylälautaseen=retainer kiinni).

Pitää vaa tietää mite pienestä on kiinni, et sais välystä sinne.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi



Tuossa kuva kannesta. Ongelma on juuri se että ei saa mitattua mitään välystä. Paljonko kupista uskaltaa vetää pois että pysyisi vielä shimmi paikoillaan? Jotkut kuulemma hitsanneetki sen kiinni.

Ihan vakio venttiilit kannessa että niitäkin varmasti voisi lyhentää mutta isompi työ se on.
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Ulkomuistista heitettynä miulla oli hitsinokan ja pitkien venttiilien kanssa jopa 250 säätöpalaa eli jonkun 0,6-0,7mm otin pois paininkupista.

Jätät yhdestä paininkupista säätöpalan kokonaa pois ja nokka semmosee asentoo, että saat ilman palaa olevasta kupista mitattua välyksen.

Jos on koneistamaton kansi alunperin, niin 3 kulmaseetejä koneistettaessa vakioventtiileille ei yleensä oo tarvetta niin paljoa kairata et alle 300 säätöpalaa tarviis.
Ja ainakin miulla suurinosa on ollu alunperin 395-410 säätöpaloilla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Pysytääs nyt asiassa ja lopetetaan virtuaali ja mutu tuntumalla virittäminen  :idiot2:

Itsellä ollut virtauspenkki 15vuotta ja kyllä sitä alkuaikoina tuli ihan helvetisti käytettyä ( nyt pölyyntyy varastossa ) ja testailtua..mutta...tieto lisää tuskaa !!!  koska kun teen yhden sairaan hyvin toimivan kanavan niin toista samanlaista et saa tehtyä  !!!  No joku varmasti takertuu tähän  ;)  Ja tuo vinkuttaminen kun ei ole ihan mielekkäintä työtä ja vaikka kuinka käytät suojaimia on nenä ja suu paskaa täynnä...

Oma näkemys kanavien työstämiselle on että "miettii kanavan muodot, mittaa hieroo, nysvää ja porttaa sen niin hyvinkuin mahdollista ja sen jälkeen kiikuttaa kannen digitoitavaksi ja cnc porttaukseen jyväskylään (Woz Trading Oy:lle, 0405411494)  Koneella kun kanavat ajetaan niin ne on todellakin samanlaiset ja virtaa samalla tavoin joka kanava .
Tosin voz:ilta löytyy aika paljon valmiita malleja volvoihin ja hinta on mielestä kohtuullinen.

Kuvissa oma kansi cnc työstettynä  (Carlssonin malli 39/33)




Aika hyvin kanavat saa tehtyä käsipelillä riittävän samanlaisiksi. Toki cnc koneistus helpottaa, mutta kun eri käyttö ei suosi pelkästään yhden mallisita versiota, niin silloin käsin teko on oikeastaan se ainut järkevä vaihtoehto.

Ja se porttaus viimeistelyineen on vain yksi osa kannentekoa, toki aikaa vievä toimenpide, mutta kuitenkin. Huolellisissa venttiilitöissä menee myös tuhottomasti tunteja, kun sovittaa istukan muodon kanavaan, muotoilee venttiileitä, tekee ohjaintyöt, tarkastaa asiat useampaan kertaan jne jne. Kokonais aika teolle voi vaihdella 20-60h noin karkesti ottaen.

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Eilen kellotin vino volvon työt kun vaihdoin 4kpl seetirengasta ja istutin 40mm pakoventtiilit 38mm tilalle kaikineen töineen aika tasan työpäivä 8h. kok kannet tekeminen venyy 40h ja siihen sitten kaikki puljaaminen päälle, virtausmittaukset ja ihmettelyt.


Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Niin eli pakoseetien vaihto isompiin ja kulmien koneistus + muu venttiilin sovitustyö = ~8h?

Millaisen toleranssin ootte itellenne asettaneet venttiilien korkeuksien välille?
 Ainakin miusta se on jo erittäin hyvä jos kaikki venttiilit menee 5 satkun sisään.

Ja millaista apuvälinettä ootte käyttäneet kun oletettavasti useimmat käyttää miraa myös seetipesien koneistukseen?
Eli millä asettaa tarkasti terän oikeeseen kohtaan.

Valmistajalta saa jotain mielettömän kallista työkalua kyllä.

Tähän mennessä ite oon mikrometrillä vaa mitannut, mut on jotenkin kömpelöä välillä.

Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Autoracing  KL-varaosat