Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vapaavirtaussuodatin

  • 121 Vastauksia
  • 73831 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jeze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • Volvoton
Vapaavirtaussuodatin
« : 13.04.2011, 19:23:00 »
Empä löytänyt tästä vielä aihetta, jotan luodaan sellainen. Siirtäkää toki jos väärällä alueella :idiot2:

Mutta itse asiaan. Saako mistään S80 T6 (-00) vapaavirtausuodatinta orkkiskoteloon tai vaihtoehtosesti kartiota? Hairlinessä näytti olevan moneenkin eri Volvoon, mutta ei S80seen. K&N:n suodatin löytyi Slamitilta, mutta eipä näytä sopivan tuon vuotiseen. Doc powerilla oli J&R:n suodatin, onko mistään kotosin? Ipd:ssä olisi K&N:n suodatin, mutta eipä sieltä asti jaksaisi tilailla.

 -H-
Historia: V70 R AWD -98, S60 2.4 -01, S80 T6 -00
Nykyään: Subaru Impreza 320hv/391nm @ 1 Bar MYYTÄVÄNÄ!

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #1 : 01.05.2011, 14:39:44 »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jeze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • Volvoton
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #2 : 06.05.2011, 16:23:31 »
Joo Hariselta ostan samalla kun vien auton sinne ohjelmoitavaksi :)
Historia: V70 R AWD -98, S60 2.4 -01, S80 T6 -00
Nykyään: Subaru Impreza 320hv/391nm @ 1 Bar MYYTÄVÄNÄ!

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6010
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #3 : 09.05.2011, 00:54:34 »
BMC CDA:sta, Pipercross Viper:sta tai vastaavista kellään kokemusta?
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Laakkanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #4 : 11.07.2011, 12:14:00 »
Kun tässä vapausvirtaussuodattimesta on aloitettu niin jatketaan tässä samassa imupuolen ihmettelyä.
Vaikuttaa tuo putki jolla ilmaa tuodaan putsarin koteloon aika pieneltä ja voisin kuvitelle että sen suurentaminen auttaisi myös. Onko kukaan askarrellut tätä puolta tuloilmasta.
Onkohan se nyt näissä turbovehkeissä niin että ennen turboa se tuo vakiosuodatin kuiteskin eniten ahdistaa sitä ilman saantia ja saavuttaisiko tuolla (intake)putkiston koon kasvattamisella myös oikeasti hyötyä?
S60 2.0T 2011

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #5 : 06.08.2011, 13:44:04 »
Kun tässä vapausvirtaussuodattimesta on aloitettu niin jatketaan tässä samassa imupuolen ihmettelyä.
Vaikuttaa tuo putki jolla ilmaa tuodaan putsarin koteloon aika pieneltä ja voisin kuvitelle että sen suurentaminen auttaisi myös. Onko kukaan askarrellut tätä puolta tuloilmasta.
Onkohan se nyt näissä turbovehkeissä niin että ennen turboa se tuo vakiosuodatin kuiteskin eniten ahdistaa sitä ilman saantia ja saavuttaisiko tuolla (intake)putkiston koon kasvattamisella myös oikeasti hyötyä?
s60 T5 on saatu 20hp lisä vaihtamalla toi imuputki. Ennen isompaa putkee 280 ja putken vaihdon jälkee 304. Ainakin näissä s60 kuristuu putki todella paljon juuri ennen turboa PTC:n kohdalta. Aion tässä kuussa vielä päättä tuon iänikuisen taistelun kumpi on parempi kartiosuodin vai panelisuodin. Auto menee säätöön 24 päivä tätäkuuta niin sit saadaan asiasta faktaa kumpi on parempi.
S60 T5

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #6 : 06.08.2011, 14:33:43 »
s60 T5 on saatu 20hp lisä vaihtamalla toi imuputki. Ennen isompaa putkee 280 ja putken vaihdon jälkee 304. Ainakin näissä s60 kuristuu putki todella paljon juuri ennen turboa PTC:n kohdalta. Aion tässä kuussa vielä päättä tuon iänikuisen taistelun kumpi on parempi kartiosuodin vai panelisuodin. Auto menee säätöön 24 päivä tätäkuuta niin sit saadaan asiasta faktaa kumpi on parempi.

Muista että myös muita moottorisukupolvia löytyy volvolta, ei
yhden mallin kohdalla mahdollinen +2hv autuaaksi tee.
Eikä kyllä moottorin kestonkaan heikentyminen vs. se muutama mahdollinen hv.
Tästähän löytyy dokumenttia volvolandian puolelta, ihan kuvinakin, mm. valonviejä
avasi vakiosuodattimen ja vapaavirtaussuodattimen, löytyi hiukka enemmän
sitä suodatuspinta-alaa originaalista..
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #7 : 06.08.2011, 16:51:56 »
Muista että myös muita moottorisukupolvia löytyy volvolta, ei
yhden mallin kohdalla mahdollinen +2hv autuaaksi tee.
Eikä kyllä moottorin kestonkaan heikentyminen vs. se muutama mahdollinen hv.
Tästähän löytyy dokumenttia volvolandian puolelta, ihan kuvinakin, mm. valonviejä
avasi vakiosuodattimen ja vapaavirtaussuodattimen, löytyi hiukka enemmän
sitä suodatuspinta-alaa originaalista..
No on se yhden mallin kohdalla si ainakin selvitetty. Mites koneen kesto nyt sit muuttuu paneli vs kartio? Viittikkö linkkaa sen jutun?

Edit: joo löysin sen jutun. Niin siis tossa valonviejän jutussa pointti oli se että vakio sudatin on "turvallisempi" koneelle. Siinä ei ollut mitään puhetta tehon tavoittelusta.
Ja eiköös se ole itsestään selvää et kun teho kasvaa niin varmuus vakio koneessa heikkenee sillon joten se on se riski mikä on hyväksyttävä kun tehoa haetaan.
Niin tälläi maalais järjellä ajateltuna niin eiköös se ilma kulje pikkasen heikommin ton tiheämmän suodatus alan läpi kuin harvemman? ::)
« Viimeksi muokattu: 06.08.2011, 21:02:02 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #8 : 06.08.2011, 19:55:16 »
Niin tälläi maalais järjellä ajateltuna niin eiköös se ilma kulje pikkasen heikommin ton isomman suodatus alan läpi kuin pienen? ::)
Tälle haluaisin toki perusteluja? Mietipä huvikses, miksei sporttisuodattimet sitten ole sokeripalan kokoisia jos pieni ala olisi etu? Kyllähän se nimenomaan on niin, etä isompi ala -> pienempi virtaus alaa kohti -> pienempi painehäviö. Toki suotimen "tiheys"kin vaikuttaa, mutta jätettäköön se tässäkohtaa pois.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #9 : 06.08.2011, 20:35:00 »
Juu,mitä enempi pinta-alaa sen parempi. Vanhasaa -03 kiisselissä oli kyllä suurempi ilmaputsari kuin nykyisessä. Minkähän takia kokoa pienennetty? ecu on kyllä nyt siinä suodattimen päällä,tuskin sillä on asian kanssa mitään tekemistä.
V70 D5 AWD

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #10 : 06.08.2011, 20:50:08 »
Tälle haluaisin toki perusteluja? Mietipä huvikses, miksei sporttisuodattimet sitten ole sokeripalan kokoisia jos pieni ala olisi etu? Kyllähän se nimenomaan on niin, etä isompi ala -> pienempi virtaus alaa kohti -> pienempi painehäviö. Toki suotimen "tiheys"kin vaikuttaa, mutta jätettäköön se tässäkohtaa pois.
Jos sulla on tiheenpi suodatin ja harvempi suodatin niin kummastakohan mahtaa enemmän mennä ilmaa läpi? Eiköös noi vapari suodattimet oo paljon harvempia juuri sitä varten et se ilma menee paremmin siit läpi ja samalla si se kaikki muu paska mitä varten niitä kritisoidaan? Niinkun sanoin nii tälläi maalaijärjellä taas kun ajattelee niin kummasta menee ilma paremmin läpi yhestä kerroksesta vai sellasesta missä on 10 kerrosta päällekkäin? No mut ihan sama se, täälä tuntuu olevan turha puhua mistään tollasesta kun aina on väärässä niin empä tule tämän enempää asiasta kommentoimaan. Laitan tulokset esille kun olen penkissä käynyt ja that's it.

Edit: Totta kai itse suodatus pinta ala(Fyysinen suodattimen koko) tarvii olla mahollisimman suuri. Mutta mun pointti oli se et jos kaks samankokosata suodatinta ja toisessa on 1 kerros ja toisessa 10 kerrosta niin ilma kulkee paremmin harvemman läpi mutta jolloin suodatus teho heikompi.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2011, 20:53:54 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #11 : 06.08.2011, 20:58:20 »
Jos sulla on tiheenpi suodatin ja harvempi suodatin niin kummastakohan mahtaa enemmän mennä ilmaa läpi? Eiköös noi vapari suodattimet oo paljon harvempia juuri sitä varten et se ilma menee paremmin siit läpi ja samalla si se kaikki muu paska mitä varten niitä kritisoidaan? Niinkun sanoin nii tälläi maalaijärjellä taas kun ajattelee niin kummasta menee ilma paremmin läpi yhestä kerroksesta vai sellasesta missä on 10 kerrosta päällekkäin? No mut ihan sama se, täälä tuntuu olevan turha puhua mistään tollasesta kun aina on väärässä niin empä tule tämän enempää asiasta kommentoimaan. Laitan tulokset esille kun olen penkissä käynyt ja that's it.

Edit: Totta kai itse suodatus pinta ala(Fyysinen suodattimen koko) tarvii olla mahollisimman suuri. Mutta mun pointti oli se et jos kaks samankokosata suodatinta ja toisessa on 1 kerros ja toisessa 10 kerrosta niin ilma kulkee paremmin harvemman läpi mutta jolloin suodatus teho heikompi.
Anteeksi että vastasin kysymykseesi, enkä siihen, mitä olit ajatellut kysyä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #12 : 06.08.2011, 21:03:22 »
Joo olin tosiaan tossa aikasemmassa puhunut suodatus alasta kun tarkotin tiheyttä.
S60 T5

hevonen

  • Vieras
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #13 : 06.08.2011, 21:37:06 »
Anteeksi kun nyt linkitän museon samanaiheisen topicin.
Anteeksi.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=19537.0

Tän vois vaikka tännekin tallettaa..?

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #14 : 06.08.2011, 22:30:01 »
Jos sulla on tiheenpi suodatin ja harvempi suodatin niin kummastakohan mahtaa enemmän mennä ilmaa läpi? Eiköös noi vapari suodattimet oo paljon harvempia juuri sitä varten et se ilma menee paremmin siit läpi ja samalla si se kaikki muu paska mitä varten niitä kritisoidaan?

Ilmaa menee..Ainakin suhisee ihan kivasti että katu-uskottavuutta on enempi.  :)
 Jos aikoo laittaa vaparin ni sit se on se suurin kartio. Vaikka se on totta että enempi epäpuhtauksia siitä läpi pääsee ja sotkeehan se ilmamassa-anturin öljyypaskaan. ite kun en ainakaan osannu kohtuudella laittaa sitä öljyä. :D
V70 D5 AWD

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron