Samppasport  Futurez

740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86

  • 355 Vastauksia
  • 134457 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #315 : 14.01.2016, 22:29:36 »
Itte hitsasin pari päivää sitten neljäsosan tohon apurunkoon, kun jäi leimalla siitä kiinni. "asiallinen hitsaus sallittu".

Otettii vielä kuvat ja näytettiin katsurille. Tykkäs kun ei tarttenu peilien kanssa kattella sinne apurunkoon, vaan ihaili kännykkäkuvia.  :)
No helkkari, hyvä tietää :) täytyy itsekkin ottaa katsurille kuvat.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #316 : 02.02.2016, 23:17:10 »
Tästä se lähtee

Työstetään siihen 19,5mm reikä

Väännetään 1/2 jenka ja nippa kiinni

No mitänyt vähän heittoo. otetaan huomioon että ohjausreikä porattiin 10mm terällä.

Tässä välissä kone leväytettiin muttereiksi, männänrengasvälit puhdistettiin paremmin ja kasattiin nippuun uusilla motonetin laakereilla, stefoilla ja tiivisteillä. Männänrenkaat vieläkin ne Goetzet.
Kannentiiviste ja muu yläkerran tiivistys ml. venttiilivarrenkumit ovat merkiltään Glaser Aka. motonettiläiset
Pahvi välissä

Siinä se nyt olis. Pintaan sutastiin pensselillä Hammerite, joka oli jäänyt käyttämättä alustan kohdalla.

Tämän jälkeen ei oikeastaan ole muuta tehty kun:
-Tarkastettu öljypumpun välykset, putsattu ja uudelleen kasattu ja asennettu uusilla tiivisteillä.
-Asennettu kampi- ja apuakselin stefat ja tiivisteet.
-Puhdistettu, maalattu ja asennettu öljypohja. Ihan vaan vinkkinä älkää hiekkapuhaltako öljypohjaa. Sinne sisälle menee paljon hiekkaa, ja käytin yli tunnin sen puhdistamiseen sieltä. On meinaan tosi hienoa peilin kanssa tarkkailla tonne loiskelevyn sisään.
-Hommattu turbolle öljynkierto. Ryöstetään öljynpaineanturilta.
-skandixilta tuli paketti :) Tähän liittyen lähinnä iskarin yläpäät, etujarrukilvet, Heavy duty moottorinkannakkeet, ja keppitelineen puslat.

Mistään ei muuten sitten saa noita yläpään laakereita erikseen. Laakeriliike sanoi että ei saada tilattua tuolla laakerikoodilla mitään, kuulemma joku spesiaalilaakeri josta vähän mittoja muutettu, tässä tapauksessa sisäkoolin sisähalkaisijaa vähän pienennetty ja korotettu normaalista laakerista. Tällä saadaan kätevästi nostettua laakerin hintaa, eikä vanhoilla yläpäillä tee siis yhtään mitään.
Nuo kaasarin imusarjan vesikierron reijät pitäis vielä tulpata. Täytyis hommata M14 kierretappi ja laittaa kierreliimalla pätkästyt M14 pultit tulpiksi.

Tässäpä tämä tältä erää. Etupalkki on vieläkin hitsarilla :D Pikkuhiljaa :)
EDIT:
rahaa tähän ei paljoa pitäisi mennä mutta aikaa kyllä senkin edestä :o

No joopa joo, mopo karannut tuonne vähän matkan päähän...
« Viimeksi muokattu: 02.02.2016, 23:32:24 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #317 : 04.02.2016, 19:50:37 »

Hetkonen! :o Väärä turbo!
Huijasin, ei tää B200 tämän volvon keulalle nouse :D Tämän rakentelin käyttiksen koneeks :)
Tähänhän minulla näyttäisi olevan  ainakin 531, B230F, H-Profiilit,Reinzin pahvi Ja Tuo TD05HRA-16G6-10.5T
Tarkotushan olisi heittää tuo B200FK L-nokalla tuonne uudemman lankun keulille ja ryöstää VX nokka sieltä ja aloittaa seuraava moottoriprojekti.

Tuo pikkulohko onkin jo aika hyvin nipussa.



Juu u, en todellakaan enää tee seuraaviin moottoreihin tuosta öljyntuloa. On vähän ahdas vaihtaa suti :D


Tuon näköisenä se talliin jäi. :) Vieläkin ne vesireijät tulppaamatta kannessa, kun ostin väärän kierretapin :facepalm:

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #318 : 05.02.2016, 21:38:53 »
Öljynsuodattimen siirtojalka ni ei oo enää ahdasta  :)
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #319 : 06.02.2016, 21:17:56 »
Öljynsuodattimen siirtojalka ni ei oo enää ahdasta  :)
se olis kyllä hommattava.

Ajattelin tehdä tähän koneeseen ahtoputket motonetin j-mutkista, eli ihan pakoputkitavarasta. Miksipä ei?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #320 : 06.02.2016, 23:31:27 »
Pakoputkimutkista mäkin oon ahtoputket tehny, ja teen varmaan jatkossakin kunnes raaskin ostaa tigin :D
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #321 : 11.02.2016, 14:32:05 »
Pakoputkimutkista mäkin oon ahtoputket tehny, ja teen varmaan jatkossakin kunnes raaskin ostaa tigin :D
Yhtä DC tigiä olisin saanut lainata, mutta argon vuokrapullon täyttöhinta oli ollut vaatimattomat 140e V:> Ei siinä kyllä olisi mitään järkeä vetää rosterista ahtoputkia muutenkaan.
 


Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #322 : 07.05.2016, 08:07:19 »


Sielä olis akseli melkein paikallaan, ja tuli todettua että madallusjouset irtoaa yläpäistä ihan huolella. Täytyisi joku ulosjouston stoppari suunnitella

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #323 : 24.05.2016, 14:35:39 »
Nyt saatu uudet pultit takatukivarsille, ja takapää on läjässä :)
Tämä etupalkki odottaa hitsarin käsittelyä,laitonta, mutta ammattimies tekee niin menkööt.
Hätänen kaveri, ei menny kun melkeen puol vuotta ;D
 

Tässä välissä kokeiltiin Dummy-koneen kanssa miten tuo ahdin tuonne istuu. On vähän hassusti nurinkurin koko ahdin.
Tässä asennossa se Evo 9:ssä on vakiona.


Suhautin siinä sitten epoxia palkin pintaan, samalla vähän muutakin pientä tuli maalattua :)




Tolpat tuli sitten vielä kasattua ja heitettyä paikoilleen. Ohjaustehostimesta hukkunut toinen kannake niin ei saanut sitä paikalleen :idiot2:


Tällaista tällä erää, muutto omaan talliin lähenee uhkaavasti
« Viimeksi muokattu: 24.05.2016, 14:37:42 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #324 : 31.05.2016, 23:19:13 »
Posteljooni toi kinuqawan säädettävän kellon, hintakaan ei ollut paha, 79€ eikä edes jäänyt tulliin.


Ei muuten toivoakaan että tämä mahtuisi pakopesää kääntämättä ilman siirtojalkaa, mitä ei kyllä viitsi tehdä hukkaportin kellon takia.



Imuilmaputki mahtuu vesiletkun ali


Downpipe kyllä lähtee aivan suoraan alaspäin. niin se kyllä lähtee tässä turbossa vakionakin. Ohessa vertauskuva



Pakosarjahan tähän on tosi nätti tehdä. Kaikista putkista vaan yhtäpitkät niin kai siitä hyvä tulee :) Siinäpä sitten dilemma, huoltoystävällinen ja mahdollisimman suora pakosarja vai pukinsarvet jotka lämmittävät koko konehuoneen?



Huomenna olis tarjoitus heittää hammastanko ja jotkut fillarit alle ja tiputtaa koko vehje renkailleen ensimmäistä kertaa pariin vuoteen. Pikkuhiljaa :)
« Viimeksi muokattu: 02.06.2016, 13:32:33 kirjoittanut lakeshead »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #325 : 01.06.2016, 00:22:58 »
Itse käänsin sitä hukkaportin akselin päässä olevaa vipua ja siirsin kelloa että sain tilaa tornin ympärille, tosin kohtuullisen millipeliä se siltikin on  ::). Toki mulla on leveempi kansikin riesana, mut toisaalta seiskan konehuone on leveempi...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #326 : 01.06.2016, 13:49:20 »
Ei jessus että tää alusta on jäykkä verrattuna käyttölankkuun :D eihän tässä kuiteskaa oo mitään ihmeellistä tai kallista alustaosaa vaan ihan normaalit scantecin kaasut ja -40 madallusjouset, ja takana narisevat powerflexit.



Hiton hieno hetki oli kyllä tiputtaa renkailleen :) Tämä autojen harrastaminen on kyllä yhtä vuoristorataa, välillä tekis mieli polkee kaikki projektit suohon ja sitten on näitä palkitseviakin hetkiä :D
« Viimeksi muokattu: 02.06.2016, 13:31:04 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #327 : 02.06.2016, 14:08:11 »
Aukaisin 740in vanhan B230in ja ihmettelin kun männät tuli ylös asti. sitten avasin öljypohjan ja sieltähän paljastui 13mm kanget! olin ollut kokoajan uskossa että sielä on linnunluut, ja olin tarkistavinani bensapumpun reijästä että sielä oli linnunluut.
Kone näyttää ihan käyttökelposelta ja sitä pitäisi käyttää nyt aihiona. pytyissä oli merkkiä siitä että kone on seisonut mutta eiköhän tuo hoonamaalla lähde.

Seuraava potilas onkin 531.





Syöpymiä syöpymiä.

Eräs kansivelho katsoi tuota kantta tänään ja sanoin että hitsaus, istukkatyöt,pakopuolen ohjurien vaihto ja plaanaus. siihen sitten vielä venttiilien säätö päälle. yli puolen tuhatta tulisi maksamaan.
Sitten siinä arvioitiin että kannattaako tuo hitsaus vai ei, koska nuo syöpymät jäätävät kuitenkin liekkirenkaan ulkopuolelle plaanauksen jälkeen.

miksi nuo vesireijät ei muuten ylipäätään mene läpi asti?

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #328 : 02.06.2016, 15:20:21 »
Eri kansissa erilaisia toteutuksia, onko sitten vanhemmissa/531:ssä eri kohdalla ja/tai enemmän kanavia, kun 530? Itse vein kansitecille Jämsään, venttili työt ja oikasu 250€ kuitin kanssa. Omalla kohdalla oli muistaakseni 2mm luokkaa syvin"kraateri" jonka pohja ei ollut lähelläkään liekki rengasta  :) siistin näköstä pakerrusta ja hissukseen hyvä tulee!  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86
« Vastaus #329 : 02.06.2016, 21:24:41 »
Mitä olet hitsaamassa, kun äkkiä katsoen kansi ei ole halki?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Proturbo  Autodiagnoosi