Ateho  Elekma

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 584695 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1380 : 25.07.2018, 03:15:53 »
Päivitelläämpä vähän, eli saabin asetelma ja volvon levy sekä vielä perään tilattu painelaakeri tuli nyt ja kytkin on kasattu vihdoinkin. Huomasi jo kiristäessä asetelmaa paikalleen, että on se kireämpi vedättää kuin vanha volvon vapari sassi. Siellä lepää :smitten:



Mutta sitten itse ongelmaan. Eli saabin asetelma on sen 8mm matalampi rakenteeltaan, ja sehän aiheutti taas harmaita hiuksia. Painelaakeri ei yletä kyllä millään painamaan kytkintä auki. Haarukasta tuossa nyt minun mielestäni on ainut mahdollisuus asiaa säätää, tarkemmin sanottuna haarkun ja kopan pään kiinnityksessä. Shimmailin sieltä tuota haarukkaa, ja nyt siellä on jo 22mm teräsholkki ja pitkä pultti pitämässä haarukkaa paikallaan. Pitempää ei voi laittaa tai ottaa jo asetelma kiinni haarukkaan.





Tolla setupilla nyt painelaakeri ylettäisi mittausten mukaan painaa asetelmaa 9mm, ja vaijerinkin säätövara vielä riittäisi että saa kasaan, riittää tuo määrä kaiketi ? Mutta tuo haarukan asento epäilyttää, kytkin painettuna haarukka on suorassa, vapaana se on tosi rajussa kulmassa. Eli voiko se olla noin, vai muokkaanko tuon itse haarukan hitsaamalla :idiot2: haarukan kiinnitys on kyllä tukeva, se ei väänny eikä liiku tai murru mihinkään sieltä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1381 : 25.07.2018, 08:46:31 »
Tuo asetelma kuten Volvon RAC asetelma(552145) vaativat pidemmän 43mm painelaakerin(672122) toimiakseen oikein.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2018, 09:31:08 kirjoittanut 20-VALVE »
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1382 : 25.07.2018, 09:58:14 »
No voi pärsse. Miksi sitten kaikki täällä on sanonut että matalalla laakerilla sopii..
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1383 : 26.07.2018, 00:38:50 »
Tänään se ihme tapahtui. Romu kulkee taas. Minulla oli se skf:n muovilaakeri uusi, mutta muistin että minullahan on yksi pitkä painelaakeri jossain, ja olikin, kun aamulla painelin taas töihin.



Aikani mietin että mitä teen, ja päädyin viemään skf:n takasin putkaan, ja tutkin tuota käytettyä omaa, sain siitä ehjänä pölyrenkaan pois, niin kaavin ne rahkat sieltä pihalle ja tungin tilalle kunnon mossi vaseliinit. Kyllä vaan se hiljeni siitä.

Koska olin aivan varma että tuo pitkän laakerin shimmaus ei kerralla osu (se ei olisi toiminut sekään sellaisenaan, laitoin n.15mm shimmiä haarukan kuulan ja kopan väliin vielä tuonkin kanssa), niin päätin että helpotan elämääni edes karvan verran, ja ostan vihdoin tuohon laatikkonostimeen toisenkin kunnon saksitunkin, ja siten saan sen pultattua myös kiinni kärriin:



Sitten katselin sitä aikani vieläkin, ja välähti että tehdäämpäs siihen vielä pultattava lisävaruste:



Ja ei muutakuin lootaa vaan nyt sitten vihdoinkin kokeilemaan kiinni.



Sinnehän se meni, jopa luvattoman mukavasti ja vaivattomasti :idiot2:



Haarukan geometria ja shimmi-veikkaus osui aivan 100% täydellisesti, haarukka liikkuu sen 5mm tyhjää vapaana, ja koko loppumatkan mitä vaijeri vetää, se avaa, ja avaa muuten kerrankin kunnolla. Joutui vanhan venyneen vaijerinkin säätövaran kelaamaan äärisäädöstä takaisin uuden vaijerin säätötasolle ;D



Liikerata ja kaikki on aivan täydellistä, asennus sujui kuin tanssi, tuo asennuskärri kyllä loisti tänään, ja sitä oli leppoisa ohjata akkuporakoneella. Hyvät säätömahdollisuudet 8)



Sitten auto vihdoinkin alas ja tulille. Vähän akku ottanut kipeää tuosta seisomisesta, ja ei enää starttaa niin ärhäkästi(siis käynnistyy huonosti), mistä lie sekin johtuu ??? Mutta toimii. Ja jumaleissöni että ottaa kiinni eikä meinaa :pomo: Ihan käsittämätön pito, ihankuin sintterillä ajaisi, se ottaa kiinni kerrasta, ei yhtään luisuta vaikka kaasulla lähtee, niskat katkeaa tai kumit savuaa. Entinen luistatti joka nostossa eikä lähdöt ollut (eikä koskaan ole olleetkaan) vielä noin teräviä. Auto toimii taas, pitää vaan opetella uusiksi tuon ajaminen :D Niin, ja se huollettu vanha laakeri ei kohise eikä laahaa, täysin äänetön :)




« Viimeksi muokattu: 26.07.2018, 00:43:26 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1384 : 26.07.2018, 01:44:14 »
Nyt on kyllä taas jälleen semmoista sepittämistä tuon vaihteistotunkin väsäämisen kanssa, että hattu lähti ja kauas!

Kyllä tätä on vain mahtava seurata! :o

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5073
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1385 : 26.07.2018, 06:30:56 »
Khyyl tässä on sitä jotain ja mielenkiinnolla seuraan tätä rakentelua.
Tämäkin pitäs nähdä livenä..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1386 : 27.07.2018, 08:27:27 »
Näyttää tosiaan siltä, että jos ei valmista löydy, niin tehdään itse. Vaikuttavaa.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1387 : 27.07.2018, 08:33:59 »
Kiitosta vaan  :)

Ongelmitta ei tästäkään remontista selvitty. Eli vitosvaihteen tuo nelosen asentotunnistin on rikki, eli loota pitäisi laskea alas.

Jarrutuksissa poljin nypyttää ja taka-akseli alkaa kolisemaan. Ja edessä alkanut karmea nitinänatina.

Koneen rötä-ongelma tuossa 1600-2000rpm alueella on vaan pahentunut, alkaa olla jo hankala ajaa :(

Tuo laatikon anturi pitäisi löytää nopsaan. Ja mielellään uusi ehjä nokka-akseli. Saa tarjoilla ;)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1388 : 27.07.2018, 12:26:56 »
Ootko tulpannut öljyn valumareijät lohkosta nostimien välistä?
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1389 : 28.07.2018, 23:04:56 »
Ootko tulpannut öljyn valumareijät lohkosta nostimien välistä?

Onko siellä jotain reikiäkin :idiot2:

Eilen ajaessa vielä otin vähän reilumman lähdön, niin peräpäässä kilahti, ihankuin olisi lekalla pajauttanut akseliin tai koriin ??? Ajelin hissukseen parkkiin ja jätin auton taas huoltoa odottelemaan. Tänään nostin perän ja aloin tutkimaan, että mikä siellä mahdollisesti kilahti, no sen löysin että oikea takalaikka on kiero ja jarrupalat on ihan paskana.



Toisestakin oli kitkapala puoliksi irti jo. Otin levytkin pois ja purin vetaritkin irti. Watti pois ja koppakin auki tarkistin että monta hammasta puuttuu, mutta kaikki on ihan kunnossa. Taas näyttää auto tältä :buck2: Mutta vikaa vaan ei löydy.



Öljyt oli myös ihan kirkkaat ja puhtaat siistit.





Tuossa kasatessa takasin, huomasin että vetarit falskaa tuonne lukon pesiin ??  VIDEO

Kuuluuko tuo välys olla vai onko siellä oikeasti jotain rikki nyt ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1390 : 29.07.2018, 20:10:55 »
Tarkoitat, että vetarien ohi falskaa öljyä laakereihin? Siihen saa steeffania, volvolla joku tyyliin 15e, turkanen kun en löydä mittoja siitä taas.

Välys vaikuttaa ihan normaalilta, tuon verta parissa mun näkemässäni truetrackillisessa on ollut klappia jo ennen ekaa ajoa, eikä se siitä miksikään tunnu muuttuvan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1391 : 29.07.2018, 20:14:08 »
On siellä sormen mentävät reijät. Timo Kormun kikka oli tulpata ne ihan 2k liimalla ja korkilla. Jep. Siis korkki korkeilla. Näin öljy ohjautuu nostimille ja nokalle -> nokan elinikä kasvaa.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1392 : 31.07.2018, 00:49:26 »
Tarkoitat, että vetarien ohi falskaa öljyä laakereihin? Siihen saa steeffania, volvolla joku tyyliin 15e, turkanen kun en löydä mittoja siitä taas.

Välys vaikuttaa ihan normaalilta, tuon verta parissa mun näkemässäni truetrackillisessa on ollut klappia jo ennen ekaa ajoa, eikä se siitä miksikään tunnu muuttuvan.

Siis tarkoitin nimenomaan tuota klappia joka tulee vetarin ja lukkomurikan liitoksesta.

Ilmeisesti autosta kuuluva ulina tulee pinionin laakereista. Päätin nyt purkaa koko perän ja uudet timkenit on tilattu jo pinionille, sekä poskilaakerit. Samalla perään vaihtuu 4.1 välitys takasin. Nyt siellä siis on ollut 3.9 jo muutaman vuoden. Tahdon vähän kiihtyvyyttä vielä parantaa tuossa. Aikanaan kun ei vielä ollut vitosta, niin halusin siksi harvemman välityksen tuonne.

On siellä sormen mentävät reijät. Timo Kormun kikka oli tulpata ne ihan 2k liimalla ja korkilla. Jep. Siis korkki korkeilla. Näin öljy ohjautuu nostimille ja nokalle -> nokan elinikä kasvaa.

Tämä asia pitää tutkia seuraavassa nokan vaihdossa. Jokuhan sinne pitäisi nyt vaihtaa äkkiä. On tosiaan ihan sileä tuo, pari nenää on kirjaimellisesti sileänä. Vaikka kun löytyisi edes iskussa oleva ärrä, ja vaihdan sen kansi paikallaan. Kone ylös ja alassuin tai kyljellen. Nostimet samalla, kaiketi ne vaihtuu alakautta siinä missä yläkauttakin. Kerrankin sain kannen kiinni tiiviisti niin en raaski avata sitä taas. Pahvikaan ei mikään halpa ole ::)
« Viimeksi muokattu: 31.07.2018, 00:52:25 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1393 : 06.08.2018, 01:16:10 »
Tänään olin ahkera ja nappasin akselin irti autosta, lähtipä kerrankin nätisti irti, yksikään pultti ei ollut edes yrittänyt käydä ruostumaan, oli hölvätty sen verran tuhdilla kuparitahnalla :D



 :pomo:



Akseli sisälle ja purkuun. Tuo minun tekemän prässin akseli ja nuo paininpäät toimivatkin täydellisenä laakerikoolien irroitus(/asennus)-työkaluna :P Hyvin lähti koolit irti, ekana pikkukooli, ja sitten iso. Mutta ihmetystä herättää että miksi ison ulkokoolin alla oli 4 shimmilevyä ??? Kuvassa siis nyt tuo 3.9 välitys purettuna suoraan paikaltaan:



Tässä taas pinionit nyt.



Piti tosiaan rälläköidä sisäkooli auki tuosta 4.1 pinionista, ja rakentaa tommoinen patenttiulosvetäjä. Toimi se sitten lopulta. Mutta tietenkin minä rälläköin tuon osanumeron kohdalta juuri :facepalm: Jännä että tuo ison laakerin sisäkooli oli timken ja ulkokooli oli skf ::)



Poskilaakerit oli tämän näköisiä: :o



Tämä taisi olla pinionin toinen kooleista:



Kyllä ne taitaa aikalailla olla vaihtoa vaille ;D

Mutta kun kävin uutta laakeria sovittamaan, niin se humpsahti pohjaan asti pinionissa, ja falskasi vielä päälle ainakin millin verran :idiot2: Näillä osanumeroilla kuitenkin (foorumilta poimittu) laakerit tilasin, mutta väärät olivat ???

Pinion etu HM88649/HM88610
Pinion taka HM88648/HM88610
Poskilaakeri LM501349/LM501314

Poskilaakerit (skf) on oikeat. Mutta nuo pinionin (timken) olivat ihan väärät. Molemmat timkenit sujahtivat hammasrattaalle asti väljästi pohjaan.

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1394 : 06.08.2018, 09:07:25 »
Pinjonin laakerin ulkokehän alla ei pitäisi olla mitään, mutta poikkeus vahvistaa säännön :) Todennäköisesti edellinen peräguru on laittanut niitä, kun siten mahdollinen säätäminen on paljon helpompaa, kun laakerin sisäkehän repiminen irti pinjoniakselista. Hammaskosketus tarkastamalla se sitten aikanaan varmistuu. Siellä 3,9 pinjonin laakerin välissä oleva shimmi on varmaan ohuempi, mitä siinä 4,1 välityksessä?

Sun kannattaa kasata ensin se pinjoni paikalleen ilman niitä pienen laakerin alle tulevia shimmejä ja kiristää laipan mutterilla akseli sopivan jämäkäksi. Jos tulee kuitenkin joku säätötarve, niin ei mene vaivalla tehty esijännityksen säätö uusiksi.

Noissa sun pinjonin laakereissa on molemmissa sama ulkokehä, mutta sisäreiän halkaisijassa on reilu milli kokoeroa. Eivät voi siis millään olla oikeita numeroita, kun etulaakeri on huomattavasti pienempi.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2018, 09:46:59 kirjoittanut Kulmamies »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron