Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Cross C. - 10.07.2011, 19:13:05

Otsikko: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 19:13:05
Kävi tässä muutamia viikkoja sitten seuraavasti: Veimme 2003 vuosimallia olevan Cross Countrymme Vantaalla katsastukseen ja auto sai siellä helposti leiman. Ajattuamme kuitenkin noin 1 km pois katsastuskonttorilta, ajotietokone ilmoitti, että aja varovasti tien sivuun ja auton lämpömittari oli niin punaisella, että lämpömittarin neula meinasi tulla mittariston oikeasta reunasta läpi. Auto hinurin lavalle ja Bilialle... Vesipumppu ja termostaatti rikki...  :nohnoh

1) katsastus alkoi siten, että katsastusmies sanoi, että "en pysty testaamaan nelvivedon jarruja sisätiloissa, niin testaan jarrut tuossa kadulla"; katsastusmies teki rajun kiihdytyksen ja veti sitten käsijarrun vauhdissa päälle... vasen takapyörä lukkiutui rengas vinkuen ja oikea takarengas pyöri vielä...

2) seuraavaksi katsastusmies jatkoi auton revitystä pienellä vaihteella konetta "kiduttaen" ja ajoi sen sisälle katsastustiloihin...

3) odottelimme katsastuksen päättymistä ja sitten hyvin pidetty silmäterämme tulikin ulos katsastuksesta ja katsastusmies pysäköi sen konttorin pihalle; tuulettaja huusi täysillä kierroksilla...

4) saimme katsastuskonttorilta pakokaasutarkastusraportin, jonka mukaan meidän dieselkoneelle oli annettu pakokaasumittauksessa 4920 kierrosta/min!!!! Kierroslukumittarin punainen osuus alkaa siis jo 4:ssä ja maksimit on 5...  :'(

a) kysymys kuuluukin siis, että näinkö Volvoja tulee käsitellä katsastuksessa???

b) voisiko mielestänne tuolla "rajuhkolla" katsastuksella olla syy-yhteys rikkoutuneeseen vesipumppuun sekä termostaattiin???

Kiitos vastauksista jo etukäteen!!!  :hello:

Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: adrock - 10.07.2011, 19:56:48
1) nelivetoa ei voi testata rullilla, niin pitäähän jarrujen teho jotenkin todeta.
2) enpä tiedä tuosta
3) turussa ainakin ollut helteet ja oma auton moottori hehkuu vaikkei ole huudatettukaan
4) dieseleitä taidetaan huudattaa. http://www.ake.fi/pdf/16-208-2004.pdf

a) neliveto-diesel volvoja ja muitakin autoja kyllä.
b) voi. mutta eiköhän siellä ennestään ole vikaa, jos katsastuksessa hajoaa.

c) en ole asiantuntija millään lailla, enkä omista nelivetoa saati dieseliä. mutta näkisin, että ihan oikein menetelty ja harmillista, että vesipumppu petti, mutta se olisi voinut pettää omassa ajossakin kun olisi vähän raapastu?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: jaskajokunen - 10.07.2011, 20:00:47
Akelta pitäisi olla ohje automaatilla varustetun volvon ryntäytykseen ( sitä ei saa tehdä )  Oliko aloittajalla automaatilla varustettu volvo ?

Muutoinkin nuo päästölaput kannattaa hakea korjaamolta ennen katsastukseen menoa, jos on vikaa saa säädetyksi ja laput ovat melkein aina halvempia.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 20:13:54
Juu kiitos nopeista vastauksista!

Eli kysymyksessä siis 5D XC70 STW 2.4 D5 AUTOMATIC eli automaatti ja diesel!
Tuo "ryntäyskielto" oliskin se, mistä halusin tietää lisää! Biliassa nimittäin korjaus maksoi "hunajaa" ja maksumies olisi kiva löytää. Biliassa jo sanottiinkin, että "auton moottorin ääritilojen testaaminen kuuluu auto- ja moottorivalmistajille - ei katsastusmiehille..."
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: The moose - 10.07.2011, 20:19:18
pyytää mustaa valkoselle biliasta ja marssii sinne kats konttorille ja kysyy kys kats miestä vastaamaan esimiehensä läsnäollessa mitenkä teidän autoa katsastettu. samalla esittää sen biliasta annetun lapun.

tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon.

Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 10.07.2011, 20:19:42
Akelta pitäisi olla ohje automaatilla varustetun volvon ryntäytykseen ( sitä ei saa tehdä )  Oliko aloittajalla automaatilla varustettu volvo ?

Eikös tämä kuitenkin koske jotain paljon vanhempia malleja, ei näitä "nykyisiä" aisineita.

Nelivedon jarrut pystyy testaamaan rullilla, mutta täytyy olla rullat, jotka on tarkoitettu myös nelivedon testaamiseen, tälläiset rullat nelivedon kohdalla pyörivät vastakkaisiin suuntiin ja testataan yksi jarru kerrallaan, niitä ei kaikissa paikoissa ole.
On kyllä ihan ohjeen mukaista, että tälläisessä tapauksessa jarrut testataan koeajolla, jarru....  kyllähän sen on kestettävä auton pysäyttäminen ja vieläpä monesti.. jos ei kestä, niin jarruissa on vikaa...  tosin, tuntien näiden seisontajarrut, itse en rohkenisi vauhdista vetää lukkoon.


Tässähän tuo volvon automaattien ohje, eikä ole näin uusia autoja listassa.. taitaa aisinin 4 pykäläinen olla uusin aski mitä noissa malleissa on
http://www.ake.fi/pdf/pakokaasupoikkeus10.pdf
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 20:30:18
Katsastusaseman päällikköön on oltu jo useita kertoja yhteydessä ja hän on ilmoittanut, että heillä on vastuuvakuutus tällaisten tapausten varalle, mutta pyytävät "lisänäyttöä" heidän osuudestaan tähän "konerikkoon" eli mistä tämä setti voisi löytyä, mitä esim. nämä edellä mainitut Tampereen asemien katsastajat ovat tämän tiedon "ryntäyskiellosta" ammentaneet..?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 10.07.2011, 20:32:57
Niin ja linkkini oli tästä lähteestä
http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Katsastusyritykset/Katsastustoiminta/Maahantuojien+ohjeet+ja+tiedotteet/Maahantuojien+ohjeita+pakokaasutarkastuksiin+ajoneuvomerkeittäin.htm
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Volvo TDI - 10.07.2011, 20:57:26
Tosi taitava katsastusmies saa olla jos rikkoo vesipumpun ja termostaatin päästömittauksessa. V70 dieselin pitää kestää 5000 kierrosta niin miksei XC kestäis saman verran?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 21:03:07
eli Miksu luenko lähettämääsi AKE-linkkiäsi nyt oikein: "(HUOM! Käyntinopeus ei saa olla yli 1500 r/min automaattivaihteisissa malleissa)"...???
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Volvo TDI - 10.07.2011, 21:08:10
Ainoa lukuvirhe on siinä kun luettelosta puuttuu XC70. Joudut pyytämään Volvolta lausunnon mtä vaurioita on odotettavissa jos kierrokset on liian suuret mittauksessa. Veikkaan että mahdollinen rajoitus estää laatikkovauriot.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 10.07.2011, 21:13:51
eli Miksu luenko lähettämääsi AKE-linkkiäsi nyt oikein: "(HUOM! Käyntinopeus ei saa olla yli 1500 r/min automaattivaihteisissa malleissa)"...???



Luet oikein ja se koskee autoja jotka siinä alapuolella on listattuna, mutta kyseisessä dokumentissa ei ole autoasi mainittu, joten tästä päätellen, tuota aisinin aw50/51 vaihteistoa (joka autossasi on) saa ryntäyttää kierrokset tappiin
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 21:23:29
Ok. Eli katsastusmies saa ryntäyttää 4920rpm vaiko ei?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 10.07.2011, 21:31:03
Ok. Eli katsastusmies saa ryntäyttää 4920rpm vaiko ei?

Saa, mikäli siitä ei ole erikseen valmistajalta muuta ohjetta, enkä sellaista autoasi koskevaa ohjetta mistään ole löytänyt, tai sellaisesta kuullut, joten uskon, että sellaista ei ole.

Vesipumpun hajoaminen voi johtua ryntäytyksestä MUTTA  se että se hajoaa ryntäytyksessä johtuu hajoamaisillaan olevasta vesipumpusta, ei ryntäytyksestä.
Eikös ollut hauska lause, mutta näin se on.
Ehjä vesipumppu kyllä kestää pidempiaikaisenkin täysillä kierroksilla huudattamisen.
Rikkinäinen termostaatti ei liity taasen sitten mitenkään katsastukseen, ne jumii auki tai kiinni aina välillä ja on ihan normaali silloin tällöin uusittava osa.. itseasiassa niin on vesipumppukin.

Eli yhteenvetona, en keksi mitään, miten näistä vioista voisi osoittaa katsastusta sormella
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 21:31:49
Eli vielä toiselta Volvo -foorumilta poimittua: "Kävin katsastamassa omani perjantaina eräällä uudella katsastusasemalla Porissa ja pakokaasumittaus meni suurinpiirtein näin: Kun näin että päästömittaus alkaa, menin "muina miehinä" kyselemään inssiltä, että mites aiot ryntäyttää? Vastaus oli, että ei näitä automaatteja ryntäytetä, vaan toimitaan valmistajan ohjettein mukaan."
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 10.07.2011, 21:44:34
Eli vielä toiselta Volvo -foorumilta poimittua: "Kävin katsastamassa omani perjantaina eräällä uudella katsastusasemalla Porissa ja pakokaasumittaus meni suurinpiirtein näin: Kun näin että päästömittaus alkaa, menin "muina miehinä" kyselemään inssiltä, että mites aiot ryntäyttää? Vastaus oli, että ei näitä automaatteja ryntäytetä, vaan toimitaan valmistajan ohjettein mukaan."

Samasta keskusteluketjusta vielä sitten tämä allaoleva lainaus

Selvitin vielä Volvon maahantuonnista Porin suunnalta tulleen viestin jälkeen tuota ryntäytystä, ja kyllä se niin heidän mukaansa on, ettei uudemmista ole annettu erillisiä ohjeita. Tuumasivat että sekaannukset käytännöissä voivat johtua ohjeista, jotka on annettu vanhemmille malleille..
T:habatsu

Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 21:53:18
Eli summa summarum: 2003 mallia saa ryntäyttää maksimikierroksille?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 10.07.2011, 22:00:45
Eli summa summarum: 2003 mallia saa ryntäyttää maksimikierroksille?

Nimenomaan, koska sitä ei valmistaja ole kieltänyt (ainakaan siten, että sellaisen tiedon jostain helposti tai edes hieman vaikeasti löytäisi)
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 22:11:27
Eli meidän Volvo on sellainen "tapaus", että vaidamme siihen öljyt 15.000 km välein, kiihdytämme sitä hitaasti ja pidämme sitä kuin "kukkaa kämmenellä" - vesipumppu vaihdettu -07 eli meidän on turha syyttää katsastuskonttoria?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 10.07.2011, 22:21:03
Eli meidän Volvo on sellainen "tapaus", että vaidamme siihen öljyt 15.000 km välein, kiihdytämme sitä hitaasti ja pidämme sitä kuin "kukkaa kämmenellä" - vesipumppu vaihdettu -07 eli meidän on turha syyttää katsastuskonttoria?

No, ei tuu mieleen mitään, miksi ryntäytys rikkoisi vesipumpun ja muutenkin se ryntäytyskielto tietyissä malleissa on ainoastaan vaihteiston takia, muut komponentit ehjinä kestää sen ryntäytyksen kyllä.

Veikkaan, että autossa oli tarvikevesipumppu, ne ei tapaa yleensä edes kestää, kuin juuri ja juuri reminvaihtovälin, omaan autooni en kokemusperäisesti laita tarvikevesipumppua, ne on meinaan näissä moottoreissa ainoita vesipumppuja joita olen vaihtanut siksi, että on rikki, alkuperäisiä pumppuja oon vaihtanut ainostaan vain siksi, että asiakas on halunnut varmistella.

Ja ettei tämä menisi sitten tarvike-osa keskusteluksi liiaksi, niin sanottakoon, että en tiedä minkä merkkiset tarvikepumput on niitä, joita olen vaihtanut, niissä kun ei yleensä ole merkkiä pumppuun kirjoitettuna


Mainittakoon vielä yleisesti tuosta vesipumpusta, että bensa-versiossa on vesipumppu vastaava, kuin dieselissäkin, jonkin tyyppisiä pieniä eroja niillä on, kun eivät ole täysin samoja, mutta perus rakenne on sama, bensa-koneessa on ihan arkipäivää jatkuvat kierrokset samat, mitkä dieselillä ryntäytettäessä kierrokset tappiin, eikä vesipumppua haittaa se yhtään.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 10.07.2011, 22:27:24
Pumppu oli Volvon oma tarvikeosa vm. -07..
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 10.07.2011, 22:30:42
Pumppu oli Volvon oma tarvikeosa vm. -07..

No, sen hajoaminen on kyllä sitten harvinaista, mutta ei ryntäytyksestä.

Nämä ovat siis vain ja ainoastaan omian mielipiteitäni, eikä niiden takia kannata olla selvittämättä jostain tarkemmin asioita.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: jusbe - 10.07.2011, 23:06:36
Oon samoilla linjoilla Miksun kanssa. Toi ryntäyttäminen ei hajota ehjää vesipumppua saatika muutakaan. Toi ryntäytyskielto on nimenomaan laatikon takia, ja sekään ei koske tätä mallia. Ja niillä ajeluilla mitä katsastuksessa ajetaan, niin et saa ehjää autoa hajalle, vaikka koeajot ajaisi pakilla. Autosi päätti vain hajota katsastuksen jälkeen, ei muuta. Voithan silti selvittää asian jostain asiantuntevasta paikasta, nää foorumit ei sellaisia välttämättä ole  ;)
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: 0yxxy0 - 11.07.2011, 06:44:32
Oon samoilla linjoilla Miksun kanssa. Toi ryntäyttäminen ei hajota ehjää vesipumppua saatika muutakaan. Toi ryntäytyskielto on nimenomaan laatikon takia, ja sekään ei koske tätä mallia. Ja niillä ajeluilla mitä katsastuksessa ajetaan, niin et saa ehjää autoa hajalle, vaikka koeajot ajaisi pakilla. Autosi päätti vain hajota katsastuksen jälkeen, ei muuta. Voithan silti selvittää asian jostain asiantuntevasta paikasta, nää foorumit ei sellaisia välttämättä ole  ;)

Ryntäytyksestä yleensä merkistä riippumatta olen sitämieltä että  :idiot2: mutta minkäs teet eu:lle. Itellä meni vw 2,4d nokka-akseli poikki kahdesta kohti (siis kolmena kappaleena) alle 100 km katsastuksen jälkeen kotipihassa startatessa, hammashihna säily ehyenä samoin muut jakopäästä. Koneremontista oli mennyt 200tkm jolloin vaihdettiin täydellinen kansi vw-liikkeestä, remmi vaihdettu niinkuin pitääkin, itse ruholla oli ajettu 800tkm.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Cross C. - 11.07.2011, 12:11:33
Eli vielä viimeisenä oljenkortena kysyisin tästä Tampereen jutusta: "tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon" eli vieläkö tuosta saisi tarkennusta? Mitä ohjeita he noudattavat ja mistä ne ohjeet voisin saada käsiini? Jos saisin Tampereen jonkun katsastustoimipisteen nimen (jossa tällaisia katsastusmieheä on), niin voisin soittaa sinne tai mennä käymään... 8)
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: The moose - 11.07.2011, 12:17:30
tuossa automiehenkadun A katsastuksessa semmosia katsastajia.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Ribbe - 11.07.2011, 12:35:38
Eli vielä viimeisenä oljenkortena kysyisin tästä Tampereen jutusta: "tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon" eli vieläkö tuosta saisi tarkennusta? Mitä ohjeita he noudattavat ja mistä ne ohjeet voisin saada käsiini? Jos saisin Tampereen jonkun katsastustoimipisteen nimen (jossa tällaisia katsastusmieheä on), niin voisin soittaa sinne tai mennä käymään... 8)
Eli nyt koitat vain saada katsastus-firman maksamaan vaurit mitä eivät ole aiheuttaneet? Mitään ohjettahan he eivät ole rikkoneet sinun autosi katsastuksessa. Nuo ryntäytys kiellot koskevat vanhempia automaatteja ja se kielto on juurikin sen automaattivaihteiston suojelemiseksi eikä moottorin apulaitteiden.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 11.07.2011, 12:55:14
Eli vielä viimeisenä oljenkortena kysyisin tästä Tampereen jutusta: "tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon" eli vieläkö tuosta saisi tarkennusta? Mitä ohjeita he noudattavat ja mistä ne ohjeet voisin saada käsiini? Jos saisin Tampereen jonkun katsastustoimipisteen nimen (jossa tällaisia katsastusmieheä on), niin voisin soittaa sinne tai mennä käymään... 8)

Mihin seikkaan muuten perustat väittämäsi, että moottorin ryntäytys on rikkonut vesipumpun ja termostaatin, mikä voi olla tälläinen asia, johon voi vedota?
Vaikka löytäisit ryntäyttämiskiellon jostain, niin edelleen pitäisi olla jokin mekaniikkaan ja fysiikkaan perustuva selitys sille, että miten tämä ryntäytys vaikutti vesipumppuun ja termostaattiin ja miksi ne menivät sen takia rikki, ryntäytyskielto kun on ainoastaan niiden joidenkin harvojen automaattivaihdeitstojen takia jotka ei sitä kunnolla kestä.

Edelleen sanon, että ehjä vesipumppu ei hajoa edes pidemmässä täyskaasussa, vaan vesipumppusi oli valmiiksi rikki ja olisi hajonnut lopullisesti juuri samassa paikassa tai pari kolme kilometriä myöhemmin, kuin mitä se nyt hajosi.
Termostaattiin ryntäytys ei taasen voinut vaikuttaa mitenkään, ainut, mikä yhdistää mekaanisen moottorin toiminnan termostaattiin, on jäähdytysneste, joka pääsee kiertämään järjestelmässä myös siten, että se ei juurikaan aiheuta painetta termostaattia vasten.

Ei löydy mitään perustetta sille, että katsastus-aseman pitäisi korjaus maksaa, ei edes silloin, vaikka löytyisi ryntäytyskielto.

Vastaus siis otsikon kysymykseen, että menikö ihan oppikirjan mukaan:  meni se kyllä täysin ainakin tuolta osin.

Autosi nyt vain sattui hajoamaan juuri tuolloin, se pitää vain hyväksyä, että jotain menee rikki joskus.
Jos konttorilta jotain korvaavat, niin tekevät väärin, koska silloin vain ja ainostaan asiakastyytyväisyyden nimissä maksavat ja se saa heidät vaikuttamaan syylliseltä, jota eivät ole.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: ässä60 - 11.07.2011, 13:22:53
- vesipumppu vaihdettu -07 eli meidän on turha syyttää katsastuskonttoria?
Eikös tuossa koneessa jakohihnan ( ja vesipumpun) vaihtoväli ole 120 tkm/4 vuotta. Käyttöikä tuli vaan täyteen. Vaihtoväli määriteltäneen todennäköisyyksien perusteella osien todennäköisestä kestosta ehkä 98%:n luottamustasolle.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: (Miksu) - 11.07.2011, 14:43:06
Eikös tuossa koneessa jakohihnan ( ja vesipumpun) vaihtoväli ole 120 tkm/4 vuotta. Käyttöikä tuli vaan täyteen. Vaihtoväli määriteltäneen todennäköisyyksien perusteella osien todennäköisestä kestosta ehkä 98%:n luottamustasolle.

4-vuottahan (ja 160tkm) se jakoremmin vaihtoväli on ja vesipumpun tarkastus ja vaihto tarvittaessa samalla välillä.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: aari - 11.07.2011, 15:44:02
Miten todettiin, että vesipumppu on rikki? Vaihdettinko eka termari, eikä toiminut kuin piti, vai vaihdettinko molemmat osat samalla kertaa? Saitko/näitkö itse rikkinäisen vesipumpun?

Ajan sitä takaa, että onko vesipumppu ollut todellakin rikki?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: ässä60 - 11.07.2011, 16:33:37
4-vuottahan (ja 160tkm) se jakoremmin vaihtoväli on ja vesipumpun tarkastus ja vaihto tarvittaessa samalla välillä.
No niinhän tuo vaihtoväli näyttää olevankin.
Eli nyt koitat vain saada katsastus-firman maksamaan vaurit mitä eivät ole aiheuttaneet?
Jakopään vaihto olisi ollut tänä vuonna joka tapauksessa vuosien perusteella ajankohtaista.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Live - 11.07.2011, 18:01:12
Ok. Eli katsastusmies saa ryntäyttää 4920rpm vaiko ei?
EI.
Vaan 2/3 eli max 3280 rpm...
Automaattivaihteistolla varustetun auton savutusmittauksessa on huomioitava mahdolliset valmistajan antamat erityisohjeet mm. vaihteenvalitsimen asennosta ja moottorin pyörimisnopeudesta. Jos auto-maattivaihteistolla varustetun auton erityistä mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta.


Siinäpä se miten tuon 2/3 polkaiseen kerralla joten vaihtoehto B eli kierrosten nostaminen ilman täysipolkaisua on ratkaisu tuohon pulmaan.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Volvo TDI - 11.07.2011, 18:34:07
Tässähän se vastaus on. Jos auto-maattivaihteistolla varustetun auton erityistä mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta.
Jos mittauspyörimisnopeusarvo on saatavilla niin saa ryntäyttää 4920rpm.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Sami K. - 11.07.2011, 19:34:58
Pumppu oli Volvon oma tarvikeosa vm. -07..

Mikä oli ajankohta 2007 kun jakopääremontti tehtiin ja paljonko on sen jälkeen tullut kilometrejä? Noilla osilla on käsittääkseni jonkunlainen takuu.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Henkka863 - 11.07.2011, 19:36:47
Mikä oli ajankohta 2007 kun jakopääremontti tehtiin ja paljonko on sen jälkeen tullut kilometrejä? Noilla osilla on käsittääkseni jonkunlainen takuu.

osilla on 1 vuoden varaosa takuu, sinisellä siis.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Volvo TDI - 12.07.2011, 20:36:05
Niin ja ehjä moottori ei kärsi ryntäytyksestä. Minulla on 940 mitä on ryntäytetty kymmeniä kertoja kun haettiin vikaa savutukseen. Dieselissähän on rajoitettu kierroksia vaurioiden estämiseksi. Jakohihnan kohdalta on kuluttajansuojalta päätös että pitää kestää normaalin vaihtovälin mikä on pitempi kuin normaali takuuaika.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Sami K. - 13.07.2011, 00:25:15
osilla on 1 vuoden varaosa takuu, sinisellä siis.

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf (http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf)

Ote tiedostosta: Jakohihnan katkeaminen Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mu- kaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkor- jauskustannukset.

Eli miten on?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Ribbe - 13.07.2011, 00:33:44
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf (http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf)

Ote tiedostosta: Jakohihnan katkeaminen Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mu- kaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkor- jauskustannukset.

Eli miten on?
Eihän tässä katkennut hihna vaan meni vesipumppu. Se voi kyllä sen jälkeen katkaista hihnan, mutta hihnan takuu ei tuota korvaa. Vesipumpulle kun ei ole mitään virallista vaihtoväliä niin sillä ei ole samanlaista takuuta kuin hihnalla.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Henkka863 - 13.07.2011, 01:06:02
Eihän tässä katkennut hihna vaan meni vesipumppu. Se voi kyllä sen jälkeen katkaista hihnan, mutta hihnan takuu ei tuota korvaa. Vesipumpulle kun ei ole mitään virallista vaihtoväliä niin sillä ei ole samanlaista takuuta kuin hihnalla.

aivan.


 ja harvoin se hihnakaan katkeaa ilman mitään muuta rasitusta (öljyä,apulaitehihnan suikaleta, tms), tällöinhän siellä on ollut joku muu peruste katkeamiselle jolloin takuu ei päde.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: mista - 13.07.2011, 13:31:28
"moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta."

Tuolla viitataan mittauksen aikaiseen minimikuormitukseen. Tuon yli ei missään kielletä menemästä. Tuo on vain minimi.
Eli edelleenkin jos ei kyseisestä automallista ole mitään erillistä ohjeistusta niin saa kierrättää niin paljon kuin sielu sietää.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Fuse - 07.09.2011, 22:45:39
Jos ne koneet eivät kestäisi ehjänä yhtä kierrätystä punarajalle ilman kuormaa, ei ne koskaan lähtisi suunnittelupöytää pidemmälle...   ::) Volvo huudattaa noita koneita rasitustesteissä tehtaalla kohtalaisen paljon pidempään, niin kauan että sieltä jotain oikeasti hajoaa. Se aika ei ole mikään yksi polkaisu punarajalle, sillä ehjät osat eivät siitä hajoa.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.09.2011, 06:09:57
tosin, tuntien näiden seisontajarrut, itse en rohkenisi vauhdista vetää lukkoon.

Itse kuulun kanssa siihen kategoriaan etten todellakaan uskalla Volvon käsijarrua käyttää vauhdissa.  :o

Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Raid - 08.09.2011, 09:58:49
pyytää mustaa valkoselle biliasta ja marssii sinne kats konttorille ja kysyy kys kats miestä vastaamaan esimiehensä läsnäollessa mitenkä teidän autoa katsastettu. samalla esittää sen biliasta annetun lapun.

tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon.
aika kirjava käytäntö, ainakaan omaani tomaatia ei ole huudatettu
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: peteq - 08.09.2011, 22:08:00
No taisi olla vaan huono arpa tällä kertaa.
Vesipumppu ei hajoa mikäli kunnossa vaikka antaa runtua niin että kuulo lähtee ja termostaatin kanssa ei mitään tekoa katsastuksen yhteydessä(yleensä termari jää auki) joten ei vaikutusta asiaan.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Hurm0s - 10.09.2011, 14:22:40
Ite olen ryntäyttänyt tuhansia dieseleitä ja yksi (1) kone on hajonnut ja sekin johtui valmistusvirheestä, oli valuvirhe öljykanavassa joka aiheutti kampuran laakerin leipomisen.
Sattui muuten olemaan Volvo tuokin. Kone haluttiin ruotsiin tarkastettavaksi, jossa tuo valmistusvika löytyi, eli takuuna tuohon sai sitten uuden koneen...

Toinen "vahinko" kärymittauksen yhteydessä on transportterin apulaitehihna kiristäjä, joka lähti kuun kiertoradalle 5000rpm kieppeillä.

Eli vaikka se kärymittaus kuulostaa aivan pirun rumalta, harvoin siinä mitään hajoaa, kunhan kone apulaitteineen on kunnossa.
Tässäkin tapauksessa sattui olemaan vaan vesipumppu jo ehtoopuolella ja kärymittaus vain oli viimeinen naula arkkuun...
Ja sama vesipumppu on manuaalissa, jonka taas saa aivan vapaasti vetää sinne 5000rpm asti.
Maksimikierrokset kärymittauksen yhteydessä noille automaateille on vain ja ainoastaan sen laatikon takia.

Autoilu omalla autolla on siitä inhoittava laji, että välillä joutuu itse maksamaan korjauksia ja osia.
Joka kerta vaan ei saa jostain kaivettua maksumiestä... :-\
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: -karppa- - 03.05.2012, 07:07:59
Mitä pitäisi huomata, kun olen käyttämässä ensimmäistä kertaa vm2010 XC70 AWD automaatti volvoa katsastuksessa etteivät kädettömät inssit riko mitään? Tästä aiheesta, kun liikkuu useampaa tietoa.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 03.05.2012, 07:31:28
NO eihän ne siellä mitään riko, vaikka autoinsinöörin koulutuksella työtä tekevätkin (vrt uskallathan jättää autosi huoltoon ammattikoulussa automekaanikon koulutuksen saaneen henkilön huomaankin).  :hello:

Jos haluat varmistella niin kerrot vielä katsurille, etä autosi on neliveto ( tosin sehän katsoo sen siitä rekisteriotteesta kuitenkin ). Tällöin jarrujen testaus tapahtuu vain kokeilemalla, ellet mene asemalle jossa on jarrudyno myös nelikoille. Muuten siinä ei käytännössä voi mennä pieleen mitään ;)
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: -karppa- - 04.05.2012, 07:04:15
Kyllä se nirsoa on jättää inssille entä huoltoon auto ellet ole itse katsomassa vieressä. Ei ollut nelivetodynoa ja vanhempi herrasmies oli katsastamassa, niin uskalsi auton jättääkkin. Sen verran monta sankaria tullut nähtyä vuosien varrella ettei asioita pidä pitää itsestään selvyytenä vaikka olisikin INSINÖÖRI=Suomen toiseksi yleisin ammattinimike ja ansainnut kyllä roolinsa vitsinä "Ei me tartteta. Meidän poika on insinööri"  ;D.

NO eihän ne siellä mitään riko, vaikka autoinsinöörin koulutuksella työtä tekevätkin (vrt uskallathan jättää autosi huoltoon ammattikoulussa automekaanikon koulutuksen saaneen henkilön huomaankin).  :hello:

Jos haluat varmistella niin kerrot vielä katsurille, etä autosi on neliveto ( tosin sehän katsoo sen siitä rekisteriotteesta kuitenkin ). Tällöin jarrujen testaus tapahtuu vain kokeilemalla, ellet mene asemalle jossa on jarrudyno myös nelikoille. Muuten siinä ei käytännössä voi mennä pieleen mitään ;)
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 15.07.2012, 22:55:36
-
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Hurm0s - 15.07.2012, 23:08:31
Meinaatko, että ne mittaus- ja tarkastusmenetelmät on jokaisen inssin omissa käsissä tai päätösvallan alla...?
No voin vastata: Eivät ole.

Dieselin päästömittaus suoritetaan ryntäyttämällä ja thäts it.
Kunnes joku keksii jonkin paremmin keinon (joku vähän katsastusinssiä korkeampiarvoinen) niin tehdään tuo mittaus ainoastaan ja vain ryntäyttämällä.
Ainoa poikkeus tuohon on ne autot joihin valmistaja antaa poikkeavat ohjeet, eli siis valmistaja eikä auton omistaja.
Suosittelen, että otat yhteyttä suoraan vaikkapa Trafiin ja ehdotat muunlaista mittaustapaa.

Ja se että autoa joutuu polkemaan monta kertaa johtuu useimmiten siitä mittarista, monet mittarit pakottavat polkemaan monta kertaa ennenkuin hyväksyvät tuloksen.
Tuo sapettaa aika varmasti yhtä paljon sitä katsastajaa kuin asiakastakin.

Miten dieselit sitten korjaamolla mitataan?
Tulosteessa pitää olla kierrosluku näkyvillä, samoin sen mittarin pitää se tulos hyväksyä.
Mutta auto ei hajoa yhtä helposti kun kaasupoljinta polkemassa ei ole se insinööri?

Ja mitä tulee vertauksiin atomivoimalaan tai audiovahvistimeen, niin jätän kommentoimatta ::)
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 16.07.2012, 00:16:52
-
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Hurm0s - 16.07.2012, 00:47:31
Siihen päästömittauksen tekemiseen on tasantarkkaan yksi ohje ja tapa tehdä.
Kaasupoljin nopeasti pohjaan painamalla kone kuuluu ryntäyttää maksimikierroksiin.
Tuohon on ihan automallikohtainen lista konttoreilla, että mitä minkäkin koneen pitäisi kiertää.
Jos päästölapussa on huippukierrokset 4000rpm ja valmistaja ilmoittaa maksimikierroksiksi 5200rpm, ei sitä mittaustodistusta voi hyväksyä.
Sama juttu pätee tuohon kierrosten nousuaikaan, jos on liian hidas tai arvo poikkeaa ryntäytysten välillä liikaa, ei kone hyväksy sitä eikä katsastaja saa hyväksyä.
Eli jos haluat katsastuksesta hylätyn tuloksen vain siksi, että päästömittaus on korjaamolla väärin tehty, niin go for it.

Dieselmoottori kyllä varmasti kestää rajoittajaan kierrättämisen, ellei kestä niin siinä on jokin vika.
Volvon moottorit ei ole mikään poikkeus tässä asiassa.
Valmistajien antamat poikkeukset noihin maksimikierroksiin johtuvat yleensä automaattilaatikosta, jonka momentinmuunnin ei pidä korkeista kierroksista paikallaan.

Eli ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Siihen päästömittauksen tekemiseen on tosiaan tasan yksi tapa, kaikki muut on virheellisesti tehtyjä (tai autovalmistajan poikkeavia ohjeita noudattaen tehty).

Ja toi vertaus on taas ihan mettässä... ::)
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 16.07.2012, 01:10:28
-
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Volvo-car - 16.07.2012, 17:17:37

Siihen päästömittauksen tekemiseen on tosiaan tasan yksi tapa, kaikki muut on virheellisesti tehtyjä (tai autovalmistajan poikkeavia ohjeita noudattaen tehty).


Aika huvittavaa puolustelua katsastusmieheltä, mitäs jos katsastusmiesten käyttämä tapa onkin se väärä tapa, silloin niitä oikeampia tapoja tehdä tuo mittaus onkin useampi..., toki pitäähän sitä puolustaa jolle hommia tekee, mutta mikään ei koskaan muutu jos käytössä olevia huonoja vaihtoehtoja ei koskaan saisi kritisoida ja ei mietitä fiksumpia tapoja tehdä sama asia tulevaisuudessa. Maailmassa ei taida olla yhtään konetta joka ei koskaan kehity ja sen takia toimintatavatkin muutu. Olen kuullut erään katsastusmiehen toteavan ettei tämä nykyinen savutusmittaus ole ollenkaan järkevää moottorin pidempiaikaista kestoa ajatellen. Sain sen käsityksen että jokainen katsastusryntäytys vähentää huomattavasti edessä olevia kilometrejä.

Ei se Ake vai mikä lie nykyään onkaan, todellakaan ole aina oikeassa noissa tulkinnoissaan ja toimintatapaohjeissaan, moni maallikko koneisiin oikeasti perehtynyt henkilö on VARMASTI paremmin perillä myös tässä asiassa kuin Aken virkamiehet tai ketkä tahansa tämän nykyisen tavan keksineet "viisaat" ovatkaan.

Johan se maallikonkin järki sanoo ettei katsastajien moottoria ryntäyttävä tapa VOI olla kovinkaan terve tapa testailla minkään moottorin vointia, ja varsinkin kun useimmin kyseessä on kulunut moottori jota muutenkin pitää käyttää hellävaraisemmin kuin uutta moottoria. Käsittääkseni esim. Diesel-moottori on suunniteltukin käytettäväksi pienillä kierroksilla, siksi jo järkikin kysyy että mitä ihmeen järkee on testata sitä täysillä kierroksilla aika ajoin? Parempi on keksiä fiksumpia tapoja ja siihen asti kun se keksitään, annetaan moottorien olla rauhassa, ei se maailma siitä yhtään pelastu jos joku sattuu savuttamaan vähän toista enempi.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Japoff - 16.07.2012, 18:15:50
ottamatta kantaa mittaustapaan, niin oma mielipide on että kyllä jollakin konstilla vanhat nokilekat ja muuten "ruuvatut" joista ihan järjetön musta pilvi tulee , pitää saada pois liikenteestä ...
Vaikka ei se maailma siitä pelastu  :)
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 16.07.2012, 19:28:11
Aika huvittavaa puolustelua katsastusmieheltä, mitäs jos katsastusmiesten käyttämä tapa onkin se väärä tapa, silloin niitä oikeampia tapoja tehdä tuo mittaus onkin useampi..., toki pitäähän sitä puolustaa jolle hommia tekee, mutta mikään ei koskaan muutu jos käytössä olevia huonoja vaihtoehtoja ei koskaan saisi kritisoida ja ei mietitä fiksumpia tapoja tehdä sama asia tulevaisuudessa.

Aika erikoinen asenne. Luuletko oikeasti että hurmos puolustelee sen mittaustavan oikeellisuutta? Kyse on siitä että se mittaus on määrätty tehtäväksi noin, oli se oikein tai väärin. Jos katsastusmies haluaa hoitaa työnsä, niin hän suorittaa mittauksen juurikin niinkun on ohjeistettu.

Kuluttaja ei pysty määrittelemään sitä miten mittaus pitää tehdä. Se tieto/ohjeistus pitäisi tulla tehtaan suunnalta, omastakaan mielestä tuo ei välttämättä ole se oikein tapa mitata mutta minkäs teet.
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 16.07.2012, 20:23:15
-
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Japoff - 16.07.2012, 21:13:18
niin tarkoitin siis ihan semmosta törkeetä ja lähes jatkuvaa savunmuodostusta  :D
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Volvo-car - 17.07.2012, 01:28:28
Aika erikoinen asenne. Luuletko oikeasti että hurmos puolustelee sen mittaustavan oikeellisuutta? Kyse on siitä että se mittaus on määrätty tehtäväksi noin, oli se oikein tai väärin. Jos katsastusmies haluaa hoitaa työnsä, niin hän suorittaa mittauksen juurikin niinkun on ohjeistettu.

Kuluttaja ei pysty määrittelemään sitä miten mittaus pitää tehdä. Se tieto/ohjeistus pitäisi tulla tehtaan suunnalta, omastakaan mielestä tuo ei välttämättä ole se oikein tapa mitata mutta minkäs teet.

Mitäs erikoista siinä on kun mietit tarkemmin mitä Hurmos kirjoittelee...hän väittää että se on ainut ja oikea tapa, mutta eipä taida olla jos kerran vähemmälläkin polkemisella menee muualla läpi ja osaa ne jotkut katsastusmiehetkin kyseenalaistaa ko. ryntäytyksen niin kuin mainitsin. Ja ideahan oli että annetaan ihmisten keskustella asiasta ja miettiä parempia vaihtoehtoja eikä heti aleta torppaamaan järkipuhetta sanomalla että ei oo kun yksi oikea tapa mikä kelpaa.

Voin kertoa omasta kokemuksesta että saa ne savut otettua ihan järkevästi ilman sikamaista polkemistakin...olen jo muutaman vuosikymmenen ajan katsastellut autoja ja sen todellakin näkee katsastusmiehestä et mikä on maalaisjärjen taso niissä hommissa, koskien muitakin tarkastuksia. Toiset katsastaa auton järkevästi ja mitään tuohoamatta ja toiset oikein etsii et mitä sais hajalle. Jo muutamana viime kertana savut on otettu parilla vähän reilummalla polkaisulla ja se on siinä, ei tarvinnu huuatta konetta hulluna ja silti testeri antoi tuloksen mukisematta. Hurmos väittää ettei se anna hyväksyttävää tulosta jos ei poljeta hulluna (oma tulkinta hänen puheista). Ehkä syy voi olla katsastusasemassakin et miten sekin toimenpide tehdään, itse olen huomannut K1 asemat fiksuimmiksi, mitä tulee katsureiden työtapaan.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Hurm0s - 17.07.2012, 02:00:32
Mitäs erikoista siinä on kun mietit tarkemmin mitä Hurmos kirjoittelee...hän väittää että se on ainut ja oikea tapa, mutta eipä taida olla jos kerran vähemmälläkin polkemisella menee muualla läpi ja osaa ne jotkut katsastusmiehetkin kyseenalaistaa ko. ryntäytyksen niin kuin mainitsin. Ja ideahan oli että annetaan ihmisten keskustella asiasta ja miettiä parempia vaihtoehtoja eikä heti aleta torppaamaan järkipuhetta sanomalla että ei oo kun yksi oikea tapa mikä kelpaa.

Voin kertoa omasta kokemuksesta että saa ne savut otettua ihan järkevästi ilman sikamaista polkemistakin...olen jo muutaman vuosikymmenen ajan katsastellut autoja ja sen todellakin näkee katsastusmiehestä et mikä on maalaisjärjen taso niissä hommissa, koskien muitakin tarkastuksia. Toiset katsastaa auton järkevästi ja mitään tuohoamatta ja toiset oikein etsii et mitä sais hajalle. Jo muutamana viime kertana savut on otettu parilla vähän reilummalla polkaisulla ja se on siinä, ei tarvinnu huuatta konetta hulluna ja silti testeri antoi tuloksen mukisematta. Hurmos väittää ettei se anna hyväksyttävää tulosta jos ei poljeta hulluna (oma tulkinta hänen puheista). Ehkä syy voi olla katsastusasemassakin et miten sekin toimenpide tehdään, itse olen huomannut K1 asemat fiksuimmiksi, mitä tulee katsureiden työtapaan.
Jospa lukisit nyt noi kirjoitukseni ihan ajatuksella uudestaan.
Puollustelinko tuota mittaustapaa? No en.
Kerroin vain että miten se PITÄÄ SUORITTAA, tämä ohjeistushan tulee Trafista eli entisestä AKEsta.
Jos katsastaja tekee työnsä kuten valvova taho sen ohjeistaa/määrää tehtäväksi, hän myös mittaa savutuksen ohjeistetulla tavalla.
Kyllähän katsastuksesta saataisiin oikein autoilijaystävällistä puuhaa kun alettaisiin soveltamaan jokaista lakia tai ohjetta, muttakun ei se ihan niin mene.
Kuten tuolla edelle kirjoitin, Trafiin kannattaa olla yhteydessä jos haluaa muutosta tähän mittaustapaan, se ei todellakaan ole yksittäisen katsastajan käsissä.

Ja tuon mittauksen suorittamiseen ja siihen "hulluna polkemiseen" vaikuttaa ihan oikeasti sen mittarin merkki/malli. Osa mittareista pakottaa pitämään kierroksia maksimissa hetken ja vaatii useamman polkaisun joiden keskiarvosta varsinainen tulos otetaan. Uudemmat mittarit taas reagoivat nopeammin ja kertapolkaisu riittää jos arvo on tarpeeksi matala.
Konttoreiden pitää myös arkistoida nuo dieselmittaustulosteet, joita Trafin tarkastaja käy sillointällöin läpi tarkastuskäynnillä. Jos siellä on jotain väärin tehtyjä mittauksia enemmän, niin saattaa tulla sanktiota. Enemmän kun joutuu Trafin hampaisiin, laitetaan koko konttori sulki.
Vai meinaatko etten tiedä, kirjoittelen vaan mitä sylki suuhun tuo ja väitän aina vastaan joka asiaan...?

Itse olen täysin samaa mieltä tuosta mittauksesta ja sen suoritustavasta. Sehän on täysin typerä.
Eteenkin uudemmille autoille joissa on hiukkasloukku, on tämä nykyinen mittaustapa totaalisen turha ja vanhanaikainen, lähes poikkeuksetta kone näyttää tasan nollaa tulokseksi noihin autoihin joissa on loukku.
Mutta konetta se ei riko, enkä usko edes lyhentävän käyttöikää, vai onko tuolle jokin peruste?

Ja kun luet vielä kerran uudestaan nuo kirjoitukseni, niin ehkä ymmärrät, että sen maalaisjärjen taikka muiden älyllisten ominaisuuksien käyttö ei nyt liity tähän asiaan mitenkään.
Saat toki keskustella järkevästi uusista mittaustavoista tai marista nykyisestä, mutta vielä ainakin toistaiseksi se tehdään kuten kerroin.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 17.07.2012, 10:28:18
Mitäs erikoista siinä on kun mietit tarkemmin mitä Hurmos kirjoittelee...hän väittää että se on ainut ja oikea tapa, mutta eipä taida olla jos kerran vähemmälläkin polkemisella menee muualla läpi ja osaa ne jotkut katsastusmiehetkin kyseenalaistaa ko. ryntäytyksen niin kuin mainitsin. Ja ideahan oli että annetaan ihmisten keskustella asiasta ja miettiä parempia vaihtoehtoja eikä heti aleta torppaamaan järkipuhetta sanomalla että ei oo kun yksi oikea tapa mikä kelpaa.

Voin kertoa omasta kokemuksesta että saa ne savut otettua ihan järkevästi ilman sikamaista polkemistakin...olen jo muutaman vuosikymmenen ajan katsastellut autoja ja sen todellakin näkee katsastusmiehestä et mikä on maalaisjärjen taso niissä hommissa, koskien muitakin tarkastuksia. Toiset katsastaa auton järkevästi ja mitään tuohoamatta ja toiset oikein etsii et mitä sais hajalle. Jo muutamana viime kertana savut on otettu parilla vähän reilummalla polkaisulla ja se on siinä, ei tarvinnu huuatta konetta hulluna ja silti testeri antoi tuloksen mukisematta. Hurmos väittää ettei se anna hyväksyttävää tulosta jos ei poljeta hulluna (oma tulkinta hänen puheista). Ehkä syy voi olla katsastusasemassakin et miten sekin toimenpide tehdään, itse olen huomannut K1 asemat fiksuimmiksi, mitä tulee katsureiden työtapaan.

Ei vaan hurmos nimenomaan kirjoittaa siitä että jos lain pykälän mukan mennään niin siihen mittaukseen on olemassa ainoastaan yksi tapa. Loppu on katsastusmiehestä kiinni, ihan sama asiahan se on jos sulla on sakkorenkaat alla ja katsastusmies kattoo että ne on kuitenki pyöreet vielä ja hyväksyy. Auto on kyllä katsastettu sen jälkeen muttei se silti ihan sääntöjen mukaan tainnut mennä..
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Japoff - 17.07.2012, 11:34:25
Ei vaan hurmos nimenomaan kirjoittaa siitä että jos lain pykälän mukan mennään niin siihen mittaukseen on olemassa ainoastaan yksi tapa. Loppu on katsastusmiehestä kiinni, ihan sama asiahan se on jos sulla on sakkorenkaat alla ja katsastusmies kattoo että ne on kuitenki pyöreet vielä ja hyväksyy. Auto on kyllä katsastettu sen jälkeen muttei se silti ihan sääntöjen mukaan tainnut mennä..

 O0
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Volvo-car - 17.07.2012, 11:51:24
Jospa lukisit nyt noi kirjoitukseni ihan ajatuksella uudestaan.
Puollustelinko tuota mittaustapaa? No en.
Kerroin vain että miten se PITÄÄ SUORITTAA, tämä ohjeistushan tulee Trafista eli entisestä AKEsta.
Jos katsastaja tekee työnsä kuten valvova taho sen ohjeistaa/määrää tehtäväksi, hän myös mittaa savutuksen ohjeistetulla tavalla.
Kyllähän katsastuksesta saataisiin oikein autoilijaystävällistä puuhaa kun alettaisiin soveltamaan jokaista lakia tai ohjetta, muttakun ei se ihan niin mene.
Kuten tuolla edelle kirjoitin, Trafiin kannattaa olla yhteydessä jos haluaa muutosta tähän mittaustapaan, se ei todellakaan ole yksittäisen katsastajan käsissä.

Ja tuon mittauksen suorittamiseen ja siihen "hulluna polkemiseen" vaikuttaa ihan oikeasti sen mittarin merkki/malli. Osa mittareista pakottaa pitämään kierroksia maksimissa hetken ja vaatii useamman polkaisun joiden keskiarvosta varsinainen tulos otetaan. Uudemmat mittarit taas reagoivat nopeammin ja kertapolkaisu riittää jos arvo on tarpeeksi matala.
Konttoreiden pitää myös arkistoida nuo dieselmittaustulosteet, joita Trafin tarkastaja käy sillointällöin läpi tarkastuskäynnillä. Jos siellä on jotain väärin tehtyjä mittauksia enemmän, niin saattaa tulla sanktiota. Enemmän kun joutuu Trafin hampaisiin, laitetaan koko konttori sulki.
Vai meinaatko etten tiedä, kirjoittelen vaan mitä sylki suuhun tuo ja väitän aina vastaan joka asiaan...?

Itse olen täysin samaa mieltä tuosta mittauksesta ja sen suoritustavasta. Sehän on täysin typerä.
Eteenkin uudemmille autoille joissa on hiukkasloukku, on tämä nykyinen mittaustapa totaalisen turha ja vanhanaikainen, lähes poikkeuksetta kone näyttää tasan nollaa tulokseksi noihin autoihin joissa on loukku.
Mutta konetta se ei riko, enkä usko edes lyhentävän käyttöikää, vai onko tuolle jokin peruste?

Ja kun luet vielä kerran uudestaan nuo kirjoitukseni, niin ehkä ymmärrät, että sen maalaisjärjen taikka muiden älyllisten ominaisuuksien käyttö ei nyt liity tähän asiaan mitenkään.
Saat toki keskustella järkevästi uusista mittaustavoista tai marista nykyisestä, mutta vielä ainakin toistaiseksi se tehdään kuten kerroin.

Tästä postauksesta saa jo paljon inhimmillisemmän ja ymmärrettävän kuvan mielipiteestäsi ko. testaustapaa kohtaan, hyvä. Onhan se totta että kirjoitettu puhe ei aina tule vastaanottajalle niin kuin se on tarkoitettu, tämä ilmenee usein myös tekstareissa ja siksi esim. itse en niitä juurikaan lähettele. Voi olla että tässä minunkin ajatukseni tulee eri valossa näkyviin kun on tarkoitus, mutta kirjoittelu on vaativa puheen laji.

No hyvä, nythän se todellisuus tuli esiin, eli tuo älytön ryntäytys vaaditaan vain huonoilla laitteilla mitatessa. Tästä tuleekin mieleen et mitä järkee on käyttää sellasia laitteita joilla pitää toimi noin järjenvastaisesti, kyllä kai ne paremmat vehkeet on joka konttorin saatavissa? Eli suomeksi sanottuna, ei ole vain yhtä tapaa tehdä tuo mittaus, vaan kyseessä on minkä tasoisella laitteilla se tehdään, eli huonoilla laitteilla joutuu polkemaan hulluna ja hyvilla laitteilla riittää pari normipolkaisua reilumpi polkaisu ja tässähän on suuri ero tuon "oikean" mittauksen teossa.

Perusteluja en tiedä sille että miten tuo sikamainen ryntäytys vähentää kilsoja kun en ole mikään tietäjä mitä tulee moottoreihin, mutta olen kuullut samaa myös joiltakin automekaanikoilta. Minusta se on ihan loogistakin kun ajattelee että autolla ajellaan mahdollisesti 30 000 km hiljaisilla kierroksilla ja sitten yhtäkkiä aletaankin polkea kuin mielipuolinen, niin pakostakin se jotenkin vaikuttaa siihen moottoriin. Toki sen ymmärrän että kun ajetaan pienillä kierroksilla niin nokeentuuhan se dieseli siitä varmasti, mutta tähänkin sain fiksun neuvon eräältä asiakasystävällisesltä katsastusmieheltä, ennen katsastukseen tuloa (ja tietysti välillä muutenkin) autolla on ajettava suurilla kierroksilla esim. 10 km niin noet lähtee pois ja savutus arvot on taas kunnossa. Mutta tämä suurilla kierroksilla ajo pitää tehdä pikkuhiljaa kierroksia nostaen, eikä heti ryntäytetä kuormittamatonta moottoria lappu lattiassa ja annetaan sen olla siellä ja toivotaan parasta että kone kestää sen.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: adrock - 17.07.2012, 12:04:25
Tästä tuleekin mieleen et mitä järkee on käyttää sellasia laitteita joilla pitää toimi noin järjenvastaisesti, kyllä kai ne paremmat vehkeet on joka konttorin saatavissa?

Jos ei pysty vaikuttamaan lakiin ja siihen, miten mittaus pitää tehdä, niin voit vaikuttaa, missä katsastutat autosi. Jos siellä on vanhoja laitteita, niin ilmoitat vaan lopuksi, ettet palaa tähän kioskiin ennenkuin laitteet on uusittu nopeammin toimiviin tms. Palautetta kannattaa antaa tällaisista asioista, eihän ne muuten muutu. Ehkä joku muukin on valittanut asiasta.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 17.07.2012, 12:41:18
sain fiksun neuvon eräältä asiakasystävällisesltä katsastusmieheltä, ennen katsastukseen tuloa (ja tietysti välillä muutenkin) autolla on ajettava suurilla kierroksilla esim. 10 km niin noet lähtee pois ja savutus arvot on taas kunnossa. Mutta tämä suurilla kierroksilla ajo pitää tehdä pikkuhiljaa kierroksia nostaen, eikä heti ryntäytetä kuormittamatonta moottoria lappu lattiassa ja annetaan sen olla siellä ja toivotaan parasta että kone kestää sen.

Tuo perustuu siis siihen että kone hengittää ja polttaa enemmän mitä isommilla kierroksilla ajaa, ja kun virtaus ja lämpötila on kovempi niin nokeaminen vähenee.  Ei dieseliä ole tarkoitus pienillä kierroksilla ajaa (tuntuu olevan suht yleinen harhaluulo, en tarkoita sinua) vaan kyllä siitä kannattaa käyttää se kierrosalue jolla se nätisti toimii. Pienillä kierroksilla ajettuna kone tukkeentuu ja sitten leimalla savuja ottaessa osa noesta lähtee liikkeelle ja konttorin pihalla ei näe seuraavaan viikkoon mitään. Tukkeentumisesta seuraa huonompi tehontuotto, joka taasen johtaa siihen että kaasua painetaan hiukan enemmän, ja jos ei niitä kierroksia käytetä niin tukkeentuu entisestään.

Ite ajelen omaani jatkuvasti 2000rpm-4000rpm, ihan vaan siksi että se tuntuu juurikin tuolla välillä toimivan tosi kivasti. Osakaasullakin kierrokset nousee usein 3500rpm asti. Konttorilla savut ekalla läpi, savuarvo 0,63 eikä ollu mustaa pilveä yhtään.

Kertaalleen kiihdyttäessä kävi valtavan kokoinen pölyräjähdys ja sen jälkeen kulutuslukema tuli kohisemlla alaspäin sekä käynti tasaantui ja veto parani huomattavasti. Kaikki viittaisi siihen että autolla on ajettu todella pinillä kierroksilla ja se oli tukossa sen takia, keskikulutusmittarin lukemakin on tullut alas toista litraa. Ts. dieselmoottoria kun ajetaan pienillä kierroksilla niin säästö muuttuukin kustannukseksi, ja ajomukavuus kärsii. Ja, kun koneen reserviä on käytetty niin ryntäytyksen aikana saadaan kerrasta puhtaampi tulos juurikin edellä mainituista syistä.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Hurm0s - 17.07.2012, 14:29:50
Noniin, nyt taidetaan ymmärtää toisiamme :)

Noiden vanhojen laitteiden olemassaoloon ja käyttöön on ihan vain yksi syy: uusien hinta.
Jos tuollainen suuri ketju alkaa uusia kärylaitteita kaikille konttoreille, menee äkkiä satoja tuhansia.
Sama se on pienille yksityisille firmoille, noi laitteet maksa monia tonneja.
Ja vaikka yleinen harhaluulo on, että ko. firmat kylpee rahassa, niin todellisuus on toinen.

Kannattaa tosiaan katsastuskäynnin aikana kiinnittää huomiota konttorin laitteisiin, jos kaikki on museoviraston leimaamia, niin kannattaa vaikka kokeilla eri konttoria ensi vuonna.

Ja tosiaan, dieseliä kannattaa kurittaa tienpäällä ennen katsastusta, eli pidempää matkaa ja reiluja kiihdytyksiä tai pienellä vaihteella ajoa.
Jos autolla on ajettu kauppareissua 2km suunta ja lapsia kouluun, on se ihan varmasti tukossa.

Oikein tukkoinen diesel muuten antaa pienemmän arvon kun sitä oikein huudattaa tappiin, vajaakaasulla tai vajaille kierroksille jättäminen tekee suuremman savutuksen. Liittyy varmaan ahtimen toimintaan ja sen heräämisnopeuteen eli sitäkautta siihen ilman ja löpön suhteeseen.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: adrock - 17.07.2012, 14:31:53
Noiden vanhojen laitteiden olemassaoloon ja käyttöön on ihan vain yksi syy: uusien hinta.
Jos tuollainen suuri ketju alkaa uusia kärylaitteita kaikille konttoreille, menee äkkiä satoja tuhansia.
Sama se on pienille yksityisille firmoille, noi laitteet maksa monia tonneja.
Ja vaikka yleinen harhaluulo on, että ko. firmat kylpee rahassa, niin todellisuus on toinen.

Kovasti oli epäilys, ettei ihan halpoja laitteita ole, mutta jos jokainen äänestää jaloillaan, niin ei ole vaihtoehtoja.
Mutta joo, kaukaa haettu  ::) Silti: asiakaspalaute on aina tärkeä (ellei asiakas ole mulkku) :)
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Hurm0s - 17.07.2012, 15:39:27
Kovasti oli epäilys, ettei ihan halpoja laitteita ole, mutta jos jokainen äänestää jaloillaan, niin ei ole vaihtoehtoja.
Mutta joo, kaukaa haettu  ::) Silti: asiakaspalaute on aina tärkeä (ellei asiakas ole mulkku) :)
Kyllä asiakaspalautetta kannattaa antaa, useimmiten ne käydään läpi yksitellen palaverissa.
Jos siellä on useampi palaute vaikkapa ikivanhasta laitteesta, niin varmasti uuden hankinta nopeutuu.

Mutta on niitä uusiakin laitteita, jotka ovat hitaita ja huonoja, esim. Boschin dieseltesteri on aivan tuskaisen hidas ja pyytää pitämään kierrokset hetken tapissa, muuten kone ei saa kierroslukua eikä hyväksy tulosta.

Ja mites noiden korjaamojen laitteet sitten? Suurikin merkkikorjaamo tekee kourallisen dieselmittauksia päivässä ja pienempi korjaamo ehkä kerran viikossa. Tuskimpa sielläkään ne laitteet ihan uusinta huutoa on. Kaikenlisäksi kaikilla korjaamoilla ei ole lisenssiä tehdä virallista päästömittausta.


Btw, tuossa on Trafin ohje tuohon mittaukseen: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf

Ja tuossa Volvon toimittama taulukko dieselmoottoreiden kierrosluvuista ja sallituista raja-arvoista. Tuostahan selviää tuo D24 koneiden poikkeus, eli niissä raja on 4,0.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478513/a42f5f7c4ba2f046e98e04dec844cb10/2745-pakokaasupoikkeus10.pdf
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Tome- - 17.07.2012, 15:53:25
Ihan kaikkea en jaksanut lukea läpi, mutta omassa on ainakin Volvon ohjeistus että yli 2000 ei saa kierrokset nousta P/N asennoissa. 6-vaihteinen automaatti/geartronic. Taisi olla 1920rpm kierrokset nyt kun päästölappu otettiin, hitaalla Boschilaisella. *kahvia->
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 18.07.2012, 14:34:10
-
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Riikka - 18.07.2012, 20:27:52
Siihen päästömittauksen tekemiseen on tasantarkkaan yksi ohje ja tapa tehdä.
Kaasupoljin nopeasti pohjaan painamalla kone kuuluu ryntäyttää maksimikierroksiin.
O0

Tässä hyvä linkki asiasta kiinnostuneille: http://www.trafi.fi/filebank/a/1321969225/8c5b11dd57e2b4355090643214a155e7/1277-AKE32002Hajapasavutusmittaustenluvut56.pdf

En nyt jaksa tuota lukaista läpi, mutta siinä suurinpiirtein kerrottiin että voit saada toisella korjaamolla hylätyn testin ja toisella hyväksytyn, koska mittaukseen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon ja tulos riippuu paljolti käytettävästä mittalaitteesta. (Mittaukseen vaikuttavat mm. pakoputkiston muoto, laitteen kunto ja merkkikohtaiset ominaisuudet kuten valokennon herkkyys, vasteaika, näytteenottotaajuus, suodatus ja käytetty laskentaohjelma; kaikki valonläpäisykykyyn vaikuttavat tekijät kuten öljy, savu ja noki; sää, lämpötila yms..)  Mittauksen toistettavuus ja luotettavuus vaatii sen, että mittaus tehdään painamalla poljin nopeasti pohjaan, muuten tulos on virheellinen.

Ja juu, on varmaan 10 vuotta vanha mutta ihan mielenkiintoista tietoa silti.  :)
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: -karppa- - 19.07.2012, 11:59:39
Miksi kirjoitan kaiken tämän? No eilen koettua. Kysyin maahantuontikatsastusta 3 eri asemalta.
Olin ottanut hieman etukäteen selvää. Autoni katsastus on voimassa toisessa EU maassa.
Nykymääräysten mukaan sitä ei tarvitse kuntokatsastaa nyt. Riittää ns. maahantuontikatsastus joka siis käsittää  ilmeisesti vain VIN koodin tarkistuksen ja paperisodan.
Yksikään asema ei tuonut tätä mahdollisuutta esiin. Vain yksi myönsi asian heti kun kerroin miten pykälät makaa. Toinen myönsi pienen kinaamisen jälkeen. Ja kolmannessa virkailija tivasi ivallisesti "onko sinulla esim. sitä savutustodistusta" sanoin ettei sitä tarvitse säilyttää, riittää pelkkä yleistodistus siitä että katsatus on voimassa.
Hintahaarukka tuosta paperinpyörityksestä oli n. 160- 240€ No pakko maksaa että saa nuo täkäläiset kilvet, mutta ajelen alkuperämaan sellaisilla niin kauan kun ne on voimassa.

Vakuutuskin on vielä voimassa alkuperämaasta. Vakuutusyhtiössäkin sanottiin etteivät voi myöntää vakuutusta jos ei ole suomalaista rekisterinumeroa. Sekään asia ei ole niin ja selvisi vasta pitkien neuvotteluiden jälkeen.

On se kumma jos pelkän autonkäyttäjän pitää ruveta neuvomaan ihmisiä omassa työssään.
Siinä jää kyllä rahakylvyt pienemmiksi omien pykälien keksijöiltä, kunhan tämä EU pikku hiljaa väkisinkin tunkeutuu tänne sarvikuonojen maahan. Vastustin sitä aluksi, pitäisiköhän muuttaa kantaa...

En tiedä minkä vuotinen sinun volvosi on, mutta asiantunteva inssi käy katsomassa vänkärin jalkatilasta runkonumeron, hakee netistä auton tiedot ja tulostaa ne rekisteriotteelle ja se on siinä. Menee noin 15 minuuttia. Halvimmillaa tekee itä-suomessa noin 100 euron pintaa. Itse maksoin Jyväskylässä 140 euroa.

Paras oli meidän katsastuksen joku vanha jarru. Rupesi minulle selittämään "Kuuleppa poika. Ei ole mikään helppo homma noita papereita saada, kun pitää tilata erikseen ne". Totesin tälle inssille "Sano vain suoraan, ettei sua kiinnosta tehdä 15 minuutin työtä. Käyt katsomassa autosta vin-koodin ja tulostat netistä tiedot. Jos netin käyttö ja copy + paste on se hankaluus, niin suosittelen vaihtamaan alaa". Toisella konttorilla oli mun ikäinen kaveri, joka totes että on 15 minuutin läpihuutojuttu, kun auto on ruotsinkilvissä ja niin oli.
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Volvo TDI - 19.07.2012, 12:34:47
Aika outo väite: Vakuutusyhtiössäkin sanottiin etteivät voi myöntää vakuutusta jos ei ole suomalaista rekisterinumeroa. Ton mukaan Suomessa ei sais yhtään autoa katsastuksesta läpi koska autossa pitää olla vakuutus ennenkuin sen saa kilpiin. ::)
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: -karppa- - 19.07.2012, 13:56:34
Aika outo väite: Vakuutusyhtiössäkin sanottiin etteivät voi myöntää vakuutusta jos ei ole suomalaista rekisterinumeroa. Ton mukaan Suomessa ei sais yhtään autoa katsastuksesta läpi koska autossa pitää olla vakuutus ennenkuin sen saa kilpiin. ::)

Kyllä ainakin if:ltä saa. Jos menet esimerkiksi ulkomailta ostamaan autoa ja tiedät auton runkonumeron, niin sen perusteella saat vakuutuksen. Kysyitkö muualta, kuin yhdestä vakuutusyhtiöstä ja tyydyit jonkun helvetin vakuutusmyyjän mielipiteeseen  ;D.

Nimerkillä: Viimeisen 24 tunnin aikana jonkun kerran vääntänyt asiasta vakuutusmyyjän ja sen jälkeen sellaisen henkilön kanssa, joka asiosta tietää  ;)
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 19.07.2012, 19:33:28
-
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: esal - 19.07.2012, 19:48:26
Sanokaas viisaammat ja ulkomaita kiertäneen kanssavolvoilijat semmoinen asia. Onko tämä ryntätys dieselkoneilla aito suomalainen liikenneministeriön virkamiehen keksintö vai miten diesel autojen päästöt muualla euroopassa tarkastetaan. Käsittääkseni ollaan [/b]samassa EU:ssa niin pitäisi olla säännötkin ja toiminta ohjeetkin käsittääkseni samat. Vaikka onhan se suomalainen autoilija niin pöljä että rikkoo ja kuluttaa autonsa ,että pitää joka vuosi syynätä, Saksassa joka toinen vuosi ja ensi katsastuskin on toisissa pohjoismaissa vasta viisi vuotta vanhoille autoille
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: adrock - 19.07.2012, 19:52:18
Saksassa joka toinen vuosi

Liekö suomalainen vanha kalusto vaikuttaa asiaan?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 19.07.2012, 20:53:41
Briteistä tiedän sen verran että katsastellaan joka vuosi, sekä autot että moottoripyörät. Uuden auton katsastusajankohdasta ei tosin tietoa.

Henk.koht ei tuo vuosittainen katsastus juuri kyllä vaivaa. Jos autossa ei ole vikaa niin se hyväksytään, ja jos on jotaki merkittävämpää niin se hylätään..pitäis se korjata joka tapauksessa vaikka ei katsastusta tarvis tehdä.
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 20.07.2012, 15:49:18
-
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Riikka - 20.07.2012, 18:04:18
Selvis taas sen verran lisää että dieseliin ei tarvitse tehdä OBD mittausta katsastuksen yhteydessä. Siis vaikka onkin 2001 tai uudempi.
Onko muuten jollakulla tästä tietoa, mulla on sellainen käsitys että nuo OBD:t periaatteessa pitäisi ottaa jo dieseleistäkin muttei oteta?
Otsikko: Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
Kirjoitti: Hurm0s - 22.07.2012, 18:53:59
Onko muuten jollakulla tästä tietoa, mulla on sellainen käsitys että nuo OBD:t periaatteessa pitäisi ottaa jo dieseleistäkin muttei oteta?
dieseleissä on OBD vaatimus, muttei käytönaikaista valvontaa.

Eli OBD järjestelmä pitää löytyä henkilöautoista muistaakseni 2004 lähtien, muttei ainakaan vielä ole tullut käytönaikaista valvontaa, eli järjestelmän tarkastusta katsastuksen yhteydessä.
Tuosta oli jonkinaikaa sitten jotain juttua, että luultavasti on tulossa tulevaisuudessa.
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 22.07.2012, 21:58:59
-