Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Seiskanttiii!!!! - 16.12.2014, 21:41:23

Otsikko: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 16.12.2014, 21:41:23
En tiijä onko tästä projektiksi.... ;) Mutta jos tästä sais jotai rustattuu.

Elikkä tuli hommattuu ihan perus turbo volle heinäkuussa jossa tietienkin katto roikku silmillä, pikkuse vesipumpun tiiviste vuoti ja ohjaustehostin ei oikeen pelitä (eikyl vieläkää kunnolla) se sitte tuli laitettuu kuntoon ja kortti tuli 29.10. Ja sitte vollen speiksit eli perus Volvo 740 sedan moottorina toimii tällähetkellä vakio B230FT. Tarkotuksen ois saaha ens kesäks hiukan voimaa lisää ::) elikkä näilä näkymin enskesänä mennään 1 baarin paineilla, noin 400cc suuttimilla (ei vielä mitään varmuutta koosta), lastuilla ja tietennii ihan perus 13c mitsulla (otetaan paskasta turbosta kaikki irti *taavih-> ) ja laatikkona saa mennä vielä ens kesän m46 ja jos vaikka räikän sais perään siitä nyt ei oo mitää varmuutta saako sitä sinne...... opiskelia budjetilla tuskin :idiot2:

Osalistaa enskesälle, joka ois kiva saaha tyhjäks... tuskin :2funny:

-suuttimet
-lastut
-1 bar kello
-012 IMMu (ehkä)
-seiskan oma spoikka takaluukunpäälle
-17" valssit ois kivat 16":kin menee
-räikkälukko


Ostokunto

(http://i1369.photobucket.com/albums/ag225/VolvenoX/740/20140708_215417_zps8245dfc7.jpg)

Ja jos kuvat ei näy (niinku epäilen ;D ) ni tuolla -----> http://s1369.photobucket.com/user/VolvenoX/media/740/20140708_215448_zpsc2a58c9c.jpg.html?sort=3&o=0 (http://s1369.photobucket.com/user/VolvenoX/media/740/20140708_215448_zpsc2a58c9c.jpg.html?sort=3&o=0)

Tällä hetkellä vollelle ei o tapahtunna muuta ku maski dipattu, ruma lambada sond merkki poistettu, puskurit höngitty uuvestaa mustiks, otettu umpion pyyhkijät pois ja laitettu reijjättömät listat, konttiin tullu 2 kpl Rainbow SL-S12 bassoelementtiä ja Dragster DAD-951 lankku.

Edit: Ja onhan se mehupilli korvattu 3" rosteri rännillä turbolta -----> loppuun mutta harmi ku tääki auto on mallia vähäpäästöinen  :(
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 16.02.2015, 00:18:02
Elikkä eipä oo vielä rahaa taivaalta tullu ni ei oo seiskaan muuta saanu tehtyy kun sisätilalämmittimen puhaltimen sain vaihettuu :-\ Mutta sitten semmonen kysymys kun ajattelin tuossa että laitan tohon seiskaan Split-R by-pass venttiilin 8) Niin onko ihmiset tulpannu sen pikkumitsun pässin ihan vaan ottamalla sen pois ja tilalle peltinen lätkä ??? Enskuussa jos viimmennii pääsis jotain vollelle tekeenki ::) mutta ainakin toi pässi tulee ja mietin että onko mitään järenhiventä laittaa turbo ruuvvia esim turbosmart? Kun oon kuullu että ei niillä halvoilla ainakaan ahot pysy siinä missä niitten haluttas pysyvän ???
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 05.03.2015, 14:56:15
Tuli viimmeenni suuttimet 8) elikkä suuttimiks tuli Bosch EV6 443cc. Enää puuttuu ne lastut ni pääsis hajottaa kytkimen :2funny:

http://s1369.photobucket.com/user/VolvenoX/media/740/20150305_140151_zpsavhdqth7.jpg.html
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: 8-pätkä - 05.03.2015, 17:26:34
Niin onko ihmiset tulpannu sen pikkumitsun pässin ihan vaan ottamalla sen pois ja tilalle peltinen lätkä ???
Tuon tyyppisellä ratkaisulla onnistuu alkuperäisen by-passin tulppaaminen jos sitä ei jostain syystä halua käyttää.
http://www.ipdusa.com/products/10007/121388-compressor-bypass-valve-cbv-block-off-plate
mutta ainakin toi pässi tulee ja mietin että onko mitään järenhiventä laittaa turbo ruuvvia esim turbosmart? Kun oon kuullu että ei niillä halvoilla ainakaan ahot pysy siinä missä niitten haluttas pysyvän ???
Itsellä ollut esim. KKD:n myymä turbosmartin kopio ja toimi ihan täysin. Hintaa neljänkympin kantturoissa. Toki oikeakin BoosTee on varmasti toimiva ratkaisu. Kannattaa joka tapauksessa kirrata kelloa vaikka lisäjousella ensin ja sitten vasta ruuvilla. 0,5bar kellokin saattaa muuten lähteä aukeamaan kierroksilla itsekseen.

Mutta lastut ehdottomasti ennen paineen nostoa! ;)
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 05.03.2015, 17:47:38
Juu itekki eilettäi hokasin että joku keksiny ihan valmistaa noita lätkii pässin paikalle (mutta metallimiehenä teen ite) :D Ja se ruuvin laitto jää ku tuli jo toi baarin kello 8) Ja tota pässi hommaa siks kyselin kun toi Split-R on siis duali että saa sen teinimäisen mitättömän suhahuksen ;D

Ja sit iha mielenkiinnosta että millasta käyttöö toi m46 kestää sit, ku oon ymmärtäny että pitäs olla hepat sit 200 paikkeilla?
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: 8-pätkä - 05.03.2015, 17:52:10
Juu itekki eilettäi hokasin että joku keksiny ihan valmistaa noita lätkii pässin paikalle (mutta metallimiehenä teen ite) :D Ja se ruuvin laitto jää ku tuli jo toi baarin kello 8)

Ja sit iha mielenkiinnosta että millasta käyttöö toi m46 kestää sit, ku oon ymmärtäny että pitäs olla hepat sit 200 paikkeilla?

M46 pitäisi vakiopalikoilla kyllä pysyä järkevällä käytöllä nipussa. Itsellä ei perus lastuviri B230ET-seiskassa ainakaan ollut moksiskaan ja olihan mulla sellainen myös tuon about 200 hevosvoimaisen 16v turbon perässäkin hetken aikaa. Kolmosella kun ei turhan alhaalta vedätä ahdoille eikä nyt järjettömästi kytkimellä revi niin en odottaisi mitään ongelmia. Ainahan niitä tietäjiä riittää puhumaan miten mikään ei kestä mutta taitaa kuitenkin totuus olla se, että varsinkin jonkun verran ajettu vakiokytkin lipeää ennen kuin M46 antautuu.
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 05.03.2015, 18:02:35
Kiitoksia tiedosta, osasinkin jo odottaa tuota että kytkin antaa myöte ennenku laatikko kun tuolla kytkimellä on ajettu ainakin 200 000 entisen omistajan puheitten mukaan. Ja saapi nuilla vakiotehoillakin haistella vehkeen käryä kun ei oikee taho pitää kun oikeen rykäsee valoista lähtiissä 2 vaihteel :2funny: Mutta kytkinkin on siis menossa vaihtoon kuhan köyhä saa rahaa jostain ni tarkotus ois laittaa SRE ::) Ja sitte miten tosta M46 vaihetaan öljyt :2funny: Tiijjän että jollaki kasvaa nyt tatti ohtaan mutta ihan sama :P
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Rokkendaali - 05.03.2015, 22:57:17
Ja sitte miten tosta M46 vaihetaan öljyt :2funny: Tiijjän että jollaki kasvaa nyt tatti ohtaan mutta ihan sama :P
Laatikon vasemmassa kyljessä (takaapäin katsoessa) on täyttö- ja tyhjennysproppu, öljyä lisätään sen verran että öljyä on täyttöpropun tasoon asti.
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Juusoo - 06.03.2015, 12:52:41
Vakiokytkin olis hyvä sulake m4x lootan kanssa, sre kytkimellä pääset varmaan aika äkkiä lootan vaihtoon, se kolmonen ei kestä ihan kauheeta rykimistä, eikä muutkaan vaihteet, toki kun jättää kytkinpommit pois ja suorittaa vaihdot rauhallisesti ja kunnolla niin kestää sen tehon mitä tuo sun settis tulee antamaan.

Niin, ja nuo suuttimet, isompi IMM yms on turhia hankintoja jos meinaat vakioahtimella ja bensalla jatkaa :P 13c mitsu ei enää kilon paineita isommilla tuota kuin lämpöä, siihen rajaan piisaa myös vakiosuuttimet ja imm.
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 06.03.2015, 17:24:44
Vakiokytkin olis hyvä sulake m4x lootan kanssa, sre kytkimellä pääset varmaan aika äkkiä lootan vaihtoon, se kolmonen ei kestä ihan kauheeta rykimistä, eikä muutkaan vaihteet, toki kun jättää kytkinpommit pois ja suorittaa vaihdot rauhallisesti ja kunnolla niin kestää sen tehon mitä tuo sun settis tulee antamaan.
Nii eli siis kytkin tulee vasta ens talvena kun koneen perään tulee todennäkösesti M90 tai ZF ja puhallin vaihtuu kansa ens talvena ::)
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 07.05.2015, 22:51:57
Eipähän tuolle seiskalle ole vieläkään hirveitä saanu tehtyy muutaku kumia koitettu käryyttää van voi hevon PRSE ku toi ei piirrä kahta >:( , mutta tuli tuossa eräänä rattoisana vappuiltana ostettua toinen volvo 8) mutta eihänse hieno ole mutta menee kyllä käyttöautona :D eli se ois niinku mallia 940 ja moottorina D24TIC :idiot2:

Ja ohan siinä laitettavaaki:

- kannentiiviste menee vaihtoon
- kaikki öljyt ja jäähytin nesteet
- EGR tukkia
- jarruja laitella ku kitisee ku postiauto ;D
- sitte ois jarrutuntuma melko kehno (en tiiä vielä onko vika ite tehostimessa vai eikö saa alipainetta)
- käsijarru
- ilmastointi huollattaa
- yks reikä helmasta korjata
- molemmat kuskin puolen ovet kunnostella toisessa lommo ja toisessa lommo seikä reikä
- kaarista ja listojen alta poistella ihottuma
- hommata rypyttömät ovipahvit
- kaiuttimet ja niille lankku
- GZ radioactive ja sille joku lankku
- Alpine mankka
- heiman madaltaa
- 16" valssit

Ohan siinä kesäksi hommaa varsinnii ku auto tulee oleen kesän reilu 100 kilometrin päässä asuinpaikasta :-\ mutta pikkuhiljaa 8) kyyyllä sittä auto tehään S*

Kuvia laittelen molemmista kuhan saan ysinki perukkaan.
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: 7kanelkeet - 08.05.2015, 00:05:16
Eipähän tuolle seiskalle ole vieläkään hirveitä saanu tehtyy muutaku kumia koitettu käryyttää van voi hevon PRSE ku toi ei piirrä kahta >:( , mutta tuli tuossa eräänä rattoisana vappuiltana ostettua toinen volvo 8) mutta eihänse hieno ole mutta menee kyllä käyttöautona :D eli se ois niinku mallia 940 ja moottorina D24TIC :idiot2:

Ja ohan siinä laitettavaaki:

- kannentiiviste menee vaihtoon
- kaikki öljyt ja jäähytin nesteet
- EGR tukkia
- jarruja laitella ku kitisee ku postiauto ;D
- sitte ois jarrutuntuma melko kehno (en tiiä vielä onko vika ite tehostimessa vai eikö saa alipainetta)
- käsijarru
- ilmastointi huollattaa
- yks reikä helmasta korjata
- molemmat kuskin puolen ovet kunnostella toisessa lommo ja toisessa lommo seikä reikä
- kaarista ja listojen alta poistella ihottuma
- hommata rypyttömät ovipahvit
- kaiuttimet ja niille lankku
- GZ radioactive ja sille joku lankku
- Alpine mankka
- heiman madaltaa
- 16" valssi

Ohan siinä kesäksi hommaa varsinnii ku auto tulee oleen kesän reilu 100 kilometrin päässä asuinpaikasta :-\ mutta pikkuhiljaa 8) kyyyllä sittä auto tehään S*

Kuvia laittelen molemmista kuhan saan ysinki perukkaan.
Ei kannata kauheana jauhattaa kumia yhellä rattaalla. Sinne vaikka räikkälukko. Nimimerkillä omasta meni pinjoni, perävälitys ja ristitappi keskeltä poikki  :2funny:
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 08.05.2015, 15:54:14
Ei kannata kauheana jauhattaa kumia yhellä rattaalla. Sinne vaikka räikkälukko. Nimimerkillä omasta meni pinjoni, perävälitys ja ristitappi keskeltä poikki  :2funny:
No sehän on menny jo sitte iha mallikkaasti  -H-
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 28.06.2015, 20:44:34
Nyt on viimennii saatu koneeseen painetta van hetipä hoksasin testilenkillä kun rupes polkemaan laitosta ni ku kaasun löysää ja painaa kytkimen pohjaan ni alipanietta on -0.9 ja -1.0 baarin välillä :o tuumailtin vaan kaverin kansa että liekköhän hiukan liikaa? Vai mitä lukemia muilla on ollu? Mietin tuossa että johtuuneeko vähäisestä hukkaportin kellon "esijännityksestä"? Ja paine ei nouse yhteen baarin mihin sen pitäs ku kello on juurikin tuolle yhdellebaarille tarkotettu.
(http://s24.postimg.org/hko5vyv1d/20150628_164345.jpg) (http://postimg.org/image/hko5vyv1d/)
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Elk - 29.06.2015, 08:17:19
Vaihda se ahtopainemittari. Toki siellä koneessa pitää alipainetta kaasuläpän kiinniollessa ollakin, mutta ei ottomoottori mikään tyhjiöpumppu sentään ole.
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 29.06.2015, 16:39:29
Vaihda se ahtopainemittari. Toki siellä koneessa pitää alipainetta kaasuläpän kiinniollessa ollakin, mutta ei ottomoottori mikään tyhjiöpumppu sentään ole.
Ahtopainemittari on vaihettu jos meinaat että saisin muka noi lukemat siitä volvon omasta ahtopaine"mittarista" :D eihän siitä saa selvää ees kaatokännissä ;) mutta ei se uuskaa mittari mikää maaliman kallein ja tarkin oo ::) Jos vaan ois rahaa ni ostasin nestevaimenteisen ahtopainemittarin.....
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: HembalanD - 29.06.2015, 17:09:16
Tais meinata että heitä sillä chinavitkuttimella vaikka  ELK

 ;D
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 29.06.2015, 20:03:22
Mistäs te tiiätte että mulla kiima... siis kiinaihme mittarari on ;) mutta joo siis se kyllä mahollisesti heittää se mittariki ku kyseessä autogaugen kopio van seki mietityttää että laitoinkohan oikeesti liian vähän hukkaporttia auki kun yhden kierroksen sen jälkeen kun tanko passasi siihe tappiin? Meinaan että minkähän verran sitä kannattas laittaa auki kun epäilen että ku se jää siihen 0.8 baariin(sen kysesien maanmahtavan kopio mittarin mukaan)? Ku nyt mahtaa olla siitä kii että se kello aukee maksimiin niin nopeesti kun hukkaportti on melkeempä kiinni auton ollessa sammuksissa ja entisellä kellolla se oli hieman auki auton ollessa sammuksiss, kun otin tangon irti tapista niin se ihme hilavitkutin missä se tappi on kiinni mihin tulee kellon tanko ni se tuli vielä jonnii verran eteenpäin ??? . Ei lyhyesti eikä ytimekkäästi ja kukaan tuskin ymmärsi :2funny:
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: jogiin - 29.06.2015, 20:47:15
Eihä se hukkis ny vaikuta tyhjäkäynnin alipaineeseen mitenkään  ???
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: 7kanelkeet - 29.06.2015, 20:48:04
Eikö tuo ole vakio moottorissa vakio nokalla sitä luokkaa tuo alipaine. H nokalla mulla huilii 0.5 tyhjäkäynnillä. Ja ottaen huomioon pienen toleranssin mittarissa
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: 8-pätkä - 29.06.2015, 23:03:08
Hukkiksen säädöllä ja mittarin näyttämällä alipaineella ei ole kyllä mitään tekemistä keskenään.

Itse olen säätänyt kellon tangon yleensä niin, että sen tapin paksuuden verran joutuu vetämään esijännitystä tankoon että se muljahtaa paikalleen.
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: tanskude - 29.06.2015, 23:33:17
Eikä se nestevaimennettu painemittari maksa mitään mansikoista kun haet paikallisesta/lähimmästä hydrauliikkaliikkeestä etkä tuning-kaupan hyllyltä.
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Chall - 30.06.2015, 16:55:00
Oma nestevaimennettu -1bar - 1.5bar asteikolla makso jopa 14€ :D hydrauliliikkeestä, tekevät letkun vielä kun pyydät
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Seiskanttiii!!!! - 30.06.2015, 17:43:18
No perkl mua on kusetettu >:( mulle on sanottu että toi hukkaportin kellon esijännitys muka vaikuttas alipaineisiin ;D mutta no kaippa se sit varmaan on suunnileen paineet siinä yhessä baarissa ::) mutta sanoinko että ne mittarit on kalliita..... en :D se on vaan mun pussille liikaa ku toi volvon rohjake syö nyt vaan ylenpalttisen paljon :-\ ja palkka ei paljo päätä huimaa...... Ja sit kulutus on matkassa siinä 10 litran paikkeilla ja kaupungissa ei näköjää mikää riitä tolle enää :2funny:
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: 8-pätkä - 30.06.2015, 17:49:25
Mitenkään menemättä henkilökohtaisuuksin mutta neuvoisin unohtamaan turbovolvolla ajamisen jos 14e ahtopainemittari on pussille liikaa. Vakiomittarikin on yllättävän tarkka tosin. Ainakin järjestään mitä mulla on ollut etu ja takavedoissa niin vakiomittarin asteikko pohjassa = 1bar ahtopainetta.
Otsikko: Vs: Turbo seiska (tuleva kesäkiesi)
Kirjoitti: Chall - 30.06.2015, 18:59:18
Mitenkään menemättä henkilökohtaisuuksin mutta neuvoisin unohtamaan turbovolvolla ajamisen jos 14e ahtopainemittari on pussille liikaa. Vakiomittarikin on yllättävän tarkka tosin. Ainakin järjestään mitä mulla on ollut etu ja takavedoissa niin vakiomittarin asteikko pohjassa = 1bar ahtopainetta.

Ja turbo tekstin alapuolella 1.5 bar  :D