Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Perkkio75 - 06.05.2012, 18:33:00

Otsikko: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Perkkio75 - 06.05.2012, 18:33:00
meneekö 15g vaihto 16t hen sen kummempia kommervenkkejä? downpipe täytyy vähän muokata,mutta pitääkö muuten tehdä jotain ohjelma muutoksia?
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: motocykler - 06.05.2012, 19:36:07
Meneehän se. Downpipeä joudut muokkaamaan kuten jo mainitsitkin.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Wortex - 06.05.2012, 21:35:02
Meneehän se. Downpipeä joudut muokkaamaan kuten jo mainitsitkin.
Eiköös öljy ja vesi linjojen kanssa jotutnut pientä jumppaa harrastaan?
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Viltzu - 10.05.2012, 18:17:53
Itse laitoin ex T5:n 15G tilalle 18T ja samalla vaihdoin pakosarjan -03 T5:n sarjaan eikä tarvinnut mitään ihmetellä. Kaikki sopi suoraan paikoilleen.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Wortex - 11.05.2012, 11:42:35
Itse laitoin ex T5:n 15G tilalle 18T ja samalla vaihdoin pakosarjan -03 T5:n sarjaan eikä tarvinnut mitään ihmetellä. Kaikki sopi suoraan paikoilleen.
Sulla ilmeisesti oli siis 18T suoralla 6:n pesällä. Jos laittaa tuon isomalla 7:n vinolla pesällä olevan joutuu laipan vaihtaan DP:hen.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Viltzu - 12.05.2012, 10:45:43
Joo se unohtu mainita että oli suoralla pakopesällä. Mutta siis kaikki meni ihan bolt-on.

16T ja 18T on molempia suoralla ja vinolla pakopesällä. Ja suoralla pesällä olevat menevät kyllä suoraan paikalleen alkuperäisen 15G:n tilalle.

Ja jos vinolla pesällä olevan laittaa niin pitää kyllä koko dp vaihtaa. Ei ole mitään järkeä alkaa työstämään suorasta dp:stä vinoa...
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: don - 15.05.2012, 15:40:59
(http://www.ezpixs.com/UserImages/14536.jpg)

T-5R malleissa on 15G (tai 13G jos on tehot n. 200hv  eli 2.0 + awd)

850R manuaali ahdin on 16T
automaatissa on 15G

Kuvassa vasemmalta oikealle

vino pakopuoli ns seiska (7) esim 19t 18t ja 16t
suora pakopuoli 18t ja 16t
suora jossa kartioliitin 15g ja 13g
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Perkkio75 - 15.05.2012, 17:42:57
jooh,öljylinjat meni suoraan kunhan pyöräytti turbon klemmaria parisenttiä pois öljyputken tieltä,ois pakosarja ja turbotin paikallaan..seuraavaksi pitänee pudottaa motti reikään ja ruveta sitä downpipe lähtöö ihmettelemään  ::)
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: don - 16.05.2012, 11:34:16
esim. täältä löytyy laipat http://www.watercut.fi/ahtimen_laipat.html (http://www.watercut.fi/ahtimen_laipat.html), jos pitää vaihtaa downpipen lähtö
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Wortex - 16.05.2012, 15:16:01
esim. täältä löytyy laipat http://www.watercut.fi/ahtimen_laipat.html (http://www.watercut.fi/ahtimen_laipat.html), jos pitää vaihtaa downpipen lähtö
Onko tietoo mitä noi mitsun laipat tuolta maksaa?
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Kanistaja - 16.05.2012, 16:22:43
Onks vinolla pakopesällä oleva mitsun ahdin täysin yhteensopiva vakio downpipen kanssa tuolta tilatun laipan avulla?
TD04-16T kyseessä
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Wortex - 16.05.2012, 16:31:09
Onks vinolla pakopesällä oleva mitsun ahdin täysin yhteensopiva vakio downpipen kanssa tuolta tilatun laipan avulla?
TD04-16T kyseessä
Jotuu muokkaan sitä koko alkupätkää, DP:stä.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: M_N - 15.09.2012, 16:22:59
Eikös toi suoralla pakopuolella oleva 16T pitäs olla X40 bolt on..?!
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Juke-Maza - 16.09.2012, 19:55:31
Eikös toi suoralla pakopuolella oleva 16T pitäs olla X40 bolt on..?!
Jos 16T on Volvosta peräisin niin ei passaa mikään laippa suoraan.

Korjaus: Pakoputkenlaippa voi käydä suoraan mutta pakosarjaan ei käy.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: M_N - 17.09.2012, 14:50:50
Jos 16T on Volvosta peräisin niin ei passaa mikään laippa suoraan.

Korjaus: Pakoputkenlaippa voi käydä suoraan mutta pakosarjaan ei käy.
Nii tarkotin v/s40 volvoa tolla..et samoja mitsun ahtimia niissäkin on..
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Juke-Maza - 17.09.2012, 18:15:15
Nii tarkotin v/s40 volvoa tolla..et samoja mitsun ahtimia niissäkin on..
Juu osaan kyllä lukea.
X40 Volvoissa on erillainen pakosarjan ja ahtimen välinen laippa kuin vitoskoneisissa.

Väännetään vielä rautalangasta:

Mitsun turbo x40:stä:
(http://en.turbolader.net/pic/img/999/1985/49377-06161.jpg)

Mitsun turbo vitoskoneisesta:
(http://img.alibaba.com/photo/278766851/Mitsubishi_Turbocharger_TD04HL_16T_7_0.jpg)
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: M_N - 17.09.2012, 19:10:09
Okei :) selvä homma..Ilmeisesti jollain välilaipoilla porukat laittanu noita 16T ahtimia pikkuvolvoihin sitten..?
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Juke-Maza - 17.09.2012, 19:18:57
Okei :) selvä homma..Ilmeisesti jollain välilaipoilla porukat laittanu noita 16T ahtimia pikkuvolvoihin sitten..?
Pakopesänhän voi vaihtaa suoraan tuosta X40:n ahtimesta tuohon 16T hyrrään jolloin menee pakosarjaan heittämällä.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: M_N - 17.09.2012, 20:05:23
niijoo..sitä vähä arvelinkin..lähteekös ne miten helposti toisistaan irti..vai onks se hyrä jotenkin prässätty siihen pakopesään..?
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Okko - 17.09.2012, 20:18:40
Pakopesän ja öljy/vesikanavien välissä näkyvä panta auki ja tasaisesti esim kumivasaralla naputtelee pakopesän irti. Muuten simppeli homma, mutta sen suhteen pitää olla tarkkana, että pakopesä irtoaa suorassa, ettei osu siipiin.

Edit: Tuossa vielä kuvien kanssa sama homma  :)
http://www.stage-infinity.com/2007/09/28/mitsubishi-td04-13t-turbo-rebuild/2/
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Solmurauta - 17.09.2012, 20:20:28
Pakopesänhän voi vaihtaa suoraan tuosta X40:n ahtimesta tuohon 16T hyrrään jolloin menee pakosarjaan heittämällä.

Ei muuten mene, on erilainen laakeripesä, lämpölevy sekä pakosiipi on eri kokoinen ja pakopesien koneistukset erilaiset..
Keskenään vaihto ei onnistu suoraan.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Juke-Maza - 17.09.2012, 20:42:18
Ei muuten mene, on erilainen laakeripesä, lämpölevy sekä pakosiipi on eri kokoinen ja pakopesien koneistukset erilaiset..
Keskenään vaihto ei onnistu suoraan.
Ahaa juu mulla meni nyt sekaisin kun en tiennyt että eri sarjan ahdin on x40 volvossa. X40 ahdin on TD04L ja vitoskoneisten TD04HL. Topikki nyt kuitenkin oli 850:n ahtimesta.

Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Kisko - 17.09.2012, 21:07:18
Samppasportilta saa adapterilaippoja jollaisen avulla saa masennettua vitoskoneen ahtimen nelosmottiin.
http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=240 (http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=240)
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Kanistaja - 07.10.2012, 16:56:39
totankin mietin kun omaan vanhaan autoon laitettuun uus 16t vanhan 15g tilalle, kaikki väitti että pakopesä käy 15g---> 16t suoraan, ei todellakaan käynyt... Ja taas viivästyi auto monella viikolla :D
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Juke-Maza - 07.10.2012, 20:27:51
totankin mietin kun omaan vanhaan autoon laitettuun uus 16t vanhan 15g tilalle, kaikki väitti että pakopesä käy 15g---> 16t suoraan, ei todellakaan käynyt... Ja taas viivästyi auto monella viikolla :D
Ja täällä kanistaja puhuu aidanseipäästä kun muut puhuu aidasta.
Pakopesä kyllä käy suoraan 15G:stä 16T ja toisinpäin. Sulla homma kiikasti pakoputkesta ei pakopesästä. Opettele termit ennen kuin tulet väittämään tällaista. Kukaan ei ole väittänyt että pakoputki käy suoraan 15G:n perästä 16T:n perään.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Kanistaja - 08.10.2012, 20:55:08
nyt puhuttiin kyllä pakopesän sopivuudesta turbon pakosiipeen, eikä pakopesän sopivuudesta downpipeen
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Juke-Maza - 08.10.2012, 20:57:06
nyt puhuttiin kyllä pakopesän sopivuudesta turbon pakosiipeen, eikä pakopesän sopivuudesta downpipeen
TD04HL-15G pakopesä käy TD04HL-16T ahtimeen ja toisinpäin, usko pois.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: JuHaU - 08.10.2012, 22:10:42
TD04HL-15G pakopesä käy TD04HL-16T ahtimeen ja toisinpäin, usko pois.

Tuossa on tosiaan maaginen yhdistelmä tuo HL.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: BuuBBa - 09.10.2012, 09:19:26
nyt puhuttiin kyllä pakopesän sopivuudesta turbon pakosiipeen, eikä pakopesän sopivuudesta downpipeen

Se sun 16T oli jokin kiinalainen pas.. siis kopio, joten älä sitä sekota näihin volvon ahtimiin  ;)
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Kanistaja - 09.10.2012, 17:57:57
se on kyllä totta että oli kiinan paska, siitä sitten johtui. Kiitos buuballe vastauksesta  ;)

Eli mitsun oma td04hl-15g pakopesä ei käy kiinalaiseen t04-16t turboon pakosiiven puolesta.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: JuHaU - 09.10.2012, 23:51:45
se on kyllä totta että oli kiinan paska, siitä sitten johtui. Kiitos buuballe vastauksesta  ;)

Eli mitsun oma td04hl-15g pakopesä ei käy kiinalaiseen t04-16t turboon pakosiiven puolesta.

No eihän noissa ole edes mallimerkinnän puolesta samanlainen siipi.

Tuo 04:n perässä oleva kirjain tai pari kertoo akselin koon.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: BuuBBa - 10.10.2012, 08:21:54
se on kyllä totta että oli kiinan paska, siitä sitten johtui. Kiitos buuballe vastauksesta  ;)

Eli mitsun oma td04hl-15g pakopesä ei käy kiinalaiseen t04-16t turboon pakosiiven puolesta.

Pahoittelen hieman terävää kommenttia.

Ebayssäkin myydään valitettavan monta tuollaista kopioahdinta Volvoon sopivana "hyvälaatuisena tarvikeosana". Mielestäni tuollaista mainostaessa pitäisi olla hieman sitten tarkemmin, että mistä mallista tarkalleen kyse ja miten eroaa alkuperäisestä. Nettiostajien seasta kun löytyy myös monta kokematonta/tietämätöntä.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Kanistaja - 10.10.2012, 22:17:27
Juu ahdin oli valmiiksi paskana jo kiinni laittaessa... Liekö huonoa tuuria vai suuri todennäköisyys tapahtumaan
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: volvosami - 10.12.2012, 20:53:15
(http://i150.photobucket.com/albums/s119/Scaniamania/ahistinsiivet.jpg)

 Ostin tuon kopioturbo 16T:n itselleni kanistajalta. kuvassa tuo vasemmanpuoleinen. Akseli kulunut, mutta laakeri ehjä ?   :idiot2:

(http://i150.photobucket.com/albums/s119/Scaniamania/turbokeski0.jpg)
 Sitten tuo pakopesä, tuo laakeripesän toinen puolisko on erimallia.  16T on "superback" ja 15G on "flatback"  jos käsitin oikein   :hello:
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Juke-Maza - 10.12.2012, 20:57:44
Ohhoh! Onpahan outo tuo pakopesän puoleinen puolisko tuossa rungossa vai onko tuossa 16T rungossa vielä se lämpösuoja paikallaan?
Nuo flatback ja superback tarkoittavat kompurapuolen siipipyörän muotoa takapuolelta.

(http://img.photobucket.com/albums/v127/MAXBOOSTSA1/fbsbwheels.jpg)
Vasen flatback ja oikea superback.

Tuollaista TD04 ahtimen runkoa en ole koskaan nähnyt vaikka useita olen purkanut.

Pistäs vielä laakereista kuvaa jos löytyy.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: volvosami - 11.12.2012, 19:25:03
eipä ole lämpösuoja paikallaan, tuon runko ei tosiaan käy ilman koneistusta mitsun runkoon.  tässä itsekkin ihmetellyt että kaikkee ne keksii ja toiset kopioi..   :D

(http://i150.photobucket.com/albums/s119/Scaniamania/lager.jpg)

 Huono(nokia)laatuista kuvamateriaalia laakerista. Syvät on jäljet sielläkin.

 Noniin joo, selvis tämä superback juttukin tässä samalla, kiitos  :hello:
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: aero - 25.03.2013, 18:53:14
Lainataanpa vielä tätä keskustelua. Eli käykö tuo 850 t5 15g:n downpipen laippa suoraan tuommoseen suoralla 7 pesällä olevaan td04hl-16t ahtimeen? Tiedän että aiheesta on jankattu vaikka kuinka paljon! En vain löytänyt selkeää vastausta kun toisaalla sanotaan ettei käy, ja toisaalla että sopii...
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: volvosami - 10.04.2013, 17:19:15
Eipä Se käy. 15g on kartioliitoksella, ja 16t on laippamallia.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: aero - 20.04.2013, 12:26:26
Juu ei käynyt. jyrsitytin paikallisella pajalla oikeanlaisen laipan tuohon 16T:hen ja se onki jo paikallaankin 3"/2.5" putkiston kanssa. Äänistäkin tuli käytännössä yhtä hiljaiset kuin vakioputkella kun jaksoi pari kertaa muokata vaimentimien paikkaa ja häntäputken mallia...vaikka paikallaan on 2kpl läpivirtaavia pönttöjä....Noilla kun yleensä tahtoo helposti jäädä se matala kumina kuulumaan.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: JiRRR - 29.04.2013, 12:52:50
Kovasti nyt tutkaillu ja miettiny silimät kieros, mutta varmuudella vielä kuvan kera kysyn että eikös tämä ole 15G?

(http://i1292.photobucket.com/albums/b579/JiRRR/Volvo%20850%20T5-R/IMG_0016_zpsff637c5b.jpg) (http://s1292.photobucket.com/user/JiRRR/media/Volvo%20850%20T5-R/IMG_0016_zpsff637c5b.jpg.html)

Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: arska11 - 29.04.2013, 21:29:30
Kovasti nyt tutkaillu ja miettiny silimät kieros, mutta varmuudella vielä kuvan kera kysyn että eikös tämä ole 15G?

(http://i1292.photobucket.com/albums/b579/JiRRR/Volvo%20850%20T5-R/IMG_0016_zpsff637c5b.jpg) (http://s1292.photobucket.com/user/JiRRR/media/Volvo%20850%20T5-R/IMG_0016_zpsff637c5b.jpg.html)

Voi olla myös 13G, koska ei sitä erota noin päältäpäin...
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: arska11 - 29.04.2013, 21:30:51
Eipä Se käy. 15g on kartioliitoksella, ja 16t on laippamallia.

Onhan 15G:täkin suoralla laipalla.
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: aero - 30.04.2013, 10:55:12
Jos on tuosta allekirjoituksen kulkineesta, niin 15g kait tuo silloin on
Otsikko: Vs: 15g -- 16t volvo 850 t5r
Kirjoitti: Kanistaja - 05.05.2013, 19:35:37
(http://i150.photobucket.com/albums/s119/Scaniamania/ahistinsiivet.jpg)

 Ostin tuon kopioturbo 16T:n itselleni kanistajalta. kuvassa tuo vasemmanpuoleinen. Akseli kulunut, mutta laakeri ehjä ?   :idiot2:

(http://i150.photobucket.com/albums/s119/Scaniamania/turbokeski0.jpg)
 Sitten tuo pakopesä, tuo laakeripesän toinen puolisko on erimallia.  16T on "superback" ja 15G on "flatback"  jos käsitin oikein   :hello:

Se oli tosiaan ihme homma toi mun 16T minkä myin sulle..

Turbolla oli siis ajettu myydessä n.300km... ja savutti rankasti..  uutena rikki kiinni laittaessa.

Enää ei kiinalaista :)