Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: hammer_man - 09.08.2011, 05:14:52

Otsikko: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hammer_man - 09.08.2011, 05:14:52
Eli hetken aikaa ollut suunnitteilla turbotus. Ennen ei ole tullut sellaista tehtyä joten tehdessä sitten vasta oppii. Mitäs kaikkea tuossa pitää alustaan vaihtaa kun turbon iskee pellin alle? Edestä löytyy valmiiksi jäähdytetyt levyt.

Olisi tarjolla 2.2 litran moottori(porattu), vaparin kansi, kevyt vauhtipyörä, uusi kytkin, peltisarja, turbo, hukkis, putkisto, cooleri yhteishintaan 1200e. Sitten samoihin kauppoihin voisi vielä ynnätä hestecin sekä suuttimet toiseen 1200e hintaan.

Sanokaas viisaammat näin aloittelijalle, että miltä tuollainen paketti kuulostaa. Omasta mielestäni ei ainakaan mikään mahdottoman hintainen ole. Vai kannattaako unohtaa tuo hestec ja etsiä jostain lh2.4 moottoria ohjaamaan, ainakin halvemmalla taitaa päästä mutta saako yhtä toimivan paketin??

Tällä hetkellä aihiossa kiinni b200e ja m47. Tuolla koneella saa ainakin heittää vesilintua, mutta mikäs tuon laatikon kohtalo olisi tuolla uudella paketilla?

Ja seuraava kysymys kuuluu kuinka helposti tuohon koneeseen sitten löytäisi loput osat. Puuttuu imusarja, laturia, starttia yms sekä koko sytkäpuolen osat. Ei taida kuitenkaan nykykoneesta kauheasti osat uuteen pakettiin sopia...
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: VT86 - 09.08.2011, 15:59:19
Eli hetken aikaa ollut suunnitteilla turbotus. Ennen ei ole tullut sellaista tehtyä joten tehdessä sitten vasta oppii. Mitäs kaikkea tuossa pitää alustaan vaihtaa kun turbon iskee pellin alle? Edestä löytyy valmiiksi jäähdytetyt levyt.

Olisi tarjolla 2.2 litran moottori(porattu), vaparin kansi, kevyt vauhtipyörä, uusi kytkin, peltisarja, turbo, hukkis, putkisto, cooleri yhteishintaan 1200e. Sitten samoihin kauppoihin voisi vielä ynnätä hestecin sekä suuttimet toiseen 1200e hintaan.

Sanokaas viisaammat näin aloittelijalle, että miltä tuollainen paketti kuulostaa. Omasta mielestäni ei ainakaan mikään mahdottoman hintainen ole. Vai kannattaako unohtaa tuo hestec ja etsiä jostain lh2.4 moottoria ohjaamaan, ainakin halvemmalla taitaa päästä mutta saako yhtä toimivan paketin??

Tällä hetkellä aihiossa kiinni b200e ja m47. Tuolla koneella saa ainakin heittää vesilintua, mutta mikäs tuon laatikon kohtalo olisi tuolla uudella paketilla?

Ja seuraava kysymys kuuluu kuinka helposti tuohon koneeseen sitten löytäisi loput osat. Puuttuu imusarja, laturia, starttia yms sekä koko sytkäpuolen osat. Ei taida kuitenkaan nykykoneesta kauheasti osat uuteen pakettiin sopia...


Kun tietäisi mikä on kone mitä olet ostamassa ? Helpottaisi vastaamista. Apulaitteet laturi startti oletettavasti käy vanhasta.

Laatikon kesto riippuu käyttäjästä sekä tehoista/väännöstä. Paketin toimivuus Hestecilläkin riippuu säätäjästä mutta itse lähtisin ohjelmoitavaan ruiskuun koska nälkä kasvaa syödessä ja vakioboxin kanssa kikkailu menee hankalaksi.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Taavi.H - 09.08.2011, 16:33:01
Millaiset tavoitteet ja suunnitelmat tässä on? Se vaikuttaa myös aika paljon.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Veksi - 09.08.2011, 17:00:03
Olisi tarjolla 2.2 litran moottori(porattu)

B200 ei kestä porata 2,2 kokoon joten kyseessä on B19 tai B21 pohjautuva kone

Vakio laatikolle ei kannata tarjota paljoa 300Nm enempää vääntöä.
Jos rakennat moottorin jonka suurin vääntö 300Nm esiintyy kierros nopeudella 8000rpm niin tehoa on käytettävissä 250kW ja laatikko kestää teoriassa. Tosin tuollaisen vinomoottorin rakentaminen onnistuu vain teoriassa

Helppo, halpa ja nykypäiväinen ratkaisu on AW 71 automaattivaihteisto
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: mista - 09.08.2011, 17:01:06
Jos haluat 300hp tai karvan yli voi lh vielä mennä jos haluat mennä pidemmälle osta hestec.. Tai harjoittele megasquirtilla, jonka saa 300 eurolla. Eli pähkinänkuoressa osta hestec tai megasquirt ja unohda lh..

Muuten tarvittais tosiaan aikalailla enemmän spekkoja koneesta.

M47 menee varmaan jossain 300hp vielä jotenkin tuon yli saa rikki varmaan kunnon nykäisyllä tai kahdella.
Apulaitteet luulisi sopivan, jos vaan osaa irroittaa ja asentaa.. Sytkärojut kannattaa hommata heti vaikka hukkakipinä versiona. Näistä kaikista löytyy tietoa vaikka megasquirt topikista tuolta lastutus ja moottorinohjaus puolelta..

Imusarjaksi käy vinokoneen oma sähköruiskullinen. Käy kanteen kuin kanteen ja virtaa perus kuolevaiselle tarpeeksi. Iosmpi bensatukki vaikka am worksilta maksaa muutaman kympin reijät porattuina.

Alustaan tuskin tarvii tehdä mitään.. Voi hipoilla turbon vakaajat jos haluaa, mutta en tie onko nekään pakolliset.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hammer_man - 09.08.2011, 21:31:22
Onkos tuolla sitten kauheasti eroa kun pääsen projektissa vauhtiin että tuleeko moottorinohjaukseen mega vai hestec? Muuta kuin että hinnassa tuntuu... Onko esimerkiksi jompikumpi ensikertalaiselle helpompi vai onko loppujenlopuksi mielipiteitä yhtä paljon kuin on vastaajiakin  ;D

Näin ensimmäiseen projektiin riittäisi kunhan pääsisi tuonne +200hp tehoihin. Pysyisi voimansiirtokin paremmin ehjänä. Sattui vaan tulemaan kyseinen paketti vastaan millä pääsisi kerralla hiukan ylemmäs. Alunperin ajattelin ihan perus b** moottoria, t03 turbo, suuttimet, lh/mega jne.... Eli jos jollain sattuisi sopivaa aihiota löytymään ja tietysti mieluiten täältä tampereen seudulta niin yv:tä kehiin ::)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: TVS - 09.08.2011, 21:47:16
Jos et tapa sen laitteen suorituskykyä invalidivaihteistolla vaan pidät tuon 47:n, 200hp tehoilla se laite liikkuukin, ja niihin pääset meleko helposti, ja voimalinja pysyy kivasti kasassa sinne johonkin vajaan 400Nm tienoolle.
Jos osat on uudehkoja ja kone on hyvin hiljan rempattu tuollein, ei tuo 1200 nyt kamala hinta ole. Ruiskuksi sitten mitä mieli tekee, LH on plug&play, mutta sillä ei kuuhun mennä. Toisaalta nollabudjettiratkasuna sinne sanotaan 250hp pääsee LH:lla(tarvii lastun ja suuttimet) ja M47:lla, jonka jälkeen molemmat alkaa joutaa päivitykseen.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: InlineFour - 09.08.2011, 21:56:34
Tietysti, en yhtään väheksymättä TVS:n/ muiden mielipidettä,
otan esille poikkeustapauksen, mm. Toni on ottanut ilman lastua LH:lla 400hv ulos.
Joutuu leikkimään kyllä bensanpaineiden, suutinten koon ja IMM koon kanssa. Ehkei niin helppoa..

Ja jos laitat sinne sen voittajavaihteiston, esim AW71-L, niin se on shift-kitin kanssa todistetusti
kestänyt 400hv/500Nm tehoisessa autossa, lukotta varttimailivetäisyn.
Ja tuon shift-kitin voi itse tehdä, netissä on ohjeetkin siihen, suomenkielisinä.

Eli tässä ei mitään provoa, tuodaan vain eri vaihtoehtoja esille.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: EVO8 - 09.08.2011, 22:31:55
Kyllä LH:llakin voimaa saa huomattavasti paljon kysyjän tavoitetta enemmän, mutta jos autossa ei sitä jo valmiina ole niin kannattaneeko alkaa hankkimaan/asentamaan/säätämään. Immut ja erilliset sytkälastut. Ei .....tana :buck2:

Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Veksi - 09.08.2011, 22:36:36
JuhaU 2,3 turbossa 348 hv 4991 rpm ja 534 Nm 3969 rpm vapari LH 2.4 ruiskua muokkaamalla
Itse laittainsin jonkun helpommin säädettävän

Sit jos pitää olla handicapped-vaihteisto niin seuraavissa autoissa on ollut ihan kestävän oloisija:

-Corvette
-Supra
-Bemari

Huomioiden dollarin nykytilan taipuisin itse kattelemaan Corvetten laatikoita

Edit. Otin linkin pois
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: InlineFour - 09.08.2011, 22:40:02
Ja Tonilla 403hv @ 5020RPM/ 573Nm @4873RPM LH2.4:llä muokaten, ja AW71-L shift-kitillä.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: mista - 11.08.2011, 12:56:01
Kysmys kuuluukin, että miksi maksaa rahaa LH:stä (kun ei kerran kirjoittajalla varastossa ole) kun voi samaan rahaan ostaa esim megasquirtin, joka ei tarvi kun asennuksen niin toimii. Ei tarvi LH:n immuja ja muita kikkailuita ja Juhaullakin taisi olla kuitenkin ongelmia seoksien vai sytkän kanssa..

Megan kanssa on kuitenkin helppoa ja halpaa opetella auton säätäminen ja apua on saatavilla monestakin paikasta. Tuolta vaan kattelee palikkaa http://www.finsquirt.net/forum/viewforum.php?f=9&sid=e35b36b24884cae38444786ee61b0a2d

Tomaattilaatikot toimii kaupunkikäyttiksinä tai sitten kun aletaan ajamaan hiukan kovempaa esim stripillä. Hiukan vauhdikkaampiin käyttöautoihin tomaatti on lähinnä hauskantappaja.

Markkinapaikalla on nytkin bolt on Getrag 262 ja ei maksa hunajaa. Kestää sitten tappiin asti vaikka mopo lähtisi keulimaan kovempaakin.

Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hammer_man - 11.08.2011, 19:48:03
meni tuo ensimmäinen kauppa puihin, mutta uusi tuli jo vastaan. -84 740 volvosta täytyisi käydä hakemassa b23e kone itselle parilla sataa. Talvi aikaa rakennella. Eiköhän se tuo mega ole mikä sitten tulee ruiskuksi. Jostain vaan täytyy vielä katsella sähköruiskun kansi+imusarja tai pelkkä imusarja ja tulpata nuo mekaanisten suutinten koloset. Kannattaako alakertaa sen kummemmin alkaa purkamaan atomeiksi ja laakeroimaan uudestaan ennen turbotusta? Koneella ajettu ~300tkm. Myöskin pakosarja, turbo yms ahtamiskilkkeet tulevat sitten hankintalistalle...

Ja tarkoitus ei ole tosiaan tehdä mitään kilpuria, ensimmäinen rakennelma lähdössä liikkeelle mutta kunhan nyt yli 200hv päästäisiin projektissa...
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hammer_man - 11.08.2011, 22:07:46
Ja voi sittenkin olla että tullaan toimeen lh:lla. Olisi sähköruiskun imusarja, täydellinen lh 2.4 sekä ilmamassamittari satasella. Eipä taida tuohon rahaan kuitenkaan vielä megaa saada. Ja teksteistä päätellen tuollakin pitäis se ~250hp irrota kunhan vain lastuttaa ja suuttimet ostaa. Niin siis turboa unohtamatta  :buck2:
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Taavi.H - 11.08.2011, 22:14:14
Ja voi sittenkin olla että tullaan toimeen lh:lla. Olisi sähköruiskun imusarja, täydellinen lh 2.4 sekä ilmamassamittari satasella. Eipä taida tuohon rahaan kuitenkaan vielä megaa saada. Ja teksteistä päätellen tuollakin pitäis se ~250hp irrota kunhan vain lastuttaa ja suuttimet ostaa. Niin siis turboa unohtamatta  :buck2:

Tietty jos haluat lh:lla mennä, minulta saisit 400€:lla täydellisen B230F koneen ja ihan kaikki mahdolliset hilppeet mitä lh2.4 ruiskuun liittyy. Mukana seuraisi myös -91 mallinen 245 jossa leimaa syyskuun loppuun asti ja jossa noi osat on kiinni. :D

Eli osta tosta koko auto, saat koko lh-jetin ja koneen kaikkine hilppeineen, lisäksi tosta saat helposti jokusen satasen kun purat ja myyt tarpeettomat osat, mm. toimiva ABS, tehostettu ohjaus, korin osia ym.

Vaikka vähän pilke silmäkulmassa tän heitinkin, niin jos oikeasti kiinnostaa niin pistä privaa.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Veksi - 12.08.2011, 10:33:02
-84 740 volvosta täytyisi käydä hakemassa b23e kone itselle parilla sataa. Talvi aikaa rakennella.

Tässä on järkeä. B23E koneessa pitäisi olla 405 kansi ja K tai H nokka. Nämä osat myymällä saa enemmän kuin pari sataa ja itelle jää kestävä alakerta josta saa helposti 2,5 litraisen
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: TVS - 12.08.2011, 13:57:29
Tässä on järkeä. B23E koneessa pitäisi olla 405 kansi ja K tai H nokka. Nämä osat myymällä saa enemmän kuin pari sataa ja itelle jää kestävä alakerta josta saa helposti 2,5 litraisen
Paitsi että 740 keulalla siinä ei pitäisi olla isoa kantta, ja keppikin taitaa olla miedompaa sorttia...
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hammer_man - 12.08.2011, 14:54:47
1000398 kansi tuossa b23e koneessa.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Jule - 12.08.2011, 15:24:21
Mun tietääkseni b23:sta ei "kädenkäänteessä" saa 2,5l. Eikös ne ollut ne alkupään B230 lohkot josta sai näppärästi epäkeskolla 2,5l?

Muutenkin, jos mä lähtisin tuollaista rakentamaan mä hommaisin lähtökohdan jossa olisi valmiina mahdollisimman paljon hyödynnettäviä osia, siksi jättäisin suolla kaikki e koneet pois. Kun tehotavoite on kuitenkin noinkin maltillinen, niin b230f kone pitäisi sellaisenaan toimia. Siihen voi sitten vaihtaa jonkun ohjelmoitavan ruiskun kun alkaa nälättää, jne...
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: mista - 12.08.2011, 15:28:41
Mun tietääkseni b23:sta ei "kädenkäänteessä" saa 2,5l. Eikös ne ollut ne alkupään B230 lohkot josta sai näppärästi epäkeskolla 2,5l?

Muutenkin, jos mä lähtisin tuollaista rakentamaan mä hommaisin lähtökohdan jossa olisi valmiina mahdollisimman paljon hyödynnettäviä osia, siksi jättäisin suolla kaikki e koneet pois. Kun tehotavoite on kuitenkin noinkin maltillinen, niin b230f kone pitäisi sellaisenaan toimia. Siihen voi sitten vaihtaa jonkun ohjelmoitavan ruiskun kun alkaa nälättää, jne...

Pitkällä iskulla juurikin B23 on hyvä aihio tuohon 2,5 alakertaan.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Jule - 12.08.2011, 21:43:35
Pitkällä iskulla juurikin B23 on hyvä aihio tuohon 2,5 alakertaan.

Niijuu, ja siinä käytettiin niitä b230 koneen veivejä
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hammer_man - 04.09.2011, 22:17:49
Nyt b23e kone tallissa.

Pohdiskellut jos tuohon laittaisi tallista löytyvän pakosarjan sekä t03 ahtimen kylkeen. Myös h-nokka tulossa ensi viikolla. Mitäs tuolle vesipumpulta sisäkennolle kulkevalle rautaputkelle pitäisi tehdä? Laittaako putken alusta poikki ja letkua tilalle kun ottaa turbon pakosarja kiinni siihen...??

Öljyn lähtö jostain vissiin ryöstää ahtimen yläpuolelle teräspunosletkulla ja tarpeeksi iso paluuputki alareunasta öljypohjan yläreunaan tehdä?
Kuinkas tuo ahtimen veden kierto, kaksi putken päätä sojottaa joten mihinkä letkuihin ne kiinni...??

Ahtoputkisto, cooleri, pakoputkisto downpipesta lähtien myös rakennettava.

Kuinkas sytkä/bensapuoli, saako tuon mekaanisen ruutan viriteltyä helposti turbokäyttöön toimivaksi(niille 0,5bar ahdoille joita kone vielä voisi kestää) vai kannattaako alkaa sovittelemaan tuota lh2.4sta kiinni. Vissiin joutuisi jotain antureita ja vauhtipyörää vielä ostamaan??

Laajakaista lambda sekä mittari vissiin vähän "pakollinen" ostos jotta näkee seoksien pysyvän kohdallaan?  :)

Ja tiedän että tuo b23 ei paras mahdollinen ratkaisu turbotukseen ole korkeiden puristustensa takia, mutta sellainen tuossa käsiin sattui. Monesta paikkaa kuitenkin lukenut, jotta kestää ahtamisen kunhan paineet pysyy tuolla 0,5 tasolla ja bensa siellä 98-99 oktaanisessa. Ensimmäinen virittely tässä kuitenkin käynnissä, joten tekemisen ilo se tärkein asia on  ::)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 06.09.2011, 21:37:49
Täällä ois suunnitteilla kans 88vm 240ppiin b200e tilalle b19et konetta. Lähinnä kiinnostas tietää onko noissa sähköissä jotain eroja, että meneekö tuo b19et ihan heittämällä paikalleen ja ajoon? Niin ja eikös tuo b19et:kin ole k-jetillä että bensalinjat pitäs kans sopia yhteen. Tosiaanki en aikasemmin oo turbotekniikan kans ollu tekemisissä, niin sanokaa vaan kaikke mitä pitää ottaa huomioon tossa koneen vaihdossa.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Jule - 13.09.2011, 19:30:19
Kyllähän noissa periaatteessa samat helyt on. Sytkä voi olla eri (en tiedä), mutta tuskinpa sekään mitään vaikeuksia aiheuttaa kun ottaa sen b19et koneen sytkän kokonaan. Muutenkin k-jet koneen sähköt on niin simppelit että ne kyllä selvittelee pelkällä sinnikkyydelläkin. Turbossa taitaa olla hieman isompi bensapumppu, eli jos pelaa varmanpäälle niin vaihtaa myös pumpun.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hammer_man - 14.09.2011, 03:09:28
Lainaus
Vanhemmissa E moottoreissa on TSZ-2 järjestelmä,
ja B200/B230 moottoreissa TZ-28H järjestelmä.

Sähköjä tosiaankaan tuossa e-koneessa ei kauheasti ole. Nopeasti oot selvillä järjestelmästä kun hetken aikaa vietät konepellin alla lampun kanssa tutkien mitä mistäkin löytyy...

Tietysti tuossa turbotuksessa pitää ottaa huomioon että pakoputkisto on ainakin alkupäästä erilainen kuin vaparissa. Myöskin ahtoputket/coolerit joudut väsäämään ellet saa kaikkea tuosta luovuttavasta autosta. Ja joutuuko alustaa päivittämään esim jarrujen/kallistuksenvakaajien osalta. Lisäksi jos alkaa oikein rakentamaan niin kaikki laajakaistalambdat, sähköruiskut yms tulevat vastaan.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 15.09.2011, 13:25:06
Ihan arkikäyttöön olis tarvetta saada vähä lisätehoja joten joku 200hv riittäs jos hyvin, kaippa tosta b19et sen saa hyvin virtaavalla kanella ja hyvällä ahtimella, mutta riittääköhän toi ruisku? luulis riittävän,
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Veksi - 15.09.2011, 13:41:15
Ihan arkikäyttöön olis tarvetta saada vähä lisätehoja joten joku 200hv riittäs jos hyvin, kaippa tosta b19et sen saa hyvin virtaavalla kanella ja hyvällä ahtimella, mutta riittääköhän toi ruisku? luulis riittävän,

B19ET ja 200hv irtoaa konetta avaamatta ja vakio ahtimella. Ruisku riittää. Imusarjan voi vaihtaa vapari-pukinsarvi malliseen, se on komea. Alumiitti cooleri ja seos mittari on kuuminta hottia
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 15.09.2011, 23:24:57
B19ET ja 200hv irtoaa konetta avaamatta ja vakio ahtimella. Ruisku riittää. Imusarjan voi vaihtaa vapari-pukinsarvi malliseen, se on komea. Alumiitti cooleri ja seos mittari on kuuminta hottia
Noniin, toihan kuulostaa hyvältä... ;)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hammer_man - 21.09.2011, 18:47:06
Tulipahan sit keräiltyä lisää romua talliin. Eli matkaan tarttui muutaman vuoden seissyt b19 kone(ainakin alakerta pyöri vauhtipyörästä). Tuohon sit jostain keksis kannen, lh:n imusarja+suuttimet löytyy tallista, sit peltipakosarja, kiina t03/04, kiinacuuleri ja megaruutta. eikös sillä alkaisi se 300hp olemaan täynnä?  :idiot2:

Ja talvihan tässä on aikaa konetta rakennella ja keväällä jos saisi turbotekniikan keulille ::)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 24.09.2011, 23:24:26
Nyt tuli ostettua b19et kone tohon. Ens kesänä armeijjan jälkeen olis tarkotus lyödä paikalleen. Luin tuolta vanhasta landiasta että vm 88 240 muutoskatsastus turboksi ei olekkaan niin helppo homma ku kuvittelin :(  Joutuuko tosiaan vaihtaa taka-akseliksi 1031:sen 1030:an tilalle? Sitte pitäs asentaa katalysaattoriki mutta se pitää olla siellä vaan näön vuoksi? on melkosta pelleilyä  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 25.09.2011, 12:10:07
Nyt tuli ostettua b19et kone tohon. Ens kesänä armeijjan jälkeen olis tarkotus lyödä paikalleen. Luin tuolta vanhasta landiasta että vm 88 240 muutoskatsastus turboksi ei olekkaan niin helppo homma ku kuvittelin :(  Joutuuko tosiaan vaihtaa taka-akseliksi 1031:sen 1030:an tilalle? Sitte pitäs asentaa katalysaattoriki mutta se pitää olla siellä vaan näön vuoksi? on melkosta pelleilyä  :idiot2:
Onko tuo sun auto vähäpäästöinen?
Jos on, niin et voi laittaa tuota b19et-konetta laillisesti pellin alle. Siinä ei auta katit eikä mikään, koska ite kone ei oo "vähäpäästöinen". Tarttet b230ft tai fk-koneen 940:stä.

Jos autos ei oo vähäpäästöinen, niin kone paikalleen vaan eikä tarttte asennella katteja ahistamaan putkeen. Taka-akselin tyypin tarkistaminenkin on vähä niin ja näin. Periaatteessahan sun pitäis muuttaa alusta vastaamaan turbon alustaa. Ts. kaasuiskarit joka kulmaan, turbon vakaajat, jäähytetyt jarrut eteen ja 1031-perä. Mutta kuinka moni katsastusmies erottaa turbon vakaajat tavallisista, saati 1031 perän 1030 perästä...  ;)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 25.09.2011, 19:28:22
Onko tuo sun auto vähäpäästöinen?
Jos on, niin et voi laittaa tuota b19et-konetta laillisesti pellin alle. Siinä ei auta katit eikä mikään, koska ite kone ei oo "vähäpäästöinen". Tarttet b230ft tai fk-koneen 940:stä.

Jos autos ei oo vähäpäästöinen, niin kone paikalleen vaan eikä tarttte asennella katteja ahistamaan putkeen. Taka-akselin tyypin tarkistaminenkin on vähä niin ja näin. Periaatteessahan sun pitäis muuttaa alusta vastaamaan turbon alustaa. Ts. kaasuiskarit joka kulmaan, turbon vakaajat, jäähytetyt jarrut eteen ja 1031-perä. Mutta kuinka moni katsastusmies erottaa turbon vakaajat tavallisista, saati 1031 perän 1030 perästä...  ;)


No auton käyttöönottopäivä on 00.00.1988 ja koneena on b200e ilman kattia.? Oon käsittäny että 1.7.1987 jälkeen rekisteröidyt autot on vähäpäästöisiä. Mutta en tiedä olenko oikeassa, ei rekisteriotteesta ainkaan mulla löydy merkintää että vähäpäästöinen vaikka onkin 1988 vuosimallia?

Ja jos tota ei tolla koneella voi katsastaa nii sitte ei voi, katsastuksen ajaksi pitää sitte vissiin aina vaihtaa tosta b200e ruisku ja turbo ottaa aina pois, pakoputkeen pitää kehitellä joku laippa-systeemi että saa nopeesti turbon pakosarjan vapariin  ;D
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Tuke - 25.09.2011, 21:46:10


No auton käyttöönottopäivä on 00.00.1988 ja koneena on b200e ilman kattia.? Oon käsittäny että 1.7.1987 jälkeen rekisteröidyt autot on vähäpäästöisiä. Mutta en tiedä olenko oikeassa, ei rekisteriotteesta ainkaan mulla löydy merkintää että vähäpäästöinen vaikka onkin 1988 vuosimallia?

Ja jos tota ei tolla koneella voi katsastaa nii sitte ei voi, katsastuksen ajaksi pitää sitte vissiin aina vaihtaa tosta b200e ruisku ja turbo ottaa aina pois, pakoputkeen pitää kehitellä joku laippa-systeemi että saa nopeesti turbon pakosarjan vapariin  ;D

Voit asentaa B19ET:n, mutta joudut asentaa katalysaattorin putkeen. Sen ei tarvitse olla toimiva ja käytännössä pelkät kuoret riittää.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 25.09.2011, 21:59:45
Voit asentaa B19ET:n, mutta joudut asentaa katalysaattorin putkeen. Sen ei tarvitse olla toimiva ja käytännössä pelkät kuoret riittää.


Joo-o noin ymmärrsinki tuolta landiasta että pitää asentaa mutta ei tarvi toimia. Mutta entäs tuo vaiheloota ku se on m47 ja eikös se turboissa ole m46? ja perä pitää vaihtaa 1031:seen. Niin ja tietenki kaasuiskarit joka nurkkaan, jäähdytetyt jarrutthan on jo 88 vuosimallissa. Sitte noi pitäs vielä pystyä todistaan insille että on vaihettu.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 25.09.2011, 22:08:14
Sun varmaan kannattaa käydä konttorilla kysäseen mikä se auto on miehiään?
Tuo b200e kone ja katittomuus viittais kyllä vahvasti siihen, että ei oo vähäpäästönen. Vähäpäästösyys tuli muuten vasta 12/1988.  ;)

Pätkä AKEn pdf:stä:
"Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen
säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset.  Merkintä
vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen
jälkeen."

Mut edelleen jos se on vähäpäästöinen EI voi laittaa sitä B19et konetta koska sitä ei oo tyypitetty vähäpäästöseks kuten esim f,fk tai ft-koneet. Katin (tai kuorien) lisääminen ei auta asiaa, sitä ei saa kuitenkaan katsastettua.

Ite kans funtsin tommosta että turbo ym pois katsastukseen, mut tulin siihen tulokseen ettei sitä jaksas pitemmän päälle. Niimpä hommasin ft-alakerran josta nyt sit pykäileen konetta...

edit: vaihteistoa ei tartte vaihtaa. M47 kelpaa
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Kisko - 25.09.2011, 23:12:57
B200E-koneinen Volvo ei kyllä varmasti ole vähäpäästöinen. Eihän siinä ole edes kattia.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 25.09.2011, 23:25:17
Noniin, toihan on sitte selvä jos vähäpäästösyys alkaa 1.12.1988 ja mulla on 00.00.1988 eikä mulla ole otteessa mitään merkintöjä vähäpäästöisyydestä. katastuksessa ne kyllä jotain päästöjä mittaa?... Jos toi laatikko kelpaa nii kelpaakohan taka-akseli kun se on 1030.. landiassa osa väittää että pitää vaihtaa ja osa että ei tarvi
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Veksi - 25.09.2011, 23:41:50
Taka-akseli pitäisi vaihtaa 1031 malliseen.

Käytännössä riittää että perästä löytyy numerosarja 1031
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 25.09.2011, 23:52:28
Taka-akseli pitäisi vaihtaa 1031 malliseen.

Käytännössä riittää että perästä löytyy numerosarja 1031
242ssa oli sen verta vanha akseli että luki vielä kohokirjaimin 1031. Täs uudemmassa (240 -90) on vaan tarra josta on kulunu pois se olennainen eli se on 1031 sit.  ;)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 26.09.2011, 11:51:31
Taka-akselia ei todellakaan tarvitse vaihtaaa 1031 tyyppiseen. LUPALAPPU (http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg) <- jos tämän perusteella mennään.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 26.09.2011, 12:23:49
Tuo lupalappu on aika hauska...
Ensinnäkin melkeen sama minkä turbokoneen sinne lätkäset niin väännöt menee heti yli 218Nm, hyvin helposti myös yli 275Nm.
Toisekseen eihän näitä saa edes katsastettua tuolla 200hp teholla, vaan yläraja oli se pauttiarallaa n. 180hp.  :)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 26.09.2011, 14:41:21
Taka-akselia ei todellakaan tarvitse vaihtaaa 1031 tyyppiseen. LUPALAPPU (http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg) <- jos tämän perusteella mennään.
Onkohan enään noin nykypäivänä, tuo lappuhan oli vuodelta 2003.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 26.09.2011, 14:45:31
Väännöllä mitään väliä. max teho 186hp. voittehan tietysti yrittää ottaa yhteyttä volvoon ja hankkia uuden samanlaisen lapun :)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 26.09.2011, 15:42:43
Väännöllä mitään väliä. max teho 186hp. voittehan tietysti yrittää ottaa yhteyttä volvoon ja hankkia uuden samanlaisen lapun :)
Jotku väittää tuolla vanhassa landiassa että tuo lappu ei enään nykypäivänä kelpaa ja volvolta sitä ei enään saa! jos toi lappu on nyt se vastaavuustodistus
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 26.09.2011, 16:31:17
Jotku väittää tuolla vanhassa landiassa että tuo lappu ei enään nykypäivänä kelpaa ja volvolta sitä ei enään saa! jos toi lappu on nyt se vastaavuustodistus

Muistaakseni tässä parin vuoden sisällä parikin henkiliö oli hommannut tuollaisen lapun viel'.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: HembalanD - 26.09.2011, 16:35:31
Voit asentaa B19ET:n, mutta joudut asentaa katalysaattorin putkeen. Sen ei tarvitse olla toimiva ja käytännössä pelkät kuoret riittää.
Näimpä.

    Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987-31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää käytönaikainen savutusmittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

      Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.



Ja sieltä lisää

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 26.09.2011, 18:46:08
''Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit.''

Mitehän ne b200e:en normit sitte täytyy tolla b19et koneella :D
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: HembalanD - 26.09.2011, 19:09:55
Eikös ne ole samat?  ??? Eniveis eipä ole vaikea saada tyhjäkäynnillä soosit kohilleen.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 26.09.2011, 20:57:25
Tuosta volvon lappuhommasta vielä...
Helpompi on kävästä mittauttamassa tehot, saa katsastukseen kelpaavan lapun ja voihan siinä samalla testailla paljoko sieltä irtois isommilla paineillakin...  ::)

Tuo oli uutta että -87 "ei vähäpäästösissäki" joutuu laittaan katin. No aina oppii uutta.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 26.09.2011, 21:45:55
Teenpä listan mitä mun pitää ottaa huomioon sitte kun vaihdan ton tekniikan, ja että saa muutoskatsastettua. lisätkää asioita jos tulee mieleen

-tehomittaus todistus
-katti sinne putkeen
-kaasu-iskarit joka nurkkaan (siitä jokin todistus)?
-1310 perä (ei pakollinen) ehkä. . . . . .
-Hmm ei tule muuta mieleen äkkiseltään.

Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 28.09.2011, 07:47:49
Teenpä listan mitä mun pitää ottaa huomioon sitte kun vaihdan ton tekniikan, ja että saa muutoskatsastettua. lisätkää asioita jos tulee mieleen

-tehomittaus todistus
-katti sinne putkeen
-kaasu-iskarit joka nurkkaan (siitä jokin todistus)?
-1310 perä (ei pakollinen) ehkä. . . . . .
-Hmm ei tule muuta mieleen äkkiseltään.

Teholappu, katti, itse tilasin "kunnon" alustasarjan niin on jouset sekä iskarit kondiksessa + itse laitoin tuuletetut etujarrut samalla.. tuosta sun 1310 perästä en mitään tiedä itse menen 1030:llä, kait siinä jotain lappuja pitää olla mistä verrata tai jotain.. muistaakseni vanhassa autossa ei tarvi mtn tuv lappua iskareista? o_O
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 28.09.2011, 15:01:15
Teholappu, katti, itse tilasin "kunnon" alustasarjan niin on jouset sekä iskarit kondiksessa + itse laitoin tuuletetut etujarrut samalla.. tuosta sun 1310 perästä en mitään tiedä itse menen 1030:llä, kait siinä jotain lappuja pitää olla mistä verrata tai jotain.. muistaakseni vanhassa autossa ei tarvi mtn tuv lappua iskareista? o_O
Ootko katsatanu jo vai katsastamassa? entäs mikä vuosimalli?
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Huikkoster - 28.09.2011, 15:05:08
Pilkun viilausta:
volvon tukevampi perä on malliltaan 1031 eikä suinkaan 1310
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 28.09.2011, 15:14:01
Ootko katsatanu jo vai katsastamassa? entäs mikä vuosimalli?

Katsastamassa b230et konetta 242 vm 77. tosiaan moottorinohjaus vielä puuttuu.. megaa odotellessa. toivottavasti voi ensikesän alussa muutoskatsastaa :)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.09.2011, 16:18:14
Itse muutoskatsastin aikoinaan oman 242:sen. Mukana oli teholappu ja maahantuojan todistus. Homma meni läpihuutona. Otteeseen tuli tehomerkinnäksi 125kW (mikä luki siinä maahantuojan lapussa) ja merkinnät moottorin-, vaihdelaatikon-, ja perän vaihtamisesta. Muutosprosentteja taisi tulla 25, jos en väärin muista.


EDIT: Jos tänäpäivänä taka-akselista on taulukossa muutosprosentti 10, niin ei kannata siihen suostua jos on vaihtanut perän 1031:seen. Jarrut, iskarit, jouset, tukivarret, ym. on samat molemmissa kokoonpanoissa joten kannattaa neuvotella pienempi prosentti.  ;)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: TVS - 28.09.2011, 17:13:12
Tai voihan se 1031 olla ollut siellä alunperinkin ::).

Helpoin lie, että teet esim varaosakirjan pohjalta vertailun alustan osista, ja vieläpä merkata mitkä eroaa ja vaihtaa ne. Sitten vaan penkkilappu ja "katti" putkeen ja leima.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Veksi - 28.09.2011, 18:43:24
Mun 242 vaihdettu 1031 perä. Prosentteja 4
Perää ei tunnistettu ulkoa päin
Piti täyttää sellainen A4 moniste jossa vakuuttelin (AKElle?) että kyseessä on 1031 perä
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 28.09.2011, 21:21:57
Mun 242 vaihdettu 1031 perä. Prosentteja 4
Perää ei tunnistettu ulkoa päin
Piti täyttää sellainen A4 moniste jossa vakuuttelin (AKElle?) että kyseessä on 1031 perä

Mitäs hyötyä tästä lapusta on jos ei perää tunnista kuiteskaa mitenkään..  :idiot2: kerroppa tästä lisää :) mitä kaikkee sepustit sedille?
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Veksi - 28.09.2011, 21:45:59
Olin vuosikatsastuksessa ja katusuri halusi rahastaa minua muutoskatsastuksella.
Katottiin siinä porukalla mitä tarttee ja ja... tulostin tuolta Tonit.org sivulta vanhan Volvon lupalapun
Lappuhan ei virallisesti kelpaa mihinkään eikä sillä nykyään ole mitn virkaa.

Kuitenkin jouduin käymään penkissä ja sieltähän irtosi B19ATic koneelle tyypilliset 94kW 0,34bar
Ahtoa oli katsurin mielestä liian vähän mutta minkäs teet kun nämä antiikkiset kaasarit on tehtaan toimesta suunniteltu MAX 0,3-0,4 Bar paineelle

Mun autosta kuitenkin löytyy jäähylevyt edestä(tärkein juttu) ja 1031 perä(toisiksi tärkein). Kaasuiskareilla olisin saanut nostaa tehoa yli vakio kytkimen sietorajan. Muutos katsastus hyväksytty.


Tuon vanhan Volvon lupalapun kanssa on hyvä lähteä kiertämään konttoreita. Saavat vähän osviittaa mitä tehoja hyväksyvät 240 koriin. Katsurin kanssa kannattaa yhdessä kattoa mitä muutoksia tekee, voi päästä aika vähälläkin
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Morjenz - 28.09.2011, 21:55:33
Nykyään tuo on sääntö eikä poikkeus, että tökkäävät Trafin lappusen ja kuulakärkikynän kouraan ja käskevät siihen kirjoitella mitä osia on vaihdettu.

Nykyäänhän otteeseen tulee aika minimaalisesti tietoa vaihdetuista osista, mutta Trafin omaan järjestelmään kirjautuvat tiedot ahtimen tyypistä, ahtoilmanjäähdyttäjän koosta ym ym.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.09.2011, 04:50:08
Mun 242 vaihdettu 1031 perä. Prosentteja 4

Mulla sama juttu.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Jule - 01.10.2011, 13:59:44
Jos siinä perässä ei seiso isoilla kirjaimilla että se on 1030, niin voihan sitä vakuuttaa konttorilla että se on 1031 (mikäli kiinnostuvat siitä). Eikä siitä edes tule prosentteja kun sanoo että se on alkuperäinen ja on tarkastanut perän tyypin itse avaamalla sen.. Tai että siinä oli lappu mutta on lähtenyt irti kun alusta on pesty tms.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: tommi m - 02.10.2011, 00:22:38
en tiedä miksi katsastus vaatisi 1031 perän kun kerran volvo sanoo että alle 200hepan sitä ei tarvita. kannattaa sanoa katsastussedälle että selkeästi sitä ei tarvitse vaihtaa. viime perjantaina muutoskatsastin omani ja ei ollu puhettakaan  että tarvitsisi olla. iskarit ja jarrut kun saa todistettua niin hyvä on. ainakin mulla riitti kuitti ostetuista iskareista ja sanoin katsastajalle että jäähdytetyt ovat jarrut.ok
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 02.10.2011, 11:32:09
en tiedä miksi katsastus vaatisi 1031 perän kun kerran volvo sanoo että alle 200hepan sitä ei tarvita. kannattaa sanoa katsastussedälle että selkeästi sitä ei tarvitse vaihtaa. viime perjantaina muutoskatsastin omani ja ei ollu puhettakaan  että tarvitsisi olla. iskarit ja jarrut kun saa todistettua niin hyvä on. ainakin mulla riitti kuitti ostetuista iskareista ja sanoin katsastajalle että jäähdytetyt ovat jarrut.ok

Juuri näin! mitäs lappuja sulla oli mukana muutoskatsastuksessa?
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: tommi m - 02.10.2011, 20:02:25
mulla oli tonin sivuilta kopsittu ökylappu,dynolappu(180hp),240 korjausopas,motonetin varaosaluettolo,motonetin kuitteja,2 kpl volvon käyttöohjekirjoja,niillä näytin mitä eroo on b200k ja b-21a ja b-21et. ja euroja.kallista tuo muutoskatsastelu.  ELK
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 02.10.2011, 20:04:31
mulla oli tonin sivuilta kopsittu ökylappu,dynolappu(180hp),240 korjausopas,motonetin varaosaluettolo,motonetin kuitteja,2 kpl volvon käyttöohjekirjoja,niillä näytin mitä eroo on b200k ja b-21a ja b-21et. ja euroja.kallista tuo muutoskatsastelu.  ELK

Okei.. paljos sulla on vääntö? :) toivottavasti nyt tajutaan ettei sitä perää tarvitse vaihtaa.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: kowalski - 02.10.2011, 20:16:46
mulla oli tonin sivuilta kopsittu ökylappu,dynolappu(180hp),240 korjausopas,motonetin varaosaluettolo,motonetin kuitteja,2 kpl volvon käyttöohjekirjoja,niillä näytin mitä eroo on b200k ja b-21a ja b-21et. ja euroja.kallista tuo muutoskatsastelu.  ELK

Samalla varustuksella kontorilla 1.5h vääntöä ja leima paperiin. Erittäin vittumaista hommaa tuo muutos katsastaminen ja ne ketkä tuota tekevät paljon tuntuvat olevan hyvin hiljaa näistä asioista.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 03.10.2011, 21:23:56
Paljohan tuo 1030 perä kestää sitte tehoa ja vääntöä, entäs toi m47 laatikko?
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: JuHaU - 03.10.2011, 21:28:42
Paljohan tuo 1030 perä kestää sitte tehoa ja vääntöä?

TOP20 listalla on useampi auto 1030 perällä, eli piisaa useimmille foorumin jäsenistä.

Paljohan tuo m47 laatikko kestää sitte tehoa ja vääntöä?

Noin 300 nm voi olla aika hertaarilla. Voi kestää varovasti ajamalla hieman enemmänkin. Kolmosen rattaat menee ekaksi.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: tommi m - 03.10.2011, 21:36:34
ei väännöstä ollut mitään puhetta.1030 kestää kyllä,m47 hajoaa huomattavasti ennen jo. siksi noit getraggei laitellaan. m45 ja m46 paremmin kestää mutta niis  kai se vika kun ovat volvon tekemiä..  :D 
jos katsastaja vaan vaatii 1031 perää teroita sille luetun ymmärtämistä.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 03.10.2011, 22:08:20
Paljohan tuo 1030 perä kestää sitte tehoa ja vääntöä, entäs toi m47 laatikko?
Edelliskesän ajelin 242:lla 2.3 alakerralla/mitsun 15g@1bar+kiinacooleri-paketilla m47 lootalla. Tehoja/vääntöä oli sen verran että kakkosella suti kuivalla tiellä heti kun paineet nous. Märällä kelillä oli aika hauska kun ohituksessa kolmosella lähti sutimaan vielä jossain 80-100km/h nopeuksissa.
Vaikee sanoa paljoko vääntöä, veikkailisin jossain 350nm tienoilla.
80-120km/h n. 4s.

Loppukaneettina täytyy huomioida että autossa ei ollut lukkoperää. Sillä ois saanu varmaan lootan heti hajalle. ;)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: jompsa - 04.10.2011, 16:57:40
Edelliskesän ajelin 242:lla 2.3 alakerralla/mitsun 15g@1bar+kiinacooleri-paketilla m47 lootalla. Tehoja/vääntöä oli sen verran että kakkosella suti kuivalla tiellä heti kun paineet nous. Märällä kelillä oli aika hauska kun ohituksessa kolmosella lähti sutimaan vielä jossain 80-100km/h nopeuksissa.
Vaikee sanoa paljoko vääntöä, veikkailisin jossain 350nm tienoilla.
80-120km/h n. 4s.

Loppukaneettina täytyy huomioida että autossa ei ollut lukkoperää. Sillä ois saanu varmaan lootan heti hajalle. ;)


No luulis sitte että kestää ton b19et koneen tehot, tuskinpa tosta 200hevosta enempää tolla kokoonpanolla irtoaa
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Fileman - 04.10.2011, 20:58:43


No luulis sitte että kestää ton b19et koneen tehot, tuskinpa tosta 200hevosta enempää tolla kokoonpanolla irtoaa

Todellakin. kestää kaiken sen mitä oot tulossa ottamaan irti :D ellet sitten ihan hulluuksiin päädy.. :P
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 04.10.2011, 21:24:50


No luulis sitte että kestää ton b19et koneen tehot, tuskinpa tosta 200hevosta enempää tolla kokoonpanolla irtoaa
Varmasti kestää kuhan järjellä tosiaan käyttelee. Saahan sitä pienemmilläki tehoilla vehkeet rikki jos oikeen rääkkää.  8)

Käyttikseen tulee b230ft-kone ja sinne 200hv/350nm tuntumaan tähtäilen. Kyllä tuokin oli tarkotus ihan laittaa m47:lla. Vääntöä tulee tuolla pikkuhyrrällä tosi alhaalta, mut kakkosella tuo loota kestää vielä suht hyvin. Kolmonen on se heikko lenkki...

Kyllähän sinne ois kiva m90 sujauttaa, mutta on niin hinnankiroissa ettei ihan huvikseen vaihtele.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: hevonen - 04.10.2011, 22:14:09
Loppukaneettina täytyy huomioida että autossa ei ollut lukkoperää. Sillä ois saanu varmaan lootan heti hajalle. ;)
Luulisin kans, vaikka se lukko ei enää kolmosella oliskaan kiinni.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: la_bot - 04.10.2011, 22:57:50
miulla ainakin kestäny m45 jo useamman tuhatta km ajella suht maukkailla tehoilla ja ei ole kolmosta säälitty vaa luisussa silläkin vaihteella.. ja on kemppiperä, lisäksi saanut lukuisia kytkinpommeja joka vaihteella ja loota ei tiedä mitään  :)  tosin vaihtoja en ole pahemmin missaillut  :P  ( sillä suuri vaikutus asiaan et parhaat tehot ja väännöt + 6000rpm)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 04.10.2011, 23:32:27
( sillä suuri vaikutus asiaan et parhaat tehot ja väännöt + 6000rpm)
Siinähän se oleellinen tulikin.  ;)
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: Veksi - 04.10.2011, 23:43:54
Väittäisin että M4X kestää sen 300-400Nm. Kestoon vaikuttaa:
-Laatikon materiaali: rautaa vai alumiittia
-Kuoret: millainen valukappale on sattunut tulemaan
-Kytkin: sintteri vai massalevy
-Perä: välitys, onko lukkoa?
-Käyttö: kytkin pommit, kolmosella vedätys
-Tuuri: onko Vesa Keskinen kotona vai Thaimaassa...
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: tommi m - 05.10.2011, 00:33:42
m45 itse ajellut vuosia.kardaaneja mennyt,mutta laatikko kestänyt hyvin.kieltämättä ylivaihdetta tai 5 kaipailis. mittarilähdölliset m47 vaan kiven alla.
Otsikko: Vs: 240 -88 turbottaminen
Kirjoitti: 460GLE - 18.10.2011, 16:16:59
Kirjottelin tuonne korjaamoon...tänne se varmaan ois kuulunu.  :buck2:

Mut asiasta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11153.0