Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?

  • 50 Vastauksia
  • 30621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Morjesta, eli kyseessä 250tkm ajettu -95 mallinen T5 volvo.

Autoon on vaihdettu ärräläisen moottorinohjausyksikkö.

Taitaa loppua vakioturbosta puhallus kesken? Turbomittari menee todella helposti ihan tappiin asti siis se mikä kojelaudassa on, ja sinne kun se pääsee auto rajoittaa / sylkäisee ahdot pois <--- taitaa olla ihan normaalia käyttäytymistä autolta tuo? Jos oletetaan että ärräläisen moottorinohjausyksikkö +t5 turbo, niin näinkö se käyttäytyy sitten vai onko tässä nyt jotain muuta häikkää :D

Onko kellään tarkkoja koodeja joita R mallin moottorinohjausyksikkö pitää sisällään niin voisin varmistua 100 prosenttisesti että on R mallin yksikkö.

Niin ja uuden turbon ajattelin vaihtaa, niin eikös autoon kannattaisi laittaa R mallin turbo kylkeen? Sittenhän siinä olisi r mallin ohjaus, sekä itse turbokin.

Vai vielä astetta isompi? Mitä mieltä olette mikä turbo kannattaisi laittaa? Itse ajattelin tuota ärräläisen käyttämää turboa tai siitä vielä yhtä kokoa isompaa, mikä olisi ärräläisen turbon jälkeen hyvä vaihtoehto jos halajaa kokoa isompaa?

Tarkoitus olisi vaihtaa autoon nyt isompi turbo ja viedä penkkiin esim hariselle säädettäväksi.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2012, 10:23:49 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Niin ja siis pientä virittämistä olis tiedossa se ois tossa turbonvaihdon tarkoituksena.

Onko hyöty kuinka suurta jos ottais vielä tota Ärräläisen TD04-16t turboa isomman? Vai riittääkö tossakin puhallus sinne yli 300hp tehoille? Onko järkeä?

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Niin ja siis pientä virittämistä olis tiedossa se ois tossa turbonvaihdon tarkoituksena.

Onko hyöty kuinka suurta jos ottais vielä tota Ärräläisen TD04-16t turboa isomman? Vai riittääkö tossakin puhallus sinne yli 300hp tehoille? Onko järkeä?
Suoraan 19T niin jää väli vaiheet pois. sen kaveriks 3" ränni turbolta saakka ja boschin siniset tai vihreet suuttimet. Noilla ruvetaan oleen sie 300 hujakoilla.

En oo kyllä kuullu et olis kukaan vaihtanu koko ecua, mahtaako edes toimia jos vaihtaa keskenään...? Ja ei, sun auton ei pitäis osua fuel cuttiin vakio turbolla jos ei ahtoihin oo koskettu mekaanisesti.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2012, 06:24:37 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
En oo kyllä kuullu et olis kukaan vaihtanu koko ecua, mahtaako edes toimia jos vaihtaa keskenään...? Ja ei, sun auton ei pitäis osua fuel cuttiin vakio turbolla jos ei ahtoihin oo koskettu mekaanisesti.

Olen kokeillut kolmella eri eculla ja kaikilla kone toimi normaalisti.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Mikähän siinä sitten on että noin äkkiä ahdot nostaa korkealle  ???


Tai että mistä ne ahdot on noin korkealle nostettu? Musta vaan vahvasti tuntuu että se on ton moottorinohjausyksikön aiheuttamaa, mikä yksikkö lie sit onkaan.

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Suoraan 19T niin jää väli vaiheet pois. sen kaveriks 3" ränni turbolta saakka ja boschin siniset tai vihreet suuttimet. Noilla ruvetaan oleen sie 300 hujakoilla.

En oo kyllä kuullu et olis kukaan vaihtanu koko ecua, mahtaako edes toimia jos vaihtaa keskenään...? Ja ei, sun auton ei pitäis osua fuel cuttiin vakio turbolla jos ei ahtoihin oo koskettu mekaanisesti.


Mikä on tän 19T ahtimen tarkka nimike? Jolla voi etsiskellä netistä noita.

Nuo suuttimet pakko vaihtaa 19T ahtimen kanssa?

Ja mites tuo 3 tuuman putkisto, ajattelin että katilta asti vetäis suoran röörin, onko pakosarjaan yms koskea? Katalysaattoria en ole ainakaan poistamassa. Nämä huomioon ottaen onko järkeä edes 19T ahdinta ostaa? Hinta ainakin luultavasti aika paljon kovempi tuolla 19T:llä?

Saisin 500 eurolla uuden Ärräläisen turbon postitettuna, mitä mieltä tästä? Ja noi suuttimien vaihdot esimerkiksi voi olla budjetille jo liikaa... Eli ärräläisen turbolla+lastutus+vähän ahtojen nostoa siinä samalla ni tuskin tarvii suuttimia alkaa vaihteleen viel?

Budjetti on myös rajallinen se täytyy myös sanoa.

Niin ja se vielä piti kysyä että turbon painemittari kojelaudassa kun menee tappiin, auto fuel cuttaa. Vakioturbolla normaalia ilmeisesti? Nyt pitää vaan selvittää mistä ne ahdot on noin koviksi ruuvattu  ;)
« Viimeksi muokattu: 11.05.2012, 10:11:29 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05

Mikä on tän 19T ahtimen tarkka nimike? Jolla voi etsiskellä netistä noita.


TD04HL-19T
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia edelliselle.

Kattelin tossa vähän ni tuo turbo ei vissii ns bolt on ihan ole tähän 850 T5 malliin? Jotain luki että olis s70 t5 1999vm lähtien bolt on, mut menee ilmeisesti tähän 850 t5:seenkin kun vähän pakoputkipuolen kiinnitystä vaan muokkaa et saa putken kiinni?

Niin ja ilmansuodattimesta unohtui kysyä. Nyt autoon on vaihdettu joku perus vapaavirtaussuodatin, mutta mun järki sanoo että ei se hyvä ole. Varmaan vakiosuodatinsysteemi ois kaikista paras tähän?

Mut meneekö siis suuttimet vaihtoon ton 19T puhaltimen kanssa pakosti?

Pahoittelen viestien sekavuutta mutta tarkoitus imeä tietoa nyt paljon niin sitten on vähän homma hallinnassakin :)
« Viimeksi muokattu: 11.05.2012, 10:26:16 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
19T:n kanssa menee suuttimet vaihtoon. alota homma sillä et ostat kunnon ahtomittarin niin näkee paljon sie niitä ahtoja on. vaikka sinne olis R:n boksi vaihdettu niin ei pitäisi pienemällä turbolla fuelcuttia vetää. Yks vaihtoehto on et sulla on kiristetty hukkaportin kello tappiin tai sit sulla on se kellon kalvo rikki jolloin ahdot nousee. Tarkasta onko sulla se alkuperänen ahtopaineen säädin vie paikallaan. Huonot tulpat voi myös aiheuttaa pätkimistä suurilla ahdoilla, jos usit tulpat niin käytä alkuperäisiä volvon tulppia. Myös tulpan piuhat, jakajankansi ja pyörijä tarkastus listalle.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2012, 11:39:34 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Paljon kiitoksia vastauksista auttavat paljon.

Pitkän pohdinnan jälkeen jätin tuon 19T nyt sivulle, ja tilalle se perus mikä ärräläisessä on vakiona, koska
-halvempi
-suuttimet menis vaihtoon
-Käy suoraan kiinni heittämällä ei tarvi kikkailla yhtään mitään
-ärräläisen ahtimella ulossaatava teho aivan riittävä meikäläiselle

Täytyy tosiaan esittää niinkin hölmö kysymys, että missä tämä hukkaportin säätö tarkalleen on? Jos se on kiristetty, mihin se kannattaisi säätää nyt sitten? Ja miten tuo kalvo tarkistetaan, sen taitaa nähdä kyllä silmällä jos se on paskana mutta missä se on tarkalleen ;)

Tulpat menee vaihtoon koska ei tietoa millon vaihdettu viimeeksi.

Ja alkuperäiset volvon tulpat varmaan suoraan volvota, maksaa varmasti maltaita :(

Missä kannattaisi säädättää tuo auto uudella turbolla? Muita / parempia vaihtoehtoja kuin Harinen?

EDIT: 500e makso postikuluineen täysin uusi TD04HL 16T ahdin. Ei paha?
« Viimeksi muokattu: 11.05.2012, 14:35:48 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
EDIT: 500e makso postikuluineen täysin uusi TD04HL 16T ahdin. Ei paha?
ei jos aito mitsu on..

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05

-Käy suoraan kiinni heittämällä ei tarvi kikkailla yhtään mitään

Ja alkuperäiset volvon tulpat varmaan suoraan volvota, maksaa varmasti maltaita :(

EDIT: 500e makso postikuluineen täysin uusi TD04HL 16T ahdin. Ei paha?

Jos sulla tällä hetkellä siell 15G, niin tuo 16T ei todennäköisesti mene suoraan vaan downpipen joudut muokkaamaan.

Taitavat olla noin 75-85€

Ja kuten jusbe jo ilmaisi, niin ei paha, jos todellakin aito mitsubishi ("volvon") ahdin.
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
ei jos aito mitsu on..

En tiedä onko aito, mutta toivon mukaan ihan pätevä ja samalla tavalla asiansa ajava  ;)

Kyselinkin tosta downpipestä bubbalta jo YV:llä.

onko se pahakin homma vaihtaa se downpipe uuteen? Ymmärsin että joutuis hitsihommiin vai puhunko ihan hölmöjä kai siinä pulttikiinnitys on  :D Minkä kokosta laittaisitte? Ja mistähän saisi edullisesti?

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
En tiedä onko aito, mutta toivon mukaan ihan pätevä ja samalla tavalla asiansa ajava  ;)

Kyselinkin tosta downpipestä bubbalta jo YV:llä.

onko se pahakin homma vaihtaa se downpipe uuteen? Ymmärsin että joutuis hitsihommiin vai puhunko ihan hölmöjä kai siinä pulttikiinnitys on  :D Minkä kokosta laittaisitte? Ja mistähän saisi edullisesti?


2.5" riittää hyvin, mutta miksei suoraan 3" (jos loppupäätäkin vähän avarataa).

Edullisemmin saat, kun ostat sopivan laipan siihen (joku muu kertoo mistä) ja joitain käyriä (taas joku muu kertoo mitä käyriä), jonka jälkeen sovittelun kanssa paikoilleen. Tai sitten helpommalla ja samalla kalliimmalla vaikka JT-tuningin 3" DP+katin TÄMÄ TAITAA olla oikea..

Tai voithan ottaa vanhasta ahtimesta pakopesän ja laittaa sen siihen uuteen, jolloin vanha putki käy suoraan. Kannattaa vaan tarkistaa, että se ei ole pahasti halkeillut sisältä.
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Jos laitan vanhasta ahtimesta pakopesän uuteen, menetänkö potentiaalisia hevosvoimia? Kun sanoit YV:llä että toi pakopesä ois paska, mut oliko se vaan 19T kanssa? Eli tän pienemmän ahtimen kanssa riittää tuo vakiokin?

Eiks noi halkeamat pakopesässä ole ihan normaaleja pienet? Eli ei kannata huolestua? Kunhan ei ole mitään suurempia.

Toi DP tuningin systeemi on kyllä mun budjetille liian iso.

Tarkoitus olis seuraava toteuttaa:
Tuo tilattu T16 ahdin kiinni
Ilmeisesti nyt sit pakopesä vanhasta ahtimesta
Vakioputkisto muuten, mutta suora 3 tuumanen katilta perseeseen asti että saa vitosen ärisemään  ;D
Auto säädettäväksi johonkin, mutta ei vielä tietoa minne. Oisin hariselle vienyt mutta heinäkuussa vasta onnistuis  :(

Seuraavasta suunnitelmasta saa esittää omia ehdotuksia / parannuksia / muutosehdotuksia, mutta turbo pysyy koska se on jo tilattu :)
« Viimeksi muokattu: 11.05.2012, 15:49:38 kirjoittanut Kanistaja »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron