KL-varaosat  Race.fi

V70 D4(vea) Aut kestävyys.

  • 38 Vastauksia
  • 28117 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wyfell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #30 : 15.04.2019, 21:18:54 »
Tuo ja siihen päälle yliaktiivinen EGR mikä edesauttaa karstoittumista myös venttiileissä. Näistä johtuen DPF polttaa jatkuvasti ja öljyt täynnä dieseliä. Valmis tapaus hyvin nopeasti.


Tuota oon monesti miettiny, että miten se diesel pääsee öljyn joukkoon?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #31 : 15.04.2019, 21:41:24 »
Tuota oon monesti miettiny, että miten se diesel pääsee öljyn joukkoon?
Ei sitä normaalisti juuri pääsekkään, kun diesel poltetaan sylinterissä. Hiukkasloukun nokipoltto saadaan aikaan siten, että polttoainetta ruiskutetaan sylinteriin varsinaisen palotapahtuman jälkeen. Diesel ei syty sylinterissä vaan vasta hiukkasloukussa nostaen sen lämpötilaa. Kun hiukkasloukku on tukossa, sitä pitää yrittää polttaa puhtaaksi lähes jatkuvalla syötöllä. Tässä vaiheessa sylinterissä on lähes aina palamatonta dieseliä, joka sitten "valuu" männänrenkaiden ohi öljyn joukkoon. Näin olen antanut itseni ymmärtää asian.

Edit: Vielä täydennyksenä, että dieselin päätymistä öljyn sekaan tapahtuu merkittävästi vasta siinä vaiheessa, kun männänrenkaat ovat jo antautuneet ja kone syö öljyä. Jos kerran öljy menee sylinteriin, niin palamaton diesel pääsee öljyn joukkoon.

Edit 2: Itsellä on pihassa kaksi VEA koneella varustettua autoa, eikä huoleta yhtään. Tosin mittarinlukemat ovat vasta 23 tkm ja 47 tkm.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2019, 21:49:29 kirjoittanut hessu80 »
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #32 : 18.04.2019, 02:09:36 »
öljyn sekaan tapahtuu merkittävästi vasta siinä vaiheessa, kun männänrenkaat ovat jo antautuneet ja kone syö öljyä. Jos kerran öljy menee sylinteriin, niin palamaton diesel pääsee öljyn joukkoon.

Tämä ei minusta pidä paikkaansa. Volvollahan oli muistaakseni takaisinkutsuja männävuosina juuri tämän öljynpinnan nousun vuoksi. Siitä on muistona "vajaatäyttö" eli öljymäärää ei kuulu täyttää maksimiin vaan jättää nousuvara. Dieselin viskositeettikin aivan eri luokkaa kuin moottoriöljyn. Öljy ja bensa kulkeutuu kampikammioon männänrenkaiden ohi jos sitä liiaksi holvataan. Nämä nykyajan start&stop systeemit muuten myös aiheuttavat polttoaineen kulkeutumista kampikammioon..
« Viimeksi muokattu: 18.04.2019, 03:07:23 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #33 : 18.04.2019, 03:18:27 »
Ei ole vaihdettu konetta. Eli tämmöstä ei kannata harkita vaan mielummin pari vuotta vanhempi viisisylinterisellä koneella oleva D3 tai 4?

Riippuu siitä mitä autoltasi odotat. Nämä nykyajan autot ei taida olla "uutta vastaavia" puolen miljoonan kilometrin kohdalla. Eipä kyllä taida olla vanhatkaan vaikka niin joskus kuuluu väitettävän :hg:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #34 : 18.04.2019, 08:35:36 »
Tämä ei minusta pidä paikkaansa. Volvollahan oli muistaakseni takaisinkutsuja männävuosina juuri tämän öljynpinnan nousun vuoksi. Siitä on muistona "vajaatäyttö" eli öljymäärää ei kuulu täyttää maksimiin vaan jättää nousuvara. Dieselin viskositeettikin aivan eri luokkaa kuin moottoriöljyn. Öljy ja bensa kulkeutuu kampikammioon männänrenkaiden ohi jos sitä liiaksi holvataan. Nämä nykyajan start&stop systeemit muuten myös aiheuttavat polttoaineen kulkeutumista kampikammioon..
Öljyn lisääntymiseen liittyvä takaisinkutsu koski 5-mukisia moottoreita. Samaten diesel niissäkin päätyy öljyn sekaan. Siksi samoilla öljyillä ei kannata ajaa aivan maailman tappiin.
 
Kuuman 0w-20 moottoriöljyn ja dieselöjyn viskositeetti on kyllä likimain sama. Lisäksi diesel on hyvä liuotin, joka helposti lantraatuu öljyn kanssa.
Dieseliä pääsee männänrenkaiden lisäksi myös venttiilien varsia pitkin öljyn joukkoon. Tuppaavat karstoittumaan, kun palotapahtumaa pidetään tarkoituksella viileänä, ettei syntyisi NOxeja.     
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #35 : 18.04.2019, 17:00:31 »
Anyway, ei tartte olla kulunut moottori että dieseliä menee männänrenkaiden ohi ja jos tavaraa sylinterissä reilusti niin reilusti sitä menee kampikammioonkin. Tämän halusin oikaista.

Tuo että moottoriöljyn viskositeetti olisi kuumana samaa luokkaa dieselin kanssa kuulostaa erikoiselle. Eikö nimenomaan öljynpaineen lasku ole yksi oire dieselin sekoittumisesta. Tuolloin puhutaan vasta seoksesta eli joukossa vielä sitä öljyäkin.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #36 : 18.04.2019, 17:40:58 »
Anyway, ei tartte olla kulunut moottori että dieseliä menee männänrenkaiden ohi ja jos tavaraa sylinterissä reilusti niin reilusti sitä menee kampikammioonkin. Tämän halusin oikaista.

Tuo että moottoriöljyn viskositeetti olisi kuumana samaa luokkaa dieselin kanssa kuulostaa erikoiselle. Eikö nimenomaan öljynpaineen lasku ole yksi oire dieselin sekoittumisesta. Tuolloin puhutaan vasta seoksesta eli joukossa vielä sitä öljyäkin.
Viskositeetit:
Dieselöljy n. 3
100 asteinen 0w20 n. 8
Kylmä moottoriöljy n. 4000
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa wyfell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #37 : 29.04.2019, 21:33:57 »
Toinen juttu, mitä oon miettinyt, että miten EGR venttiiliä käytetään hiukkassuodattimen lämpötilan nostoon? Ja jos disabloi EGR venttiilin, tapahtuuko regenerointi yhtä tehokkaasti? EGR venttiilin tehtävä on kai pienentää palamislämpötiloja, mutta monet ovat sanoneet, että disabloinnin jälkeen auto ei lämpene talvella enää yhtä nopeasti...

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V70 D4(vea) Aut kestävyys.
« Vastaus #38 : 29.04.2019, 22:03:12 »
Toinen juttu, mitä oon miettinyt, että miten EGR venttiiliä käytetään hiukkassuodattimen lämpötilan nostoon? Ja jos disabloi EGR venttiilin, tapahtuuko regenerointi yhtä tehokkaasti? EGR venttiilin tehtävä on kai pienentää palamislämpötiloja, mutta monet ovat sanoneet, että disabloinnin jälkeen auto ei lämpene talvella enää yhtä nopeasti...
Toimiva EGR alentaa pakokaasun lämpötilaa eikä suinkaan nosta sitä. Koko EGR:n idea on laskea palamislämpöjä, jotta NOx päästöjä ei syntyisi niin paljon. Hiukkasloukun lämpötilaa nostetaan sitten aina tarvittaessa ihan ruiskuttamalla dieseliä pakoputkeen (siis sylinteriin työkierron jälkeen).

EGR-venttiilin yhteydessä on lämmönvaihdin, jonka avulla pakokaasun lämpötilaa lasketaan ennen kuin pakokaasu tungetaan takaisin sylinteriin. Tämä lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen ja siksi moottori lämpiää teoriassa hivenen nopeammin, kun autossa on toimiva EGR. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Carcom Oy  Ateho