Tuota oon monesti miettiny, että miten se diesel pääsee öljyn joukkoon?
Ei sitä normaalisti juuri pääsekkään, kun diesel poltetaan sylinterissä. Hiukkasloukun nokipoltto saadaan aikaan siten, että polttoainetta ruiskutetaan sylinteriin varsinaisen palotapahtuman jälkeen. Diesel ei syty sylinterissä vaan vasta hiukkasloukussa nostaen sen lämpötilaa. Kun hiukkasloukku on tukossa, sitä pitää yrittää polttaa puhtaaksi lähes jatkuvalla syötöllä. Tässä vaiheessa sylinterissä on lähes aina palamatonta dieseliä, joka sitten "valuu" männänrenkaiden ohi öljyn joukkoon. Näin olen antanut itseni ymmärtää asian.
Edit: Vielä täydennyksenä, että dieselin päätymistä öljyn sekaan tapahtuu merkittävästi vasta siinä vaiheessa, kun männänrenkaat ovat jo antautuneet ja kone syö öljyä. Jos kerran öljy menee sylinteriin, niin palamaton diesel pääsee öljyn joukkoon.
Edit 2: Itsellä on pihassa kaksi VEA koneella varustettua autoa, eikä huoleta yhtään. Tosin mittarinlukemat ovat vasta 23 tkm ja 47 tkm.