Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kulutuserot bensavapari vs. turbo?

  • 52 Vastauksia
  • 9416 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #15 : 13.01.2020, 07:48:09 »
Periaatteessa kiihdytys pitäisi tehdä parhaan hyötysyhteen alueella, se yleensä tarkoittaa kohtuullisen ripeää kiihdytystä.
Niinpä taloudellisen ajon oppaissa neuvo on kiihdyttämään rivakasti, "kiire säästämään" kun taas kulutus tasakaasulla on pienintä.

Turbo hieman tuo yhtälöön lisätekijöitä, turbo on autossa vähän kuin jälkipoltin suihkuhävittäjässä; kaksinkertaistaa tehon mutta nelinkertaistaa polttoaineenkulutuksen. (En löytänyt tälle lähdettä)
Turbomoottorisella autolla asia on helppo todeta kun katsoo hetkellisiä kulutuksia ennen ahtopaineen nousua ja sen jälkeen.
Kunturbo pyörii niin kulutukset on huimia, ja lienee niin että vaikka kiihdytykset ovatkin lyhyempiä kuin ahtamattomalla niin se pidempi tasakaasun osuus ei riitä kompensoimaan kiihdytyksessä lisääntynyttä kulutusta.

Mutta silti moni haluaa ajaa sillä turbolla, ihan sen takia että se kiihtyy rivakammin.

Ja kuten tuossa aikaisemmin viitattiin; jos haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti niin siihen S80 bensa-Volvoa parempia autoja löytyy paljon.
Mutta jos haluaa ajaa mukavalla ja hiljaisella autolla niin niistä ei juuri vähemmällä bensalla kulkevia helposti löydy.
Nain siis oman kokemuksen mukaan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #16 : 13.01.2020, 07:53:23 »
Ainakin tuollainen ahtamaton S80 menee hämmästyttävän vähällä polttoaineella, talvirajoituksilla automaatti menee maantiellä reilusti alle kuudella litralla ja kesärajoituksillakin matalilla kutosilla.
Onko mitattu kulutus? Talvirajoituksilla näissä automaateissa auttaa se että 5 vaihde on todella pitkä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #17 : 13.01.2020, 08:49:24 »
Onko mitattu kulutus? Talvirajoituksilla näissä automaateissa auttaa se että 5 vaihde on todella pitkä.

No, ei tankillista ole pystynyt ajamaan kokonaan tuollaisella kulutuksella kun ei Suomesta löydy niin pitkää matkaa että yhtä soittoa sen ajaisi.
Nuo lukemat on siis ajotietokoneesta.
Ainakin tuossa omassa yksilössä on ajotietokone aika samoilla linjoilla kuin tankkauksista lasketut lukemat, ei montaa kymmenystä yleensä eroa ole, usein ihan täsmälleen sama lukema on ajotietokoneessa kuin tankkauksesta laskettuna.

Olen tuolla vaparilla ajanut nyt  vähän yli 80 tkm ja tuon ajomäärän keskikulutus on 8,25 litraa/100 km.
Pienin koko tankillisen keskikulutus on 6,5 l/100, tankillisella pääsi yli 1100 kilometriä.
Suurimmat 10,49 l/100.
En harrasta osatankkauksia, tankkaan siis vasta kun valo palaa.

Mutta kuten sanoin, seuranta osoittaa että ajotietokoneen lukemia voi pitää tässä yksilössä varsin luotettavina.
Tankkausten määrä on tällä hetkellä 117 eli minusta otos alkaa olla kohtuullisen iso että lukemia voi pitää melko luotettavina.
Yksittäisten tankkausten vaihtelut ovat jo häviävän pieniä keskikulutuksessa.
N. 82 tkm/117 tankkausta = n. 700 kilometriä tankillisella keskimäärin.

Automaatissa vitosella on ihan vähän yli 2000 kierrosta satasen vauhdissa, välityksistä laskettuna tarkalleen 2041 rpm kun rengaskoko on 205/65 15.
Eli 80 kmh tarkoittaa 1633 rpm.
Tasaisella maalla siis ei minusta ole ihme että kulutus pysyy pienenä.

Edit:
Tutkiskelin noita tankkaustilastoja, näyttäisi siltä että nuo kymmenysten erot tankkauksista laskettujen kulutusten ja ajotietokoneen näyttämän välillä ovat suurelta osalta tuollaisia yksittäisten tankkausten pieniä heittoja, seuraavissa tankkauksissa on sitten liki saman suuruisia eroja toiseen suuntaan.
Olen siis merkannut talteen myös ajotietokoneen näyttämän kulutuksen.
Vaikuttaisi siltä että tässä yksilössä ajotietokone näyttää varsin tarkkaan todellisen kulutuksen.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2020, 09:10:06 kirjoittanut Volv0 S80 »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #18 : 13.01.2020, 09:29:49 »
Onko mitattu kulutus? Talvirajoituksilla näissä automaateissa auttaa se että 5 vaihde on todella pitkä.

Hmm. Taitaa olla uudempi S80 kyseessä?

Entä näissä vuosien 2004-2005 malleissa - S80 bensavapari 170-heppaisella koneella ja automaatilla? Mielestäni mitattu (ei tilastoitu) kulutus heittää jonkin verran ajotietokoneeseen verratuna. Mutta ei paljon. Onneksi!  8) 8)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #19 : 13.01.2020, 09:47:14 »
Hmm. Taitaa olla uudempi S80 kyseessä?

Entä näissä vuosien 2004-2005 malleissa - S80 bensavapari 170-heppaisella koneella ja automaatilla? Mielestäni mitattu (ei tilastoitu) kulutus heittää jonkin verran ajotietokoneeseen verratuna. Mutta ei paljon. Onneksi!  8) 8)

Minulla?

Tuo minun S80 on 2004-vuosimallia (eli n.s. facelift, ruutukeula).
Eli vanhempaa mallia, sen facelift-versio.

2,4 tinavitonen, 125 kW eli 170 hevosvoimaa ja automaatti.
Olen useammalta samanlaisen omistavalta kysynyt tuota että miten heillä ajotietokone ja tankkauksista laskettu kulutus pitää yhtä mutta kenelläkään ei ole kuin arvioita, ei mitään vähääkään luotettavaa tilastoa tms.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #20 : 13.01.2020, 09:48:51 »
https://www.spritmonitor.de/en/ tuolta voi vaklata suurempaa määrää tankatessa mitattuja kulutuksia
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #21 : 13.01.2020, 10:07:19 »
Hmm. Taitaa olla uudempi S80 kyseessä?
Uudemmissa on 6-vaihteinen laatikko. 5-vaihteisissa vitonen on selkeä ylivaihde. Muistelen omaa 2.5T jossa 80 vauhdissa kierrokset oli selvästi alle 2 tonnin.

Itse en pitänyt kovin tarkkaa kirjaa tuosta S60 aikoinaan, mutta satunnaisesti mittasin niin ajotietokone näytti jopa liian isoa kulutusta jos vertasi toteutuneeseen. Tuolla pääsin talvirajoituksilla joka 7 pintaan maantiellä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #22 : 13.01.2020, 10:41:28 »
Minulla?

Tuo minun S80 on 2004-vuosimallia (eli n.s. facelift, ruutukeula).
Eli vanhempaa mallia, sen facelift-versio.

2,4 tinavitonen, 125 kW eli 170 hevosvoimaa ja automaatti.
Olen useammalta samanlaisen omistavalta kysynyt tuota että miten heillä ajotietokone ja tankkauksista laskettu kulutus pitää yhtä mutta kenelläkään ei ole kuin arvioita, ei mitään vähääkään luotettavaa tilastoa tms.

Meillä taitaa olla samanlaiset autot!  :)  Jämäköitä ja vahvoja ja miellyttäviä vehkeitä.

Ihmeen vähällä bensalla olet päässyt. Itse en ole seurannut kovin tarkasti - paitsi aivan alkuaikoina. Silloin ajoin pelkällä pintakaasulla ja matkanopeus oli rajoituksista riippuen 75 tai 90 km/h. Meni ajotietokoneen mukaan reissusta riippuen 6,9-7,3 litraa. Nykyisin ajotietokone näyttää tasaisesti 8,4 litran keskikulutusta, koska on aika paljon kyläajoa.

Olen erittäin tyytyväinen autooni, vaikka bensaa hieman kuluukin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #23 : 13.01.2020, 11:00:00 »
Ite olen huomannut, että vaparia voi monottaa aika huoletta ja tehdä useita kiihdytyksiä kierroksenrajoittimelle, kulutuksen juuri nousematta (normaalin liikenteen seassa siis).

Turboilla mitä olen ajanut, niin aina tuntunut pienikin kiihdyttely kasvattavan kulutusta reilusti.

Toki turbo liikkuu vähän eri kalipeerilla jne.... Mutta tuossa nyt omat kokemukset. Varmasti moottorikohtaisia erojakin on.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #24 : 13.01.2020, 11:29:41 »
Itse suosittelen jatkuvaa kirjanpitoa, kulutuksista huomaa jos autossa on joku alkava vika.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #25 : 13.01.2020, 11:35:05 »
Itsellä oli siis samaan aikaan S60 2.5T ja V70 vapari. Vaihdoin Turbon pois ja vapari on vieläkin tallissa. Syynä oli se, että vaparissa ei ollut vikoja, turbossa oli. Vapari ei vienyt öljyä, turbo vei. Vapari oli 3-vuotta vanhempi ja enempi ajettu, mutta varmempi käyttöinen,kuin turbo.
Mun mielestäni viat johtuivat turbosta, ei muusta. Molemmat autot oli mulla uudesta saakka, siksi pystyn sanomaan. Toinen mulla ja toinen ex vaimolla. 
Oli se V70 tietenkin muutenkin järkevämpi pitää, kuin ahdas S60:nen, joka vaihtui V70 mk3 dieseliin. 

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #26 : 13.01.2020, 11:37:14 »
Itsellä oli siis samaan aikaan S60 2.5T ja V70 vapari. Vaihdoin Turbon pois ja vapari on vieläkin tallissa. Syynä oli se, että vaparissa ei ollut vikoja, turbossa oli. Vapari ei vienyt öljyä, turbo vei. Vapari oli 3-vuotta vanhempi ja enempi ajettu, mutta varmempi käyttöinen,kuin turbo.
Mun mielestäni viat johtuivat turbosta, ei muusta. Molemmat autot oli mulla uudesta saakka, siksi pystyn sanomaan. Toinen mulla ja toinen ex vaimolla. 
Oli se V70 tietenkin muutenkin järkevämpi pitää, kuin ahdas S60:nen, joka vaihtui V70 mk3 dieseliin.
Mitä vikoja johtui turbosta? Turboahdin voi valskata öljyä vähän mutta ei kyllä muuten aiheuta öljyn kulutusta.

Edit: itse ajoin reilu 150tkm samalla S60 2.5T eikä autossa ollut mitään turbosta johtuvaa vikaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #27 : 13.01.2020, 14:02:13 »
Meillä taitaa olla samanlaiset autot!  :)  Jämäköitä ja vahvoja ja miellyttäviä vehkeitä.

Ihmeen vähällä bensalla olet päässyt. Itse en ole seurannut kovin tarkasti - paitsi aivan alkuaikoina. Silloin ajoin pelkällä pintakaasulla ja matkanopeus oli rajoituksista riippuen 75 tai 90 km/h. Meni ajotietokoneen mukaan reissusta riippuen 6,9-7,3 litraa. Nykyisin ajotietokone näyttää tasaisesti 8,4 litran keskikulutusta, koska on aika paljon kyläajoa.

Olen erittäin tyytyväinen autooni, vaikka bensaa hieman kuluukin.

Joo, ilmeisesti!

Joskus ajokortin saatuani tuli harrastettua kaikenlaisia kikkailuja mitä autolla pystyy tekemään ja Jyväskylässä asuessani siellä oli siihen maailmanaikaan vireähköä taloudellisuusajon toimintaa, muun tekemisen puutteessa siellä tuli aikaa vietettyä ja joskus kilpailuissakin käytyä.
Ja jotain varmaan jäi tukan alle ja kengän pohjaan kun niistä jäi 'siviiliajoonkin' taipumusta ajaa niinden oppien mukaan sen minkä muulta liikenteeltä pystyy.
Mikään temppu ei ole saada Volvoa viemään 20 litraa satasella, mutta kun yrittää päästä alle kahdeksalla niin siihen saa jo jotain tehdäkin.

Rajoitusten mukaan siis mennään mutta ei kohelleta, matkustajilta tulee kiitoksia tasaisesta ja rauhallisesta kyydistä, siis bonuksena.
Paitsi joskus kun lapsettaa, silloin pitää koettaa Volvon vähäisiä menohaluja...

Ostin tuon Volvon aikoinaan puoliksi vahingossa mutta mitä pidempään se on minulla ollut niin sitä enemmän siitä tykkään!
Erittäin vähävikainen, hyvin mukava, hyvin hiljainen ja itse asiassa kohtuullisen taloudellinenkin.

Kaikista autoistani olen pitänyt jonkinlaista vähintäänkin kulutusseurantaa, ihan mielenkiinnosta autoja kohtaan ja juuri siksi että useat viat ensin näkyvät suurentuneena polttoaineenkulutuksena.


Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #28 : 13.01.2020, 14:30:08 »
Minun S60 2.5T alskoi viemään öljyä 100tkm:n paremmalla puolella. Tai ainakin siihen piti lisätä ja itse sitä vielä pyysi. Ilmamassa mittari kenkkuili ja vaihdettiin, sitten oli paineita jäändytysnesteissä, joka tosin korjaantui paisuntasäiliön korkin vaihdolla... vaihdoin, kun oli 150tkm mittarissa. Tilalle V70 mk3 D5 ja se oli hyvä peli. Vapari 170hp autom ja siinä ei ollut mitään ja vieläkin on tallissa, tosin kesäajossa. 

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutuserot bensavapari vs. turbo?
« Vastaus #29 : 13.01.2020, 14:59:46 »
Itse suosittelen jatkuvaa kirjanpitoa, kulutuksista huomaa jos autossa on joku alkava vika.

Tuota yritin seitsemisen vuotta sitten silloisella turbodiesel-Volvolla, mutta sattui pieniä ja yllättävästi rahaa vieneitä korjauksia. Sain tarpeekseni - vaikka oli oikein kännykässä ja tietokoneella seurantaohjelmat ja kaikki. Kyllästyin. Töissäkin oli kiireitä ja ainakin stressiä.

Pitänee nyt joutomiehenä harkita. Kyllä vioista kertoo taatusti niin kasvanut kulutus kuin mahdollinen kasvanut öljynkulutuskin.

 

Autoracing  KL-varaosat