Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: antabus - 08.11.2023, 21:31:33

Otsikko: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: antabus - 08.11.2023, 21:31:33
Moro. Mitenhän voi olla mahdollista että nyt meni hyvin lyhyen ajan sisään sit kolmas suutin rikki. Kuukauden välein särkynyt nyt suuttimet. Voiko ne olla niin loppuiässä että poikivat kaikki perkele yhtaikaa :buck2: 280tkm tuolla on ajettu. Raivon vallassa olin jo koko paskan polttamassa, vaan sain vähän lepyteltyä itseäni :idiot2: Pistin suosiolla kaks suutinta tilaukseen.  Ja ihan yhtäkkiä ne on menny, oikosulkua se on niis herjannut, pihaan saanu aina ajettua kolmepyttysenä ku nyppää piuhan irti. Vai onko mahdollista et esim korkeepainepumppu on antautumassa ja sieltä kulkeutuu paskaa, vai onko ne nyt vaan tiensä päässä ikänsä puolesta. Eka särky kakkospytystä, sit kolmonen, ja nyt ykkönen.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: nall3 - 08.11.2023, 21:42:17
Kuulostaa kieltämättä aika oudolle, että suuttimia hajoaa tuohon tahtiin. Jos tarviit lisää suuttimia tai korkeapainepumppua niin pistä viestiä. Harmi ettei piuhasarjaa taida olla tallessa.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: antabus - 08.11.2023, 21:46:40
Kuulostaa kieltämättä aika oudolle, että suuttimia hajoaa tuohon tahtiin. Jos tarviit lisää suuttimia tai korkeapainepumppua niin pistä viestiä. Harmi ettei piuhasarjaa taida olla tallessa.
No jos vielä leviää ku vaihdan nuo viimeiset kaks suutinta ni sit saa laitto jäädä ;D Sitten on tullu volvo kiintiö täyteen ::)  Ihmetyttää miten voi olla niin huono tuuri että reilulla tonnilla saanu ostaa suuttimia lyhyelle aikaa. Ja pitihän se tietty 500 euron turbokin laittaa ennakoivasti, alko olemaan tuntuvaa toimintavälystä jo sen verta ;D
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: nall3 - 08.11.2023, 21:49:55
No huhhuh! Mulla olisi ollut käytettyjä suuttimia 50€kpl. Johtosarjathan näissä on vähän mitä sattuu, ettei siellä kuoret johdoista olisi hajonnut ja ottanut yhteen, mikä aiheuttanut toimimattomuutta.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: laatikkovika - 09.11.2023, 08:11:46
Ford PSA...
No joo. Oon ennenkin sanonut että nää pikkuvolvot ois saanu jäädä tekemättä. Sehän on vaan mun mielipide, en tiiä tykkääkö joku näistä. :))

Suuttimiahan voi mennä tiuhaan kun ne kestää vain tietyn ajan.
Vähän niinkuin bensakoneesta menee puolia. Jos vaihtaa hajonneen puolan niin kohta menee seuraava ja sitä rataa.
Sen takia ne ohjeistetaan vaihtamaan tietyin väliajoin kaikki kerralla.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: antabus - 09.11.2023, 09:40:36
Ford PSA...
No joo. Oon ennenkin sanonut että nää pikkuvolvot ois saanu jäädä tekemättä. Sehän on vaan mun mielipide, en tiiä tykkääkö joku näistä. :))

Suuttimiahan voi mennä tiuhaan kun ne kestää vain tietyn ajan.
Vähän niinkuin bensakoneesta menee puolia. Jos vaihtaa hajonneen puolan niin kohta menee seuraava ja sitä rataa.
Sen takia ne ohjeistetaan vaihtamaan tietyin väliajoin kaikki kerralla.
Aika epäluotettava paska tuo on ollu ;D Ja käytetyn suuttimen laittaminenkaan nyt ei hirveää varmuutta tuo siihen luotettavuuteen, varsinkin jos vaihtosuuttimella on se 300tkm ajettu
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: antabus - 11.11.2023, 14:14:41
No nyt on sit kaikki neljä suutinta vaihdettu. Nätistihän tuo raksuttaa käydä, eikä oo tainnu olla vetoja noin paljoo koko minun kolmen vuoden omistusaikana. Jännätään nyt kui kauan kestää
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: hespa - 11.11.2023, 15:10:56
Ja löpösuodatinhan on varmaan vaihdettu?

Toinen seikka: eihän vaan satu oleen lastutettu tai ite säädelty karttoja? Jos on niin ei mikään ihme ettei suuttimet kestä.

Niin monta kertaa todettu noilla paska-softilla että ruiskutuspainetta nostettu aivan liikaa suuttimen kapasiteettiin nähden....

Tarkasta suuttimien paineet koska jos on näitä ite väännettyjä ohjelmia ecu.ssa niin et voi mistään tietää mitä arvoja siä on.

Ja PS: Et voi sanoa että saa Volvot riittä. Ja että ovatten paskoja kun et aja edes Volvon moottorilla.  ;)
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: antabus - 12.11.2023, 11:50:34
Löpösuodin on kerran vuoteen vaihdettu, ei pitäs siitä johtua. Ja ainut ohjelmamuutos on hiukkasloukun&egr n poisto.  Tehoja ee oo lyöty lisää. Nykyinen löpösuodin on nyt abaut vuoden ja 20tkm vanha, täytyy vaihtaa se taas kunhan saa jostain ylimääräistä aikaa kelloon.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: FIP - 30.11.2023, 19:53:21
Tuohon suodattimien vaihtoon tarttui silmät.
Itsellä sammui auton kiihdytykseen ja oli suodatin tukossa. Ajettu suodattimella muistaakseni 30 000. Suodatin vaihtoon ja 20 000km ja sammuu kiihdytykseen. Suodatin tukossa. Uusi suodatin ja tämä tukossa jälleen jossain 20-30 000 km. Perkele. ABC asemalla tankattu smart dieseliä. Eikös tähän ole liotettu banaanin kuorista lähtien kaikki biojäte. Vaihdoin huoltoasemaa ja tankkaan normi dieseliä. Kohta on 60 000 km ajettu ilman ongelmia. Turvottaako tuo bio-mönjä tuon suodattimen paperielementin tukkoon vai kerääntyykö tuosta jotain bio-massaa suodattimeen...
Muilla kokemuksia?
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: hespa - 01.12.2023, 08:01:08
Tuohon suodattimien vaihtoon tarttui silmät.
Itsellä sammui auton kiihdytykseen ja oli suodatin tukossa. Ajettu suodattimella muistaakseni 30 000. Suodatin vaihtoon ja 20 000km ja sammuu kiihdytykseen. Suodatin tukossa. Uusi suodatin ja tämä tukossa jälleen jossain 20-30 000 km. Perkele. ABC asemalla tankattu smart dieseliä. Eikös tähän ole liotettu banaanin kuorista lähtien kaikki biojäte. Vaihdoin huoltoasemaa ja tankkaan normi dieseliä. Kohta on 60 000 km ajettu ilman ongelmia. Turvottaako tuo bio-mönjä tuon suodattimen paperielementin tukkoon vai kerääntyykö tuosta jotain bio-massaa suodattimeen...
Muilla kokemuksia?

Kannattaa laittaa näkinpesumömmöjä tankkiin vähintään kerta vuoteen jos ajelee saimaannorppadieselöljyillä.

Sitä helevetin kasvustoo alkaa kertyyn sinne tankkiin nääs. Ja tuostapa voi kuvitella mitä se tekee ahtaalle suodattimelle.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: antabus - 03.12.2023, 17:22:45
Se volvo kiintiö tuli lopulta täyteen. Maanantaina matkalla töihin hyyty pakkaseen. Sen verta kivaa oli kotiin linkuttaa umpijäässä että totesin että nyt sit riitti. Täytys kuitenkin töihin päästä luotettavasti, tolla nyt ei oikein ole päässy. Pistin hyvin huokealla toriin myyntiin, ja lähti nopsaan volvo pihasta.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: laatikkovika - 03.12.2023, 19:18:51
Sitten vaan p2 bensavolvo kehiin niin ei yleensä yllätyksiä tule.
Kun ei ota sitä seuraajaa eli fordia.
Taas joku pahottaa mielensä mut se vaan nyt on näin.

Voihan jonkun tuoreenkin hommata jos budjetti antaa myöden mutta näkyypä niissäkin olevan ne omat murheensa. :)
Alkaa kohta oleen vaikeeta tuo auton hankinta. Ainakin "volvon."
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: hespa - 04.12.2023, 07:35:19
Sitten vaan p2 bensavolvo kehiin niin ei yleensä yllätyksiä tule.
Kun ei ota sitä seuraajaa eli fordia.
Taas joku pahottaa mielensä mut se vaan nyt on näin.

Voihan jonkun tuoreenkin hommata jos budjetti antaa myöden mutta näkyypä niissäkin olevan ne omat murheensa. :)
Alkaa kohta oleen vaikeeta tuo auton hankinta. Ainakin "volvon."

Se on juurikin näin, se on Bågen, eiku Volvo.

P-2 on sekin ihanuus vielä jäljellä että vaikka oliskin vikaa tahi vikavalo palais, niin se kun perkele kulkee silti etiäppäin. Ei tartte jäädä tien varteen hytiseen.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: nall3 - 04.12.2023, 09:35:44
Se on juurikin näin, se on Bågen, eiku Volvo.

P-2 on sekin ihanuus vielä jäljellä että vaikka oliskin vikaa tahi vikavalo palais, niin se kun perkele kulkee silti etiäppäin. Ei tartte jäädä tien varteen hytiseen.
En ihan täysin tuosta, että vikavalon syttyessä jättää tienpäälle ole samaa mieltä.
Jokunen 1.6d PSA koneisia on käynyt tutkittavana, missä kilometrejä on ollut 250-450tkm ja on syttynyt vikavaloja ja tekstejä näyttöön, eikä kertaakaan ainakaan noi ole jättänyt tielle vikavalojen vuoksi. Tyypillisesti ajonvakautus ilmoitus tulee näyttöön ja ainakin tähän saakka on jonkun viallisen anturin tai vastaavan sähköön liittyvän osan vuoksi sytyttänyt vikavaloa ja tekstiä näyttöön, mutta eihän noi tee muuta kun rajoittaa kierroksia. Kuitenkin noilla ajetaan melkosia kilometrejä ja varsinkin pösöjä samalla moottorilla näkyy olevan myynnissä, millä on se 400-500tkm ajettuna. Joillakin saattaa esim: hajota suutin ja joku anturi suht samoihin aikoihin ja omistaja pitää autoa ihan surkeana ja varsinkin moottoria/autoa, kun tullut muutama vika samoihin aikoihin. Toi 250tkm on iän ja kilometrien vuoksi sähköön liittyvien vikojen kultaista aikaa. Saattaa mennä ilmamäärämittari, ja ahtopaineensäädin tai mappi suht samoihin aikoihin. Egr ja hiukkaspöntön ohjelmoiminen pois auttaa moottoria elämään paljon pidempään, mutta ei nuokaan poista antureista tulevia vikoja. Olen avannut reilu 200tkm ajetun moottorin, missä oli laakerit aivan loppu, mutta sit taas 400tkm ajettu moottori on ollut laakereiden osalta paljon paremmassa kunnossa, minkä uskon johtuvan egr ja hiukkaspöntön pois ohjelmoinnista, että öljyt pysyneet puhtaana, eikä sillä ole ajettu mitään 30tkm kilometrin öljyjen vaihdolla. Vastaavasti sit taas 240tkm ajetun moottorin purkanut, missä kiertokanki mutkalla ja lohko hajalla, mutta sekin hajonnut korjaamon toimesta, missä turbon hajoamisen/vaihdon jälkeen korjaamo jätti öljypohjan avaamatta ja öljysihdit putsaamatta ja banjopultissa suodatin pois ottamatta ja putsaamatta. Olivat vaihtaneet öljyt ja laittaneet vieläpä 0.5L liikaa öljyä ja lyöneet auton käyntiin uusilla öljyillä dpf pakkopolton päälle putsaamatta vanhan turbon siiven palasia ahtoputkista ja moottorista. Uusi turbo hajalla noin 30min käydessä ilman öljyä ja moottori hajosi täysin tuon pakkopolton yhteydessä. Noin 10-15tkm välein vaihtaa öljyt, repii turbolta sihdit pois sekä ohjelmointi missä poistetaan egr ja dpf on tolle moottorille ja kaikille muillekin moottorille parasta. Tulipas pitkä vuodatus, mutta omasta mielestä perusmoottori on kestävä, kunhan hoitaa huollot säännöllisesti.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: hespa - 04.12.2023, 09:46:12
Juu olen samaa mieltä että tuo PSA-1.6 on kohtalaisen hyvä moottori, mutta juurikin tuo mitä sanoit itsekkin, että vaatii huolenpitoa todella paljon VS vanhanliiton moottorit.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: nall3 - 04.12.2023, 09:53:39
Juu olen samaa mieltä että tuo PSA-1.6 on kohtalaisen hyvä moottori, mutta juurikin tuo mitä sanoit itsekkin, että vaatii huolenpitoa todella paljon VS vanhanliiton moottorit.
Eiköhän se mene näin, että mitä enemmän sähköliittimiä ja antureita, sitä enemmän vikoja. Toki penkin ja ratin välistä löytyy useimmiten se suurin vika autossa.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: antabus - 04.12.2023, 16:21:45
Kyllä tuota laitetta tuli pidettyä kuin kippeetä pillua. Öljyt vaihtoon 10 tkm välein, hiukkaspytty tyhjätty sekä ohjelmoitu pois, egr ohjelmoitu pois. Melko lailla kaikki anturit sai kertaalleen vaihtaa, turbo vaihtoon, suuttimet vaihtoon. Silti vaan todella usein oli ongelmaa. Kyllä siinä hävis lopulta luotto autoon sekä mielenkiinto laittaa enää yhtään mitään.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: hespa - 05.12.2023, 08:17:51
Kyllä tuota laitetta tuli pidettyä kuin kippeetä pillua. Öljyt vaihtoon 10 tkm välein, hiukkaspytty tyhjätty sekä ohjelmoitu pois, egr ohjelmoitu pois. Melko lailla kaikki anturit sai kertaalleen vaihtaa, turbo vaihtoon, suuttimet vaihtoon. Silti vaan todella usein oli ongelmaa. Kyllä siinä hävis lopulta luotto autoon sekä mielenkiinto laittaa enää yhtään mitään.

Tuo on juuri se ongelma uudemmissa volvoissa, et voi tietää minkä maanantai version saat.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: nall3 - 05.12.2023, 13:20:16
Kyllä tuota laitetta tuli pidettyä kuin kippeetä pillua. Öljyt vaihtoon 10 tkm välein, hiukkaspytty tyhjätty sekä ohjelmoitu pois, egr ohjelmoitu pois. Melko lailla kaikki anturit sai kertaalleen vaihtaa, turbo vaihtoon, suuttimet vaihtoon. Silti vaan todella usein oli ongelmaa. Kyllä siinä hävis lopulta luotto autoon sekä mielenkiinto laittaa enää yhtään mitään.
Melko tyypillinen tapaus, missä kilometrit reilut 200tkm ja rupee menemään antureita. Joillakin kestää anturitkin ihan uskomattoman pitkiä aikoja, kun taas toisilla niitä hajoaa pienemmillä kilometreillä. Tuo sun tapaus on aika tuttua, että 250tkm on ollut se rajapyykki, milloin hajoaa turbo ja ehkäpä joku suutin vielä. Anturit tullut tiensä päähän yksi kerrallaan. Nyt siihen on vaihdettu kertaalleen kuluvat osat ja olisikohan naftasuodatin, mikä aiheutti ton viimeisen kiusanteon. Uusi omistaja vaihtaa suodattimen tai jonkun muun pikkuvian ja saattaa ajaa huoletta seuraavat 200tkm.
Yhdellä tutulla oli vähän vastaava "vikapesä", mistä meni dpf, egr, turbo, ahtopaineanturi, mappi ja kaikki lähes peräkkäin. Kilometrejä just toi 250tkm. Hänellä kanssa meni luotto autoon, mutta vaihtelin sille osia yksi kerrallaan ja sai rautalangasta vääntää, että ymmärräthän, että sun autoon on vaihdettu kaikki kulutusosat, joten jos edelliset osat kesti ton 250tkm ja 13vuotta, niin tällä sun pitäis körötellä seuraavat 200tkm aika huoletta. Painotin noista antureista, että sähköosa saattaa kestää 5min-10vuotta. Nyt ajellu tyytyväisenä ja ehkäpä luotto autoa kohtaan on palautunut.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: Aquamarine99 - 08.12.2023, 14:23:49
Näköjään huono yksilö sattunu kohalle. Mulla jo 408tkm ajettu ja uskon että vielä alkuperäiset suuttimet ja ahdin, sillä huoltovihkoon on merkitty kaikki öljynvaihdoista lähtien minulle tuloon asti. Ite ajellu viimiset 40tkm ja koko ajan jännittänyt millon jotain hajoaa. Koneen päältä on kyllä jo sen näkönen että sais käyttää suuttimet ylhäällä ja tiivistää uudelleen.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: nall3 - 08.12.2023, 15:44:32
Näköjään huono yksilö sattunu kohalle. Mulla jo 408tkm ajettu ja uskon että vielä alkuperäiset suuttimet ja ahdin, sillä huoltovihkoon on merkitty kaikki öljynvaihdoista lähtien minulle tuloon asti. Ite ajellu viimiset 40tkm ja koko ajan jännittänyt millon jotain hajoaa. Koneen päältä on kyllä jo sen näkönen että sais käyttää suuttimet ylhäällä ja tiivistää uudelleen.
Tuossa hyvä esimerkki, että aika paljon käyttäjästä kiinni miten autoa huollettu ja merkattu kaikki ylös. Helppo seurata esim: öljynkulutusta jne...
Koneen päältä usein näyttää törkyselle ja sekin usein öljyn kaatajasta kiinni, miten törkyseltä näyttää. Jos öljyä kaadetaan kun vettä lehmille, eli vähän sinnepäin niin suuttimien ympärystät näyttää siltä, että suuttimet vuotaa. Helpoin tapa todeta vuotaako suuttimien pohjaprikat on kaataa vaikka naftaa suuttimien ympärystät täyteen ja laittaa auto käyntiin. Jos näkyy kuplia, niin sit on helppo todeta suuttimen pohjaprikan vuotavan. Niin kauan kun ei tule pakokaasun hajua ja suuttimien juuresta ei kuulu supsutusta ei kannata tehdä muuta kun kiristää suuttimet, mitkä pitäisikin kiristää kerran vuoteen. Taisi olla jopa niin, että joka kolmannen kiristyksen jälkeen pitäisi vaihtaa ne suuttimien pinnapultit välikannesta.
Otsikko: Vs: V50 1.6 D suutinrikot
Kirjoitti: volvotdi - 15.12.2023, 12:45:46
Täysin samaa mieltä. Piste