Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (pikkuvolvot 04-13, Volvo P1 -alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 02.11.2010, 19:55:13
-
Onkohan kellään ollut ongelmaa takakontin aukeamattoman luukun kanssa. Auto S40 -04. Luukun mikrokytkin vaihdettu, akku käytetty irti. Ei apua! Kun itsellä ei ole murtovarkaan vikaa en saa konttia auki vaikka pääsenkin konttiin sisäkautta.
Onko takaluukun lukolle oma sulake ja jos on niin mikä ja missä se on. Lähes kaikille muille laitteille löytyy ohjekirjasta / huolto-oppaasta sulake mutta ei takaluukulle.
???
Tuttu homma. Oma auto on tosin V50 -06. Justiin käytettiin Keskusautohallilla korjattavana. Siihen oli vaihdettu "kahva". Korjaus ei maksanut kuin vähän alle 80€, aikaa meni muutama tunti.
No eiköhän tämä "kahva" ole juurikin tuo mikrokytkin.
Itselläni takakontti oli kiinni melkein puolivuotta kunnes se yhtäkkiä alkoi taas toimimaan ja on toiminut siitä asti... Mielenkiintoisia autoja nämä.
Itselläni juuri iski samanlainen vika ja Volvo S40 vm. 2004. Yhtäkkiä lakkasi toimimasta. Konttia tosiaan en ole saanut auki, joten tännekin suuntaan kaivataan lisätietoja!
-05 mallin vastaavasta vollesta sain kontinnapin pelaan siten,että torxit pois sen kumilätöskän ympäriltä ja kytkimelle puhdistusspraytä :P
Sen jälkeen on pelannut YHTÄ kertaa lukuunottamatta....Mut silloin toistin saman ja taas mennään :) Pelannut nyt jo vuoden v*ttulemati ;)
Itselläni juuri iski samanlainen vika ja Volvo S40 vm. 2004. Yhtäkkiä lakkasi toimimasta. Konttia tosiaan en ole saanut auki, joten tännekin suuntaan kaivataan lisätietoja!
Panizzer on jo vaihtanut mikrokytkimen joka olisi ollut myös oma veikkaukseni viaksi, mutta etänä en muuta osaa neuvoa hänelle.
Tosin alla olevaan kirjoitin pari juttua, joita voit kokeilla.
Sulle taasen neuvon, siinä takaluukussa oleva avausnappi, elikkäs mikrokytkin voi olla rikki, eli ei yhdistä.
Tuon vian pystyy toteamaana helposti, se kahva, sekä rekisterikilven valot lähtee kokoneisuutena irti, kun irroitat ne muutamat torx ruuvit, sen jälkeen takaluukunkatkaisimen liitin irti ja yhdistä hyppyjohdolla liittimen navat 1 ja 3, jos luukku nyt aukesi, niin vika on kytkimessä.
Mikäli ei auennut, tarvitset vähän pidemmälti johtoa, eli mittaa vastusmittauksella navasta 3 auton koriin paljas maaliton paikka/tai akun - napaan, pitäisi olla suora yhteys, mikäli ei ole suoraa yhteyttä, kokeile vielä näin:
Auton korista/tai akun -navasta hyppyjohto sinne liittimen napoihin 3 ja 1, ensin napaan 3 ja sen jälkeen edelleen pitäen sitä siellä navassa 3 yhdistät sen myös napaan 1.
Toi mikrokytkimen toiminta menee näin:
Auton kori -> mikrokytkin yhdistää navat 1 ja 3 -> maadoitustieto keskusohjainlaitteelle -> Keskusohjainlaite syöttää jännitteen takaluukun lukon avausmoottorille.
Tuo auton korista mikrokytkimelle menevä maajohto haaroittuu myös takaluukun lukkomoottorin maadoitukseksi
Ensimäinen vinkki, eli hyppyjohto napojen 1 ja 3 väliin tekee saman kuin mikrokytkin
Toinen vinkki korjaa puuttuvan maadoituksen lukkomoottorilla/mikrokytkimellä (siinä toivossa, että vika olisi johdossa välillä ennen tuota haaroitusta - auton kori)
Mikäli ei auta, niin enempää ei tule neuvoa, kun ei etänä opastus ole tuo vahvin lajini, vaan pitäisi itse päästä touhuamaan :)
Kyllä tuolle lukkomoottorille pääsee myös syöttämään muuta kautta sähköä, mutta en neuvo sitä, kun siinä voi saada vahingon aikaan, jos laittaa sähköä menemään väärään reikään joko neuvojen vastaisesti tai virheellisten neuvojen takia...
Itselläni lähti juuri toimimaan seuraavalla tavalla. Takaluukun "siipi" irti ja liitin puhdistettu, alkoi toimimaan. Samalla putsasin myös rekisterikilven valot :)
siipi ??? mut pääasia että toimii <JEE>
No piru se lista, missä on rekisterikilven valot ja itse takaluukun avaaja :)
takaluukun "mysteeri" ratkesi. Kontista verhoilu irti, lukon irroitus luukusta, luukku auki ja tutkimaan vikaa miksei mekanismi toimi.
Ongelma löytyi johtosarjasta mikä tulee auton rungosta kontille, yksi johto kokonaan poikki (meni kytkimelle, koska kilpivalot paloivat normaalisti) ja muutamassa johdossa selkeitä murtumia. Noh, nyt toimii kun virta kulkee normaalisti.
Hyvä tieto vastaisuuden varalle! Olikos murtuma juuri sillä kohtaa missä johtosarja kulkee kumihaitarin sisällä matkalla luukusta runkoon? Aikoinaan omassa Fiat Tipossa sain vaihtaa samasta kohdasta koko johtosarjan kun joka ikisestä johdosta varisi eristeet irti muutaman käyttövuoden jälkeen.
Johtosarja oli poikki juurikin siitä kumiletkun puolesta välistä!
-
Omassa S40 -04 tapahtu että ei takaluukku auennut ja reksiterin valot ei toiminu nii ei muutaku takapenkkien kautta konttiin ja torxit irti lukosta joka on kinni auton rungossa ja koko hökötys lähti irti ja sen j'lkeen tarkastamaan sähköjohdot takakontin alla olevasta kumi suojasta ja kaikki johdot poikki...ei muutaku liittämään ekana takakontin lukon johdot että sai irti osan johon se lukkiutuu rungossa ja sitten ne osat takasi runkoon kiinni ja sitten rekisterivalojen piuhat liittää yhteen että sai valot toimimaan...nyt jäi ajotietokoneen näyttöön palaamaan teksti: "Takaluukku auki" vaikka se on kiinni...en tiiä miten sen tekstin saa pois vai onko siellä joku anturi mikä ei oo paikallaan tai jotai...kuka tietää
-
Omassa S40 -04 tapahtu että ei takaluukku auennut ja reksiterin valot ei toiminu nii ei muutaku takapenkkien kautta konttiin ja torxit irti lukosta joka on kinni auton rungossa ja koko hökötys lähti irti ja sen j'lkeen tarkastamaan sähköjohdot takakontin alla olevasta kumi suojasta ja kaikki johdot poikki...ei muutaku liittämään ekana takakontin lukon johdot että sai irti osan johon se lukkiutuu rungossa ja sitten ne osat takasi runkoon kiinni ja sitten rekisterivalojen piuhat liittää yhteen että sai valot toimimaan...nyt jäi ajotietokoneen näyttöön palaamaan teksti: "Takaluukku auki" vaikka se on kiinni...en tiiä miten sen tekstin saa pois vai onko siellä joku anturi mikä ei oo paikallaan tai jotai...kuka tietää
Uusi johtosarja on niin halpa (noin 50e), että ei paljoa kannata ihmetellä vanhan kanssa, joka katkeaa kohta jostain korjatun kohdan vierestä.
-
Omassa S40 -04 tapahtu että ei takaluukku auennut ja reksiterin valot ei toiminu nii ei muutaku takapenkkien kautta konttiin ja torxit irti lukosta joka on kinni auton rungossa ja koko hökötys lähti irti ja sen j'lkeen tarkastamaan sähköjohdot takakontin alla olevasta kumi suojasta ja kaikki johdot poikki...ei muutaku liittämään ekana takakontin lukon johdot että sai irti osan johon se lukkiutuu rungossa ja sitten ne osat takasi runkoon kiinni ja sitten rekisterivalojen piuhat liittää yhteen että sai valot toimimaan...nyt jäi ajotietokoneen näyttöön palaamaan teksti: "Takaluukku auki" vaikka se on kiinni...en tiiä miten sen tekstin saa pois vai onko siellä joku anturi mikä ei oo paikallaan tai jotai...kuka tietää
Muistatko Holehote minkävärinen tuo johto oli ;) kytkimelle menee musta keltaisella raidalla, oranssi ja musta johto. Ajattelin oikaista sen virtajohdon, niin säästyn verhoilun purkamiselta
Yt
Motusalem
-
Hello mestarit!
Mikäpä vikana, kun lukitus aukeaa eka asentoon montuissa, mutta lukitus aukeaa täysin vasta kun auton sammuttaa. Ei riitä että kytkee / katkaisee virrat vaan auto pitää käynnistää ja sammuttaa.
Mikro naksuu kahvasta painettaessa, mutta ei avaa.
Kaukosäätimen toiminnoilla ei ole vaikutusta lukitukseen.
Ihmettelee Sally
-
Laita Sally kyssäri vaikka tuonne: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1954.0
Mestarit löytää sen helpommin kuin täältä FAQ:n puolelta... :)
-
Täällä myös vastaava ongelma. Tosin johtosarja ehjä ja mikrokytkin toimii selvästi, kuuluu ääni painaessa, eli kytkin antaa lukolle komentoa. Otin lukkolaitteen irti ja sen sisällä oleva kierreosa joka vapauttaa lukon ei pyöri painaessa kerralla aina täysin auki, vaan vaatii useamman painalluksen avausnapista(satunnaisesti pyörähtää täysin auki yhdellä painalluksella). Saakohan tuota lukkolaitetta korjattua itse, vai vaatiiko uuden ja mistä uuden saisi?
-
Terve! Autona 2006 S40 ja takaluukun johtosarja vaihdettu uuteen. Takaluukku toimi tämän jälkeen varmaan viikon eikä sen jälkeen ole auennut. Vaihdoin äsken uuden mikrokytkimen, eikä auttanut. Enää jää jäljelle tuo lukkopaketti, onko joku sitä vaihtanut yms onko ollut tällaista vikaa?
Terveisin: menee hermot :idiot2: