Futurez  Kulkukoira

V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee

  • 14 Vastauksia
  • 5062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Kysästääs täältä löytyisikö apuja.

Eli ostin otsikon mukaisen Volvon muutama viikko sitten ja päätin tuossa perushuollon yhteydessä putsata kaasuläpän. Kaasuläppä olikin nokinen sekä karstainen joka puhdistui hienosti throttle body cleanerilla. Osat takaisin kiinni ja nyt auto on jo kolmatta päivää käynyt korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla. Eli jos aamulla lähtee kylmällä koneella liikkeelle on paikoillaan tyhjäkäynti noin 1500rpm. Ensimmäinen risteys ja tänään oli kytkin pohjassa noin 2500rpm hetken kunnes pudotteli verkkaisesti sinne 1400rpm tienoille. Koneen lämmetessä tyhjäkäynti on noin 1200rpm. Paikalleen kun pysähtyy niin kierrokset laskee noin 900rpm.

Ajoon tällä on se vaikutus, että esim kaupungissa vakkarilla ei pääse alle 40km/h, koska kone saa ilmeisesti liikaa ilmaa joten hidastaminen ei ole mahdollista. Kaupungissa menee esimerkiksi neljääkymppiä ilman, että kaasua tarvitsee painaa ollenkaan. Kaasuläppä oli irti autosta, mutta ei tuo ole mihinkään oppinut kolmen päivän jälkeen joten tuskin kyse on vaan kaasuläpän uudellenoppimisesta?

Ehkä selvin tapa huomata vika on painaa paikoillaan kaasua esim 3000rpm ja ottaa jalka pois kaasulta. Kierrokset tippuu todella hitaasti ja pysyy hetken paikoillaan noin 2000rpm kunnes putoaa 900rpm kohdalle. Mikäköhän mahtaisi olla vikana? Vikakoodeja ei anna ainakaan torquen kautta.

Ennen kaasuläpän puhdistusta oli havaittavissa ehkä pienen pientä käyntihäiriötä kylmänä jolloin pomppi vähäsen 1100rpm ja 900rpm välillä. Nyt kuitenkin muuttui aivan eri autoksi tuon puhdistuksen jälkeen. Olisiko esimerkiksi imusarjan takana oleva huohotinputki syyllinen tällaiseen käytökseen?

Kaikki vinkit ja neuvot olisi nyt tarpeen joten kiitoksia jo etukäteen!

Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #1 : 19.02.2019, 00:11:40 »
Irrotit siis kaasuläpän kokonaan? Muistitko vaihtaa väliin uuden tiivisteen?
Volvo V50 D3 -12

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #2 : 19.02.2019, 09:13:42 »
Irrotit siis kaasuläpän kokonaan? Muistitko vaihtaa väliin uuden tiivisteen?

Juu se oli irti kokonaan. Tuota tiivistettä en vaihtanut kun näytti silmämääräisesti hyväkuntoiselta. Täytyy nyt varmuuden vuoksi vaihtaa sekin ja katsoa onko vaikutusta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #3 : 19.02.2019, 11:11:16 »
Oiskohan huohotinletku mennyt. Suihkuttaa jarrukliineriä tai vaikka vettä suihkepullosta imusarjan ympäristöön ja seuraa muuttuuko käynti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #4 : 19.02.2019, 11:48:12 »
Oiskohan huohotinletku mennyt. Suihkuttaa jarrukliineriä tai vaikka vettä suihkepullosta imusarjan ympäristöön ja seuraa muuttuuko käynti.

Joo kiitoksia tästä pitää tsekata heti kun ehdin!

Tässä vielä kuva tosta kaasuläpästä missä näkyy tiivisteen kunto.


Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #5 : 20.02.2019, 17:09:47 »
Oiskohan huohotinletku mennyt. Suihkuttaa jarrukliineriä tai vaikka vettä suihkepullosta imusarjan ympäristöön ja seuraa muuttuuko käynti.

Ei ollut vaikutusta kun autokorjaaja kaveri kävi kaikki imupuolen paikat läpi. Ei vikakoodeja korjaamonkaan laitteilla eikä muutenkaan mitään arvoissa mikä viittaisi vikaan. Kaveri epäili että mapin vois koittaa putsata ja sit kaasuläppä pitäisi käydä Volvoliikkeessä uudelleensopeuttamisessa tai sitten lopulta vaihtaa koko kaasuläppä uuteen. Saa nähdä miten käy  ::)

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #6 : 21.02.2019, 16:18:01 »
Volvohuollosta vastattiin, ettei 1.8 bensakone tarvitse mitään ohjelmointia jos kaasuläppä vaihdetaan uuteen. Vikakoodit pitäis vaan sit käydä poistamassa niin homma selvä. Voikohan tähän luottaa? Parilla sataa saisi oe laatuisen läpän saksasta.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #7 : 21.02.2019, 17:36:57 »
Ootko kokeillu voortin tyylisellä kalibroinnilla/opetuksella, 1.8 pannu kun käsittääkseni tulee siltä suunnalta. Eli pääpiirteissä:
  • 1. Akun miinus kaapeli irti. Odotellaan vartti
  • 2. Kaapeli takas. Kytke kaikki ylimääräinen sähkökuorma pois. Puhallin, valot, lämmitykset jne.
  • 3. Virta-avain asentoon 2. Odotellaan ainakin 30s tai niin kauan kun kaasuläppä ääntää/liikkuu tai tuntuu tekevän jotain.
  • 4. Käynnistetään. EI KOSKETA KAASUUN! Annetaan käydä 5-10min tai lämpimäksi. Tässä ecu opiskelee tyhjäkäyntiä ja korjaa iac arvoa ym.
  • 5. Sähkövermeet päälle ja laturille kuormaa .Ajoa vaihtelevalla kuormalla
« Viimeksi muokattu: 21.02.2019, 17:39:02 kirjoittanut M141 »

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #8 : 21.02.2019, 21:42:06 »
Ootko kokeillu voortin tyylisellä kalibroinnilla/opetuksella, 1.8 pannu kun käsittääkseni tulee siltä suunnalta. Eli pääpiirteissä:
  • 1. Akun miinus kaapeli irti. Odotellaan vartti
  • 2. Kaapeli takas. Kytke kaikki ylimääräinen sähkökuorma pois. Puhallin, valot, lämmitykset jne.
  • 3. Virta-avain asentoon 2. Odotellaan ainakin 30s tai niin kauan kun kaasuläppä ääntää/liikkuu tai tuntuu tekevän jotain.
  • 4. Käynnistetään. EI KOSKETA KAASUUN! Annetaan käydä 5-10min tai lämpimäksi. Tässä ecu opiskelee tyhjäkäyntiä ja korjaa iac arvoa ym.
  • 5. Sähkövermeet päälle ja laturille kuormaa .Ajoa vaihtelevalla kuormalla

Täytyypi kokeilla tämä vielä ton map sensorin putsauksen jälkeen niin on sekin eliminoitu. Lauantaina olisi aikaa katella niin pitää raportoida sen jälkeen miltä näyttää  ::)

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #9 : 24.02.2019, 16:15:52 »
Ootko kokeillu voortin tyylisellä kalibroinnilla/opetuksella, 1.8 pannu kun käsittääkseni tulee siltä suunnalta. Eli pääpiirteissä:
  • 1. Akun miinus kaapeli irti. Odotellaan vartti
  • 2. Kaapeli takas. Kytke kaikki ylimääräinen sähkökuorma pois. Puhallin, valot, lämmitykset jne.
  • 3. Virta-avain asentoon 2. Odotellaan ainakin 30s tai niin kauan kun kaasuläppä ääntää/liikkuu tai tuntuu tekevän jotain.
  • 4. Käynnistetään. EI KOSKETA KAASUUN! Annetaan käydä 5-10min tai lämpimäksi. Tässä ecu opiskelee tyhjäkäyntiä ja korjaa iac arvoa ym.
  • 5. Sähkövermeet päälle ja laturille kuormaa .Ajoa vaihtelevalla kuormalla

Kokeilin eilen mappia saada irti, mutta on niin pahassa paikassa ettei se ilman tuulettimen jne purkamista ole mahdollista irrottaa niin jäi se nyt välistä. Kokeilin kuitenkin vielä kerran nollata tuon läpän tuloksetta. Kävin kuuntelemassa noin minuutin jälkeen virran kytkemisestä kaasuläppää ja sieltä kuului epämääräistä sirinää ja kun sormella kokeili niin läppä ei liikkunut mihinkään. Siritteli siinä niin kauan kuin vain jaksoin kuunnella joten lopputulemana taitaa olla viallinen kaasuläppä. Tilailin eilen uuden Saksasta ja muutakin kamaa samalla. Saa nähdä auttaako, mutta ainakin aika outoa sirinää piti loputtomiin. Samallailla käy tälläkin hetkellä eli tuolla nollauksella ei ollut vaikutusta.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #10 : 24.02.2019, 23:34:43 »
Tätä kyseistä kaasuläppää en tunne mutta yleisesti noi sirisee ja pitää ääntä. Hakevat aktiivisesti paikkaansa potikan/anturin ja ecun pyynnin mukaan.

Pelaako tuo siis korkeaa tyhjäkäyntiä lukuunottamatta täysin normaalisti? Jos näin niin ylimääräistä ilmaa koneen on silloin jostain saatava:
-kaasuläppä ei sulkeudu kokonaan. Mekaaninen syy tai kalibrointi.
-läppärungossa erillinen tyhjäkäynnin säätöventtiili(kuvan perusteella voisi olla)? Likaa/vuotaa?
-kaasupolkimelta tulee väärää tietoa. Potikkavika tai kalibrointi
-lämpöanturit/maffi/mappi Torquessa ok?
-muu ilmavuoto. Letkut, pcv, tehostin ym alipaine puolella oleva

Vikakoodit kannattaa lukaista jollain paremmalla lukijalla, jolla täysi pääsy ecuun ja muihin moduleihin. Live dataa samalla. Mm. Ilmavuodot näkyy lähes aina esim. lyhyen ja pitkän ajan seoskorjauksissa ym.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #11 : 25.02.2019, 09:03:14 »
Annan äänen myös sille, että imusarjan alla oleva huohotinletku on irti tai  rikki. Hankalassa paikkaa.

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #12 : 25.02.2019, 13:23:06 »
Tätä kyseistä kaasuläppää en tunne mutta yleisesti noi sirisee ja pitää ääntä. Hakevat aktiivisesti paikkaansa potikan/anturin ja ecun pyynnin mukaan.

Pelaako tuo siis korkeaa tyhjäkäyntiä lukuunottamatta täysin normaalisti? Jos näin niin ylimääräistä ilmaa koneen on silloin jostain saatava:
-kaasuläppä ei sulkeudu kokonaan. Mekaaninen syy tai kalibrointi.
-läppärungossa erillinen tyhjäkäynnin säätöventtiili(kuvan perusteella voisi olla)? Likaa/vuotaa?
-kaasupolkimelta tulee väärää tietoa. Potikkavika tai kalibrointi
-lämpöanturit/maffi/mappi Torquessa ok?
-muu ilmavuoto. Letkut, pcv, tehostin ym alipaine puolella oleva

Vikakoodit kannattaa lukaista jollain paremmalla lukijalla, jolla täysi pääsy ecuun ja muihin moduleihin. Live dataa samalla. Mm. Ilmavuodot näkyy lähes aina esim. lyhyen ja pitkän ajan seoskorjauksissa ym.

Kaveri siis katsoi kahdella eri autoliikkeen laitteella live arvoja sekä vikakoodit kaikista moduuleista eikä siellä ollut mitään epänormaalia. Ei siis volvo liike, mutta Volvon edustus liikkeellä on ja Volvoihin sopivat tietokoneet. Kaveri suihkutti tosiaan ympäriinsä imuputkia, kaasuläppää, imusarjan kiinnitystä jne jotakin tarkoitukseen sopivaa alkoholia eikä käynti muuttunut ollenkaan. Voi tietysti olla, että imusarjan takana oleva huohotinletku on silti rikki mutta niin pahassa paikassa ettei tuo kliineri sinne osunut.

Tämä siis käy paikoillaan lopulta hyvää tyhjäkäyntiä mutta risteyksiin tullessa huutaa ja sitten kun pysähtyy paikoilleen niin saattaa ensin kävästä tonnissa kierrokset ja sitten nostaa itsestään reiluun pariin tonniin jonka jälkeen käy jotain 900rpm. Tekee tämän kylmänä etenkin jokaisessa pysähdyksessä samalla tavalla. Ja tosiaan pintakaasua ei oikein enää ole sillä millinkin painallus kaasua antaa jo liikaa kaasua joten kaupungissa etenkin ajo on aika nykivää. Samoin vakkari ei laske alle 40kmh tästä syystä.

No kokeilen tuon uuden kaasuläpän käyttää kiinni, jos ei ole mitään vaikutusta niin palautan sen Saksaan ja sitten varmaan vaihdan mapin ja tuon imusarjan letkun varmuuden vuoksi. Kiitoksia kuitenkin vinkeistä! Läpän puhdistuksen jälkeen alkoi tuo huutaminen ja lähes itsestään kulkeminen joka kyllä viittaa liialliseen ilman saantiin..

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #13 : 25.02.2019, 21:34:51 »
Tässä on vielä video tuosta kaasuläpästä akun irrotuksen jälkeen. Tuota sirinää jatkui ainakin 5min kunnes en enää jaksanut odotella vaan käynnistin auton.

https://youtu.be/ts8_MbL2JLs

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 (2007), tyhjäkäynti korkealla ja heittelee
« Vastaus #14 : 02.03.2019, 14:53:41 »
Osia en vielä saanut, mutta huvikseni käänsin läpässä olevaa mustaa venttiiliä kiinni niin, että auto meinasi sammua ja taas uudestaan auki niin nyt pelaa täysin normaalisti koko auto. En tiedä mistä tuo johtui, mutta tosiaan kaikki ongelmat katosi samalla kertaa. Täytyy palauttaa uusi kaasuläppä samantien jahka saapuu. Kiitoksia vielä neuvoista, mutta ainakaan tällä kertaa ei tarvitse imusarjaa aukaista.

 

RallyBaron  Samppasport