Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 laturi sökö ja mitä muuta?

  • 12 Vastauksia
  • 11998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nazaret

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« : 08.03.2013, 23:24:06 »
Ajelin tuossa muutama tunti sitten kauppaan. Juuri ennen kauppaa liikennevaloissa alkoi moottorista kuulua aivan hel..... kolinaa. Äkkiä valoista läpi ja melkein samalla hyytyi auto siihen. Taululle tuli ilmoitus huollosta sekä akusta. Konepelti auki, pientä savua hantin etupyörän kohdalla olevasta hihnasta (en ole autonikkari, laturi taitaa olla kyseessä?)

Oletan että laturi laukesi.

Hieman ennen koko tapahtumaa huomasin että lämppäri ei puhaltanut lämmintä ilmaa lainkaan vaikka auton lämmöt olivat normaalilla tasolla.

Onko tämä seurausta siitä että laturi oli sökö vai onko tuossa nyt puoli moottoria kappaleina?

Kiitos vastauksista etukäteen :)

Edit: auto siis volvo v50 2.4 -05
« Viimeksi muokattu: 08.03.2013, 23:26:13 kirjoittanut Nazaret »

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #1 : 09.03.2013, 09:36:45 »
Tuo lämpimän ilman puhallus ongelma voi olla vaa sähköhärö tällee talvella(ilmastointi sekoilee).
Ja jos vähän remontti ässän vikaa löytyy ni voit kokeilla että otat moniura hihnan pois ja laitat auton käyntiin ja jos ei kuulu mitää ihmeellisiä ääni ni joku sieltä on rikki todennäkösesti laturi mutta huonolla tuurilla jakopäässä jotai hajalla.

Onko paljon jo ajettu autolla?
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6900
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #2 : 09.03.2013, 13:25:58 »
Olisko laturi leikannu kiinni? Savu moniurahihnasta, lämppäri topannu kun sähköt vähissä...?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #3 : 09.03.2013, 14:23:56 »
Morjens jospa se ilmastoinnin kompura tuli tiensä päähän paljonko höylätty pirssillä

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #4 : 09.03.2013, 18:41:49 »
Laturithan näissä on "lyhyt ikäisiä", mutta toi kolina vähän mietityttää. Mulla oli muuten samat oireet kun laturi hajosi, mutta mitään kolinaa ei kuulunut. Rengas irti, 25t torxilla ja oisko ollut 8mm hylsyllä sisälokari irti niin näkee hihnat ja kiristäjät. Jos siis auto on kotiin hinattu. Suosittelen hakemaan uutta laturia muualta kun siniseltä. Mulle denson laturia tarjottiin 790€  ja aditalla 380€. Yläkautta saa kyllä kurkattua jakohihnaa kun raottaa suojaa, mutta se ei nyt muuta sano kun, onko hihna ylipäänsä paikallaan enää. Mulla ainakin apulaitehihnat oli hyvässä kunnossa 140tkm ajetussa saman ikäsesså T5:ssa. Laturi tosiaan noissa kilsoissa meni vaihtoon. Laturin kiristäjän t50 torx "korvake" on heikko jos kiristäjään meinaat koskea. Ei kestä yhtään vinoon vääntöä. Nimim. 70€ oppirahan maksanut  ;D
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Nazaret

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #5 : 14.03.2013, 10:46:58 »
Huomenta,

Laitetaanpas tänne vähän päivitystä tilanteesta.
Auto päätyi hinurin kyydissä hertsikan siniselle. Eilen sitten olivat katsoneet mikä sitä vaivaa. Tuomio oli seuraava:

Vesipumppu on leikannut kiinni ja sen seurauksena hihnat jne hyppineet yli ---> suositus moottori vaihtoon a' 9000 eur.

Jätetään kirjoittamatta keskustelun sisältö ettei tuu bannausta allekirjoittaneelle sopimattomasta kielenkäytöstä  ;D

No iltapäivällä marssin duunista siniselle katselemaan tilannetta. Olivat avanneet moottorin vasemman (edestäpäin katsottuna) "posken" josta näkyi hihnat ja rattaat jne.
Niistä alin oli jokusen asteen vinossa ja selvästi liikkui kun hihnasta nyki, liikkumisella tarkoitan ylös-alas suuntaista liikettä (ikäänkuin olisi akseli poikki).

Kyselin siinä sitten että tuonko perusteella koko moottori pitää vaihtaa? Suositus kuulemma on tämä tämänikäiselle autolle ja jos haluaa tarkemman analyysin pitää moottoria vielä purkaa ja se maksaa tyyliin pari tonnia.

Taitaa tosiaan olla niin että kyseessä ei ole korjaamo vaan kirjaimellisesti nimensä mukaisesti huolto eli vaihdetaan vain osia. Mun tapauksessa heidän osansa koko on moottori.

Niin tai näin, soitin sitten volprolle josta sain tarjouksen joka on puolet pienempi (täysin huollettu 90tkm ajettu mylly, omalla takana 125).
Hakevat tänään pois siniseltä ja palataan sitten asiaan kunhan saavat työn alle (menee muutama vko). Totesin siihen että ei haittaa, en ajatellut työnnellä autoa kauppaan ja takaisin muutenkaan :)

Ajattelin että saavat kyllä aukaista kannen jne jotta oikeasti nähdään mikä siellä on hajonnut, onko lohko hajonnut ja mitä vaurioita siipipyörä on tehnyt. Sen jälkeen on "helpompi" perustella itselleen tuota moottorinvaihtoa jos se on ainut vaihtoehto.

Toivon että muilla ei ole kokemuksia vastaavanlaisesta mutta jos sattuu olemaan niin kirjoitelkaa ihmeessä :)


Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #6 : 14.03.2013, 11:23:08 »
Oliko kone 1.6D ?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Nazaret

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #7 : 14.03.2013, 11:37:59 »
Moottori on 2.4 bensamylly

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #8 : 14.03.2013, 13:26:07 »
Nyt kyllä kiinnostaa että milloin oli vaihdettu jakohihna & vesipumppu ja paljonko kilometrejä autolla mittarissa?
Jaa tuollahan se lukeekin eli 125 (tkm?) olisi mittarissa, todella vähän siis vrt. oma T5-mylly 240 tkm.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa vmoi73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #9 : 14.03.2013, 18:40:34 »
Merkkiliikkeellä ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin korjata tehtaan ohjeen mukaan.
Käytännössä kaikilla merkeillä moottorivaurion sattuessa, oli se minkä asteinen tahansa, ohjeena on moottorin vaihto uuteen. 4500€ käytetystä moottorista vaihdettuna on mielestäni sekin kyllä suolainen hinta, kannattaisi ehkä tiedustella hintaa parista muustakin paikasta.

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #10 : 14.03.2013, 20:05:51 »
Voi p*rse. Just mietin mitenköhän tässä kävi.

Täyttelin autoni huoltokirjaa ja katselin huoltoja naureskellen, että 2006 vm auto ja 120tkm kohdalla 2012 jakohihna pumppuineen päivineen vaihdettu kahdesti. Mun auton moottori on rikottu poraamalla lämppärin kennoon ja kovaa ajoa. Joku reilu 10000€ lasku tostakin oli tullut. Autoon laitettu siis rahaa ostohinnan lisäksi joku reilu 15k€ + bensat :D

Toivottavasti selviät remontista fiksulla summalla. Oliko siis orkkispumppu kyseessä?
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #11 : 14.03.2013, 21:07:45 »
Tossa kävi eräällä asiakkaalla(olen töissä autokorjaamossa) sillee 2.4i V50 vm.05 että moniura hihnan kiristimen rullan laakeri leikkasi kiinni jonka reurauksena hihna katkeri. Noh tässähän ei vielä kaikki vaan se katkennut moniuraremmi pääsi luiskahtamaan kampuran hihnapyörän ''takaa'' jakopää kopan sisälle.. Ja tämän reurauksena sitten oli se että se meni jako remmin ja sen hihnapyörien väliin ja jako hyppäsi reiluilta kierroksilta.

Tuhot: 20 venttiilistä 16 paskana, 1 ja 4 mäntä halki ja 1 sylinteri putki myös, kansi 3 kohtaa halki ja useita hajonneita venttiilin jousia ja nostimia.

Että näinkin voi käydä :D Liekkö ollu joku maanantai päivän malli tai jotai.
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 laturi sökö ja mitä muuta?
« Vastaus #12 : 15.03.2013, 06:30:15 »
Mulla 140tkm kohdalla laturin kiristäjän laakeri oli jo aika huonona. Kiristäjää ei saa vaihdettua irrottamatta laturin ala kiinnityksiä  >:(

Ilmastoinnin hihnan kiristäjä vaikutti olevan ok ja sehän on helppo vaihtaa purkamatta isompia.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2013, 07:02:25 kirjoittanut Arto Soikkeli »
Volvo V70 mk3 2.5T

 

Elekma  Autoracing