Paikallisen merkkiliikkeen mukaan kaikissa 4-sylinterisissä dieseleissä on 120tkm välein vaihdettava hiukkasloukku.
Netistä löytyi seuraavanlaista infoa aiheesta (vapaasti suomennettuna):
4-sylinterisissä pakokaasun lämpötilat eivät ole normaalisti riittävät hiukkasloukun puhdistamiseen. Siksi tarvitaan erillinen regenerointiprosessi, joka ajetaan läpi aina kun suodatin alkaa olemaan riittävän täynnä. Regenerointiprosessi vaatii polttoaineen sekaan lisäainetta, joka nostaa pakokaasun lämpötilaa tilapäisesti. Haittapuolena ko. lisäaineessa on se, että polttoprosessin lopputuotteena suodattimeen jää palamistuotetta, joka ei sieltä pois lähde. Täten hiukkasloukku vähitellen täyttyy ja pitää jossain vaiheessa vaihtaa. Mitä enemmän ajaminen on ns. pätkäajoa, sitä nopeammin suodatin täyttyy. Esimerkiksi 100km/h ajaessa en ole huomannut, että regenerointiprosessi olisi käynnistynyt lainkaan. Ilmeisesti noissa nopeuksissa pakokaasun lämpötilat ovat jo riittävällä tasolla suodattimen puhdistamiseen ilman lisäainetta.
D3, D4 ja D5-moottoreiden yhteydessä hiukkassuodattimen pitäisi olla huoltovapaata mallia. 1.6D ja 2.0D:ssä suodatin pitää vaihdella 120tkm välein ja regenerointiprosessissa käytettyä lisäainetta lisäillä 60tkm välein.
Lähde:
http://www.volvoclub.org.uk/diesel_filter.shtml